Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen: Wel óf geen SolarEdge/Enphase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tim_heijt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-06 22:33
Inleiding
Tot voor kort was ik niet geïnteresseerd in het leggen van zonnepanelen. De reden hiervoor is dat ik al enkele jaren wil verhuizen en de investering niet dacht terug te kunnen verdienen. Totdat een vriend van me zich recentelijk had verdiept in zonnepanelen en aangaf dat ik al snel 10 panelen voor een nettobedrag van ongeveer €3000,- zou kunnen leggen. De meerwaarde van een huis met zonnepanelen wordt op €3000-4000 geschat. Kortom, eigenlijk een no-brainer om een dergelijke investering te doen bij de huidige lage rentestanden en het feit dat ik de panelen uit eigen middelen wil aanschaffen.
Nu begon dus de zoektocht, dus bij een 10-tal grotere en kleinere partijen offertes opgevraagd. Hierbij variëren de offerte bedragen tussen de €3500 - €4200 excl. BTW. Daarnaast heb ik zelf ook berekeningen gemaakt bij de verschillende op DIY gerichte online partijen zoals zonnepanelen-voordelig, solar-outlet en budget-solar (~€3250 excl. BTW voor SolarEdge + Optimizers, All-in gelegd).
Het probleem met de All-in partijen lijkt dat deze allemaal maar weinig écht advies geven. Het lijkt erop dat iedereen aanbiedt wat er groot is ingekocht er waarop een mooie marge te maken valt (SolarEdge?).
Resultaat: Bijna unaniem wordt SolarEdge + Optimizers (óf Enphase in geval van Coolblue) aangeraden voor mijn dak/situatie. Dit met als reden dat er een klein beetje schaduw zou vallen door mijn schoorsteen en van de flat ten westen van mijn woning. Ook zou ik in het voorjaar schaduw hebben van de hoge bomen ten zuiden van mijn woning. Het aanraden van dergelijke 'superieure' setups met Optimizers of Micro-omvormers is natuurlijk de 'weg van de minste weerstand', het gaat namelijk bij iedereen bovengemiddeld presteren. Echter wel tegen een flinke meerprijs ten opzichte van een 'simpele' stringomvormer. Maar zodra ik hierover doorvraag bij de verschillende leveranciers; hoeveel % minder ik ga produceren en/of in % rendement verlies door het gebruik van een 'simpele' stringomvormer met MPP tracker te gaan t.o.v. SolarEdge/Enphase, dan geeft niemand thuis.

Vraag om advies
  • Kortom, mijn vraag: zouden jullie wel of juist niet voor SolarEdge/Enphase gaan in mijn situatie? Waarom wel of niet?
  • Subvraag is, wel of niet aftoppen in mijn situatie? Is een 3kW omvormer niet teveel en volstaat een 2.5kW omvormer niet al in mijn geval?
Mijn situatie
  • Jaarlijks energieverbruik: 2750-3000kWh (2 pers.)
  • Bouwjaar woning: 2010
  • Meterkast: 1-fase
  • Dak oriëntatie: ~10 graden Zuidwest
  • Dakbedekking: aluminium felsplaten + dakpannen
  • Hellingshoek: 45 graden
  • Oppervlakte pannen gedeelte: 4.40m (h) x 5.40m (b)
  • Dak obstructies: kleine schoorsteen (CV + riool)
  • Overige obstructies: weinig bladhoudende boom pal op Zuid (15m uit de gevel) + flat op West (6 etages/19m hoogte) nu na 19:30uur schaduw op het dak.
Wensen
  • Aantal gewenste panelen: 10 (300-350Wp, Mono All-black)
  • Merk panelen: Trina, JaSolar, Jinko, QCell, Denim (tier1 leverancier)
  • Type omvormer: (Goedkope) Stringomvormer óf SolarEdge SE3000H HD + P370 Optimizers
  • Monitoring: geen noodzaak voor opbrengst per paneel, bij voorkeur geen Chinees portal
  • Installatie: Ja, All-in installatie met bij voorkeur garantie (arbeid+voorrijkosten)
  • Terugverdientijd: niet relevant, omdat ik waarschijnlijk binnen 3 jaar wil verhuizen. Lage €/Wp zou echter mooi zijn natuurlijk :9
Afbeeldingen

https://tweakers.net/i/dPoviDJJZaotQsdnNctbLM6MoWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lQZFSJCDy0VtoOh9ecvcgJg.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/ebNAfvfiW5WMeZ9_Yikv4gUI91E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGZsoFeGhSrg6Cw19Nxgrfef.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/cMD1fORE7DVujMaahB-mO9qf1QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkm4aEs1Ti8VoZaG2u719iji.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-06 18:26
tim_heijt schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:46:
Inleiding
... dus bij een 10-tal grotere en kleinere partijen offertes opgevraagd.
...
...verschillende op DIY gerichte online partijen...
Het probleem met de All-in partijen lijkt dat deze allemaal maar weinig écht advies geven.
Degene die het beste 'échte' advies geeft, loopt blijkbaar ook nog de kans dat je het advies zelf uit gaat voeren.
Tja, hoeveel tijd zou je zelf in een offerte steken als de kans om die te scoren <10% was?
En nu kom je hier vragen?
Heb je dezelfde vraag ook op 10 andere fora gesteld?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tim_heijt
WackoH schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:41:
[...]

Degene die het beste 'échte' advies geeft, loopt blijkbaar ook nog de kans dat je het advies zelf uit gaat voeren.
Tja, hoeveel tijd zou je zelf in een offerte steken als de kans om die te scoren <10% was?
En nu kom je hier vragen?
Heb je dezelfde vraag ook op 10 andere fora gesteld?
Ik snap het probleem niet helemaal. Dit speelt toch niet alleen in de zonnepanelen markt, maar overal. Als je de openingspost goed had gelezen ga ik niet doe-het-zelven. Tussen de regels door lees ik in jouw reactie dat je het niet normaal lijkt te vinden om meerdere offertes aan te vragen en te verwachten dat dit serieus uitgewerkte plannen zijn. Als er verschillen zitten in aanpak/opzet, dan stel ik daar als consument vragen over (waarom op een bepaalde manier?). Zeker als het om een investering gaat van €3000-4000,-. Of het nu een schilder, stucadoor of zonnepanelen legger is.
Als alle aangeschreven aanbieders exact hetzelfde adviseren wordt ik enigszins wantrouwend. Vandaar mijn check hier bij mede-Tweakers welke zelf geen enkel economisch belang hierbij hebben en dus objectief kunnen adviseren.
Tot slot, ik heb deze vraag niet op 10 verschillende fora gesteld. Ik heb uitstekende ervaringen met GoT en zie dat er veel kennis rondloopt in het PV forum topic.

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05:10

Sen

<-->

tim_heijt schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Ik snap het probleem niet helemaal. Dit speelt toch niet alleen in de zonnepanelen markt, maar overal. Als je de openingspost goed had gelezen ga ik niet doe-het-zelven. Tussen de regels door lees ik in jouw reactie dat je het niet normaal lijkt te vinden om meerdere offertes aan te vragen en te verwachten dat dit serieus uitgewerkte plannen zijn. Als er verschillen zitten in aanpak/opzet, dan stel ik daar als consument vragen over (waarom op een bepaalde manier?). Zeker als het om een investering gaat van €3000-4000,-. Of het nu een schilder, stucadoor of zonnepanelen legger is.
Als alle aangeschreven aanbieders exact hetzelfde adviseren wordt ik enigszins wantrouwend. Vandaar mijn check hier bij mede-Tweakers welke zelf geen enkel economisch belang hierbij hebben en dus objectief kunnen adviseren.
Tot slot, ik heb deze vraag niet op 10 verschillende fora gesteld. Ik heb uitstekende ervaringen met GoT en zie dat er veel kennis rondloopt in het PV forum topic.
Je hebt helemaal gelijk om 10 verschillende offertes aan te vragen en ik kan je ook uit eigen ervaring nog vertellen dat je geluk hebt als er 1 iemand is die wel zal laten zien dat hij verstand van zaken heeft.

Maar zonnepanelen is nu een wildwest markt en het is veel makkelijker door een simpele offerte te sturen zonder te kijken en hopen dat de offerte bij iemand valt die het allemaal niet uitmaakt en zegt doe maar, dan bij iemand die wel nadenkt en vragen stelt. (In 90% van de gevallen krijg je de eerste soort persoon)

Na lang onderzoek in mijn zoektocht zou ik geen Solaredge nemen en zou Enphase kunnen. Ik heb zelf nu voor APS gekozen omdat ik sochtends de 1ne helft in de schaduw heb en smiddags de andere helft.

Maar hoe de schaduw valt op een deel van de panelen zou je zelf moeten kunnen zeggen. Als heel het dak in de schaduw ligt maakt het ook niet meer uit.

Mijn beweegredenen om niet voor Solaredge te gaan is dat ik op veel plekken toch lees dat het uitval percentage van de optimizers nogal hoog is 2% ofzo. En bij 10 optimizers heb je dus gewoon 20% kans dat je een kapotte optimizer krijgt.

En dit was voor mij vooral van belang dat bij 3 fase er toch op zijn minst meer dan de helft van de zonnepanelen zon nodig hadden.

En verder leek het wel of alle zonnepanelen verkopers solaredge in de verkoop hadden en ik heb werkelijk waar geen idee waarom.

[Voor 11% gewijzigd door Sen op 01-07-2020 19:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-06 18:26
Een paar offertes vragen is natuurlijk OK.
Maar als je er 10 vraagt, ben je er juist de oorzaak van dat de kwaliteit van offertes slecht is en klaag daar dan ook niet over.

3000~4000 Euro is veel voor een prive persoon, maar in de grote mensenwereld stelt het niets voor.
Daarnaast is het groot deel hiervan materiaal.

Stel dat iemand een uur met een serieuze offerte bezig is. Wat kost zo'n persoon all-in voor z'n bedrijf? 40 Euro per uur? Als dan maar 10% v/d offertes tot een opdracht leidt, moet er dus al 400 Euro marge in iedere offerte worden ingebouwd alleen al om de offerte-kosten terug te verdienen. Tja, dus ze gaan geen uur investeren en hebben geen zin om ingewikkelde vragen te beantwoorden. Next...

Met Solaredge zit een leverancier altijd goed wat betreft schaduw, de klanten vinden de monitoring leuk en ze schijnen een vergoeding te krijgen om een defecte te vervangen.

Tenslotte had je met een beetje zoeken op dit forum antwoorden op je vragen kunnen vinden.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Je hebt wel schaduw ja.
SE zal er iets meer uithalen maar duurdere efficiëntere panelen doen dat ook.
Ik denk dat je de beste ROI hebt met een simpele string omvormer. Kies die niet kleiner dan 0.8 keer het aantal Wp.

Bijzonder dak hebben jullie, hebben anderen met hetzelfde dak al panelen?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• tim_heijt
busscherski schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 06:59:
Je hebt wel schaduw ja.
SE zal er iets meer uithalen maar duurdere efficiëntere panelen doen dat ook.
Ik denk dat je de beste ROI hebt met een simpele string omvormer. Kies die niet kleiner dan 0.8 keer het aantal Wp.

Bijzonder dak hebben jullie, hebben anderen met hetzelfde dak al panelen?
Schaduw klopt, alleen mijn inziens is het minimaal. Vooral einde dag (nu vanaf 19:30uur). Meeste moet rond die tijd toch al opgewekt zijn? Of onderschat ik hiermee de schaduw?
SolarEdge/Enphase/APS is natuurlijk altijd beter bij een vorm van schaduw ten opzichte van een stringomvormer, alleen over hoeveel % hebben we het. Er wordt nu vaak gedaan of je niets meer opwekt bij schaduw met een stringomvormer (wat natuurlijk niet waar is). Het gaat mij inderdaad om de ROI, over 25 jaar zal SolarEdge zeker meer opleveren per €, echter vraag ik mij af of dit op 5-10 jaar termijn ook zo zal zijn ten opzichte van een stringomvormer.
Efficiëntere panelen, kun je een aantal voorbeelden geven? Ik dacht dat tussen de beste en slechtste panelen tegenwoordig nog maar ~3% verschil zat.
Wat betreft onze daken, dit loopt door in het volledige huizenproject. Niemand heeft nog zonnepanelen liggen, maar ze zouden toch enkel op het gedeelte komen met dakpannen. Op het onderste gedeelte van het dak met aluminium felsplaten komen geen panelen te liggen. Ook alle leveranciers gaven aan enkel op het gedeelte met dakpannen te willen leggen.

[Voor 5% gewijzigd door tim_heijt op 02-07-2020 10:05]

• busscherski
Het lijkt me dat je niet veel meer dan 2% verlies door schaduw van de bomen. Dat pijpje van de buren vind ik lastiger maar alsnog vind ik een keuze voor SolarEdge moeilijk te verdedigen inderdaad.
Efficientere panelen, ik bedoel eigenlijk vooral grotere, haha. Bijvoorbeeld de iets grotere Qcells of Longi's.

Vul eens een winkelwagentje inclusief installatie bij solar-bouwmarkt oid en post hier een screenshot.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tim_heijt
10x Trina 325Wp met Goodwe 3kw stringomvormer

10x Trina 325Wp met SMA Sunnyboy 3kw stringomvormer

10x Trina 325Wp met SolarEdge HD3000 + P370 Optimizers

10x Longi 350Wp met Goodwe 3kw stringomvormer

10x QCell G8 345Wp met Goodwe 3kw stringomvormer

[Voor 11% gewijzigd door tim_heijt op 02-07-2020 12:45]

• busscherski
Zo simpel is het ja.

Wel even opletten dat die Longi's en Qcells net iets groter zijn, dus even kijken of het past.

En dan op bestellen klikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tim_heijt
busscherski schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:17:
Zo simpel is het ja.

Wel even opletten dat die Longi's en Qcells net iets groter zijn, dus even kijken of het past.

Dit soort vergelijkingen had ik zelf natuurlijk ook al verschillende keren gemaakt zelf.
Hamvraag is, voor welke setup zou je gaan in mijn geval?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
tim_heijt schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:52:
[...]

Dit soort vergelijkingen had ik zelf natuurlijk ook al verschillende keren gemaakt zelf.
Hamvraag is, voor welke setup zou je gaan in mijn geval?
Het makkelijkst is altijd als je even de prijs per WP op een rijtje zet. Gezien de geringe schaduwvorming op je dak, is de goedkoopste (string) oplossing waarschijnlijk het beste. De meerprijs voor een SE-systeem gaat zich waarschijnlijk niet heel snel terugverdienen.

Of je moet zoveel mogelijk willen opwekken, dan kan het nog een overweging zijn. Dat wilde ik ook en daarom liggen er zoveel mogelijk panelen op mijn dak inclusief SE (ivm schaduwvorming dakkapellen en pijpjes).

• busscherski
Die met de beste prijs per Wp of in geval de Qcells of Longi's net iets duurder zijn dan kun je bedenken of je daar bijvoorbeeld 0.01 euro / Wp extra voor over hebt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik zou gewoon lekker voor de SMA gaan.
Mocht shade-fix niet naar je zin werken, kan je altijd nog een tigo laten toevoegen. (maar probeer gewoon zonder)

Even opletten wat past inderdaad.

(persoonlijk neig ik meer naar n-type panelen: REC of Jinko n-type series)
https://review.solar/best-solar-panels-2020/

Edit: disclaimer: als je binnen 3 jaar verhuist heb je ze niet terugverdiend. Tenzij je op MP gaat shoppen en ze zelf installeert.

[Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2020 16:58]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim_heijt
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:46:
Ik zou gewoon lekker voor de SMA gaan.
Mocht shade-fix niet naar je zin werken, kan je altijd nog een tigo laten toevoegen. (maar probeer gewoon zonder)

Even opletten wat past inderdaad.

(persoonlijk neig ik meer naar n-type panelen: REC of Jinko n-type series)
https://review.solar/best-solar-panels-2020/

Edit: disclaimer: als je binnen 3 jaar verhuist heb je ze niet terugverdiend. Tenzij je op MP gaat shoppen en ze zelf installeert.
Heeft SMA dan nog steeds de beste MPPT / Shadefix? Ik kan eigenlijk weinig recente omvormer tests vinden (alleen oude Photon).

Die N-type panelen klinken interessant. Raad je deze aan puur om hogere efficiëntie (en Wp) of ook voor eventuele schaduw.

Wat betreft formaat, die grotere REC's passen niet alles groter dan zeg 175cm gaat niet omdat ik er 3 naast elkaar kwijt wil (dak is 540cm breed). Hoger dan 105cm gaat ook niet. Pannen gedeelte van het dak is +-440cm lang.
Die Jinko Cheetah N-type ziet er goed uit, ik kan alleen geen enkele winkel/installer vinden die ze aanbiedt. Als je nog tips hebt, hoor het graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas_NL
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19-04 06:48
Je hebt gelijk dat veel aanbieders heel snel wat aanbieden, maar niet echt advies geven. Dat gaat vaak al fout bij het legplan.
Zelf heb ik goede ervaringen met Enphase en ook vind ik het systeem van stringomvormers ouderwets, duur (op termijn) en gevaarlijk (geen aardlek). Echter in jouw geval is het waarschijnlijk wel de beste keuze, vanwege de 5-10 jaar ttermijn die je noemt.
Let goed op de maten van de panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:21
Dan moet je een adviseur betalen om een goed plan en tekeningen te maken en dan dit aanbesteden bij de diverse leveranciers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tim_heijt
lothar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:55:
Dan moet je een adviseur betalen om een goed plan en tekeningen te maken en dan dit aanbesteden bij de diverse leveranciers.
Welke consument doet dit dan? Het is niet het dak van een appartementencomplex met 300 panelen erop of een volledig geïntegreerd dak systeem van een nieuwbouwvilla beste vriend. We hebben het hier over 10 panelen op 4.4m bij 5.40m.

Mijn punt uit mijn openingspost slaat op het feit dat Ik bij de groenteboer op de markt nog beter advies over de bananen krijg die slechts 1,5€/kg kosten.
Waarom zit een beetje advies er in de zonnepanelen markt niet in? Omdat deze duidelijk oververhit is, de marges veel lager geworden zijn , er veel graaiers tussenzitten welke het voor die enkele goede partijen ook inmiddels onmogelijk maken om advies te geven en bijvoorbeeld je dak gewoon komen schouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
tim_heijt schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Heeft SMA dan nog steeds de beste MPPT / Shadefix? Ik kan eigenlijk weinig recente omvormer tests vinden (alleen oude Photon).

Die N-type panelen klinken interessant. Raad je deze aan puur om hogere efficiëntie (en Wp) of ook voor eventuele schaduw.

Wat betreft formaat, die grotere REC's passen niet alles groter dan zeg 175cm gaat niet omdat ik er 3 naast elkaar kwijt wil (dak is 540cm breed). Hoger dan 105cm gaat ook niet. Pannen gedeelte van het dak is +-440cm lang.
Die Jinko Cheetah N-type ziet er goed uit, ik kan alleen geen enkele winkel/installer vinden die ze aanbiedt. Als je nog tips hebt, hoor het graag.
Shadefix werkt prima, zolang je voldoende spanning hebt. En dat heb je.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

N-silicium geeft een wat betere prestatie dan P-silicium.
Zie ook voorgaande post (link)

Maar nogmaals, als je binnen 3 jaar verhuist, leg je ze voor de volgende bewoner?
Ga dan voor goedkoop of geen panelen.
Growatt vermijden, die kan niet zo goed met schaduw overweg.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-06 13:17
busscherski schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:17:
Zo simpel is het ja.

Ik heb toevallig gisteren de Qcells gelegd in 2x 2 kolommen van 3 rijen landscape, de clickfit buizen zijn dan net te kort, omdat de Qcells breder zijn dan andere panelen, ik heb dus iedere rails met 12,5cm moeten verlengen om 't passend te maken (1x meter in 8 stukken gezaagd en 8 koppelstukken erbij).

Zelf heb ik Enphase, Heb ook 2 pijpjes staan (CV en mechanische ventilatie), en dat paneel doet 't beduidend slechter, als je een string omvormer hebt gaat je hele systeem dus als het slechts presterende paneel presteren. Zeker omdat je het financiert zou ik voor SE of Enphase gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tim_heijt
Cereal schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Ik heb toevallig gisteren de Qcells gelegd in 2x 2 kolommen van 3 rijen landscape, de clickfit buizen zijn dan net te kort, omdat de Qcells breder zijn dan andere panelen, ik heb dus iedere rails met 12,5cm moeten verlengen om 't passend te maken (1x meter in 8 stukken gezaagd en 8 koppelstukken erbij).

Zelf heb ik Enphase, Heb ook 2 pijpjes staan (CV en mechanische ventilatie), en dat paneel doet 't beduidend slechter, als je een string omvormer hebt gaat je hele systeem dus als het slechts presterende paneel presteren. Zeker omdat je het financiert zou ik voor SE of Enphase gaan.
Bedankt voor de tip. Sommige webshops vragen je ook het merk van de panelen door te geven als je Clickfit Evo besteld. Dit heeft met die lengte en breedte te maken die o.a. bij QCells maar ook bij Jinko afwijkt.

Wat betreft dat slechter presteren, dat is allang niet meer zo bij omvormers met goede MPPT techniek. Kijk maar eens wat mede-Tweaker AUijtdejaag hierboven postte over zijn setup met SMA omvormer. Waarin hij test met MPPT/Shadefix aan en uit. Op 2 strings van 7 panelen zonder als met schaduw op dezelfde dakhelling. Met MPPT/Shadefix op de SMA ingeschakeld, levert de string met schaduw van dakkapel in de ochtend en schoorsteen in de avond nagenoeg evenveel als de string zonder schaduw. Ook is het verschil zonder MPPT/Shadefix enorm te noemen. Dat de gehele string dus volledig presteert op het niveau van het schaduw paneel gaat vandaag de dag met moderne omvormers dus niet meer op. Al maakt men je dit dus graag wijs.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Daarom ben ik dit topic ook deels gestart. Iedereen raadt al SolarEdge of Enphase aan bij geringe schaduw. Maar niemand kan me vertellen hoeveel % meer rendement het oplevert in mijn situatie (hoge or take). "Het is gewoon beter bij jou, zegt men dan". Gezien de flink hogere investering van SolarEdge/Enphase zou je dat natuurlijk wel voorafgaand aan de investering willen weten.

• tim_heijt
De twijfel slaat wederom toe, wellicht wil ik wel gaan voor de meeste Wp/€ gezien mijn situatie. Daarom heb ik mij eens verdiept in het leggen van grotere panelen (lees 2x1m, 390Wp, 144 half cells) en dan maar geen fullblack uiterlijk (mag je dit nog zeggen tegenwoordig?). Reden: hoe vaak kijk ik naar mijn dak? Eigenlijk nooit.

PVCalc link: http://users.skynet.be/be...=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Dit zou neerkomen op het volgende nieuwe legplan (9x 390Wp):

Prijsopgaaf 9x 390Wp panelen + SMA Sunnyboy 3.0:

Dit maakt €2.769 + €1.025 (installatie) = 3.794 incl. BTW => €3.136 excl. BTW = 0,89 Wp/€

Prijsopgaaf 9x 390Wp panelen + SMA Sunnyboy 3.0 + 4x Tigo Optmizers:

Dit maakt €2.969 + €1.025 (installatie) = 3.994 incl. BTW => €3.301 excl. BTW = 0,94 Wp/€

Prijsopgaaf 9x 390Wp panelen + GoodWe GW3000-XS WiFi + 9x Tigo Optimizers:

Dit maakt €2.752 + €1.025 (installatie) = 3.777 incl. BTW => €3.121 excl. BTW = 0,89 Wp/€

Vraag m.b.t. setup:
  • Enkel voor SMA omvormer zonder optimizers gaan en vertrouwen op Shadefix voor de schaduw van de schoorstenen 's ochtends en 's avonds? óf
  • SMA omvormer i.c.m. 4x Tigo Optimizers gaan op de onderste rij panelen waarop de schaduw valt? óf
  • GoodWe omvormer met 9x Tigo Optimizers voor alle panelen? óf
  • Gaan voor eerder legplan uit topicstart met 10x Fullblack 320-350Wp panelen, waarbij de panelen in landscape liggen?
Technische vraag:
  • Klopt het dat 9 panelen te weinig zijn om over de 2 MPP trackers van de SMA te verdelen? Minimum is 110v haal ik uit de SMA datasheet, maar is dat totaal of per MPP ingang? Anders zou 4x 45v = 180v toch (ruim) genoeg moeten zijn voor de MPP in de SMA of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vanuit financieel oogpunt:
Geen optimizers nemen, de goedkoopste panelen nemen boven de 300Wp en de goedkoopste omvormer nemen die niet zal ontploffen. Laat ook de BTW teruggave service achterwegen.

Waarom? Je gaat er nooit van profiteren. Alles wat je er op legt doe je enkel voor de volgende bewoner en die gaat zich echt niet verdiepen in het systeem. Zolang jij de advertentie kan melden dat er 10x300Wp panelen op liggen krijg je net wat meer bonuspunten voor je huis. Maar of dat nu 10x300Wp of 10x390Wp is en of er wel of geen schaduwoptimalisatie aanwezig is gaat een koper echt niet onderzoeken.

En het beste advies is op dit moment om geen zonnepanelen te nemen. Die geschatte meerwaarde is irrelevant, zeker in de huidige markt. Mensen zijn allang blij dat ze een huis kunnen kopen, ze rekenen echt niet rationeel met een meerprijs voor de zonnepanelen, dat is een zorg voor later. Dus nu 3000 euro uitgeven betekent echt niet dat je later 3000 euro extra voor je woning krijgt.
En zelfs in een normale markt bieden mensen er niet de volle kostprijs extra voor omdat een verkoper toch niet z'n hele installatie los gaat schroeven als hij niet het aankoopbedrag krijgt. Dus je mag blij zijn dat ze later nog 1500 euro bieden voor je zonnepanelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• busscherski
@Tsurany

Een goedkope installatie is toch al ongeveer terugverdiend over 5 jaar?
Ook al krijg je er 100 euro voor dan lijkt het me nog genoeg.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

busscherski schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:20:
@Tsurany

Een goedkope installatie is toch al ongeveer terugverdiend over 5 jaar?
Ook al krijg je er 100 euro voor dan lijkt het me nog genoeg.
Hij wilt waarschijnlijk binnen drie jaar verhuizen, dan moet je na drie jaar echt minimaal de helft terug krijgen wil je rendement maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• busscherski
@Tsurany

O ik had 5 jaar in mijn hoofd.
Misschien even uitzoeken of het een stapje scheelt in het energielabel.

• tim_heijt
Tsurany schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Hij wilt waarschijnlijk binnen drie jaar verhuizen, dan moet je na drie jaar echt minimaal de helft terug krijgen wil je rendement maken.
Het feit wil dat heel veel mensen nog geen idee hebben wat bijv. 10 zonnepanelen kosten op dit moment. Veel mensen denken dat dit nog minimaal €8-10k kost. Tip: vraag dit zelf maar eens aan 10 willekeurige mensen in je omgeving (welke nog nooit een offerte hebben aangevraagd).
Bij de verkoop van mijn woning kan ik ook de zonnepanelen eruit houden en ter overname aanbieden. Ik weet zeker dat als de kopers 3000Kw/h op jaarbasis aan panelen kunnen overnemen voor zeg €1.500-2000, dat ze deze graag overnemen voor dit bedrag.
Ik ben dan (ruim) uit de kosten, of denken jullie van niet? Over 3 jaar hoeft de huizenmarkt overigens ook niet meer zo oververhit te zijn als nu.
Tot slot, houd ik dit huis misschien zelf naast mijn nieuw te kopen woning en ga ik deze verhuren. Dan zijn de panelen nog wel een slimme investering.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tim_heijt schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:54:
Het feit wil dat heel veel mensen nog geen idee hebben wat bijv. 10 zonnepanelen kosten op dit moment. Veel mensen denken dat dit nog minimaal €8-10k kost. Tip: vraag dit zelf maar eens aan 10 willekeurige mensen in je omgeving (welke nog nooit een offerte hebben aangevraagd).
Bij de verkoop van mijn woning kan ik ook de zonnepanelen eruit houden en ter overname aanbieden. Ik weet zeker dat als de kopers 3000Kw/h op jaarbasis aan panelen kunnen overnemen voor zeg €1.500-2000, dat ze deze graag overnemen voor dit bedrag.
Ik ben dan (ruim) uit de kosten, of denken jullie van niet?
Een koper met een aankoopmakelaar trapt daar echt niet in. Ik zou daar niet zo stellig in zijn. Daarnaast zijn huizenkopers doorgaans beter geïnformeerd dan de gemiddelde consument. En ook de gemiddelde consument weet wel dat zonnepanelen echt geen 10k meer kosten, zeker niet op zo'n klein dak.
Over 3 jaar hoeft de huizenmarkt overigens ook niet meer zo oververhit te zijn als nu.
Hoeft niet, maar er wordt de komende jaren nog steeds veel te weinig bijgebouwd, en ik verwacht niet dat de vraag naar woningen opeens stopt. De prijzen zullen hooguit minder hard stijgen omdat het geld nu eenmaal op is. Als een verkoper nu al aan zijn max zit, en krap zit met financiering, gaan ze niet snel zomaar wat geld neertellen voor zonnepanelen. Wellicht gokken ze er wel op dat jij ze niet zomaar van het dak gaat halen, dat gaat jou namelijk ook weer tijd en geld kosten.
Tot slot, houd ik dit huis misschien zelf naast mijn nieuw te kopen woning en ga ik deze verhuren. Dan zijn de panelen nog wel een slimme investering.
De krapte op de huizenmarkt treft ook huurwoningen. Dus daar zal je hooguit een tientje per maand extra krijgen voor die besparing op de energierekening. Vanuit financieel oogpunt niet interessant.

Als je er zelf nog vijf tot acht jaar blijft wonen is het een prima optie als je ze voor een goede prijs kan laten leggen, dat verdien je wel terug. Echter als je er max drie jaar wilt wonen is het eerder speculeren op de huizenmarkt dan een risicovrije investering. Ik verwacht namelijk niet dat je hier extra geld voor gaat krijgen zolang de markt niet flink afkoelt. Dan kan je nog beter die drieduizend euro achter de hand houden en op je nieuwe woning extra panelen leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-06 17:46
Als ik het zo moest zeggen is de enige (rendabele) optie het zelf leggen van de panelen. Ik zit in een vergelijkbare situatie en ga binnenkort 12 panelen op een plat dak leggen voor nog geen €2000. Snel geteld zou ik dit net binnen 3 jaar terug verdiend moeten hebben.

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:00
BTW teruggave kan je zélf doen, stelt niets voor. Scheelt ook weer €99.

En waarom moet dat garantiefonds erbij?

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-06 16:44
Je moet qua prijs uit kunnen komen rond de prijs van Winkelman/Solar-bouwmarkt etc. De materiaal kosten zijn daar best scherp, maar de montage is relatief duur (bv EUR 1600 voor 20 panelen). Misschien kan een lokale boer een paar honderd duurder zijn maar dan moet het ook wel klaar zijn.

Je moet vanwege de KOR het best nu zoveel mogelijk in 1 keer doen, en vanwege de afbouwsalderingsregeling wil je zo min mogelijk uitgeven aan onzin zoals Optimizers/Micro omvormers en andere tierlantijntjes vooral als het niet direct nut heeft.

• tim_heijt
emot schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 07:46:
Als ik het zo moest zeggen is de enige (rendabele) optie het zelf leggen van de panelen. Ik zit in een vergelijkbare situatie en ga binnenkort 12 panelen op een plat dak leggen voor nog geen €2000. Snel geteld zou ik dit net binnen 3 jaar terug verdiend moeten hebben.
Het zelf leggen had ik 100% overwogen als het om een plat dak ging, echter sta ik niet heel zeker op een hellingshoek van 45 graden op +6 meter hoog. De laatste keer was op een nieuwbouwwoning van een vriend om dakplaten te leggen en voor mijn gevoel ben ik daar een aantal levensjaren kwijtgeraakt. Dat is de voornaamste reden dat ik het wil uitbesteden, anders had ik enkel een elektricien de boel laten aansluiten in de meterkast en waren de kosten een stuk lager per Wp/€.

Overigens denk ik wel dat energielabels de komende 3-5 jaar veel belangrijker gaan worden bij de aanschaf en het bezitten van een woning. Ik sluit zelfs niet uit dat er in NL allerlei 'boetes' gaan komen voor minder zuinige huizen en/of huizen die uiteindelijk nog op het gas blijven. Je staat in NL inmiddels nergens meer van te kijken. Tot slot rendeert mijn geld op de bank ook niet erg hard en heb ik al genoeg % van mijn totale vermogen belegd in aandelen/obligaties. Alles gaat om spreiding...

• tim_heijt
Kees-Jan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:07:
BTW teruggave kan je zélf doen, stelt niets voor. Scheelt ook weer €99.

En waarom moet dat garantiefonds erbij?
Helemaal eens, even voor de volledigheid erbij gezet om te kunnen vergelijken met all-in aanbieders als Zonneplan, Volta, Coolblue, etc.
Is niets meer dan een paar formulieren invullen en je facturen indienen bij de Belastingdienst toch?

• tim_heijt
Kan iemand nog wel antwoord geven op de vraag hoeveel panelen (van 390Wp) er minimaal op 1 MPP string van de SMA Sunnyboy 3.0 moeten? Heeft verdelen over de twee MPP's zin of is dit niet rendabel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:00
tim_heijt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Is niets meer dan een paar formulieren invullen en je facturen indienen bij de Belastingdienst toch?
Yep, BTW nummer aanvragen; die krijg je na 2-3 weken.
Daarna BTW teruggave formulier invullen; ik kon dat online, een collega moest dit op papier doen 8)7

Daarna een paar weken wachten en voila, BTW wordt gestort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
tim_heijt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:02:
Kan iemand nog wel antwoord geven op de vraag hoeveel panelen (van 390Wp) er minimaal op 1 MPP string van de SMA Sunnyboy 3.0 moeten? Heeft verdelen over de twee MPP's zin of is dit niet rendabel?
4 zonder schaduw, dus je kunt het als 2 strings aanleggen. Dan kun je achteraf nog bekijken of je het toch liever in 1 string hebt.
Ik denk dat 1 string beter is

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True