Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropalon
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 07:49
Mijn vraag
Hoe leg ik als leek een bekabeld mesh thuisnetwerk aan met zelfgekozen routers? Liefst geschikt voor Ziggo nu, maar ook voor glasvezel (KPN?) in de toekomst. Zie ook mijn vragen onderaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Ziggo Connectbox in bridge modus
- Google wifi mesh routers (nu 2 stuks)
- 4 kamers in huis (3 verdiepingen) waar nu een loze leiding/COAX uit de muur komt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals het nu aangesloten is: Ziggo connectbox in bridgemodus in de woonkamer, met CAT6 aangesloten de google wifi als router. draadloos Mesh punt in het kantoor boven, nu met slechte verbinding met het hoofdstation maar wel helpend om beter signaal in de rest van het huis te krijgen. Daarnaast gebruik ik nu COAX kabel voor TV.

Wat ik nu bedacht heb: ziggo connectbox in bridge modus in de meterkast. op de connectbox aangesloten een switch met CAT kabels vanuit de meterkast naar elke kamer. in de woonkamer de google wifi router. in elke kamer een mesh station via kabel aangesloten op het netwerk. TV kan dan via ziggogo op android TV/chromecast.

Is dit een logische opzet of heb ik iets belachelijks bedacht? Levert het een probleem op dat er een switch tussen connectbox en router zit? Welke kabels moet ik gebruiken, met het oog op de toekomst? Stel er komt glasvezel, is een soortgelijke opstelling dan nog mogelijk?

Alvast dank voor het meedenken, suggesties worden zeer gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36
ropalon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:50:
Mijn vraag
Hoe leg ik als leek een bekabeld mesh thuisnetwerk aan met zelfgekozen routers? Liefst geschikt voor Ziggo nu, maar ook voor glasvezel (KPN?) in de toekomst. Zie ook mijn vragen onderaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Ziggo Connectbox in bridge modus
- Google wifi mesh routers (nu 2 stuks)
- 4 kamers in huis (3 verdiepingen) waar nu een loze leiding/COAX uit de muur komt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals het nu aangesloten is: Ziggo connectbox in bridgemodus in de woonkamer, met CAT6 aangesloten de google wifi als router. draadloos Mesh punt in het kantoor boven, nu met slechte verbinding met het hoofdstation maar wel helpend om beter signaal in de rest van het huis te krijgen. Daarnaast gebruik ik nu COAX kabel voor TV.

Wat ik nu bedacht heb: ziggo connectbox in bridge modus in de meterkast. op de connectbox aangesloten een switch met CAT kabels vanuit de meterkast naar elke kamer. in de woonkamer de google wifi router. in elke kamer een mesh station via kabel aangesloten op het netwerk. TV kan dan via ziggogo op android TV/chromecast.

Is dit een logische opzet of heb ik iets belachelijks bedacht? Levert het een probleem op dat er een switch tussen connectbox en router zit?
toon volledige bericht
Met de juiste hardware en instellingen kan deze setup wel, maar je maakt het onnodig ingewikkeld als je geen goede reden hebt voor deze setup.

Het is het makkelijkste als je gewoon de standaard setup volgt, dus:
Modem/router van ISP (in bridge) -> eigen router -> switch -> accespoints/routers/clients.
Welke kabels moet ik gebruiken, met het oog op de toekomst? Stel er komt glasvezel, is een soortgelijke opstelling dan nog mogelijk?

Alvast dank voor het meedenken, suggesties worden zeer gewaardeerd!
Gewoon Cat 6 of Cat 6A UTP (dus zonder shielding) gebruiken.
Glasvezel, kabel of iets anders maakt niet uit tenzij je glasvezel direct aan wilt sluiten op je eigen router. Je krijgt namelijk een modem/router/converter van je glasvezel ISP waar weer gewoon UTP uit komt. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropalon
Dank voor je reactie!

Heb als reden dat de meterkast verder weg is van de woonkamer, waar je juist het beste bereik wil hebben. Het signaal vanuit de meterkast gaat alweer verloren door de betonnen muren.. Mijn interpretatie van je reactie is dat ik beter gewoon een extra mesh punt kan kopen en in de woonkamer kan zetten.

Kan je misschien uitweiden over de anders benodigde hardware en instellingen?
Zoals ik het lees is CAT 6A beter dan 6, en is 7 en 8 niet geschikt voor in huis. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat denk je dat mesh brengt wat een normaal AP niet heeft. Mesh is vooral voor als je geen kabels wil of kan trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
CAT6a is in theorie in staat om hogere snelheden (10GbE) over ~100 meter te sturen ipv 55 meter voor CAT6.
Als je dus 10GbE over je kabels wilt doen en jouw huis geen kamers maar gymzalen heeft zou ik voor CAT6a gaan, anders is CAT6 prima ;)
Mesh is voor als je geen kabels kan trekken, dus tegelijk bezorgd zijn met CAT6 vs CAT6a en dan mesh willen gebruiken om dus geen kabels te leggen is wat tegenstrijdig, vuistregel:
Wil je dat het vandaag goed werkt en morgen ook even goed werkt? Kabel leggen.
Is het ok als het vandaag redelijk werkt en morgen minder goed of anders? Dan kan je kijken naar mesh en andere wireless backbone 'oplossingen' (lapmiddelen).
Het beste signaal door betonnen muren komt door een kabel, niet door halve middelen met mesh en wifi repeaters.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropalon
Dank weer mensen.
Begrijp dat ik lichtelijk hard van stapel loop. Kabels gaat het sowieso worden.

Iemand nog een gefundeerde mening over mijn idee voor beter bereik in de woonkamer, versus de misschien logischere ‘Modem/router van ISP (in bridge) -> eigen router -> switch -> accespoints/routers/clients’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ropalon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:08:
Dank weer mensen.
Begrijp dat ik lichtelijk hard van stapel loop. Kabels gaat het sowieso worden.

Iemand nog een gefundeerde mening over mijn idee voor beter bereik in de woonkamer, versus de misschien logischere ‘Modem/router van ISP (in bridge) -> eigen router -> switch -> accespoints/routers/clients’?
Je hebt sowieso een router nodig tussen connectbox en switch. Want connectbox staat in bridge modus.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ropalon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:08:

Geen router achter een router zetten, @MewBie ;)
Tenzij je gaat helpen met allerlei dubbel-NAT en overlappende DHCP-scopes

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2020 23:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:07

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MAX3400 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:16:
[...]

Geen router achter een router zetten, @MewBie ;)
Tenzij je gaat helpen met allerlei dubbel-NAT en overlappende DHCP-scopes
Ook een router heeft soms de mogelijkheid om middels een fabrieksoptie te worden omgetoverd naar een switch/AP mode functionaliteit waardoor het feitelijk geen router meer is :+

Zie bijv. MisteRMeesteR in "Geen netwerk in de laatste kamer, wat te doen?"

Dubbel NAT kan in principe prima functioneren, als je zoals je zegt maar weet wat je doet en begrijpt waar je mee bezig bent :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MisteRMeesteR schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Ook een router heeft soms de mogelijkheid om middels een fabrieksoptie te worden omgetoverd naar een switch/AP mode
Tja, als iemand in 1 zin zegt "accesspoints/routers/clients", dan zijn dat 3 aparte entiteiten. Ik snap ook dat "dril/visjes/kikkers" op een bepaald moment in elkaar omgebouwd worden maar benoem het dat niet apart ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:07

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MAX3400 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Tja, als iemand in 1 zin zegt "accesspoints/routers/clients", dan zijn dat 3 aparte entiteiten. Ik snap ook dat "dril/visjes/kikkers" op een bepaald moment in elkaar omgebouwd worden maar benoem het dat niet apart ;)
* MisteRMeesteR viel in slaap tijdens biologie dus je kunt me op dat vlak van alles wijsmaken maar snap je punt :P

Ik wil alleen maar zeggen dat je van een stier een os kunt maken en van een router een switch met AP functionaliteit. Toch nog iets onthouden van biologie zo te zien :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropalon
Dubbel NAT kan in principe prima functioneren, als je zoals je zegt maar weet wat je doet en begrijpt waar je mee bezig bent :P
Haha nou zoals jullie vast begrijpen uit wat ik allemaal zeg zal ik hier niet aan beginnen, evenmin aan routers achter routers.
Je hebt sowieso een router nodig tussen connectbox en switch. Want connectbox staat in bridge modus.
Volgens mij moet dit het gewoon worden. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41

ArCadE

No banana available

Ik zou het Ziggo modem gewoon in de standaard instelling laten staan. Wel wifi uitzetten op het modem.
Dan een switch met een kabel naar elke kamer.
Op een aantal van de kamers (bv 1 per verdieping) kun je ervoor kiezen om een AP te plaatsen in een mesh oplossing.

Dit laatste zorgt ervoor dat je met een telefoon of laptop van de ene naar de andere verdieping kan lopen en dat de wifiverbinding dan naadloos overgaat naar het andere AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropalon
ArCadE schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:50:
Ik zou het Ziggo modem gewoon in de standaard instelling laten staan. Wel wifi uitzetten op het modem.
Dan een switch met een kabel naar elke kamer.
Op een aantal van de kamers (bv 1 per verdieping) kun je ervoor kiezen om een AP te plaatsen in een mesh oplossing.

Dit laatste zorgt ervoor dat je met een telefoon of laptop van de ene naar de andere verdieping kan lopen en dat de wifiverbinding dan naadloos overgaat naar het andere AP.
Hmm ik begreep niet dat dit ook een optie was. Dit klinkt mooi omdat de acces points dan op een logischere plek staan. Heeft dit nog nadelen doordat bijvoorbeeld het Ziggo modem minder goed dan de Google wifi om kan gaan met meerdere streams tegelijk? Hier had ik wel last van voor ik de google wifi kocht namelijk (de combinatie Stadia met videobellen/netflix ging al mis, terwijl de bandbreedte groot genoeg was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:19
Ik zou gewoon die Ziggo router inclusief zijn wifi blijven gebruiken en zeker niet voor een mesh set gaan.

Als je bekabelt aansluit gewoon access point nemen, die werken prima samen met de wifi van je Ziggo router, je hebt dan geen last van dubbele Nat, veel goedkoper en performed veel beter dan een mesh set.

Meestal heb je (naast de Ziggo box) aan een enkel access point op de eerste verdieping meer dan voldoende om overal goede dekking te hebben.

Vergeet niet dat mesh systemen gewoon repeaters zijn met alle problemen van dien maar wel voor de hoofprijs.
Mesh is enkel zinvol als bekabeling onmogelijk is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vergeet niet dat mesh systemen gewoon repeaters zijn met alle problemen van dien maar wel voor de hoofprijs.
Dit hangt er maar helemaal van af. Veel "mesh" heeft een dedicated backhaul, of kun je bekabelen en is gewoon een 'makkelijk te configureren ESSID'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41

ArCadE

No banana available

Keypunchie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Dit hangt er maar helemaal van af. Veel "mesh" heeft een dedicated backhaul, of kun je bekabelen en is gewoon een 'makkelijk te configureren ESSID'.
Klopt en in nieuwbouw woningen ga je het niet redden met 1 AP op de eerste verdieping en de wifi van het Ziggo modem in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:19
Tja mesh met een dedicated bekabelde backhaul is niets anders dan accesspoint maar dan veel duurder.

En ik heb al in heel wat nieuwbouwhuizen wifi aangelegd, maar over het algemeen kunnen juist nieuwbouw huizen met twee wifi punten volstaan omdat systeemwandjes en kalksteenblokken geen gewapend beton zijn.
Oude huizen met gemetselde binnenmuren geven veel meer demping.
Alleen de plaatsing van de meterkast wil wel eens voor problemen zorgen

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 02-07-2020 15:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:43
Waarom als leek "moeilijk" gaan doen met de Connectbox in bridge?
Laat je connectbox lekker als router draaien, zet evt. de wifi op dat ding uit.
Sluit de switch aan op je connectbox en vervolgens je UTP kabels op de switch.
Vervolgens op iedere verdieping (misschien is alleen op de zolder al wel genoeg) een access point en draaien met de bende.

In mijn (nog redelijk, 2015) nieuwbouwhuis heb ik het ook zo.
Connectbox, Wifi uit, 1 AP in de kamer, 1 AP op zolder.
Overal wifi en het werkt als een trein...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropalon
De reden dat ik het zo gedaan heb was vanwege het haperen van de stadia stream als er een andere stream bij kwam. Naar mijn idee lag dat aan de ziggo connectbox, de bandbreedte was ruim voldoende. Nu dat ding in bridge mode staat en ik dat Google ding als router gebruik heb ik daar geen last meer van. Maar goed nu is het signaal weer slecht boven.

Dus correct me if I’m wrong, maar dat was de gedachte.

Ik ben erg blij met jullie suggesties en discussie.
Pagina: 1