Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• lbeuzenberg
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 16-07-2020
Ik ben voornemens 6*8 zonnepanelen 300/325Wp te plaatsen in onze wei, in oost/west opstelling, weinig last van schaduw en op 135m afstand van de meterkast. Er ligt nu een 5x 6mm2 kabel en een ethernet kabel in een mantelbuis naar buiten tbv de omvormer, welke ik bedacht had in de garage, 35m van de meterkast en 100m van de 48 panelen. Is dat handig of is het beter de omvormer dichterbij de panelen (dus ook in de wei waar het ook koeler is) ?

De gehele set moet ik nog aanschaffen met frames voor een plat-dak-constructie 6 rijen van 8 op 1,5m hoogte zodat onze schapen//ponies er onder kunnen schuilen. Zijn hiervoor nog tips?

Als gezegd heb ik weinig schaduw (alleen bij zon op/ondergang). Kan ik dan een seriële aansluiting kiezen of toch beter parallel aangesloten panelen?

Beste antwoord (via lbeuzenberg op 07-07-2020 07:39)

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:55
6*7 is inderdaad beter.
Zolang je de kabels netjes diep in de grond legt zou ik 6mm kwadraat Solar kabel naar de schuur doen en aldaar de omvormer hangen. Lange stroomkabel is niet prettig en zolang je zorgt dat er een mantelbuis ligt kan het best (32mm pvc bijvoorbeeld). Je hebt alleen een lang trektouw nodig om 5 kabels te kunnen trekken.

Ja, 10 kwadraat met aardscherm is veilig en minder werk maar het zal erg duur zijn. Denk 5 euro de meter als je scherp inkoopt.
Daar kun je een hoop pvc voor kopen. 6 kwadraat over 100 meter is aan de krappe kant, dus doe dat niet.

Er zijn ook standaard montage systemen voor 25 graden, daar heb je inderdaad meer ballast voor nodig maar stoeptegels 30*30 zijn meestal gratis af te halen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:49
100m DC is prima en 35m AC ook, dus waar je het bedacht had ijkt me een mooie oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:40

Sen

<-->

Het is goedkoper om rails tegen een schuin dak te monteren dan op een platdak ik denk +-1000 euro verschil op 48 panelen. Dus als je die overkapping nog moet maken is dat een idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-06 16:56
@lbeuzenberg
normaal wil je de omvormer redelijk dicht bij de panelen hebben.
(gewoon omdat de kabel tussen de panelen en de omvormer het lastigste(of vrijwel niet) veilig te maken is.)
maar dat moet je niet strak zien, ergens anders is ook goed.
(sluit me verder bij @No Hands aan, dit zou moeten kunnen.)

maar 6*8=48x? wil je 2x24 gaan doen op een 3fase omvormer?
betwijfel of dat wel verstandig is, dit geeft een hoge Voc te hoog voor veel 3fase omvormers.
(panelen die 40Voc hebben, dan heb je al 24x40=960Voc en in de winter ruim meer als 1000Voc.
dus speciale panelen nodig die 1500Voc aan kunnen en speciale omvormer(=duur).
of je doet een 1x16+2x16 op een omvormer, maar dan zou ik liever een 40 tot 44 panelen gebruiken voor een 2x22 setup (beter rendement en goedkoper).)
of iets anders?

1,5m, is dat hoog genoeg voor pony's?
ik ken die beesten wel als knagers aan van alles en nog wat.
en dat lijkt mij geen combi met de kabels die er onder doorlopen?
maar ken je plan niet, dus misschien al aan gedacht. ;)

edit:
oost-west
zie mijn dak:

door de 45 graden dak hoek, kun je veel Wp op een vrij kleine omvormer hangen.
maar pas op jij wil waarschijnlijk een vrij platte hoek (plat dak materiaal=platte hoek), dan is dat voordeel een stukje kleiner.
(nog steeds veel Wp mogelijk op een vrij kleine omvormer, maar dat is een ander verhaal.)

[Voor 46% gewijzigd door migjes op 01-07-2020 10:46]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-06 16:56
@lbeuzenberg
doe hem even los van boven staande.

oke een setup met 6*8=48x panelen.
en dat oost-west.
dit is niet echt mogelijk voor leuke kosten, het is dan best duur om aan te leggen. :?
een omvormer heeft een max V die hij aan kan.
en panelen hebben een max V die ze aan kunnen.
goedkoop standaard materiaal kan vaak maar tot de max van 1000Voc.

om dit uit te leggen gebruik ik even deze panelen:
https://www.winkelman-zon...0wp/51809/?display=detail
en deze omvormer:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe
(of je nu een lichter of zwaardere omvormer gebruikt, dat maakt niet uit, de grenzen zijn het zelfde.
ook verschil tussen merken is marginaal.)

het paneel lever 41.7Voc, maar zijn de cellen kouder als bij de test temperatuur, dan stijgt de Voc.
(zijn ze warmer dan daalt de Voc.)
om die waarde mee te nemen tel je 10% er boven op. (snelle methode, kan ik ook preciezer uit rekenen als het moet)
41.7Vov+10%=45,87Voc als de max.

1000Voc / 45,87Voc = 21,8 panelen maximaal op de omvormer met dit paneel.
af ronden naar beneden (een 0,8 paneel kun je niet kopen of zagen.) en je hebt 21 panelen als maximum serieel op een 3fase omvormer.

de omvormer heeft 2x een mpp, dus dan kun je dus maximaal 2 stringen op aansluiten (1 voor oost, 1 voor west).
en is je max 2x21x340Wp=14280Wp
en met wat oost-west er bij is dit wel leuk aan te sluiten op een +/-10kW omvormer.

(nu kun je ook stringen parallel maken, maar 3fase omvormers heb je liever niet te laag in de Vmpp.
16x serieel is eigenlijk wel erg weinig, liever 18x.
en dan heb je eigenlijk eerder (4x18) 72 panelen nodig om leuk te kunnen werken.
en dat is denk ik weer erg veel. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• lbeuzenberg
Deze week heb ik 2 kandidaat leveranciers op bezoek gehad. O.b.v. hun plannen/adviezen en jullie zeer waardevolle input (zelf had ik nog nooit stil gestaan bij max. Voc bij panelen en omvormers) heb ik nog wat aanvullende vragen:

1. Leverancier A zegt dat plaatsing vd omvormer in de garage met 35m AC en 100m DC kan met deze 6mm2 kabel. Plaatsing vd omvormer in de wei bij de panelen is beter i.v.m. Terugverlies maar dan moet de kabel nog zwaarder 10mm2!
Heb deze 6mm2 net gekocht ter vervanging van de 2,5mm2 kabel die er lag.
Leverancier B wil de omvormer bij de panelen in de wei en zegt dat de 6mm2 kabel prima is.
Wie moet ik geloven?

2. Leverancier A komt met 6x8 Zwarte 325Wp panelen en B met 6x7 witte 340Wp panelen. Gezien jullie Voc-berekening lijkt 42 panelen beter, toch?

3. De plat-dak-frames hebben een standaard helling van 10gr. of 15gr. Kan ik beter een eigen stalen frame bouwen met een grotere hellingshoeken 30gr? of 45gr? En zo ja heb ik dan meer ballast nodig?

[Voor 12% gewijzigd door lbeuzenberg op 04-07-2020 07:29]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18:55
6*7 is inderdaad beter.
Zolang je de kabels netjes diep in de grond legt zou ik 6mm kwadraat Solar kabel naar de schuur doen en aldaar de omvormer hangen. Lange stroomkabel is niet prettig en zolang je zorgt dat er een mantelbuis ligt kan het best (32mm pvc bijvoorbeeld). Je hebt alleen een lang trektouw nodig om 5 kabels te kunnen trekken.

Ja, 10 kwadraat met aardscherm is veilig en minder werk maar het zal erg duur zijn. Denk 5 euro de meter als je scherp inkoopt.
Daar kun je een hoop pvc voor kopen. 6 kwadraat over 100 meter is aan de krappe kant, dus doe dat niet.

Er zijn ook standaard montage systemen voor 25 graden, daar heb je inderdaad meer ballast voor nodig maar stoeptegels 30*30 zijn meestal gratis af te halen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:23
140 meter 6mm² is wel echt op het randje.
Maar het zou wel kunnen waarschijnlijk, om zeker te weten moet er gemeten worden. Ook zit je met spanningsopdrijving, je wilt niet dat je omvormer uit gaat vallen op 250Vac, daarom neemt leverancier A waarschijnlijk een wat ruimere marge met zijn kabel. Ik denk dat de garageoptie beter is.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:14
Het plan met 2 x 24 panelen kan prima met 2 enkelfase omvormers.

Bij een helling van bijvoorbeeld 20 graden pak je dan een omvormer met een vermogen van 0.67 x aantal Wp. Dat topt op jaarbasis ongeveer 0.3% af, zal in Nederland ongeveer het optimum zijn qua bang/Buck.

Dan kom je op twee 5 kW enkelfase omvormers.
Bij een andere helling is het sommetje net iets anders.

Het weerstand verlies kun je beter aan de DC kant hebben om de volgende redenen:
-De spanningen zijn hoger, stromen lager dus minder verlies.
-Op momenten dat de omvormer aftopt maakt het verlies aan de DC kant überhaupt niet uit.
-Minder spanningsval aan de AC kant, dus de omvormer zal minder snel 253 V zien en daarop gaan aftoppen/uitschakelen.

Ik zie geen voordeel van de omvormer bij de panelen hangen.

Of je neemt 2 kleine 3 fase omvormers maar dat is duurder.
Of 1 hele grote om om te kunnen gaan met de stroom van 4 strings, dan heb ik het meteen over een 17 kW Growatt of 15 kW SMA.

Edit: of een 15 kW Goodwe

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lbeuzenberg
Busscherski, dank voor je waardevolle terygkoppeling. Wij hebben trouwens een 3x25Amp aansluiting dus moeten 3 fase terugleveren. Dat dan met voorkeur d.m.v. 1 omvormer op 1 extra groep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:14
lbeuzenberg schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:00:
Busscherski, dank voor je waardevolle terygkoppeling. Wij hebben trouwens een 3x25Amp aansluiting dus moeten 3 fase terugleveren. Dat dan met voorkeur d.m.v. 1 omvormer op 1 extra groep.
Komt de installatie niet in Nederland? Heb hier nog nooit gehoord van de verplichting om op 3 fase terug te leveren.
Wel van de richtlijn max 5000 W onbalans tussen de fasen, maar daar voldoet mijn plan gewoon aan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True