Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polly1974
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-07-2020
Ik heb vandaag de Nest v3 thermostaat succesvol aangesloten op mijn Brink Allure B16 HR D (luchtverwarming)

Bij het instellen van de thermostaat moest ik informatie mbt de Brink ingeven, bijv 'ketel' of 'combi ketel' etc en welke temperatuur het water heeft etc.

Weet iemand of en waar ik de juiste informatie die ingevuld moet worden zou kunnen vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-07-2024
polly1974 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:04:
Bij het instellen van de thermostaat moest ik informatie mbt de Brink ingeven, bijv 'ketel' of 'combi ketel' etc en welke temperatuur het water heeft etc.

Weet iemand of en waar ik de juiste informatie die ingevuld moet worden zou kunnen vinden?
Van Brink heb ik gehoord dat de instelling 'ketel' is bij een direct gestookte Allure. Bij de indirect gestookte zit er meestal een combi-ketel achter die ook warm water levert.

Volgens Brink vervalt bij de Nest de optie om de ventilator te regelen. Ik ben benieuwd of dat inderdaad het geval is bij de Nest. En ik hoor graag hoe de Nest bevalt i.c.m. de Allure.

Ik heb zelf ook een Allure modulerend model van voor 2010, met een Honeywell Chronotherm speciaal voor Brink waarmee je de ventilator op 'standby', 'vol aan' of 'zachtjes aan' kunt zetten. Die optie zou ik niet willen missen.
Ook de 'filter schoonmaken'-indicatie zou bij de Nest niet aanwezig zijn, maar daar kan ik wel mee leven. Die indicatie is niet meer dan een simpel dag-tellertje, dat na een reset weer op nul gezet wordt.
Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-04 12:23

jvr

Per toeval stuit ik op dit draadje....
In mijn beleving kan er alleen een Brink Thermostaat op, omdat de"ketel" E-bus spreekt.
Wel is is het mogelijk op een andere aansluiting een aan/uit thermostaat aan te sluiten, maar dan mis je het moduleren...

Maak ik hier in een denk fout?
Mijn Domoticz staat te springen om aangesloten te worden, maar ik heb nog geen slimme Thermostaat voor die Brink ketel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 15:35
Ik ben ook nog op zoek, zat nu zelf te denken om inderdaad aan/uit aan te sluiten en eventueel een ventilator stand regelaar.

Als je een buiten temperatuur voeler hebt kan die alsnog moduleren.

Meer info over de aansluiting van @polly1974 zou heeel fijn zijn ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
Ik zie nu dat een Allure van voor 2010 wel opentherm kan, maar een Allure na 2010 niet.

Ik hen een Amerikaanse Nest liggen die ik wil gebruiken. Dat is dan weer net anders 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akja
jvr schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:18:
Per toeval stuit ik op dit draadje....
In mijn beleving kan er alleen een Brink Thermostaat op, omdat de"ketel" E-bus spreekt.
Wel is is het mogelijk op een andere aansluiting een aan/uit thermostaat aan te sluiten, maar dan mis je het moduleren...

Maak ik hier in een denk fout?
Nee, geen denkfout. Het hangt af van het bouwjaar.
De Allure-serie voor 2010 kent alleen Opentherm. Na 2010 is het E-bus, en past alleen een aan/uit-thermostaat. Dan ben je dus de modulatie kwijt en dat wil je waarschijnlijk niet.
Die van mij is uit 2009. (Ook weer jammer, want daar past geen (namontage) topkoeling op, volgens Brink, die je als warmtepomp kunt gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akja
swartmans schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:56:
Ik hen een Amerikaanse Nest liggen die ik wil gebruiken. Dat is dan weer net anders 🤗
Als iemand een Nest heeft aangesloten op een Allure, dan hoor ik graag hoe en hoe het bevalt. Ik ben zeer tevreden met de huidige thermostaat (Honeywell/Brink) en lees heel wisselende verhalen over de 'intelligentie' van de Nest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvr

jvr

Ik heb de topkoeling/warmte pomp afgelopen jaar laten installeren.... Voor een vermogen (8000euro).
Maar het is wel geweldig. (ook omdat ik Domoticz gebruik om de luchtkleppen te bedienen)
Mijn unit was ook niet geschikt, hievoor hebben ze de printplaat vervangen naar v5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akja
jvr schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:36:
Ik heb de topkoeling/warmte pomp afgelopen jaar laten installeren.... Voor een vermogen (8000euro).
Maar het is wel geweldig. (ook omdat ik Domoticz gebruik om de luchtkleppen te bedienen)
Mijn unit was ook niet geschikt, hievoor hebben ze de printplaat vervangen naar v5.
Even slikken, dat bedrag. Ik kreeg dat ook te horen, maar kreeg de indruk dat ze een compleet nieuw systeem bedoelden, Allure + topkoeling. De topkoeling als warmtepomp haal je er niet uit met dat bedrag, lijkt mij, maar koeling in de zomer is ook wat waard. Voor een goede airco voor een ruimte ben je ook al gauw 3000 euro kwijt.
Drukt de warmtepompfunctie het verbruik significant? (Met de afnemende saldering helpen zonnepanelen ook niet. Zeker in de winter niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr

jvr

Afgelopen jaar heb ik 3 weken gestookt op gas en de rest van het jaar stook ik op stroom.
Dit haal ik makkelijk met mijn zonnepanelen (27 panelen).
Nu vrees ik wel als je niet meer de volle pond terug krijg voor de levering van energie dat het een lastig geval kan worden....maar dat zal voor iedereen gelden ;-)

Ik ben nog opzoek naar een oplossing voor mij warmte water.
Een mooie oplossing vind ik deze, weer een flinke investering ;-( :
https://nl.orcaenergy.eu/warmtepomp-boilers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
@jvr heb je ook zicht op je tapwater kosten? Volgens mij kan het nooit uit zo'n ding. Misschien alleen interessant als je echt van het gas af wilt.

Verder ben ik erg nieuwsgierig naar je warmtepomp/topkoeling. Die staat bovenop je allure? Heb je wat meer specificaties?
Zou geweldig zijn als er een goede optie is om de heteluchtverwarming te upgraden naar hybride achtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
@akja ik heb 'm nog steeds niet aangesloten 😅 is zo'n projectje wat blijft liggen.
Ik wil het vooral omdat de brink klokthermostaat zo'n onding is en niet 'connected'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofmans
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-03 19:56
Zo, eindelijk de knoop doorgehakt en de Google Nest V3 aangesloten op de Brink Allure B16 (Modulerend, Buitentemp sensor, geen koud element, geen warm water voorziening)

Ging makkelijker dan ik dacht, jammer dat er niet de kabels worden meegeleverd die je toch echt nodig hebt om de Thermostaat op te hangen of ja te verhangen eigenlijk, anders 'ziet hij je niet' wat toch wel handig is als hij moet 'leren' wat je ritme is. Gelukkig is dit optioneel als het echt niet anders kan.
Beetje gefriemel met de te korte kabels bij de ketel waar je de Heatlink tussen moet zien te hangen. Dit heb ik opgelost met verlengstukjes signaalkabel en wat mooie witte kroonsteentjes (maak ik nog ooit mooi met een krimpkousje). Er ging toch een 33V door het kabeltje bij dat Open Therm signaal (gemeten bij thermostaat voor afkoppelen), nu is dat 12VDC voor de V3 Thermostaat waarmee hij dus ook met de Heat link praat. (Wifi ook actief)

De Heat Link communiceert netjes via de kabeltjes die er al lagen, aangesloten op de OT1 en OT2 (open therm) naar de Ketel. Met een druk op de knop van de Heat Link sloeg de ketel direct aan. Mooi.

Instelen van de Thermostaat laat me met wat vraagtekens, lees 'tweak werk'. Gezien je geen 'heteluchtketel' kan selecteren als warmtebron heb ik gekozen voor 'Ketel' zonder warm water, met radiatoren. Die warmen sneller op dan een vloerverwarming de ruimte op temp krijgt, dus dichter bij de waarheid.

Het tweak werk is; de aanloop temperatuur. Wat moet dit zijn bij een heteluchtketel; 40º, 50º, 60º?
Iemand ervaring mee bij dit type verwarming?

Ik weet het nog niet. Hij staat nu op 55º bij mij, de ketel springt netjes aan en bij een groot temperatuursverschil (van 17º naar 20º verwarmen) merk ik dat de ventilator harder blaast.

Gister avond bij het aansluiten was het al zo rond de 20º en merkte ik dat de ventilator aanzienlijk zachter blies. Dit lijkt dus mooi te werken als met de Chronotherm thermostaat die er hing.

Dus, JA het werkt op een hetelucht verwarmingsketel maar ik zou nog wél graag ervaringen willen benchmarken over de aanlooptemperaturen en wat voor een invloed dit wel óf niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koensan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Hofmans schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:52:
Zo, eindelijk de knoop doorgehakt en de Google Nest V3 aangesloten op de Brink Allure B16 (Modulerend, Buitentemp sensor, geen koud element, geen warm water voorziening)

Ging makkelijker dan ik dacht, jammer dat er niet de kabels worden meegeleverd die je toch echt nodig hebt om de Thermostaat op te hangen of ja te verhangen eigenlijk, anders 'ziet hij je niet' wat toch wel handig is als hij moet 'leren' wat je ritme is. Gelukkig is dit optioneel als het echt niet anders kan.
Beetje gefriemel met de te korte kabels bij de ketel waar je de Heatlink tussen moet zien te hangen. Dit heb ik opgelost met verlengstukjes signaalkabel en wat mooie witte kroonsteentjes (maak ik nog ooit mooi met een krimpkousje). Er ging toch een 33V door het kabeltje bij dat Open Therm signaal (gemeten bij thermostaat voor afkoppelen), nu is dat 12VDC voor de V3 Thermostaat waarmee hij dus ook met de Heat link praat. (Wifi ook actief)

De Heat Link communiceert netjes via de kabeltjes die er al lagen, aangesloten op de OT1 en OT2 (open therm) naar de Ketel. Met een druk op de knop van de Heat Link sloeg de ketel direct aan. Mooi.

Instelen van de Thermostaat laat me met wat vraagtekens, lees 'tweak werk'. Gezien je geen 'heteluchtketel' kan selecteren als warmtebron heb ik gekozen voor 'Ketel' zonder warm water, met radiatoren. Die warmen sneller op dan een vloerverwarming de ruimte op temp krijgt, dus dichter bij de waarheid.

Het tweak werk is; de aanloop temperatuur. Wat moet dit zijn bij een heteluchtketel; 40º, 50º, 60º?

Ik weet het nog niet. Hij staat nu op 55º bij mij, de ketel springt netjes aan en bij een groot temperatuursverschil (van 17º naar 20º verwarmen) merk ik dat de ventilator harder blaast.

Gister avond bij het aansluiten was het al zo rond de 20º en merkte ik dat de ventilator aanzienlijk zachter blies. Dit lijkt dus mooi te werken als met de Chronotherm thermostaat die er hing.

Dus, JA het werkt op een hetelucht verwarmingsketel maar ik zou nog wél graag ervaringen willen benchmarken over de aanlooptemperaturen en wat voor een invloed dit wel óf niet heeft.
toon volledige bericht
Nog nieuwe inzichten inmiddels? Werk de combinatie met de Nest nog steeds goed en levert het ook een besparing op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvitesse
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 15:28

toon volledige bericht
Ik ben ook wel benieuwd of de Nest bevalt. Ik twijfel namelijk om deze ook te halen voor onze Brink Allure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hofmans
Tweakers,

De Nest 3 hangt nu al wat weekjes hier aan mijn Brink luchtverwarming. Middels de Nest app (Helemaal optioneel in dit verhaal) heb ik mijn ritme ingeregeld. De thermostaat regelt de temperatuur helemaal zoals ik zeg dat ik het wil.
Van dag tot dag heb maak ik gebruik van de Scheduler. Deze is veel makkelijk in te stellen dan de Chronotherm thermostaat van Brink én vanaf elke plek waar ik ook maar ben in plaats van een half uur krampachtig voor het oude kastje hangen.
Enfin, of hij nu zoveel energie bespaard, ja eigenlijk wel. De Nest 3 hangt zichtbaarder on de ruimte (display gaat aan als je er langs loopt) waardoor je ook bewuster bent van jouw stookgedrag. Met andere woorden, ik zet m ook sneller laag als ik bijvoorbeeld vroeg naar bed ga. Tot nu toe dus voordelen alom. Hij werkt prima met de Google assistent en de app gaat ook goed. Jammer dat het echte verbruik niet direct te zien is, dit kunnen moderne ketels al wel, maar dat was ook niet mijn missie. Ik lees het gasverbruik wel van de gasmeter af.

Het leren van de Nest 3 zat m vooral in hoe lang het duurt voordat de ruimte op temperatuur is. Zo dacht mijn Nest 3 in de eerste dagen dat het 4.5 uur duurde om van 15 naar 21 graden te komen. Natuurlijk is dit met luchtverwarming veel sneller. Als ik de thermostaat een draai met de hand geef staat er keurig bij '20,5° over 15 minuten'.

De temperatuur die je instelt op de Scheduler zijn vertaalt Nest 3 niet als 'opwarmen vanaf dat tijdstip naar temp x' maar als 'ruimte dient x graden te zijn op tijdstip x'. Stel ik zeg 07u30 thermostaat op 19°, dan regelt Nest 3 voor je dat het 19° is op dat tijdstip.

Bottom line, hij werkt, makkelijk in te stellen en ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maes_eddy
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik bekijk om mijn luchtverwarming te vervangen en heb de vraag gesteld aan Brink of deze met de Nest kan werken. Zij beweren dat de modulerende werking dan niet meer gaat. Kan jij bevestigen dat dit wel zo is? Dus ventilatie en brander zou minder hard moeten gaat indien de ruimte bijna op temperatuur is. Ik het mogelijk om enkel ventilatie te activeren? Ik weet niet of je ook een warmptepomp hebt op het toestel voor verwarming en koeling. Dat zou dan ook moeten werken?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
maes_eddy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:21:
Ik bekijk om mijn luchtverwarming te vervangen en heb de vraag gesteld aan Brink of deze met de Nest kan werken. Zij beweren dat de modulerende werking dan niet meer gaat. Kan jij bevestigen dat dit wel zo is? Dus ventilatie en brander zou minder hard moeten gaat indien de ruimte bijna op temperatuur is. Ik het mogelijk om enkel ventilatie te activeren? Ik weet niet of je ook een warmptepomp hebt op het toestel voor verwarming en koeling. Dat zou dan ook moeten werken?

bedankt
Beetje laat, maar zoals eerder in de berichten hierboven. Vanaf 2010 ondersteunt de Allure geen opentherm meer. Dus de nieuwe allures kunnen niet moduleren met een Nest. Alleen de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
Ik heb een nest op de Allure V5 geïnstalleerd (aan/uit dus).
Ik vermoed dat het niet zuiniger gaat zijn, maar hoe ga ik daar een eerlijke vergelijking van maken…
Wat al wel jammer is, dat de kachel ook ‘s nachts op vol vermogen gaat 'herrie' maken, anders deed ie dat netjes in redelijke stilte…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hofmans
maes_eddy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:21:

bedankt
Dag Eddy, mijn ketel reageert als volgt op de Nest thermostaat; bij handmatig 'omhoog draaien' springt de kachel aan en zal hij de ruimte zsm opwarmen zoals hij dit met alle thermostaten zou doen bij een spontane warmtevraag. Hij bouwt de sterkte van blazen geleidelijk af als hij de gevraagde temp heeft bereikt.
Als hij via mijn programma draait blaast de ketel ook enkel hard bij grote temperatuur wisselingen; in de ochtend bijvoorbeeldals hij van 15.5 naar 19° gaat. Als hij rond de lunch naar 20° moet klimmen gaat dit erg stil, de ketel moduleerd dus tussen de warmtevraag en de bijna 'op temperatuur'.

Wat me meer opvalt is het ventileren wat hij tussendoor lijkt te blijven doen, ik heb hiervoor géén handmatige schakelaar aangelegd na het installeren van de Nest. Dit deed hij met de Chronotherm thermostaatnatuurlijk ook, maar het valt me nu meer op nu ik bewuster ben van de ketel en het verwarming verhaal.
Hij draait de cyclus dus zoals met de oude thermostaat, alleen meer gebruiksgemak en het stukje bewust wording.
De optie enkel ventileren als op de Chronotherm, is niet beschikbaar op de Nest, maar je zou er, zoals ik aangaf hierboven, een handmatige schakelaar kunnen plaatsen om te ventileren als je dat zou willen. Je verliest daarmee wel het automatisme.

Ik was in het begin bang dat er door de Nest minder (of erger nog, onvoldoende) circulatie zou zijn in huis. Zeker omdat ik geen mechanische ventilatie in badkamer of elders heb. Maar die angst is geheel weg. Geen nare luchtjes, vochtigere ruimtes als voor de Nest. Helemaal prima dus.

zelf heb geen koelmodule op de Brink. Enkel warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hofmans
Bijbericht: ik ben op strategische plaatsen mijn huis aan het bijwarmen met IR panelen. Dus de badkamer, woonkamer en leefkeuken.
De thermostaat kan hierdoor eerder een graadje of 2 lager doordat je in de warmte zit en anders alle ruimten warm moet stoken.

Downside; de slaapkamers (ook die van de kids) zijn een stuk kouder geworden. Brr.
Dit hadden we eerder al als we de open haard een halve dag aan hadden. Beneden alles behaaglijk, bovenverdieping koud!

Nu heb ik deurveren (deurdrangers) geplaatst boven en na het dicht(er) zetten van enkele luchtroosters beneden is de flow nu beter. Lees, beneden 19° was slaapkamer (koudste kamer) 15,4°. Nu is dit 19° en boven 17,4° gemeten. Dat is dus 2° gevonden. Hopelijk voel ik dit ook in de portemonnee!

Tip; koude badkamer? Warmtepaneel (op thermostaat of aparte schakelaar) die snel opwarmt plaatsen! Heerlijk man, dat had ik eerder moeten doen. Vrouwtje is er blij mee.

Totale kosten 250,- paneel plus bevestigingsmateriaal en schakelmateriaal. 400W was voor mij voldoende. Binnen 15min op temperatuur en het ophangen was appeltje eitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulvitesse
Hier inmiddels ook een Nest V3 gekocht voor mijn Brink SWB HR. De installatie was niet heel ingewikkeld. Zoals @Hofmans al beschreef is het wat prutsen met de draden voor Open Therm, aangezien die er niet bij zitten. Ik heb ook de instelling Ketel zonder water gebruikt. De functie om de ventilator te bedienen ben je wel kwijt, maar die gebruikte ik al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hofmans
paulvitesse schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:12:
Hier inmiddels ook een Nest V3 gekocht voor mijn Brink SWB HR. De installatie was niet heel ingewikkeld. Zoals @Hofmans al beschreef is het wat prutsen met de draden voor Open Therm, aangezien die er niet bij zitten. Ik heb ook de instelling Ketel zonder water gebruikt. De functie om de ventilator te bedienen ben je wel kwijt, maar die gebruikte ik al niet.
...en? Alles aan de praat? Bevalt het (al)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvitesse
Hofmans schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:30:
[...]

...en? Alles aan de praat? Bevalt het (al)?
Jazeker. De Nest hangt netjes aan de muur en krijgt stroom via de HeatLink bij de ketel. Na een dag had de thermostaat al door dat een paar graden verwarmen geen 1,5 uur duurt maar een paar minuten.

Verder is de thermostaat onze aanwezigheid en gebruik nog aan het leren, dus de verwarming staat nu soms aan als het niet nodig is. Kan ik overigens wel aanpassen in het schema, maar ik kijk even hoe het schema er over een paar weken uit ziet.

En we zijn een stuk bewuster met de verwarming bezig. Zelfs de vrouw in huis! Dit omdat de thermostaat oplicht als je er langs loopt en dan de temperatuur laat zien.

Al met al erg tevreden tot zo ver.

• SKVT
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 08:50
JeeJ, eindelijk lotgenoten gevonden met soortgelijke situatie. Nu heb ik een hele oude Allure (weet het jaar niet eens, zat in oud huis). Juist de ventilatie stand is voor mij het belangrijkste. Heb m'n best gedaan om hier iedere regel te lezen, maar kan geen uitsluitsel vinden of een Nest (of andere smart thermostaat) de ventilatie wel kan regelen voor een Allure van voor 2010. Als iemand me daar een ja of nee op kan geven, mijn dank!! _/-\o_

Reden, voor de geïnteresseerden; ik heb houtkachel en leidt de retour-lucht-stroom (aanzuig) langs deze kachel. Hierdoor wordt de lucht verwarmt en verdeeld door rest van het huis. De gas-verwarmer in de ketel hoeft daardoor niet aan te staan, maar wel ventilatie. Hij ventileert altijd op een lage stand. Nu wil ik het zo maken dat wanneer de houtkachel brand (smart temp sensortje in de buurt, aangesloten op Home Assistant), dat ik op basis daarvan de smart-thermostaat de ventilatie van de Brink kan laten verhogen. En naderhand; houtkachel uit, temperatuur daalt. Home Assistant zet de ventilatie weer op minimaal. (Geen rook in de lucht kanalen en werkt top! Moet nu alleen handmatig de ventilatie stand verhogen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvitesse
SKVT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:40:
JeeJ, eindelijk lotgenoten gevonden met soortgelijke situatie. Nu heb ik een hele oude Allure (weet het jaar niet eens, zat in oud huis). Juist de ventilatie stand is voor mij het belangrijkste. Heb m'n best gedaan om hier iedere regel te lezen, maar kan geen uitsluitsel vinden of een Nest (of andere smart thermostaat) de ventilatie wel kan regelen voor een Allure van voor 2010. Als iemand me daar een ja of nee op kan geven, mijn dank!! _/-\o_

Reden, voor de geïnteresseerden; ik heb houtkachel en leidt de retour-lucht-stroom (aanzuig) langs deze kachel. Hierdoor wordt de lucht verwarmt en verdeeld door rest van het huis. De gas-verwarmer in de ketel hoeft daardoor niet aan te staan, maar wel ventilatie. Hij ventileert altijd op een lage stand. Nu wil ik het zo maken dat wanneer de houtkachel brand (smart temp sensortje in de buurt, aangesloten op Home Assistant), dat ik op basis daarvan de smart-thermostaat de ventilatie van de Brink kan laten verhogen. En naderhand; houtkachel uit, temperatuur daalt. Home Assistant zet de ventilatie weer op minimaal. (Geen rook in de lucht kanalen en werkt top! Moet nu alleen handmatig de ventilatie stand verhogen...)
Met de Nest verlies je de functie om de ventilator te schakelen. Hen zelf de Nest hangen icm een Allure. Ik begreep van de Brink onderhoudsmonteur dat er nog wel een module te plaatsen is aan de Allure zodat je het nog apart kan regelen. Maar dat kost ook zeker meer dan €100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hofmans
SKVT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:40:
JeeJ, eindelijk lotgenoten gevonden met soortgelijke situatie. Nu heb ik een hele oude Allure (weet het jaar niet eens, zat in oud huis). Juist de ventilatie stand is voor mij het belangrijkste. Heb m'n best gedaan om hier iedere regel te lezen, maar kan geen uitsluitsel vinden of een Nest (of andere smart thermostaat) de ventilatie wel kan regelen voor een Allure van voor 2010. Als iemand me daar een ja of nee op kan geven, mijn dank!! _/-\o_ .....
Hoi SKVT,

Nee. Dit kan niet. De thermostaat heeft geen losse functie voor het aan/uit schakelen of regelen van ventilatie. Sterker nog, een Nest (als voorbeeld) kent 'luchtverwarming' niet als verwarmingsbron. Dat maakte het zo uitdagend om dit werkend te krijgen!

Maar, niet getreurd. Je kan namelijk een losse schakelaar (meerdere standen) aansluiten direct op de ketel. Op de site van Brink heet dit; 'Losse koeling- en ventilatieschakelaar ten behoeve van Allure en SWB HRD' met Artikelnummer: 531927.

Zo'n schakelaar koop je overigens ook in de betere bouwmarkten, te gebruiken voor (je raad het al) mechanische ventilatie.

Een schema voor het aan te sluiten hier:https://www.brinkclimatesystems.nl/documenten/ventilatorkast-allure-b-25-hr-en-b-40-610882.pdf en kijk op pagina 14

Het is even wat pielen op de print van de Allure ketel, maar veel kan je niet fout doen.

Nu heb je volgens mij wat je zoekt! Laat je weten hoe goed jouw oplossing werkt? (foto, foto, foto!)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKVT
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 08:50
Hoi Hofmans,

Bedankt voor de reactie en duidelijke uitleg :)

De situatie is intussen iets verandert, maar wellicht interessant om hier te delen. Er zullen vast meer mensen met dit vraagstuk spelen. Intussen draait het systeem wat langer en heb helaas gemerkt dat een groot deel van de warmte verloren gaat alvorens deze "opnieuw het huis door geblazen wordt". Met andere woorden, ik heb het idee dat het lucht retour-kanaal voor het grootste gedeelte naar buiten geleid wordt (opzich niet gek als je uitgaat dat het systeem frisse lucht naar binnen wil brengen, ipv. circuleren).

Test; ik heb diverse temp sensoren verspreid, 1. in het luchtkanaal vrij direct achter hout kachel (45 graden lucht), 2. direct onder de Brink hetelucht verwarming (nog 21 graden over), bij diverse lucht uitlaat punten door woning heen, ca 18 graden. Dit bij een binnen temperatuur van ca 14 á 15 graden. Buiten is dan het dan zo tussen 8->15 graden. Uitleg voor lage temperatuur binnen; het is een oud huis wat slechts als opslag wordt gebruikt en waar de thermostaat op 13 graden staat om de luchtvochtigheid acceptabel te houden. De ruimte waar de houtkachel staat gebruik ik als thuiskantoor, vandaar brand hij regelmatig en wil ik een deel warmte gebruiken voor de rest van huis. (Grafiekjes van Home Assistant beschikbaar!)

Conclusie; een enorm deel hitte verlies ik op het stukje van de lucht-retour put naar de Brink ketel toe. Ik begrijp dit grote verlies nog niet helemaal, volgens mij gaat dat retour kanaal rechtstreeks naar de Brink. Dat kanaal is na wat uurtjes wel een beetje opgewarmd...

Ik probeer nu de lucht van rondom de kachel via een luchtslang/ventilator naar rest huis te krijgen. Helaas komt het dan in "woonkamer" uit, en wordt het niet "mooi door het huis verspreid" :(

Natuurlijk leuk om en paar foto's van dit project te delen! (dank voor je interesse :*) ) Wie weet brengt het iemand op ideeën, of heeft iemand tips om het te verbeteren. Of heeft iemand verstand van heteluchtverwarming.

In aanbouw, je ziet rechts achter een buis naar beneden, daar wordt hete lucht weggezogen naar de Brink toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE-MxfDk53UwR-IKSzCLc7LoUMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVJOioK3k1iq8WpnB7hp1aDN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is betegeld, het moest er toch ook een beetje mooi uit zien 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny0sdmG7wi3-MvtzvVyO2aJ81lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lh6YWJqQIlhCUvwlHF0HExjY.jpg?f=fotoalbum_large

Verbeteringen waar ik zelf nog aan denk;
- Wil met een rookmachine eens kijken waar de lucht (rook) precies heen geleid wordt, of waar deze buiten het huis uitgeblazen wordt.
- In luchtstroom warmte verlies dus beperken.
- Achter kachel meer metaal aanbrengen wat stralingswarmte opneemt en af kan geven aan langsstromende lucht. Ik verwacht dat er een groot overschot aan hitte is, waarbij je hoger rendement zou kunnen halen met meer lucht-contactoppervlakte (iets proberen te berekenen met thermal / flow / radiation simulaties?! 8) )

Voor de geïnteresseerden in dit project, contact me maar als je iets wilt weten, zelf wat wilt bouwen en van gedachten wilt wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
@SKVT nu weet ik de jaartallen even niet meer uit mijn hoofd. Maar ik heb een amerikaanse Nest aangesloten op mijn Brink Allure, gaat allemaal via aan/uit, maar die heeft ook optie voor ventilator aansturen (soort van drie standen schakelaar) alleen dan aan of uit.

Edit: foto hiervan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZL-7yD7DBj9olwvwtSTI2JPfRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvuaqxIrc8Ue7MvuGaGmuVnp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeL_WPXgeOj5KlgZUC6Soj6jx0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuZH8D9omFzqej6grrqHA5bP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou nog graag een buitenvoeler aansluiten weet iemand welke (goedkopere) sensor daarvoor gebruikt kan worden?

[ Voor 50% gewijzigd door swartmans op 27-11-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerobe
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-01-2023
Beste

Graag had ik ook mijn oude brink allure 2006 aan een nest gekoppeld. Ik lees hier dan ook dan vele hier al geweldige expertise hebben, helaas heb ik zoveel talent niet, daarom mijn vraag. Bestaat er ergens een kabelschema hoe je alles aan elkaar koppelt? De ventilatiestand is niet zo belangrijk.

Alvast bedankt alles iemand mij hierin zou kunnen helpen.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. L.
  • Laatst online: 27-03-2023
Goedemiddag Allen,

Inderdaad graag hoor ik welke draad jullie gebruikt hebben uit de allure vandaan. Bij mij komen er 3 uit.
1 stroom, 1 die naar de wtw gaat, en 1 die volgens mij de thermostaat beneden aanstuurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5X3SWiCAHtzm9f0RufSu6i0Zk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUjQCNBt0kJVmQYdYLpzcI0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZZGz-X-XAovOYb9EgoDfLfJgkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgOLJIc1e1Rq2TynpcDnOBB8.jpg?f=fotoalbum_large

Met vriendelijke groet Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. L.

toon volledige bericht
Welke kabels heb je gebruikt? En moest je ook de ketel open maken om te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
Afhankelijk van welk jaar (of beter welke versie) je Allure is moet je de juist aansluiting gebruiken op de grote stekker in de unit. Dus de voorkant moet er wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swartmans
zerobe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:48:
Beste

Graag had ik ook mijn oude brink allure 2006 aan een nest gekoppeld. Ik lees hier dan ook dan vele hier al geweldige expertise hebben, helaas heb ik zoveel talent niet, daarom mijn vraag. Bestaat er ergens een kabelschema hoe je alles aan elkaar koppelt? De ventilatiestand is niet zo belangrijk.

Alvast bedankt alles iemand mij hierin zou kunnen helpen.

Mvg
Dan heb je waarschijnlijk de Allure 5.0 versie. Googel op technische handleiding en dan vind je het aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyrightsb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09-2023
P. L. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Welke kabels heb je gebruikt? En moest je ook de ketel open maken om te kijken?
@P. L. , vorige week heb ik mijn Nest zelf geinstalleerd. Hiervoor heb ik even om Google gezocht naar een installatievideo. Coolblue heeft een zeer goed filmpje gemaakt..

[Video: https://www.google.com/search?q=coolblue+google+nest&rlz=1C1GCEJ_enNL923NL923&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwieg5zt1IX9AhWMhf0HHSRUCxcQ_AUoBHoECAEQBg&biw=1920&bih=947&dpr=1]

In een half uurtje was het gelukt, het koppelen van mijn Nest account naar mijn Home app duurde wel een paar dagen :F

[ Voor 14% gewijzigd door Copyrightsb op 08-02-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. L.
Copyrightsb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:59:
[...]

@P. L. , vorige week heb ik mijn Nest zelf geinstalleerd. Hiervoor heb ik even om Google gezocht naar een installatievideo. Coolblue heeft een zeer goed filmpje gemaakt..

[Video]

In een half uurtje was het gelukt, het koppelen van mijn Nest account naar mijn Home app duurde wel een paar dagen :F
Ik heb er inmiddels 1 gekocht maar heb hem aan laten sluiten door een Google Pro monteur. Kan je vinden op de Google website.
Hij had al vaker aangesloten op een hetelucht verwarming.
Ik kan de thermostaat wel aansluiten maar het stukje op de ketel was ik wel huiverig voor.
Ik ben er zeer tevreden over en ook over de monteur die dit deed. Hij moduleerd goed en heb 't idee dat hij 't beter doet als de honeywell doe we hadden. Nu maar even aankijken. Bedankt in iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 13:17
Hofmans schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Hoi SKVT,

Nee. Dit kan niet. De thermostaat heeft geen losse functie voor het aan/uit schakelen of regelen van ventilatie. Sterker nog, een Nest (als voorbeeld) kent 'luchtverwarming' niet als verwarmingsbron. Dat maakte het zo uitdagend om dit werkend te krijgen!

Maar, niet getreurd. Je kan namelijk een losse schakelaar (meerdere standen) aansluiten direct op de ketel. Op de site van Brink heet dit; 'Losse koeling- en ventilatieschakelaar ten behoeve van Allure en SWB HRD' met Artikelnummer: 531927.

Zo'n schakelaar koop je overigens ook in de betere bouwmarkten, te gebruiken voor (je raad het al) mechanische ventilatie.

Een schema voor het aan te sluiten hier:https://www.brinkclimatesystems.nl/documenten/ventilatorkast-allure-b-25-hr-en-b-40-610882.pdf en kijk op pagina 14

Het is even wat pielen op de print van de Allure ketel, maar veel kan je niet fout doen.

Nu heb je volgens mij wat je zoekt! Laat je weten hoe goed jouw oplossing werkt? (foto, foto, foto!)

Succes!
toon volledige bericht
Idd, ik zoek ook zo'n schakelaar omdat ik de heteluchtverwarming gebruik icm Tado en die heeft ook de ventilatiestand niet. Ik vind deze wel handig, vooral met douchen op dagen waarin je geen verwarming gebruikt.

Nou lijkt met het aansluitschema zo'n standaard schakelaar plaatsen niet zo moeilijk, maar heb je misschien ook een idee hoe ik hier een slimme schakelaar van kan maken? Dan kan ik het koppelen aan een schakelaar in de badkamer, wat natuurlijk veel praktischer is. Of zelfs met een app bedienen. Nou zegt de handleiding het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJWdTeL6MW1F1CzBtHxsoS3XxmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6XLqXaYjRroy1qG9JKnCyySg.png?f=user_large

Dus je hebt eigenlijk 3 standen. Uit, normaal, hoog. Standaard staat hij uit (alhoewel dat volgens nog wel betekent dat hij draait maar heeeel zacht). Bestaan er wel slimme aan/uit schakelaars met 3 standen? Zo nee dan is het niet zo erg om alleen uit en hoog te hebben, kan je dat dan koppelen aan een simpele aan/uit knop?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:06
Toevallig dat ik op dit topic gestuit ben in mijn zoektocht naar een 'slimme' thermostaat en de Nest als optie zie.

Nu zijn wij ook recent verhuisd naar een woning voorzien van een oude Brink luchtverwarming uit 1990 (type B-17 staat op de kast) en heb reeds contact gehad met Brink wat vervangen kost en met de additionele topkoeling vind ik ca. €15K een beetje te fors nu om meteen te doen.
We gebruiken de ketel maar zeer sporadisch omdat we primair verwarmen met een houtkachel maar voor de dagen dat we de ketel gebruiken is het wel handig om het 'slim' te kunnen doen ipv de ouderwetse Honeywell thermostaat met kwik elementje ;)

Nu is de Brink zover ik weet enkel aan/uit, niks modulerend en ook de blazer is aan/uit en weinig modulerends aan dus ik denk dat de Nest goed ermee uit de voeten moet kunnen?

Wat denken jullie ervan, lees hier uit de reacties dat er toch wel wat mensen zijn met een Brink die er ook behoorlijk wat kennis van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:06
Inmiddels hier ook een week de Nest V3 hangen icm mijn 33 jaar oude Brink en moet zeggen dat het werkt als een zonnetje :)
Nog niet heel veel gebruik van gemaakt door de hogere buiten temperaturen maar wat ik tot nu toe kan zeggen werkt de aan/uit regeling prima met de Brink en is het nu een kwestie van het schedule fine-tunen.

Zeker gezien we de luchtverwarming eigenlijk alleen als back-up gebruiken (voornaamste warmtebron is een houtkachel) of voor 's ochtends 'eventjes' voordat we naar werk gaan, is het makkelijk dat er ook een eco stand opzit als er geen aanwezigheid wordt gedetecteerd of dat je hem zelf op afstand kunt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-06 23:56
P. L. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:57:
Goedemiddag Allen,

Inderdaad graag hoor ik welke draad jullie gebruikt hebben uit de allure vandaan. Bij mij komen er 3 uit.
1 stroom, 1 die naar de wtw gaat, en 1 die volgens mij de thermostaat beneden aanstuurt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met vriendelijke groet Patrick
Weet je toevallig wat de draad tussen Alure en WTW doet?

Ik zit er zelf over na te denken om een WTW te plaatsen. Volgens Brink zou je die dan kunnen laten uitblazen in het retourkanaal van de Allure.
Maar het lijkt me wel handig dat de 2 apparaten dan met elkaar communiceren. Als de WTW niet tegelijk met de Allure aan gaat dan zuig je immers koude lucht van buiten je huis in. Of andersom, als de WTW aan gaat is het handig dat de Allure ook wat meeblaast. Volgens Brink kunnen ze echter niet met elkaar praten, maar bij jou is er toch een verbinding?

@YoshiBignose
met een zigbee relais als dit moet dat toch werken? Die heeft een knop zodat altijd maar 1 relais actief kan zijn. @Sandmman heeft zoiets al op zijn WTW gezet zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 13:17
dj1981 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:50:
[...]

Ik zit er zelf over na te denken om een WTW te plaatsen. Volgens Brink zou je die dan kunnen laten uitblazen in het retourkanaal van de Allure.
Maar het lijkt me wel handig dat de 2 apparaten dan met elkaar communiceren. Als de WTW niet tegelijk met de Allure aan gaat dan zuig je immers koude lucht van buiten je huis in. Of andersom, als de WTW aan gaat is het handig dat de Allure ook wat meeblaast. Volgens Brink kunnen ze echter niet met elkaar praten, maar bij jou is er toch een verbinding?

@YoshiBignose
met een zigbee relais als dit moet dat toch werken? Die heeft een knop zodat altijd maar 1 relais actief kan zijn. @Sandmman heeft zoiets al op zijn WTW gezet zo te zien
Vind het allemaal maar lastig eruit zien haha. Heb nu gewoon een handmatige schakelaar en die werkt prima. Blijf maar af en toe even lopen :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06
dj1981 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Ik durf hier geen antwoord op te geven. Bij ons blaast de WTW-unit gewoon continu in de achterzijde van onze SWB HR (2005?), en er is geen enkele communicatie tussen beide apparaten. In principe is er dus gewoon wat mixwerk van retourlucht en verse buitenlucht van de WTW. Ik vond het allemaal niet erg nauwkeurig, maar dit is zoals het ook in de installatiehandleiding staat (je moet gewoon een gat zagen in de achterkant van de behuizing van de ketel, daar het WTW-uitblaaskanaal op aansluiten).

Heb in deze thread wel geleerd dat er dus een "ventilatiestand" is voor de heteluchtketel. Nooit geweten. Wij zetten de WTW-unit apart met een eigen schakelaar hoger of lager. En die blaast dus meer of minder mee met de verwarmingslucht. Er zat vanaf de installatie een lullige Honeywell (OpenTherm) thermostaat bij, maar die heb ik dus vandaag vervangen door een Nest. We moeten dus nog even geduld hebben, begrijp ik, als we een realistische schatting van de opwarmtijd willen zien. Ik kom niet tot een eenduidig inzicht van wat de "voorlooptemperatuur" i.c.m. heteluchtketel nou precies doet. Iemand?
Pagina: 1