Niet echt de beste bron, of niet echt de beste opzet. Je kan op die site volgens mij alles met elkaar vergelijken en dat hoeft nog niet direct enige betekenis te hebben. Bijvoorbeeld een con bij Veracrypt dat 'ie geen volumes op MacOS kan maken implicieert bijna dat Bitlocker dat wel kan, en de pro van AES-NI support bij Veracrypt en "niet" bij Bitlocker implicieert ook iets wat niet waar is.
Gewoon
Googlen naar bitlocker vs veracrypt levert al behoorlijk wat andere pagina's op die wel een vergelijking tussen beide maken (en niet gewoon wat random, onafhankelijk van elkaar gekozen en deels onvergelijkbare of out-of-scope pros en cons tegen elkaar afzetten). Het artikel op lifehacker ziet er (na 20 seconden skimmen) al een stuk genuanceerder en bruikbaarder uit.
Die bewaar je natuurlijk, net als al je andere bestanden, op verschillende plekken.
En je laat het overkomen of toegang tot Onedrive heel makkelijk is, maar ben daar niet zo zeker. Heb namelijk nog nooit het gevoel gehad dat iemand anders in mijn Onedrive kon meekijken.
Dat is heel mooi, maar IMO een security 101 is het altijd zelf in de hand houden van je keys. Je kan ze prima op OneDrive opslaan, maar dan in een encrypted container, niet dat het automatisch voor je gedaan wordt op een voor jou ontransparante manier waarbij je geen idee hebt wie uiteindelijk allemaal toegang krijgt tot die sleutel. Natuurlijk heb je nooit het gevoel gehad dat iemand in je Onedrive mee kon kijken, dat is ook de bedoeling van zo'n service. Maar zolang er geen client-side encryptie wordt toegepast op basis van een sleutel die is afgeleid van iets (bijv. een wachtwoord) wat nooit plaintext of tot plaintext herleidbaar jouw machine heeft verlaten, ben jij niet de enige die erbij kan. Dat kunnen dan dus opsporingsdiensten zijn maar uiteindelijk ook hackers. De kans daarop is klein, dus je eigen afweging, maar ik zou dat niet aan het lot overlaten. Als ik iets versleutel wil ik de enige zijn met toegang, ook al gaat het alleen maar om data die 100% door de beugel kan, nu, in het verleden en ook in de toekomst nog. En je moet niet doen alsof
cloud services je data niet (kunnen) scannen, ook al "heb je dat gevoel niet".
Ontopic: ik gebruik zelf Bitlocker met TPM, geen OneDrive, de backup-keys staan in m'n password manager en die is gebackupt op minimaal vijf devices die allemaal zelf ook encrypted zijn.
[
Voor 45% gewijzigd door
DataGhost op 01-07-2020 15:55
]