Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 14:18
Hey Tweakers,

Ik heb recent voor mijn nieuwbouwwoning een TP Link Deco M5 netwerk systeem aangeschaft teneinde overal een deftige wifi dekking te verkrijgen. Na de 3 toestellen gepositioneerd (1 per verdieping ongeveer in een driehoek telkens met een UTP kabel in de muur en doorgeschakeld naar TV/console) en geconfigureerd te hebben merk ik toch bepaalde inconsistenties.

In m'n woonkamer (hoofdunit) haal ik ongeveer 380 Mbit per seconde.
In m'n slaapkamer (1ste verdieping) haal ik ongeveer 40 Mbit per seconde.
In m'n mancave (2de verdieping) haal ik ongeveer 70 Mbit per seconde.

Dit lijkt me een heel vreemde performance. Ik veronderstelde dat het mesh netwerk zijn sterkte deels verkreeg door rechtstreeks uit m'n bekabelde netwerk te 'tappen' of zie ik dit verkeerd? De unit op zolder blijkt ook steevast rood te pinken terwijl de anderen dat niet doen.

Ik heb de units reeds onderling gewisseld, alles gereset en anders gepositioneerd maar dit blijft dezelfde onstabiele prestaties leveren.

Enig idee wat ik hieraan kan verbeteren? Ik ben niet zo heel erg ervaren wat netwerken betreft. Mijn hoofddoel is een stabiel en sterk wifi netwerk doorheen heel het te goed geïsoleerde huis te bewerkstelligen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Bexorcist op 06-07-2020 19:01)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bexorcist schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Wat is "router" mode? Ik had Lelletje om verduidelijking gevraagd hierover maar geen antwoord meer mogen ontvangen. :)
Ga in de Deco app eens naar "meer" (blokjes-icoon rechtsonder), dan naar "geavanceerd". Wat staat er vervolgens onder "bedrijfsmodus"?
(Daar staat access point of router).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA4T8X0f1RiTqGGVYzVMX8_Cwn0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s454alMt0TkJhgK4fffwu3LC.jpg?f=fotoalbum_medium

Wanneer je de app opent en niet de blokjes kiest zoals hierboven, maar "overzicht" (daar start de app mee), dan tik je bovenin de wereldbol aan, "internet" staat erbij. Je krijgt dan een lijst met je Deco's. Door elke deco aan te klikken kun je zien welke de hoofd deco is (zowel in AP als router mode heb je dat) en je ziet hoe de andere deco's verbonden zijn met de hoofd deco danwel andere deco (signaalbron).

Als het goed is heb jij dus bij één deco "hoofd deco" staan en bij twee deco's (even erop tikken) een signaalbron met "ethernet".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ81Tcxivi9WDwx5bMDBZB8h8AA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKT4ERUp3qP3XW4HUIzsHfFg.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 28% gewijzigd door BounceMeister op 06-07-2020 18:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Ja dat zie je verkeerd.
Mesh netwerken delen de bandbreedte van de wifi kanalen en hoe meer hops je maakt hoe meer de bandbreedte achteruit gaat.

Alleen als het goed staat ingesteld zal de backhaul via de bekabeling gaan, maar aangezien een mesh set juist ontworpen is om niet bekabelt aan te sluiten weet ik niet of dat standaard zo staat ingesteld.

Verder klinkt het alsof ze elkaar nauwelijks kunnen bereiken, dus heb je vermoedelijk ergens een blokkade.
Misschien laminaat met van die zilver of goudkleurig ondervloer?
Die houd alle wifi zeer effectief tegen.

Mesh netwerken hebben enkel als voordeel instel gemak en geen bekabeling nodig, maar verder zijn het gewoon heel dure repeaters.
Als je toch kabels hebt moet je gewoon access points nemen als performance belangrijk is en ze zijn meestal ook nog veel goedkoper.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het lijkt erop dat je mesh units onderling draadloos gekoppeld zijn, dan krijg je inderdaad beroerde snelheden omdat de M5 geen aparte radio heeft voor wireless uplink.

Je zegt dat je de TV ook gekoppeld hebt aan het accesspoint, is dat puur de tv of een iptv kastje? IPTV krijg je wel over wifi maar je snelheid kan wel in elkaar donderen. Bij wired backhauk is dat trouwens niet relevant.

Als de je m5 bekabeld aansluit kun je prima snelheden halen en voor 60 euro per accesspoint is het ook een mooi setje.

Dus kijk het even na of de backhaul wired is. Dat zou eenvoudig via de app moeten kunnen.
Daarbij adviseer ik altijd om het SSID van 2.4 te splitsen zodat je zeker weet dat je ook op de snellere 5GHz zit

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 02-07-2020 11:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
laurens0619 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:32:
Het lijkt erop dat je mesh units onderling draadloos gekoppeld zijn, dan krijg je inderdaad beroerde snelheden
Ze waren wel degelijk gekoppeld aan m'n vaste netwerk.
Je zegt dat je de TV ook gekoppeld hebt aan het accesspoint, is dat puur de tv of een iptv kastje? IPTV krijg je wel over wifi maar je snelheid kan wel in elkaar donderen. Bij wired backhauk is dat trouwens niet relevant.
Hiermee bedoel ik ethernet poort => M5 => TV met 2 UTP kabeltjes doorgelinkt via de M5 zodat mijn smart TV bedraad internet krijgt doorheen de M5 (als dit überhaupt kan natuurlijk)
Als de je m5 bekabeld aansluit kun je prima snelheden halen en voor 60 euro per accesspoint is het ook een mooi setje.
Dus kijk het even na of de backhaul wired is. Dat zou eenvoudig via de app moeten kunnen.
Daarbij adviseer ik altijd om het SSID van 2.4 te splitsen zodat je zeker weet dat je ook op de snellere 5GHz zit
Zouden acces points geen betere oplossing zijn in mijn specifieke casus?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Bexorcist Toch is het goed om te controleren om zeker te weten of de units ook bedraad met elkaar communiceren, dat zou automatisch moeten gaan maar goed om het na te kijken

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

wat je hebt zijn accesspoints, mocht je specifieke/uitgebreide wensen hebben dan zou je kunnen kijken naar een unifi setup maar ik zie zo niet in waarom dit niet zou moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 03-07-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Ik heb geen verstand van die M5 dingen, maar gezien het feit dat je beneden goede snelheden haalt en op de andere verdiepingen niet, is het bijna wel zeker dat de backhaul niet wired gaat want dan zou je overal dezelfde snelheden moeten halen.

Heb je de kabels wel aan de M5 router gekoppeld en niet rechtstreeks aan de router van je provider?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Zit de hoofdDeco M5 in de router of in de AP mode?

Als het in de router mode zit, dan moet de netwerkkabel van de andere Deco M5's ook in hetzelfde netwerk als de hoofd Deco zitten.

Als het de AP mode is, dan moet de netwerkkabel in de router zitten en moeten ze in hetzelfde netwerk zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Lelletje op 03-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
[b]Ben(V) in "TP Link Mesh netwerk problemen?"
Heb je de kabels wel aan de M5 router gekoppeld en niet rechtstreeks aan de router van je provider?
Wat bedoel je? Ik heb enkel een tri-pack van de M5 units. Hoofdunit zit in m'n router. 2 andere zitten verbonden in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
laurens0619 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:32:
@Bexorcist Toch is het goed om te controleren om zeker te weten of de units ook bedraad met elkaar communiceren, dat zou automatisch moeten gaan maar goed om het na te kijken

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

wat je hebt zijn accesspoints, mocht je specifieke/uitgebreide wensen hebben dan zou je kunnen kijken naar een unifi setup maar ik zie zo niet in waarom dit niet zou moeten werken.
Blijkbaar communiceren ze niet met mekaar. Nochtans steken ze beiden in de muur gekoppeld aan het bedrade netwerk. Wat doe ik dan verkeerd? Moeten unit 2 en 3 dan rechtstreeks met mekaar verbonden zijn met een kabel want da lijkt me vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Lelletje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:45:
Zit de hoofdDeco M5 in de router of in de AP mode?

Als het in de router mode zit, dan moet de netwerkkabel van de andere Deco M5's ook in hetzelfde netwerk als de hoofd Deco zitten.

Als het de AP mode is, dan moet de netwerkkabel in de router zitten en moeten ze in hetzelfde netwerk zitten.
OK, ik bekijk dat even.

[ Voor 9% gewijzigd door Bexorcist op 06-07-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 12:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Dit heeft toch niets met mijn vraag te maken? Waarom zou ik 2 Deco's met mekaar verbinden als ik in elke kamer een UTP aansluiting heb, zoals vermeld in mijn vraag? Ik moest blijkbaar gewoon access point modus aanzetten hetgeen niet erg duidelijk was in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Bexorcist we proberen je alleen te helpen he?

Je hoeft de deco niet perse in spul Accesspoint modus te zetten hiervoor, dat hangt er vanaf hoe je het in elkaar steekt.

Staat ook perfect beschreven in de FAQ die @kosz aanhaalt:
Q1: Can I connect all the Deco units directly to my home modem/router?

Only the main Deco could be connected to your home modem/router. Other slave Deco units should be connected behind the main one, just as the “Star Network” shows. If not, they may be in a network loop and cause unexpected dropout issues.
Lang verhaal kort: Als je accesspoint modus gebruikt, dan maakt het geen bal uit hoe alles onderling verbonden is. In router modus moeten je accesspoints achter je router staan (je main deco). Als je erover nadenkt is dat ook vrij logisch (al is het maar om de DHCP server. Precies wat @Lelletje al eerder aangaf

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 06-07-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
laurens0619 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:03:

Je hoeft de deco niet perse in spul Accesspoint modus te zetten hiervoor, dat hangt er vanaf hoe je het in elkaar steekt.

[...]

Lang verhaal kort: Als je accesspoint modus gebruikt, dan maakt het geen bal uit hoe alles onderling verbonden is. In router modus moeten je accesspoints achter je router staan (je main deco). Als je erover nadenkt is dat ook vrij logisch (al is het maar om de DHCP server. Precies wat @Lelletje al eerder aangaf
Wat is "router" mode? Ik had Lelletje om verduidelijking gevraagd hierover maar geen antwoord meer mogen ontvangen. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bexorcist schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Ga in de Deco app eens naar "meer" (blokjes-icoon rechtsonder), dan naar "geavanceerd". Wat staat er vervolgens onder "bedrijfsmodus"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA4T8X0f1RiTqGGVYzVMX8_Cwn0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s454alMt0TkJhgK4fffwu3LC.jpg?f=fotoalbum_medium

Wanneer je de app opent en niet de blokjes kiest zoals hierboven, maar "overzicht" (daar start de app mee), dan tik je bovenin de wereldbol aan, "internet" staat erbij. Je krijgt dan een lijst met je Deco's. Door elke deco aan te klikken kun je zien welke de hoofd deco is (zowel in AP als router mode heb je dat) en je ziet hoe de andere deco's verbonden zijn met de hoofd deco danwel andere deco (signaalbron).

Als het goed is heb jij dus bij één deco "hoofd deco" staan en bij twee deco's (even erop tikken) een signaalbron met "ethernet".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ81Tcxivi9WDwx5bMDBZB8h8AA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKT4ERUp3qP3XW4HUIzsHfFg.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 28% gewijzigd door BounceMeister op 06-07-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
BounceMeister schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt volledig! Ik heb nu gewoon alles op AP mode gezet en nu werkt het perfect. Ik vermoed dat mijn isolatie te sterk is om een draadloos mesh netwerk te bewerkstelligen, tbh. Bedankt voor de hulp alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
laurens0619 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:03:

[...]

Dat weet ik maar verwijzingen naar google werken op mijn zenuwen. Ik had betreffende schema's al gezien maar daar zit het probleem niet. Mijn muren zijn gewoon te goed geïsoleerd waardoor die zooi in wireless mesh modus niet presteert. Momenteel in AP modus wifi speeds van 350+ mbit/s. Alleszins enorm bedankt voor de hulp!
Pagina: 1