AMD Ryzen 5 3600X word 90 graden +

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb voor het eerst een PC gebouwd en ik ondervind wat problemen met de koeling van mijn CPU.

de CPU blijft op 60graden als ik niks doe, maar zodra ik een game opstart schieten de grades van 60 op tot 88 en soms wel 91 graden.

de stock koeler zit er nog op en ik weet niet of dit het probleem zal oplossen.

de volgende onderdelen zitten in mijn PC wat naar mijn idee te heet word samen.

Moederbord: MSI X570 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: NVIDIA 2070 Super 3x8 OC Gigabyte.

ik zit er nu aan te denken om de stock koeler te vervangen voor een waterkoeling van corsair.
zijn er mensen die zijn overgestapt van de stock koeler naar een koeler met waterkoeling zoals de Corsair Hydro Serie H100i Pro XT 240 mm Radiator en duidelijk verandering hebben gemerkt?

ik wil namelijk niet 150 euro weg gooien als het probleem niet hier mee word opgelost.

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-07-2020 18:54)

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:11
Al eens gekeken naar de combi moederbord + CPU? Ik heb dezelfde CPU in combinatie met een moederbord die sterk op die van jou lijkt: MSI B450I Gaming Plus AC. MSI geeft het zelf niet toe, maar online zijn er meerdere mensen die klagen dat de CPU temperatuur daarin zeer hoog wordt.

Ik heb zelf waterkoeling. Maar zelfs dan bereik ik soms temperaturen die onmogelijk zijn. Ik meet namelijk ook direct de watertemperatuur. Nav. berichten op diverse fora is voor de CPU temperatuur vermoedelijk een onbetrouwbare sensor gebruikt of een sensor die zich niet in/op de CPU bevindt. Oftewel: er klopt niets van die temperatuur :)

Verder neem ik aan dat je wel de folie verwijdert hebt van de stock cooler, toen je deze plaatste? Dit is een veelgemaakte fout:
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/13124/Dj03CMiWsAEnt8X.jpg
...en aangezien je aangaf dat dit je eerste build is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:22
Op welke stand heb je de MSI software staan? Dragon Center ( game mode )
Of waar heb je de userscenario op staan?

Dit zorgt ervoor dat de CPU automatisch overklokt, dit veroorzaakt een te hoge temperatuur met een stockcooler. ( zelf ook gehad met een AMD Ryzen 5 3600 )

[ Voor 21% gewijzigd door corporalnl op 01-07-2020 12:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:11
Al eens gekeken naar de combi moederbord + CPU? Ik heb dezelfde CPU in combinatie met een moederbord die sterk op die van jou lijkt: MSI B450I Gaming Plus AC. MSI geeft het zelf niet toe, maar online zijn er meerdere mensen die klagen dat de CPU temperatuur daarin zeer hoog wordt.

Ik heb zelf waterkoeling. Maar zelfs dan bereik ik soms temperaturen die onmogelijk zijn. Ik meet namelijk ook direct de watertemperatuur. Nav. berichten op diverse fora is voor de CPU temperatuur vermoedelijk een onbetrouwbare sensor gebruikt of een sensor die zich niet in/op de CPU bevindt. Oftewel: er klopt niets van die temperatuur :)

Verder neem ik aan dat je wel de folie verwijdert hebt van de stock cooler, toen je deze plaatste? Dit is een veelgemaakte fout:
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/13124/Dj03CMiWsAEnt8X.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JOM92
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Fidelity schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:20:
[Afbeelding]
De stockcooler (Wraith Spire) komt niet met bovengenoemde folie, er zit al voorgeplaatste koelpasta op. Bovenstaande foto is met name een after market puntje.

Heb zelf ook hoge temps gehad met de 3600 en stockcooler combi. Schijnt meer voor te komen. Hij stond bij mij idle op 50 graden te draaien en was icm een Asus mobo. Bij mij deed een aftermarket cooler van Be Quiet al wonderen, plus de airflow binnen de kast en fan speeds wat beter instellen.

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt met Ryzen Master van AMD de cpu temp te meten, maar dit programmaatje schijnt het meest accuraat de temperatuur weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor de aanschafprijs van de 3600X, kun je beter een 3600 kopen met aftermarket koeler als oa pricewatch: Gelid Solutions Phantom.

De meegeleverde koeler is niet zo best. koelt 7gr minder en maakt meer rpm, en lawaai tov Ryzen 2600X.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@corporalnl Op welke stand heb je de MSI software staan? Dragon Center ( game mode )
Of waar heb je de userscenario op staan?

Dit zorgt ervoor dat de CPU automatisch overklokt, dit veroorzaakt een te hoge temperatuur met een stockcooler. ( zelf ook gehad met een AMD Ryzen 5 3600 )

ik heb de Dragon Center software op Balanced staan en Game modus uit!
Pagina: 1