Hallo allen,
Ik zat net met @Lan Mandragoran in een interessante discussie. (al zeg ik het zelf
)
Dit was onder het volgende artikel: nieuws: Spotify brengt Premium Duo uit in Nederland en België voor 13 euro pe...
Zoals de titel al aangeeft is mijn vraag: Kun je worden aangeklaagd voor auteursrechtenschending als je gebruik maakt van een "illegaal" Spotify account? Door Spotify of door BUMA, of wie dan ook.
Ik kan zo 2 vormen van illegale accounts bedenken:
1. Een Duo of Family account van een familielid / kennis / vriend of vriendin gebruiken die op een ander adres woont.
2. Zo'n goedkoop "lifetime" account van Ebay of andere verkopers online.
Op deze manier overtreedt je in beide gevallen dus de Algemene Voorwaarden van Spotify.
Nou vertelde @Lan Mandragoran mij net dus, dat het prima mogelijk zou zijn om op deze manier te worden aangeklaagd voor auteursrechteninbreuk.
Hier de reactie log:
dehardstyler (dit was mijn eerste reactie op iemand anders):
PS: En nee ik overtreedt de voorwaarden niet, ik heb Youtube Premium en dus Music.
Ik vind het gewoon een hele interessante stelling en ik leer graag of dit inderdaad zo is.
Ik zat net met @Lan Mandragoran in een interessante discussie. (al zeg ik het zelf
Dit was onder het volgende artikel: nieuws: Spotify brengt Premium Duo uit in Nederland en België voor 13 euro pe...
Zoals de titel al aangeeft is mijn vraag: Kun je worden aangeklaagd voor auteursrechtenschending als je gebruik maakt van een "illegaal" Spotify account? Door Spotify of door BUMA, of wie dan ook.
Ik kan zo 2 vormen van illegale accounts bedenken:
1. Een Duo of Family account van een familielid / kennis / vriend of vriendin gebruiken die op een ander adres woont.
2. Zo'n goedkoop "lifetime" account van Ebay of andere verkopers online.
Op deze manier overtreedt je in beide gevallen dus de Algemene Voorwaarden van Spotify.
Nou vertelde @Lan Mandragoran mij net dus, dat het prima mogelijk zou zijn om op deze manier te worden aangeklaagd voor auteursrechteninbreuk.
Hier de reactie log:
dehardstyler (dit was mijn eerste reactie op iemand anders):
Lan Mandragoran:Het overtreden van de algemene voorwaarden van een bedrijf en het overtreden van de wet zijn toch wel 2 verschillende zaken hoor.
dehardstyler:Nou nee, in auteursrechtkwesties komt dat juist wél op hetzelfde neer. Uitgangspunt op grond van de Aw is dat alleen de rechthebbende mag downloaden. De rechthebbende kan anderen echter toestemming geven dit ook te doen (de licentie). Als je in strijd met de gebruiksvoorwaarden van Spotify handelt, dan treed je buiten het toestemmingsrecht dat je op basis van de licentie hebt verkregen. En als je downloadt zonder toestemming pleeg je dus simpelweg een auteursrechtinbreuk.
Het overtreden van de Spotify voorwaarden is dus helemaal niet anders dan het overtreden van de wet. Het komt gewoon exact op hetzelfde neer in dit geval.
Lan Mandragoran:Dat is wel veel te makkelijk gedacht. Als ik een Spotify account koop op Ebay, dan heeft dat niks met auteursrechteninbreuk te maken. Net zoals het gebruiken van een account van mijn oom helemaal niks met auteursrechteninbreuk te maken heeft. Als ik al aangeklaagd wordt door Spotify voor een van de 2 feiten. dan zou dat zijn voor valsheid in geschriften / fraude, voor het opzettelijk verkeerd invullen van mij adres bijvoorbeeld.
Dat wordt absoluut geen auteursrechtenzaak.
Ik vind dit wel een interessant verhaal, zou je in de praktijk hiervoor aangeklaagd kunnen worden? Of gaat het dan vooral over andere wetten die je ook overtreedt, zoals valsheid in geschriften omdat je adres expres verkeerd is ingevuld en is de auteursrechteninbreuk dus "far fetched"?Je haalt verder meerdere dingen door elkaar. Ten eerste: Spotify is geen rechthebbende op de muziek en kan je dus ook niet aanklagen voor een auteursrechtinbreuk, tenzij ze daar toestemming voor hebben van de rechthebbende.
Ten tweede: het gebruiken van het account van je oom is wel degelijk een auteursrechtinbreuk als dat in strijd met de licentie is.
Ten derde: dat Spotify er geen auteursrechtzaak van maakt betekent natuurlijk niet dat het dat niet is.
Het overtreden van licentievoorwaarden is gewoon ondubbelzinnig een auteursrechtinbreuk. Je handelt dan namelijk in strijd met de verkregen toestemming, waardoor de inbreuk een gegeven is. Ik snap dan ook werkelijk niet waarom ik hier 'veel te makkelijk' denk, terwijl je geen enkel auteursrechtelijk argument aanhaalt maar het alleen over een (onjuiste) praktische boeg gooit.
PS: En nee ik overtreedt de voorwaarden niet, ik heb Youtube Premium en dus Music.
Ik vind het gewoon een hele interessante stelling en ik leer graag of dit inderdaad zo is.