Veranda - hoe warmte weren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Wij hebben aan ons huis een aluminium veranda met polycarbonaat platen die alleen aan de voorkant open is. Nu was het al zo dat je midden op de dag daar niet echt kunt gaan zitten door de warmte. We hebben gelukkig nog een tuinhuis met overkapping voor die momenten maar de laatste zomers zijn behoorlijk extreem waardoor ik de warmte daar toch wil gaan weren indien mogelijk om deze vervolgens ook niet binnen te krijgen.

Nu kun je allerlei opties bedenken zoals schaduwdoek, plissés tussen de liggers (beiden geen porem vinden wij) en ik dacht er te zijn met een onderdak zonwering maar daar krijg ik nu weer vanuit directe hoek (eigen mening werknemer van dealer) terug dat zo'n doek alleen maar zon weert en geen warmte en dat dit dus echt niets gaat helpen. Hij geeft aan dat het probleem zit in de opening voorzijde waardoor de warmte er zo onder komt want die polycarbonaat platen (wij hebben opaal) houden de warmte al tegen. Ik had altijd gedacht dat met name die platen de boosdoeners waren. Daarop adviseert hij dus juist een screen aan de voorzijde te maken zodat het zaakje dicht kan. De zon staat hier de hele ochtend schuin in de veranda en zeker tot zo'n 15:00 uur er bovenop te schijnen.

Het zijn serieuze bedragen van 3K plus bij dit soort oplossingen dus ik wil geen kat in de zak :/ Wie heeft er al met dit bijltje gehakt om de warmte te weren bij dit soort overkappingen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 23:15
Misschien dat een plafondventilator helpt de warme lucht te verdrijven. Het zorgt in elk geval voor enige verkoeling hebt als je eronder zit. Dit kost in elk geval een 3000 euro, dus wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
-Paul- schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:29:
Misschien dat een plafondventilator helpt de warme lucht te verdrijven. Het zorgt in elk geval voor enige verkoeling hebt als je eronder zit. Dit kost in elk geval een 3000 euro, dus wellicht het proberen waard.
Dat ondervangen we al met een ventilator in de hoek als het echt niet harden is en we daar toch zitten vanwege praktische redenen (eettafel vs loungeset tuinhuis), maar ik wil graag proactief warmte weren en niet verplaatsen. Daarnaast lijkt het me ook onmogelijk icm stroomvoorzieningen om een ventilator in de midden van de veranda op te gaan hangen, maar ook het aanzicht is niet echt om naar huis te schrijven :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Er zal uiteraard warmte aan de voorkant binnen kunnen komen, maar momenteel werken de polycarbonaatplaten natuurlijk als een broeikast die de zon versterkt.

Er bestaan verschillende opties voor zonwering en zou zelf voor zonwering boven de veranda gaan. Dat zorgt ervoor dat de warmte in principe niet onder de polycarbonaatplaten komt. Dan heb je inderdaad nog warmte die er aan de voorkant naar binnen kan komen, maar als je onder een boom/parasol zit scheelt dat natuurlijk ook al een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja je kan beter vanaf buiten af dan van binnen starten ..

Dus een zonnescherm/screen is effectiever .. bij kassen gebruiken ze witte "krijt" oid die eroverheen gespoten word maar bij regen weer verdwijnt .. erg effectief .. en milleuvriendelijk . en zelf te doen ..(gifspuit 6liter) maar herhalen na "wisselend" weer

Van binnen kan je alleen de warmte afvoeren door je zwembad (gezien je posts in het zwembad topic) water te gebruiker als koelmiddel maar dan ben je al te laat

je zou warmtewerende folie kunnen plakken dit heb ik gedaan op zolder en ik ben er erg content over. maar redelijk prijzig 35,- per m2 ofzo .. en ik zou het zeker "laten" doen.. zelf kreeg ik het niet glad op het raam (niet erg gezien zolder een locatie is waar we zelf weinig komen)

https://www.raamfolie-win...e-folie-polycarbonaat-280 deze bv ... (geen ervaring mee)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 01-07-2020 12:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:29
Als de hitte zo intens is dan helpen halve maatregelen niet en moet je denken aan zonnewering boven je polycarbonaat platen.
Er zijn veel rails systemen in de markt met goede oplossingen. Goedkoop is het alleen niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:59:
tja je kan beter vanaf buiten af dan van binnen starten ..
Heeft een dergelijke uitspraak recentelijk niet ergens anders ook gestaan? Volgens mij VEH ofzo.

Kort samengevat inderdaad: je moet warmte weren aan de kant waar het "is" en niet waar je er last van hebt. In dit geval; enige maatregelen moet je dus aan de bovenkant van het polycarbonaat plaatsen en niet "onder" de overkapping.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zijwanden -als je die hebt- bovenaan open houden, Zo kan er lucht door.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:06
JB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:18:
Hij geeft aan dat het probleem zit in de opening voorzijde waardoor de warmte er zo onder komt want die polycarbonaat platen (wij hebben opaal) houden de warmte al tegen. Ik had altijd gedacht dat met name die platen de boosdoeners waren. Daarop adviseert hij dus juist een screen aan de voorzijde te maken zodat het zaakje dicht kan. De zon staat hier de hele ochtend schuin in de overkapping en zeker tot zo'n 15:00 uur er bovenop te schijnen.
Dit is gewoon totale onzin, het probleem is juist dat het onder de overkapping warmer wordt dan erbuiten door de zon die er op staat, de lucht die door de voorkant komt is dus juist koele lucht.

Niet heel relevant voor een oplossing maar om deze reden ben ik heel blij met mijn tuin op het Noorden met afdak tegen door noordgevel. Die eerste paar meter komt nooit zon dus je "verliest" geen tuin waar je anders zou kunnen zonnen maar ook is onder het afdak doorgaans de koelste plek die er te vinden is.

Een afdak (deels) op het zuiden is eigenlijk gewoon niets voor in de zomer overdag.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:17
assje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:00:
[...]
Een afdak (deels) op het zuiden is eigenlijk gewoon niets voor in de zomer overdag.
Dit!

Wij hebben ook een tuin op het zuiden en voor de pui een soort nis. Maar het is gewoon echt veel te warm op zeer hete dagen. Vandaar dat wij ook aan de oostkant van de tuin een pergola hebben gezet. Hier kan het lekker doorwaaien en is het prima te doen. Alleen midden op de dag merk je dat het toch soms te warm is. Maar dat is alleen op echt hete dagen.

Ik zie niet hoe je dit probleem kunt oplossen. Je kunt allerlei maatregelen nemen maar op echt hete dagen wordt het toch een broeikas. Dan zou je alleen met alles dichtmaken en een splitairco het op de gewenste temperatuur krijgen.

Een serre/veranda op het zuiden is lekker in het voorjaar/herfst en winter. Dan kun je lekker in de warmte zitten. Maar hoogzomer met 30/35 graden+ dan wil je hier gewoon niet zitten overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mistsystemen. Worden in warme gebieden (o.a. de US) gebruiken om zo'n veranda koel te houden. Ze vernevelen water over de veranda waardoor je veel minder hitte voelt (het water doet je huid snel hitte afgeven, soort van extern zweten). Ik ga zoiets ook aanleggen in onze overkapping die de hele dag vol in de zon staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:09:
Mistsystemen. Worden in warme gebieden (o.a. de US) gebruiken om zo'n veranda koel te houden. Ze vernevelen water over de veranda waardoor je veel minder hitte voelt (het water doet je huid snel hitte afgeven, soort van extern zweten). Ik ga zoiets ook aanleggen in onze overkapping die de hele dag vol in de zon staat :).
https://www.action.com/nl-nl/p/plantenspuit-/ ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:45
Van dat zonwerende verf op je polycarbonaat platen rollen.
Dit heb je in wit en een meer transparante versie.
Beiden weerkaatsen een hoop zonlicht en zijn erg goedkoop in verhouding tot alle andere oplossingen.
Minder zon = minder warmte.
Wat er van buiten in de lucht zit hou je sowieso, maar je hebt in ieder geval een stuk van de directe opwarming weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
Hah! Ben niet de enige.

Om even te laten zien wat TS bedoelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCnouR7LoArpZ8wGJxiF8PIL_Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJ5wcZ6y39Z8h0Pd03Jjg4zR.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zo n kunstof voorraadkast. De plakjes daarvan zijn helemaal ingezakt en vervormd door de hitte :9

[ Voor 10% gewijzigd door com2,1ghz op 01-07-2020 13:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

com2,1ghz schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:34:
Hah! Ben niet de enige.

Om even te laten zien wat TS bedoelt:
Kunst, een thermometer op de bbq zetten O-)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@JB wat je ook kan doen is onder de Polycarbonaat platen een 1 of 2 doeken plaatsen .. en ertussen 5 a 10cm ertussen opgesloten lucht is een goeie isolator .. alleen je moet het lucht ertussen wel kunnen wegzuigen/blazen naar buiten .. want als je de doeken weghaalt "valt' er lettelijk een bak warme lucht naar benenden.
MAX3400 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:54:
[...]

Heeft een dergelijke uitspraak recentelijk niet ergens anders ook gestaan? Volgens mij VEH ofzo.

Kort samengevat inderdaad: je moet warmte weren aan de kant waar het "is" en niet waar je er last van hebt. In dit geval; enige maatregelen moet je dus aan de bovenkant van het polycarbonaat plaatsen en niet "onder" de overkapping.
weet ik niet, maar het is nogal logisch om te voorkomen dat het opwarmt ipv energie verspillen om het te genezen.

Overgens onder de overkapping kan je ook wel "isoleren" maar gevaar is dat je te hoge temperaturen krijgt en je plastic smelt .. doordat je Polycarbonaat/glas als lens fungeert .. dit heb ik gemerkt bij een raam ik had het geisoleerd met piepschuim erachter .. echter door de extreme hitte is dit gaan smelten..
Nu zit er aan de buitenzijde rabat delen . en moet ik de isolatie aan de binnezijde vervangen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@vso opaal polycarbonaat laat niets smelten? Die platen zijn juist warmtewerend bedoeld. We hebben die melkwitte.

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 01-07-2020 13:45 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:35
Heb een soortgelijke situatie. Tuin op het zuiden, overkapping van hout met ook die opaal platen er op. Ik kan aardig tegen de hitte, maar midden op de dag is het haast niet uit te houden.

Ik heb nu een ventilator aan de gevel van het huis hangen. Die ik kan verdraaien naar de lounge set of naar de tafel als we zitten te eten.

Andere opties zijn we nog aan het overwegen. Bijvoorbeeld planten van een boom om schaduw op dat dak te krijgen.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:43:
@vso opaal polycarbonaat laat niets smelten? Die platen zijn juist warmtewerend bedoeld.
Wat stel je voor bij smelten ? denk aan extremen .. er is gewoon een punt dat het te warm word.
jij geeft aan dat het "te warm" word .. dus hoe warmte werend is het ..

Als warmte ophoopt ben je gewoon de pisang, en ja een ventilator is wellicht niet fraai maar wellicht effectief genoeg ..

waarom niet 2 vliegen in klap ? verwarmings convector met pc ventilatoren . en je warmte uit je serre trekken --> zwembad in

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58

Barrycade

Through the...

Blijkbaar remt het iets de warmte ik vind tot 5 graden. Dus het verhaal van de leverancier lijkt wel te kloppen.
Als je overkapping open is blijft de warmte er dus onder hangen.
Ventileren dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 20:07
Je opaal platen houden inderdaad veel zonlicht tegen en houden daarmee warmte buiten.
Ze isoleren ook goed, waardoor de warmte die wel binnen komt niet meer weg gaat.

Je kan het, zoals de dealer al aangaf, voorkomen door zonnewering te plaatsen op de voorkant. De warmte ontstaat namelijk op de plek waar het zonlicht wordt geabsorbeerd.

En je de hitte afvoeren door ventilatie. In de kas doen ze dat met dakramen die open kunnen en/of afzuiging in de nok.

En voor je gevoelstemperatuur helpt het als de lucht stroomt. Dus ramen open en (plafond)ventilator aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
Ik heb nog niet eens 2 maanden terug 30 jaar oude dubbel glas vervangen door HR++ op de begane vloer. Dat hielp enorm om de hitte buiten te houden.

Het voordeel van zo n veranda is dat er geen zin in je woonkamer schijnt. In mijn vorig woning had ik een schuifpui en daar scheen de zon volop en werd het in de woonkamer alleen al 30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Hoe dan ook is de eenvoudige conclusie dat het enige dat zin heeft zonwering boven het afdak is. Of dat dan een knikarmscherm, of een rolgrodijn in geleider is zal minder belangrijk zijn.

Met het in TS genoemde bedrag komen volgens mij dergelijke oplossingen eenvoudig binnen bereik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tghV0ERUxapFZMxbY7snDjteF3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gfYce4b2mE1Ps99a637Yz2Ac.jpg?f=user_large

Geld uitgeven aan zonwering aan de binnenzijde of alleen voorzijde is in ieder geval met zekerheid geldverspilling.

[ Voor 56% gewijzigd door assje op 01-07-2020 16:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
assje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:05:
Hoe dan ook is de eenvoudige conclusie dat het enige dat zin heeft zonwering boven het afdak is. Of dat dan een knikarmscherm, of een rolgrodijn in geleider is zal minder belangrijk zijn.

Met het in TS genoemde bedrag komen volgens mij dergelijke oplossingen eenvoudig binnen bereik:
[Afbeelding]
Ook dat raadde die man af. Is alleen zonwerend maar niet warmtewerend zei hij. Die platen zouden dat ook al doen. Was volgens hem maar een logische actie en dat is dichtmaken met zipscreen zodat er geen (extreme) warmte in kan komen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:09:
[...]
Ook dat raadde die man af. Is alleen zonwerend maar niet warmtewerend zei hij, die platen zouden dat ook al doen. Was volgens hem maar een logische actie en dat is dichtmaken met zipscreen zodat er geen (extreme) warmte in kan komen.
Zoals ik eerder al aangaf praat die man wat mij betreft onzin. Je probleem is dat het onder je afdak een stuk warmer wordt dan erbuiten en de oplossing is om dat dicht te maken? 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 01-07-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
assje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Zoals ik eerder al aangaf praat die man wat mij betreft onzin.
Hij zit 20 jaar in het vak... Weet het ook niet verder daarom poog ik hier ervaringen op te doen. Die veranda’s staan op veel plekken, dus ben heel zeker niet de eerste die bepaalde toepassingen heeft door willen voeren. Wie o wie heeft een soortgelijke situatie (aangepakt)? :)

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 01-07-2020 16:13 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
JB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:12:
Hij zit 20 jaar in het vak... Weet het ook niet verder daarom poog ik hier ervaringen op te doen. Die veranda’s staan op veel plekken, dus ben heel zeker niet de eerste die bepaalde toepassingen heeft door willen voeren. Wie o wie heeft een soortgelijke situatie (aangepakt)? :)
Die platen zijn relatief best wel warmtewerend, daar heeft die man heus wel gelijk in. Maar, dat is het triple glas dat ik thuis ben nog veel meer en ook daar is zonwering ook gewoon noodzakelijk (stralingswarmte).

Het probleem is dat er warmte binnenkomt boven vandaan en voor vandaan die vervolgens blijft hangen. Je oplossing is dus zonwering aan de bovenkant en eventueel voorkant en/of zorgen dat die warmte weg kan (door juist de zijkanten en voorkant open te laten).

Een advies om de voorkant dicht te maken zodat er "geen warme lucht naar binnen kan" is hoe dan ook ridicueel, daar verandert 20 jaar ervaring in het plaatsen van afdakken niets aan. Wellicht is het minder extreem en bedoelde de beste man gewoon zonwering aan de voorkant om te voorkomen dat er zonlicht onder het afdak valt, daar is iets voor te zeggen (maar in hoog-zomer zal het dak echt wel meer doen).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-07-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
assje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Een advies om de voorkant dicht te maken zodat er geen warmte naar binnen kan is hoe dan ook ridicueel, daar verandert 20 jaar ervaring in het plaatsen van afdakken niets aan.
Dat was zijn betoog op basis van dat daar de grootste winst te behalen is. Volgens hem komt de warmte voornamelijk binnen door de voorkant en niet van boven. Klonk mij ook raar in de oren. Hoe dan ook stof tot nadenken. Zo'n scherm bovenop heeft weer andere nadelen zoals kwetsbaarder, dus als dat de enige reden is om ze ook als onderdakzonwering aan te bieden vind ik dat wel apart als het helemaal niets doet. Zo'n oplossingen zijn even duur...

Beiden doorvoeren (voor en boven) gaat helemaal in de papieren lopen, dan ben je een dikke 5-6K verder...

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 01-07-2020 16:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:21:
Dat was zijn betoog op basis van dat daar de grootste winst te behalen is. Volgens hem komt de warmte voornamelijk binnen door de voorkant en niet van boven.
Ok dan was ik wellicht te stellig omdat het idee geschetst werd dat het om de warme lucht ging. Bij laagstaande zon gaat de voorkant sowieso de meeste impact hebben maar in hoogzomer durf ik dat te betwijfelen.

Hoe breed/diep is je afdak? Is een knikarmscherm die voorbij je afdak kan reiken geen oplossing? Dan kan je potentieel beide ineens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
assje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:24:
[...]

Ok dan was ik wellicht te stellig omdat het idee geschetst werd dat het om de warme lucht ging. Bij laagstaande zon gaat de voorkant sowieso de meeste impact hebben maar in hoogzomer durf ik dat te betwijfelen.

Hoe breed/diep is je afdak? Is een knikarmscherm die voorbij je afdak kan reiken geen oplossing? Dan kan je potentieel beide ineens hebben.
Zal zo'n 5 bij 4 zijn. Scherm erboven heb ik ook wel aan gedacht en wel eens gezien, maar heeft alles behalve de voorkeur. Ziet gewoon niet mooi uit, lijkt me zeer kwetsbaar met dat soort formaten icm wind en ook vogels die er landmijnen op laten vallen vind ik minder. Ik weet dat het uiteindelijk ratio vs emotie is maar daarom wil ik graag ervaringen van anderen zien te vinden icm hopelijk verschillende mogelijkheden :)

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 01-07-2020 16:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 15:16
Op een beurs had ik een veranda gezien waarbij het dak een deel open kon waardoor de warme lucht juist kon ontsnappen.

Geen idee of dat voldoende zou zijn in de hoogzomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zon weren voor het er in komt. Heeft natuurlijk niks te maken met warmte die er onder waait van voren. Dichtmaken gaat het alleen maar erger maken.

Je kunt er ook PV op leggen. Maar dan wordt het ook weer altijd donkerder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:54:
Zon weren voor het er in komt. Heeft natuurlijk niks te maken met warmt die er onder waait van voren. Dichtmaken gaat het alleen maar erger maken.
Juist en dat doe je met een zipscreen. De warmte waait er echt niet onder. Want de zon schijnt er onderdoor en staat later te bakken op het dak. Een zipscreen ademt, kun je zelfs doorheen kijken. Ik snap die man wel in dat opzicht want voordat de zon vol op de overkapping staat (bovenop) is het er met warme dagen rond 10 uur al niet te harden omdat de warmte er al onder hangt. Of het afdoende is en/of beter dan iets boven/onder de overkapping weet ik dus ook niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinNolan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 08:34
Dak vervangen voor een lamellendak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
KevinNolan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:05:
Betaal je mee? :D Vanaf 10K :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Die opaale platen laten dan wel geen rechtstreeks zonlicht meer door, maar de ZTA (zontoetredingsfactor) is nog steeds ver boven de 50%, vaak 60-70%. Dus in feite is het alsof je achter een groot raam staat waar de zon vol op staat. Dan voelt het ook een stuk warmer aan dan de daadwerkelijke temperatuur.

Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik ga hittewerende IR polycarbonaatplaten kopen van Skylux( https://skylux.be/uploads...e_polycarbonaatplaten.pdf)

Wel 50 euro per m2 maar de primalite 16mm laat nog maar 35% zonnewarmte door, toch al dubbel zoveel dan een normale plaat. Een screen zit volgens mij op 15-20%, ter vergelijking. Je levert natuurlijk wel wat lichtinval in. Op internet lees ik eigenlijk erg weinig over dit soort platen dus ben benieuwd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinNolan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 08:34
JB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Betaal je mee? :D Vanaf 10K :X
Is wel heel prijzig inderdaad. Maar wel heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Laatst online: 10:17
KevinNolan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:05:
Dit is de meest effectieve oplossing. Kost wat, maar dan heb je ook echt wat. Voor 5K kom je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Zelfde probleem hier, tijdens mijn zoektocht kwam ik verschillende van die platen tegen, helder, melk, zonwerend helder, zonwerend melk.

Weet niet precies wat de effecten zijn, maar miscchien de moeite waard om uit te zoeken.
ik ga nog eens ff zoeken

hier dus bijvoorbeeld:
https://gadero.nl/polycar.../?materiaal=Polycarbonaat

"Zorgt voor circa 5 graden minder warmtedoorlating onder uw overkapping"

misschien wat experts hier, die een menig kunnen geven?

Dit geeft dus geen nut?
https://overkapping33.nl/plimax-plisse-zonwering.html

Warmte is dan al binnen gekomen?

[ Voor 41% gewijzigd door mvrhrln op 01-07-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Daar heb ik ook iemand voor laten tellen. Zelf bestellen en monteren kan en zal goedkoper zijn maar ik was voor mijn lengtes (4m) weer duurder uit en voor 5 banen tellen ze ook net geen 3K. Hij gaf aan dat het een verschil zou maken maar als dat goed werkt, dan moet zo’n onderdak zonwering toch hetzelfde doen? Dan heb je voor net iets meer veel minder gedoe.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Je moet het ook niet door een bankier laten tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
mvrhrln schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:31:
[...]

Je moet het ook niet door een bankier laten tellen ;)
Waren gewoon prijzen vanuit leverancier, zichtbaar in de folder. De lengte was bij mij meteen stuk duurder. Luxaflex Duette.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 01-07-2020 20:33 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1