Inleiding
Tot voor kort was ik niet geïnteresseerd in het leggen van zonnepanelen. De reden hiervoor is dat ik al enkele jaren wil verhuizen en de investering niet dacht terug te kunnen verdienen. Totdat een vriend van me zich recentelijk had verdiept in zonnepanelen en aangaf dat ik al snel 10 panelen voor een nettobedrag van ongeveer €3000,- zou kunnen leggen. De meerwaarde van een huis met zonnepanelen wordt op €3000-4000 geschat. Kortom, eigenlijk een no-brainer om een dergelijke investering te doen bij de huidige lage rentestanden en het feit dat ik de panelen uit eigen middelen wil aanschaffen.
Nu begon dus de zoektocht, dus bij een 10-tal grotere en kleinere partijen offertes opgevraagd. Hierbij variëren de offerte bedragen tussen de €3500 - €4200 excl. BTW. Daarnaast heb ik zelf ook berekeningen gemaakt bij de verschillende op DIY gerichte online partijen zoals zonnepanelen-voordelig, solar-outlet en budget-solar (~€3250 excl. BTW voor SolarEdge + Optimizers, All-in gelegd).
Het probleem met de All-in partijen lijkt dat deze allemaal maar weinig écht advies geven. Het lijkt erop dat iedereen aanbiedt wat er groot is ingekocht er waarop een mooie marge te maken valt (SolarEdge?).
Resultaat: Bijna unaniem wordt SolarEdge + Optimizers (óf Enphase in geval van Coolblue) aangeraden voor mijn dak/situatie. Dit met als reden dat er een klein beetje schaduw zou vallen door mijn schoorsteen en van de flat ten westen van mijn woning. Ook zou ik in het voorjaar schaduw hebben van de hoge bomen ten zuiden van mijn woning. Het aanraden van dergelijke 'superieure' setups met Optimizers of Micro-omvormers is natuurlijk de 'weg van de minste weerstand', het gaat namelijk bij iedereen bovengemiddeld presteren. Echter wel tegen een flinke meerprijs ten opzichte van een 'simpele' stringomvormer. Maar zodra ik hierover doorvraag bij de verschillende leveranciers; hoeveel % minder ik ga produceren en/of in % rendement verlies door het gebruik van een 'simpele' stringomvormer met MPP tracker te gaan t.o.v. SolarEdge/Enphase, dan geeft niemand thuis.
Vraag om advies
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mdAa6EAmSP3nq2tTxqBmDCSD.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4lQZFSJCDy0VtoOh9ecvcgJg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uGZsoFeGhSrg6Cw19Nxgrfef.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AlWu4yyPD1D99fupxtOx2EER.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q59k039rGXyB4VPEGRp1PhdJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot voor kort was ik niet geïnteresseerd in het leggen van zonnepanelen. De reden hiervoor is dat ik al enkele jaren wil verhuizen en de investering niet dacht terug te kunnen verdienen. Totdat een vriend van me zich recentelijk had verdiept in zonnepanelen en aangaf dat ik al snel 10 panelen voor een nettobedrag van ongeveer €3000,- zou kunnen leggen. De meerwaarde van een huis met zonnepanelen wordt op €3000-4000 geschat. Kortom, eigenlijk een no-brainer om een dergelijke investering te doen bij de huidige lage rentestanden en het feit dat ik de panelen uit eigen middelen wil aanschaffen.
Nu begon dus de zoektocht, dus bij een 10-tal grotere en kleinere partijen offertes opgevraagd. Hierbij variëren de offerte bedragen tussen de €3500 - €4200 excl. BTW. Daarnaast heb ik zelf ook berekeningen gemaakt bij de verschillende op DIY gerichte online partijen zoals zonnepanelen-voordelig, solar-outlet en budget-solar (~€3250 excl. BTW voor SolarEdge + Optimizers, All-in gelegd).
Het probleem met de All-in partijen lijkt dat deze allemaal maar weinig écht advies geven. Het lijkt erop dat iedereen aanbiedt wat er groot is ingekocht er waarop een mooie marge te maken valt (SolarEdge?).
Resultaat: Bijna unaniem wordt SolarEdge + Optimizers (óf Enphase in geval van Coolblue) aangeraden voor mijn dak/situatie. Dit met als reden dat er een klein beetje schaduw zou vallen door mijn schoorsteen en van de flat ten westen van mijn woning. Ook zou ik in het voorjaar schaduw hebben van de hoge bomen ten zuiden van mijn woning. Het aanraden van dergelijke 'superieure' setups met Optimizers of Micro-omvormers is natuurlijk de 'weg van de minste weerstand', het gaat namelijk bij iedereen bovengemiddeld presteren. Echter wel tegen een flinke meerprijs ten opzichte van een 'simpele' stringomvormer. Maar zodra ik hierover doorvraag bij de verschillende leveranciers; hoeveel % minder ik ga produceren en/of in % rendement verlies door het gebruik van een 'simpele' stringomvormer met MPP tracker te gaan t.o.v. SolarEdge/Enphase, dan geeft niemand thuis.
Vraag om advies
- Kortom, mijn vraag: zouden jullie wel of juist niet voor SolarEdge/Enphase gaan in mijn situatie? Waarom wel of niet?
- Subvraag is, wel of niet aftoppen in mijn situatie? Is een 3kW omvormer niet teveel en volstaat een 2.5kW omvormer niet al in mijn geval?
- Jaarlijks energieverbruik: 2750-3000kWh (2 pers.)
- Bouwjaar woning: 2010
- Meterkast: 1-fase
- Dak oriëntatie: ~10 graden Zuidwest
- Dakbedekking: aluminium felsplaten + dakpannen
- Hellingshoek: 45 graden
- Oppervlakte pannen gedeelte: 4.40m (h) x 5.40m (b)
- Dak obstructies: kleine schoorsteen (CV + riool)
- Overige obstructies: weinig bladhoudende boom pal op Zuid (15m uit de gevel) + flat op West (6 etages/19m hoogte) nu na 19:30uur schaduw op het dak.
- Aantal gewenste panelen: 10 (300-350Wp, Mono All-black)
- Merk panelen: Trina, JaSolar, Jinko, QCell, Denim (tier1 leverancier)
- Type omvormer: (Goedkope) Stringomvormer óf SolarEdge SE3000H HD + P370 Optimizers
- Monitoring: geen noodzaak voor opbrengst per paneel, bij voorkeur geen Chinees portal
- Installatie: Ja, All-in installatie met bij voorkeur garantie (arbeid+voorrijkosten)
- Terugverdientijd: niet relevant, omdat ik waarschijnlijk binnen 3 jaar wil verhuizen. Lage €/Wp zou echter mooi zijn natuurlijk
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mdAa6EAmSP3nq2tTxqBmDCSD.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4lQZFSJCDy0VtoOh9ecvcgJg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uGZsoFeGhSrg6Cw19Nxgrfef.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AlWu4yyPD1D99fupxtOx2EER.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q59k039rGXyB4VPEGRp1PhdJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BQISCkqzCFzEF0anS4bskrd8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aek6NnTVSu4wp27fzjyn66D9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zYY04vuDLx2NqDnqkH36sJ8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QuY5ly2EYXQESpPnnvGs8gUi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8502CTdcLy91dtf7uhpAllau.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cPmCUA4w1IpaGagvR6gGQ1vx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IEK746Yr0Xe2eEDCCQUBD6ht.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9jR5Z4v7cW1gl6Io0WdQxxT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/69K9VNLfBgk1Dtlk5cUwO1FQ.jpg?f=fotoalbum_large)