PC Upgrafde CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-07 13:32
Ik zoek een?
Beste CPU upgrade. Momenteel heb ik een 4 jaar oude pc met een 6700, samsung 950 pro, asus mobo, asus nvidia 960, 32gb ram. Het idee was om nog even te wachten, en alleen de videokaart te upgraden. Ondertussen heb ik hier al een 2060 super liggen. Maar deze nog niet in de pc gezet. Eigenlijk is het tijd om de rest ook te upgraden. Momenteel is er twijfel tussen een 3600 (non x) of een 3700x te kopen. (3900 kan ook).Maar ik zou dus een b550 moederbord nemen, wil absoluut geen fans op het moederbord zelf. Dit zal een msi b550 tomahawk worden. Maar omdat we toch "dicht" bij de ryzen 4000 zitten, zou ik eventueel deze vervangen volgende jaar door een ryzen 4000. Vandaar dus dat de 3600 wel interessant is qua koopprijs, de 3700x is het dubbele voor 2 meer cores

Wat is je budget?
Maakt niet zoveel uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen intel meer (na 20+ jaar), het zal en moet en AMD cpu worden. Het systeem zal terug minstens 32gb ram hebben (3600mhz cl16. Gskill ripjaws). 2x NVME drive (samsung of wd), 1 gb ssd, evga 2060 super, 650 or 750 seasonic titanium voeding, msi b550 tomahawk. Kom allemaal in een meshify c case

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De pc zal zoals altijd een dual boot zijn, met 2x 1440p Dell UHD Schermen, waarbij de windows installatie alleen gebruikt word voor Gaming & testen. Deze pc word vooral productief gebruikt. Programmatie in Python, React, Node, C#. Af en toe een virtual machine met Windows. Video & audio & graphics bewerking worden hier ook op gedaan. De pc draait over het algemeen Linux mint. Games die gepseeld worden (zeer beperkt tegenwoordig: World Of Warcraft, Diablo 3, HearthStone, Apex Legends. Misschien dat ik nog wel eens de nieuwe Doom koop ofzo. Ik speel zowieso nooit games op max settings, in Wow wordt ik er bijvoorbeeld gek van.

Dus de grote vraag ik is ga ik veel winst halen uit een 3700x tov een 3600. Als je goed weet dat ik binnen het jaar toch wel een 4000 serie cpu (top of the line) ga nemen. Uiteraard zal een 3700x een grote doorverkoopwaarde hebben dan een 3600. Momenteel zie ik dat vooral bij video de 6700 (non K) toch trager begint te gaan. Daarom lijkt mij een 3900x of zelfs een 3950x zeker overkill.Zeker wetende als ik deze toch ga vervangen. Blijkt de 4000 serie dan toch niet zoveel beter te zijn, dan kan ik nog altijd een 3950x of 3900x aanschaffen. Als je realistisch kijkt, dan zal misschien tegen het einde van het jaar de 4000 serie er zijn, dus zal dit volgende jaar deze periode pas een prijsdaling krijgen. Als ze al goed leverbaar zijn.
Zeer moelijke keuze. Ik kan ook natuurlijk een 3900x nu kopen en gewoon niet upgraden. Maar als de nieuwe serie dan een pak minder energie zou slurpen voor beter prestaties, dan gaat er toch een upgrade komen. En doorverkopen kan altijd, maar meer dan 50-60% verliezen na een jaartje, dat zie ik dan ook niet zitten

[ Voor 5% gewijzigd door cricque op 01-07-2020 11:39 ]

pvoutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:42
Is het niet zonde om nu een 3600 te halen als je al aangeeft meteen over te stappen naar de 4xxx serie?
Dan zou je beter kunnen zeggen ik wacht half jaartje , en koop dan ineens de 4xxx.
OF ga nu voor de 3xxx serie, en verbeter pas over paar jaar naar de 5xxx of 6xxx (en dan meteen nieuw bord erbij) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
99ruud99 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:41:
Is het niet zonde om nu een 3600 te halen als je al aangeeft meteen over te stappen naar de 4xxx serie?
Dan zou je beter kunnen zeggen ik wacht half jaartje , en koop dan ineens de 4xxx.
OF ga nu voor de 3xxx serie, en verbeter pas over paar jaar naar de 5xxx of 6xxx (en dan meteen nieuw bord erbij) .
Wel ik upgrade een pc normaliter 1x om de 4 jaar. Ben zelfstandige. En ik heb geen tijd om altijd veel te wijzigen. Vandaar dus dat een CPU upgrade wel interessant kan zijn, zeker als het met dezelfde socket is

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
zoals @99ruud99 vermeld, bij een half jaar wachten dan koop je gelijk de nieuwe CPU lijn van AMD.

Als je die tijd niet kant wachten dan is een 3600 beter aan te raden om te kopen en door verkopen, je verlies in geld zal dan stukken minder zijn dan met andere CPU's.

Let wel op dat de 4XXX serie de laatste zal zijn die AM4 socket krijgt.

Extra advies is maar het bij 1 NVME houden, windows haalt de benefits ziet van die snelheden.
Weet niet hoe het bij Linux zit, mogelijk beter een SSD kopen met meer opslag capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik denk inderdaad dat je het beste OF nu wacht, want na 4 jaar maakt het niet uit om je moederbord weg te doen, OF nu meteen de 3700x te pakken, en de 4xxx serie over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
99ruud99 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:06:
Ik denk inderdaad dat je het beste OF nu wacht, want na 4 jaar maakt het niet uit om je moederbord weg te doen, OF nu meteen de 3700x te pakken, en de 4xxx serie over te slaan.
Ik snap de redenering, maar als de 4000 serie zuiniger is en toch 10-15% winst gaat opleveren wordt er zowieso geupgrade naar de 4000 serie. Als het topmodel niet zoveel zou schelen met een 3900x of 3950x dan zal de cpu toch vervangen worden door een 3900x of 3950x. En dan kunnen we nog 3 jaar verder. Maar met alle beloftes dat AMD gedaan heeft, lijkt het me wel dat de 4000 serie een serieus pak gaat verbeteren.

Ook de reden waarom nu upgraden ... Het is "komkommertijd", dus kan ik rustig wat zitten spelen. Eindelijk eens manjaro testen. En als dat me bevalt dan zal het geen Mint meer worden. Dit kan ik in "prime time" vanaf half september tot juni moeitlijk doen. Omdat alles nu rustiger is, ik doe geen updates aan saas appliaties vanaf half juni tot einde september. Zodat alles stabiel blijft en ik ook een "rustige" zomer kan hebben :)

Ik weet ook dat NVME drives niet zoveel winst opleveren. Alleen bij grote videobestanden copyen haal ik wat winst. Voor games/programming maakt het niet uit. Bij gebruik van een virtual machine merk ik het misschien toch wel dat dit net iets vlotter werkt. Het idee was 2x 500gb, maar ga most likely 1x 1tb voor windows & games en dan 1x 500gb voor Linux + nog een ssd van 1gb voor home directory. De rest wordt toch op de nas/cloud gezet. Ik probeer altijd 1 os/schijf te hanteren. Natuurlijk is er altijd 1 schijf de hele tijd idle als ik een pc gebruik. 1 schijf met meerdere partities kan altijd. Maar ik ben nogal zo iemand die /boot /home /swap / apart wilt. Vroeger was dat zelfs verspreid over meerdere schijven. Zelfs voor linux is een 500gb drive overkill, maar kan daarop mijn bestanden copyen en vandaaruit editeren. Videos zijn meestal wel niet zo groot en gaat meestal om screen recordings.

Als ik trouwens een nieuwe pc koop. Dan ga ik meestal voor "genoeg" voor de komende paar jaren. Ik ga ook nooit overklokken ofzo. Een videokaart neem ik altijd een middenklasser, aangezien ik geen "die hard" gamer ben, max settings interesseren me niet echt. Als blijft dat de videokaart niet meer genoeg is, dan wil ik deze best nog wel upgraden, maar de rest blijf ik af eigenlijk gedurende de gehele periode (tenzij er iets stuk is). Vroeger verving ik de componenten elke 6 maanden. Sinds 2008-2009 zou dit de 4de pc worden ofzo . Het constante upgraden is het niet meer waard als je geen AA titels speelt op max om het zo te zeggen.

Het originele idee was ook om alleen de videokaart te vervangen en volgend jaar dan een nieuwe pc te kopen. Maar dan wou ik ook de schijf vervangen door een grotere. 250gb voor windows ... en bij grote files of serieuze blowups in foto bewerking zie ik toch dat de cpu serieus de bottleneck is tegenwoordig. Dusja daarom nog altijd 3600 of 3700x voorlopig, is toch een vooruitgang op 6700. En dan volgend jaar top of net onder het topmodel 4000 serie, nadat er bewezen is dat dit ook effectief een serieuze upgrade is. En ook niet bij de start, maar als de prijs wat gezakt is. Het is niet dat het een echte must is om direct in december ofzo te upgraden. Kan gerust een paar maanden wachten na launch. Als ik niet zou upgraden dan zou ik gewoon nu een 3900x kopen en zien we wel binnen 4 jaar. Maar als er zo een 20% performance en minder verbruik is, dan zou het zonde zijn om een 3900x te kopen. Dus ik zit in zo een fase wat kan ik nu best doen. 3600 lijkt me de beste keuze, 3700x lijk me ook een goede keuze, met mogelijk meer verlies, maar ga ik tot mei/juni volgend jaar "sneller" mee kunnen werken, voor bijna het dubbele van de prijs. Een 3600x is ook een overweging. Moest deze na 7 juli nog in prijs zakken bijvoorbeeld bij de launch van de 3600xt

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan zou ik voor de 3600 gaan - die verkoopt ook heel makkelijk, want dat is een standaard game-cpu.
Je moet dan rekening houden met zo'n 50-100 euro verlies, want de prijs zal dalen als de 4xxx serie er is en half jaar oud is sowieso goedkoper dan nieuw (anders koopt niemand hem over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
3700X zou ik inderdaad links laten liggen, te grote waardedaling straks.
Gewoon "all-in" gaan en niet meer upgraden of de 3600 halen (minder afschrijving).

PS: videobwerken is je grootste probleem nu, welke software gebruik je daar voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
mitsumark schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:37:
3700X zou ik inderdaad links laten liggen, te grote waardedaling straks.
Gewoon "all-in" gaan en niet meer upgraden of de 3600 halen (minder afschrijving).

PS: videobwerken is je grootste probleem nu, welke software gebruik je daar voor?
Openshot (doe alles in linux). meestal is dit screen recording en dan wat audio erbij. Voor demo's, tutorials etc van applicaties.

Inkscape voor vector bestanden, als ik iets serieus vergroot om te "pixelneuken" dan kan begint het echt wel traag te worden

Maar beide is dus "sporadisch". Meeste gebruik is nog altijd development

[ Voor 7% gewijzigd door cricque op 01-07-2020 13:41 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
In de bbg wordt een x470 aangeraden, deze zou compatibel moeten zijn met alle ryzens?

Nu tijdelijk een 2600 via v&a er in, aanschaf 100, verkoop straks 70 en een nieuwe er in?
Graag feedback op deze gedachtengang.

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
Straks een 2600 verkopen voor 70 lijkt me wishful thinking, wie wil dat ding straks nog? Kost hopelijk ook geen 100 nu, kun je net zo goed een nieuwe 1600 12nm of 3100 kopen.
X470 zou de 4000 serie moeten ondersteunen inderdaad.

@cricque Ik weet helaas weinig tot niks van Linux en Inkscape, misschien iemand anders?
Pagina: 1