Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AMD Ryzen X300 serie cooling Bios tweak vs software

Pagina: 1
Acties:

• Snake_Eye
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 13-06 12:27
Hoi. zelf hebben we altijd intel processors gehad, AMD is nu populair door de prijs/prestatie verhouding.
Ook is AMD een heel andere techniek dan Intel. AMD werkt met dynamische overclocking. Intel heeft een statische clock op de cores.

Dan wordt het even wennen met AMD, en ook omdat AMD algemeen wat warmer is met temps.
Zo willen mensen daarom graag iets aan doen. De vraag luid, op welke manier. De meeste mensen met Intel stellen dat in de bios af.
Met AMD lees je andere methodes. Zoals tweak in bios, software zoals AMD Ryzen Master. Ook wordt er alleen gewerkt met een driver in windows 10. Zoals Ryzen Windows 10 Power Plans. Of Asus ai TPU1 of 2 optimalisatie 5 stappen.

Zelf wist ik met mijn niewe aankoop niet veel raad, en heeft een maat van (Een PC bouwer als beroep) via software zoals AMD Ryzen Master een waarde als voltage ingevoerd.

(stock voltage is 1.21875 volt)

Dit is een oplossing de temps liggen algemeen idle rond de 40. Met load 60.

Hardware:
Asus ROG STRIX X570-F GAMING moederbord
Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 NVMe
Samsung 970 EVO 1 ter M.2 NVMe
Samsung SSD sata 860 EVO 500 gig
Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600
Ryzen 7 3700X
ASUS BluRay Writer
Power color rx 5700xt red devil GPU
Phanteks Enthoo Luxe kast
Seasonic Prime GX-750 PSU

Nu las ik op tweakers dat tech personen de voorkeur geven om via de bios te werken.

Zoals met "Set Performance Enhancer to Default or Level 2. Default is stock PBO behavior."
Of negative -v offset

Toch zijn er verschillende meningen van oplossingen om de temps tegen te gaan. Nu wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn.
1ook wat ervaringen.

2 ook wat ervaringen.

Overigens mijn Power color rx 5700xt red devil GPU heb ik ook de schakelaar naar silent bios mode gezet. (180 watt) Alle standaard rx 5700xt hebben stock de OC bios aan staan 250 watt. Dat scheelt veel lawaai. De fan hoeven niet hard te draaien, en toch kunnen ze het op full load op 75 graden houden. ik heb toch maar een 60 hertz monitor. De fps mogen dus best iets lager zijn dan op OC bios mode.

[Voor 31% gewijzigd door Snake_Eye op 04-08-2020 16:21]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Wat wil je, wat heb je zelf al gevonden ?
Heb je je RAM al op 3600MT/s ingesteld of clockt die nog op 2400 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Nu online
Je maat doet maar wat, dat voltage zorgt er enkel voor dat je 30% prestaties inlevert als het niet meer is.
Je hoeft buiten goede montage niets te doen om goede temps <80 graden te behalen.

iRacing Profiel

• Snake_Eye
Hackus schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:33:
Wat wil je, wat heb je zelf al gevonden ?
Heb je je RAM al op 3600MT/s ingesteld of clockt die nog op 2400 ?
ram is ingesteld op 3600mhz

• Snake_Eye
Razkin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:39:
Je maat doet maar wat, dat voltage zorgt er enkel voor dat je 30% prestaties inlevert als het niet meer is.
Je hoeft buiten goede montage niets te doen om goede temps <80 graden te behalen.
Inderdaad het maakt niets uit als alles op stock staat.Wat stel je voor, te doen? gewoon niets doen en alles gewoon zo laten. Wel vreemd dat in idle de clock veranderd van 3525 naar 3600 en terug.

[Voor 20% gewijzigd door Snake_Eye op 01-07-2020 16:40]

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Nu online
@Snake_Eye Zet eerst in Ryzen master alles weer op default, zodat de cpu gewoon kan boosten als het hoort. Heb je dan last van hoge temperaturen of zelfs temp beveiliging, dan zit je koeler gewoon niet goed op de CPU.

iRacing Profiel

• Snake_Eye
Razkin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:48:
@Snake_Eye Zet eerst in Ryzen master alles weer op default, zodat de cpu gewoon kan boosten als het hoort. Heb je dan last van hoge temperaturen of zelfs temp beveiliging, dan zit je koeler gewoon niet goed op de CPU.
Heb ik nu gedaan. temps iets hoger. Maar moet wel bij vermelden dat mijn fans van liquit op quiet staat.
Maar nu liquid cooler op balanced staat is zelfs de temp 35 graden, dus cooler dan voorheen. Boost komt tot 4400 mhz

Verder is er ook een profiel aangemaakt door mijn maat voor de fans in de kast. Ik dacht hoe kan ik deze exporteren. Deze kun je niet exporteren en importeren in Asus AI Suite fan expert. Dus heb ik de locatie gezocht van de profiel. En deze bevind zich in C:\ProgramData\ASUS\DIP\FanXpert\Profiles
De profile heb ik ergens anders ook opgeslagen mocht ik windows 10 vers installeren, en de profiel weer in Asus Ai Suite FanXpert plaatsen om toe te passen.

[Voor 54% gewijzigd door Snake_Eye op 01-07-2020 20:34]

• Snake_Eye
knip

[Voor 255% gewijzigd door Snake_Eye op 02-07-2020 18:39]

• Snake_Eye
Hoe ver zakt bij jullie de clock van de processor?
Ik weet niet of er iets gebeurd is maar hij zakt soms nu tot 2850. Ik denk door de power plan, nu ik de chipset opnieuw heb geïnstalleerd zit het 3525 als laagste. Tot 4400 als boost

[Voor 33% gewijzigd door Snake_Eye op 13-07-2020 19:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13-06 17:37
Snake_Eye schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:07:
Hoe ver zakt bij jullie de clock van de processor?
Ik weet niet of er iets gebeurd is maar hij zakt soms nu tot 2850. Ik denk door de power plan, nu ik de chipset opnieuw heb geïnstalleerd zit het 3525 als laagste. Tot 4400 als boost
Over minimale kloksnelheden zou ik me geen zorgen maken. Met mijn 3600x kijk ik nu naar 4 slapen cores en 2 die onder de 750 draaien bijvoorbeeld. Zo lang de boel maar opschaalt wanneer je er iets van vraagt is er niets aan de hand.

Als ik dit hele topic lees dan heb ik redelijk m'n vraagtekens bij sommige dingen.
De Ryzen 3000 serie loopt nou eenmaal warm. 75 graden onder volledige belasting is niet abnormaal. Als gevolg van temperatuur en vermogenseisen zal de boostclock teruglopen naarmate je meer van je processors vraagt. Mijn 3600x heeft een boost-clock van 4400 bijvoorbeeld maar wanneer ik zware rekentaken doe zie ik doorgaans 4100 over alle 6 de cores. Incidentele boosts lopen wel gewoon richting de 4400.

Veel van de instellingen uit je OP zijn best wel geavanceerd spul. Vcore aanpassen is niet iets dat je zomaar doet, en de te halen winst is beperkt. Sowieso is je Vcore op 1V zetten geen verstandig idee omdat je dan gelijk bakken prestaties inlevert. Als je hier wil over meer lezen dan is er een artikel op Gamer's Nexus dat er redelijk op in gaat. De winst die je eventueel kan halen met een minimale undervolt is eigenlijk niet significant te noemen.

Vcore, v offset, memory tuning, andere profielen, het is alsof je het pierenbad overslaat en gelijk het diepe induikt. Er is een hoop mogelijk, er zijn ook prestatiewinsten te behalen, maar je moet eigenlijk wel weten waar je aan begint.

Mijn vraag is dan ook: behalve de brak gebouwde pc, wat is eigenlijk het probleem?

[Voor 6% gewijzigd door GoldenLeafBird op 14-07-2020 08:49]

• Snake_Eye
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Over minimale kloksnelheden zou ik me geen zorgen maken. Met mijn 3600x kijk ik nu naar 4 slapen cores en 2 die onder de 750 draaien bijvoorbeeld. Zo lang de boel maar opschaalt wanneer je er iets van vraagt is er niets aan de hand.

Als ik dit hele topic lees dan heb ik redelijk m'n vraagtekens bij sommige dingen.
De Ryzen 3000 serie loopt nou eenmaal warm. 75 graden onder volledige belasting is niet abnormaal. Als gevolg van temperatuur en vermogenseisen zal de boostclock teruglopen naarmate je meer van je processors vraagt. Mijn 3600x heeft een boost-clock van 4400 bijvoorbeeld maar wanneer ik zware rekentaken doe zie ik doorgaans 4100 over alle 6 de cores. Incidentele boosts lopen wel gewoon richting de 4400.

Veel van de instellingen uit je OP zijn best wel geavanceerd spul. Vcore aanpassen is niet iets dat je zomaar doet, en de te halen winst is beperkt. Sowieso is je Vcore op 1V zetten geen verstandig idee omdat je dan gelijk bakken prestaties inlevert. Als je hier wil over meer lezen dan is er een artikel op Gamer's Nexus dat er redelijk op in gaat. De winst die je eventueel kan halen met een minimale undervolt is eigenlijk niet significant te noemen.

Vcore, v offset, memory tuning, andere profielen, het is alsof je het pierenbad overslaat en gelijk het diepe induikt. Er is een hoop mogelijk, er zijn ook prestatiewinsten te behalen, maar je moet eigenlijk wel weten waar je aan begint.

Mijn vraag is dan ook: behalve de brak gebouwde pc, wat is eigenlijk het probleem?
Inderdaad, daarom haalde ik de link gamenexus zelf ook al aan. Deze topic maakt ik zelf ook aan voor andere mensen. Ze hebben lopen met dezelfde vragen rond, dat kun je ook lezen op tweakers.
Wat bedoel je met brak gebouwde PC?
Ik kreeg de PC zo geleverd met een aangepaste voltage. Nu heb ik dat ook standaard gezet. Maar de clock bleef gewoon op 2600/2525 dat was ik gewend. Op eens kreeg ik van de week spontaan een lage resolutie beeld. Mijn ingestelde sleepmode was door mij handmatig uitgezet, en dat stond weer aan. En de core clock van de CPU ging verder naar beneden dan ik gewend was.. Vandaar dat de vraag is hoe dit bij andere mensen is. Door alle drivers opnieuw te installeren was alles weer in orde. En nu blijft de clock weer op 3600, en gaat het om een kleinigheidje al naar 4400.Ik denk dat het met de powerplan, of AMD Ryzen Master te maken heeft, dat de clock nu weer standaard op 3600 blijft en daar niet meer onder komt.

AMD ben ik niet gewend, voorheen had ik een i7 3770K deze had ik overclockt en was altijd stabiel. En werd nooit zo warm vergeleken met AMD. AMD over zich automatisch vandaar deze topic. Je leest toch vaak dat mensen de temp naar beneden willen krijgen. De ene doet dat via bios en andere via software.
Vandaar deze topic discussie.

En inderdaad als je de voltage laag ingesteld hebt, dan boost de CPU veel minder. daarom geen aanpassingen aan voltage meer.

[Voor 5% gewijzigd door Snake_Eye op 15-07-2020 16:07]

• Snake_Eye
Was een update van Asus ai of zoiets heb ik geïnstalleerd. Staat mijn voltage en clock is op vaste Dus gaat niet terug naar lagere clock blijft op 4.4 staan
Is trouwens ook een nieuwe biosupdate die ik nog niet erop heb gezet
Weet iemand hoe ik het weer terug naar dynamisch zet dat het weer terug clockt. En zelf weer automatisch overclock als het nodig Is?
Met die nieuwe update van Asus ai moest ik een performance test doen voor ik het kon gebruiken
CPU core voltage blijft dus op 1.400v staan

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-06 15:22
ik weet niet waar je het over heb een overclockte 3770k liep een stuk warmer als de phenom/bulldozer cpu's uit die tijd.... (mag ook wel want maximale temps zijn 20 graden hoger als de amd cpu's uit die tijd)

de 1.4v vcore die je nu draait is veel tehoog daar ga je de boel rap mee degraderen ;)
stel gewoon eens een veilige 1.25/1.275v in en zoek daar je maximale allcore turbo bij deze auto oc slaat als een lul op een afstandsbedieningonderzetter :+

• Snake_Eye
maks11223344 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:15:
ik weet niet waar je het over heb een overclockte 3770k liep een stuk warmer als de phenom/bulldozer cpu's uit die tijd.... (mag ook wel want maximale temps zijn 20 graden hoger als de amd cpu's uit die tijd)

de 1.4v vcore die je nu draait is veel tehoog daar ga je de boel rap mee degraderen ;)
stel gewoon eens een veilige 1.25/1.275v in en zoek daar je maximale allcore turbo bij deze auto oc slaat als een lul op een afstandsbedieningonderzetter :+
Voorheen had ik ook een overclockte I73770K.
Heb nu de vaste overclock van de amd rysen X3700 al opgelost, de boel gereset, alles loopt automatisch. De processor heeft 1.5v piek nodig. Nu loopt de processor zoals fabrieksinstelling. Het loopt op 3600ghz en boost als het nodig is tot 4400mhz.
Please note that it is totally normal for your Ryzen to use voltages in a range of 0.200V - 1.500V -- this is the factory operating range of the CPU. It is also totally normal for the temperature to cycle through 10°C swings as boost comes on and off
https://i.reddit.com/r/Am..._3rd_gen_ryzen/?limit=500

[Voor 29% gewijzigd door Snake_Eye op 03-08-2020 17:07]

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-06 15:22
het stock boostalgoritme is prima daar zou ik me geen zorgen om maken je kan ook een oc zetten maar ik zou niet veel gekker doen als een manual 1.3v vcore, ik zie de nieuwere chips 4.4ghz+ doen met een manual 1.25v dus het kan wel ;)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True