Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jaspecram
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 15-06 22:02
Omdat ik geen groot evohome topic kon vinden, maak ik een eigen topic aan voor mijn vragen.

In ons nieuwe huis hebben we op drie verdiepingen vloerverwarming die aangesloten is op een warmtepomp. De vloerverwarming kranen op de begane grond staan altijd open. De thermostaat van de warmtepomp beslist wanneer de warmtepomp aan en uit gaat.
Op de eerste verdieping willen we één zone naregelen dmv een evohome systeem. Op de tweede verdieping willen we vier zones naregelen met evohome. Voor zover ik kan overzien heb ik daar de volgende hardware voor nodig:
  • 2 x HCE80 (ééntje per verdieping)
  • 1 x Evohome multizone thermostaat
  • 4 x round thermostaat
  • 9 x honeywell servomotor
Ik heb de volgende vragen:
  1. Heb ik echt één HCE80 nodig per verdieping of kan ik er eentje op de tweede verdieping plaatsen en lange draden trekken naar de servomotoren op de eerste verdieping?
  2. Op https://www.youtube.com/watch?v=9ekE2QbFjwU zag ik dat de opstelling ook mogelijk is zonder Evohome multizone thermostaat. Wat kan ik niet als ik die weg zou laten?
  3. Hoe communiceert de HCE80 met de thermostaten? Is dat dmv een UTP kabel, kan de HCE80 zelf wifi of heb ik daar een los antenne kastje voor nodig?
  4. Ik zag op https://www.youtube.com/watch?v=qYIpdLsJ6u0&t=12s (rond 1:30) dat de HCE80 aangesloten kan worden op iets waardoor het weet dat het aan het verwarmen of koelen is. Weet iemand waar ik meer info kan vinden over hoe die aan te sluiten is op mijn warmtepomp?
  5. Ik zie verschillende versies van de Honeywell Round wireless thermostaat. ZoalsHoe kan ik er achter komen welke ik nodig heb?
Heel erg bedankt alvast!

[Voor 19% gewijzigd door jaspecram op 01-07-2020 15:31. Reden: ff de namen bij de producten gezet]

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

In het huis van m'n moeder hangen 2 stuks HCE80 met zowel verwarming als koeling en de Round Wireless thermostaten. Heb er dus wel het nodige inzicht van.
  1. Wellicht kan het technisch wel, maar of het makkelijk en fraai is? Voor de HCE80 maakt het niet uit. Hij krijgt een seintje van een thermostaat dat er warmte nodig is, en zal dan de bijbehorende servomotor aansturen. Deze kan er vlak bij hangen, of op een andere verdieping. Maar geen idee of je te maken krijgt verlies door kabellengtes of andere zaken.
  2. Je hebt dan geen programma meer. Dus alleen handmatig de temp instellen via de round
  3. de HCE80 is draadloos als je er een HRA80 aan hangt. je kan dus je thermostaat er op aanmelden. Anders zal je draden moeten trekken. (https://www.kijkvoelbelee.../Antenne-voor-HCE80-HRA80)
  4. de HCE80 kan koelen en verwarmen, mits je dus koud water je huis in krijgt (bijv. van een wijkcentrale). De HCE80 kan dan bij warm weer de aanvoer van warmwater afsluiten en die van het koude water openen, en dan koud water door de vloer sturen om je huis te koelen.
  5. Spreekt redelijk voor zich.
honeywell-round-heat-cool = kan koelen en verwarmen
honeywell-round-wireless = draadloos, voor je HCE80
honeywell-round-modulation = modulerende thermostaat voor CV
honeywell-round-modulation-plus = opentherm module + smartphone optie (gekoppeld aan de CV)
honeywell-round-aan-uit-kamerthermostaat = ouderwets aan/uit voor CV

[Voor 39% gewijzigd door Microkid op 01-07-2020 22:40]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jaspecram
@Microkid Bedankt voor de snelle antwoorden. Dat helpt zeker, maar roept ook weer nieuwe vragen op. *schaam* (ik hou bovenstaande nummering aan)
  1. Lastige beslissing. Ik vind het zelf ook onlogisch. Maar op de eerste verdieping hoeft maar één zone aangestuurd te worden. Dus wel fijn om ongeveer €300 uit te sparen aan een HCE80 met antenne....
  2. Helder. Ik wil wel kunnen programmeren. Dan is een multizone thermostaat dus noodzakelijk.
  3. Helder. Vreemd dat dat niet gewoon geïntegreerd is....
  4. Duidelijk. Weet iemand waar ik meer info kan vinden over hoe die aan te sluiten is op mijn warmtepomp en of mijn warmtepomp daarvoor geschikt is?
  5. Oh, dat is lastig. Ik wil graag wireless en koelen. Wat nu?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

jaspecram schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:34:
@Microkid Bedankt voor de snelle antwoorden. Dat helpt zeker, maar roept ook weer nieuwe vragen op. *schaam* (ik hou bovenstaande nummering aan)
  1. Lastige beslissing. Ik vind het zelf ook onlogisch. Maar op de eerste verdieping hoeft maar één zone aangestuurd te worden. Dus wel fijn om ongeveer €300 uit te sparen aan een HCE80 met antenne....
  2. Helder. Ik wil wel kunnen programmeren. Dan is een multizone thermostaat dus noodzakelijk.
  3. Helder. Vreemd dat dat niet gewoon geïntegreerd is....
  4. Duidelijk. Weet iemand waar ik meer info kan vinden over hoe die aan te sluiten is op mijn warmtepomp en of mijn warmtepomp daarvoor geschikt is?
  5. Oh, dat is lastig. Ik wil graag wireless en koelen. Wat nu?
4. Simpele vraag: komt er koel water je huis in? Zo nee, einde verhaal. Je moet namelijk 2 aanvoeren hebben naar je verdeelblok: warm water en koud water. Deze worden geregeld via kleppen die de HCE80 aanstuurt.
5. Helaas. De round wireless kan niet koelen.

[Voor 6% gewijzigd door Microkid op 01-07-2020 22:40]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jaspecram
Ja, de warmtepomp kan (passief) koelen.

• jaspecram
Nog een vraag. Als de HCE80s draadloos zijn dmv een antenne kastje en de Evohome multizone thermostaat ook draadloos is, waar moeten de draadjes van de bedrade honeywell-round-heat-cool thermostaten die in alle kamers komen te hangen dan naar toe? 8)7

(Ik heb het gevoel dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie. Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb om honeywell evohome zoneregeling op mijn vloerverwarming/koeling te krijgen.... )

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

jaspecram schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:14:
Nog een vraag. Als de HCE80s draadloos zijn dmv een antenne kastje en de Evohome multizone thermostaat ook draadloos is, waar moeten de draadjes van de bedrade honeywell-round-heat-cool thermostaten die in alle kamers komen te hangen dan naar toe? 8)7

(Ik heb het gevoel dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie. Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb om honeywell evohome zoneregeling op mijn vloerverwarming/koeling te krijgen.... )
Die gaan naar de HCE80

3000Wp zonnestroom

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True