Hoi Hofmans,
Bedankt voor de reactie en duidelijke uitleg
De situatie is intussen iets verandert, maar wellicht interessant om hier te delen. Er zullen vast meer mensen met dit vraagstuk spelen. Intussen draait het systeem wat langer en heb helaas gemerkt dat een groot deel van de warmte verloren gaat alvorens deze "opnieuw het huis door geblazen wordt". Met andere woorden, ik heb het idee dat het lucht retour-kanaal voor het grootste gedeelte naar buiten geleid wordt (opzich niet gek als je uitgaat dat het systeem frisse lucht naar binnen wil brengen, ipv. circuleren).
Test; ik heb diverse temp sensoren verspreid, 1. in het luchtkanaal vrij direct achter hout kachel (45 graden lucht), 2. direct onder de Brink hetelucht verwarming (nog 21 graden over), bij diverse lucht uitlaat punten door woning heen, ca 18 graden. Dit bij een binnen temperatuur van ca 14 á 15 graden. Buiten is dan het dan zo tussen 8->15 graden. Uitleg voor lage temperatuur binnen; het is een oud huis wat slechts als opslag wordt gebruikt en waar de thermostaat op 13 graden staat om de luchtvochtigheid acceptabel te houden. De ruimte waar de houtkachel staat gebruik ik als thuiskantoor, vandaar brand hij regelmatig en wil ik een deel warmte gebruiken voor de rest van huis. (Grafiekjes van Home Assistant beschikbaar!)
Conclusie; een enorm deel hitte verlies ik op het stukje van de lucht-retour put naar de Brink ketel toe. Ik begrijp dit grote verlies nog niet helemaal, volgens mij gaat dat retour kanaal rechtstreeks naar de Brink. Dat kanaal is na wat uurtjes wel een beetje opgewarmd...
Ik probeer nu de lucht van rondom de kachel via een luchtslang/ventilator naar rest huis te krijgen. Helaas komt het dan in "woonkamer" uit, en wordt het niet "mooi door het huis verspreid"
Natuurlijk leuk om en paar foto's van dit project te delen! (dank voor je interesse

) Wie weet brengt het iemand op ideeën, of heeft iemand tips om het te verbeteren. Of heeft iemand verstand van heteluchtverwarming.
In aanbouw, je ziet rechts achter een buis naar beneden, daar wordt hete lucht weggezogen naar de Brink toe.
Dit is betegeld, het moest er toch ook een beetje mooi uit zien
Verbeteringen waar ik zelf nog aan denk;
- Wil met een rookmachine eens kijken waar de lucht (rook) precies heen geleid wordt, of waar deze buiten het huis uitgeblazen wordt.
- In luchtstroom warmte verlies dus beperken.
- Achter kachel meer metaal aanbrengen wat stralingswarmte opneemt en af kan geven aan langsstromende lucht. Ik verwacht dat er een groot overschot aan hitte is, waarbij je hoger rendement zou kunnen halen met meer lucht-contactoppervlakte (iets proberen te berekenen met thermal / flow / radiation simulaties?!

)
Voor de geïnteresseerden in dit project, contact me maar als je iets wilt weten, zelf wat wilt bouwen en van gedachten wilt wisselen.