Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l00zietje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-07-2020
Momenteel ben ik ondernemer en merk ik dat ik mijn werk tof vind, alleen mis ik een uitdaging en lijkt het mij leuk om daarnaast te studeren.

In het verleden heb ik mijn werk naast studie gecombineerd en juist die combinatie vond ik uitdagend en haalde het beste uit mij. Nu overweeg ik om informatica aan de Open Universiteit te doen of Computer Science aan de VU. De 2e is de Engelse variant.

Juist wat tempo in de studie vind ik lekker en daarom spreekt de voltijd VU me erg aan, maar het ‘vanuit huis werken’ en de flexibiliteit van de OU vind ik top. Ik lees online alleen enkele ervaringen van mensen die aangeven dat de OU wel ‘vervelend’ kan zijn als je deze in een wat hoger tempo wilt doen aangezien veel medestudenten deeltijd studeren en er ook groepsprojecten zijn. Ik zou het zonde vinden om om deze redenen ‘af te remmen’.

Mensen die hier ervaring mee hebben, zelf de OU hebben gedaan of tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 08:24
Ik start in september met mijn tweede jaar aan de OU.

Tot nu toe moet ik zeggen dat het mij erg goed bevalt. Bij de meeste opleidingen is het zo dat het eerste leerjaar versneld kan worden, maar hoe dat bij jouw opleiding zit durf ik niet te zeggen. Hierover kun je het beste even een mail sturen naar de programmaleider.

Het flexibel studeren in combinatie met werken is voor mij echt een uitkomst. Voornamelijk de relatief weinig contacturen schelen mij enorm veel tijd.

Hoe zie jij het 'hoge' tempo voor je? Hoe snel zou jij door de opleiding heen willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l00zietje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-07-2020
Dankjewel voor je antwoord @WatcherZ! Fijn om te horen dat het goed bevalt. Wat zijn voor jou momenteel de grote voor- en nadelen? Of wellicht nog punten die goed zijn om te overwegen?

Qua 'hoge' tempo wil ik eigenlijk een voltijd tempo aanhouden, dus binnen 3 jaar de bachelor afronden. Mocht ik wat vertraging oplopen, a la, maar ik wil wel graag aimen op 3/3,5 jaar. De werkdruk icm mijn werk ligt niet enorm hoog en veel taken kun gedelegeerd worden, maar die flexibiliteit is wel erg waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 16:32
l00zietje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:20:
Momenteel ben ik ondernemer en merk ik dat ik mijn werk tof vind, alleen mis ik een uitdaging en lijkt het mij leuk om daarnaast te studeren.

In het verleden heb ik mijn werk naast studie gecombineerd en juist die combinatie vond ik uitdagend en haalde het beste uit mij. Nu overweeg ik om informatica aan de Open Universiteit te doen of Computer Science aan de VU. De 2e is de Engelse variant.

Juist wat tempo in de studie vind ik lekker en daarom spreekt de voltijd VU me erg aan, maar het ‘vanuit huis werken’ en de flexibiliteit van de OU vind ik top. Ik lees online alleen enkele ervaringen van mensen die aangeven dat de OU wel ‘vervelend’ kan zijn als je deze in een wat hoger tempo wilt doen aangezien veel medestudenten deeltijd studeren en er ook groepsprojecten zijn. Ik zou het zonde vinden om om deze redenen ‘af te remmen’.

Mensen die hier ervaring mee hebben, zelf de OU hebben gedaan of tips? :)
Hoewel de ervaringen per opleiding natuurlijk verschillend zijn is deeltijd niet per se trager dan voltijd. Groepsprojecten kun je ook bij voltijd hebben, en die duren dan net zo lang als bij deeltijd.

Als jij binnen drie jaar je BA wil halen zul je qua deeltijd en voltijd niet zoveel verschil merken. Bij deeltijd doe je echter meer zelf en minder klassikaal. Voor sommige mensen is dit prettig, anderen willen juist meer contacturen met docenten. Ben jij iemand die al veel voorkennis heeft en verwacht je zo door de opleiding heen te wandelen, of kun jij heel goed zelf thuis leren en plannen, dan is deeltijd wellicht een goede optie. Het kost meer energie als je ernaast ook nog werkt, en je hebt vaak op wat minder orthodoxe tijden les.
Voltijd is relaxt omdat je over het algemeen meer lesuren hebt en je minder thuis hoeft te organiseren.

Dat is tenminste mijn ervaring : ) Zelf vind ik het combineren van werk en deeltijd fijn omdat ik dan inkomsten blijf behouden.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 08:24
l00zietje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:48:
Dankjewel voor je antwoord @WatcherZ! Fijn om te horen dat het goed bevalt. Wat zijn voor jou momenteel de grote voor- en nadelen? Of wellicht nog punten die goed zijn om te overwegen?

Qua 'hoge' tempo wil ik eigenlijk een voltijd tempo aanhouden, dus binnen 3 jaar de bachelor afronden. Mocht ik wat vertraging oplopen, a la, maar ik wil wel graag aimen op 3/3,5 jaar. De werkdruk icm mijn werk ligt niet enorm hoog en veel taken kun gedelegeerd worden, maar die flexibiliteit is wel erg waardevol.
Misschien even goed om te vermelden; ik doe een Master. Ik ben ingestroomd met een reeds behaalde Bachelor op een reguliere hogeschool (een volledig HBO diploma dus). De Premaster duurde een halfjaar, de Master in totaal 2 jaar.

Het grootste voordeel vind ik toch wel het zelf indelen van studiemomenten. Uiteraard zijn er deadlines, maar juist de combinatie met werken is zo goed te maken door de relatief weinig contactmomenten. Als ik dit vergelijk met mijn HBO studie merk ik dat ik op deze manier veel effectiever leer. Begrijp me niet verkeerd, contactmomenten zijn óók waardevol, maar effectief kost dit toch wel veel (onnodige) tijd.
Ik heb ook goede contacten met begeleiders en leraren. Deze zijn (in mijn situatie in ieder geval) betrokken bij wat je doet.

Als ik een nadeel moet noemen, is dit dan misschien dat er veel met studiepartners gewerkt wordt. Dit kan natuurlijk jouw tempo enigzins beïnvloeden omdat jouw partner waarschijnlijk ook werkt en misschien nog wel vele andere dingen doet naast het studeren.

Hoeveel uur werk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik studeer al een aantal jaar aan de OU. Niet voltijds-tempo, dus ben nog wel even bezig ;)

Afhankelijk van je eerder behaalde studie(s), en soms ook aantoonbare werkervaring, kan je bij de OU vrijstellingen krijgen. Voor de vrije ruimte kan je alles gebruiken, dus elke eerder behaalde studie (zelfs bijv de kunstacademie) scheelt je dan 30 studiepunten, ofwel een half voltijds jaar.

Verder kan sneller of langzamer studeren aan de OU zeker. Het is niet helemaal ingericht op voltijds tempo (60 EC per jaar) en soms is het even puzzelen (bijv omdat twee tentamens op dezelfde dag vallen of omdat er bij een vak ingangseisen zijn).
Maar het kan zeker (ik ken mensen die het gedaan hebben of het doen) en de studie-adviseur is daar ook reuze-behulpzaam in.

Het is ook geen probleem om on the fly het tempo aan te passen en sneller of langzamer te studeren naar gelang de omstandigheden (bijv een pittig project met deadline op werk en dus even langzamer studeren of als je gedetacheerd bent en 'op de bank zit' dat je dan even wat extra kan studeren).

Je medestudenten studeren dan ook in hele verschillende tempo's. Sommigen doen 10EC per jaar, anderen doen 60EC (voltijdstempo) per jaar. Het gemiddelde zit, meen ik, op 20EC per jaar.

Het aantal groepsprojecten is overigens minimaal, van de 180EC is volgens mij maar 10EC die je met andere studenten doet (Webapps en Applab) voor zover ik weet. Dus dat is niet echt een beperkende factor.

Je bent relatief vrij om je tijd in te delen. Er zijn colleges (afhankelijk van het vak zijn het soms maar 2 of 3, soms wel 6 of 8 ), maar die worden ook opgenomen en kan je later terugkijken. Zelf vind ik het 'live' volgen van colleges wel fijn, omdat ik vragen kan stellen, maar andere willen juist liever zelf hun moment kiezen wanneer ze het college bekijken (waar iets voor te zeggen is, want van bij 19:00-21:00 is niet altijd even fijn ;) ).
Sommige vakken hebben alleen een tentamen, sommigen opdrachten en een tentamen andere vakken alleen opdrachten.
Opdrachten hebben meestal een deadline, maar dat is niet altijd even vast. De deadline heeft er meestal mee te maken dat het gegarandeerd nagekeken is voor het tentamen, het niet halen van de deadline heeft zelden grote consequenties.
Het enige dat echt vaststaat zijn de tentamendata.
Maar alles eromheen valt dus flexibel in te vullen.

Je moet je wel beseffen dat je twee dingen moet hebben: Tijd en motivatie.
Tijd is wel afhankelijk van je voorkennis, ikzelf heb geen ervaring in de IT, dus ben omgerekend zo'n 20 uur per EC kwijt, maar anderen die wel al ervaring hebben zijn zo'n 6 á 8 uur per EC kwijt.

Motivatie is ook een ding, in het begin niet zo'n probleem, maar op een gegeven moment moet je de motivatie om te studeren soms echt uit je tenen halen. Ook het volhouden op de langere termijn is soms pittig, al is dat minder moeilijk als je het in 3 jaar wil doen dan als je het in 6 jaar (het normale programma) of bijv 9 jaar doet.
Het percentage afvallers is ook schrikbarend. In het eerste jaar valt driekwart af, bijv. :o

Gelukkig ben je niet alleen en zijn er veel medestudenten en is er ook een zeer levendige community op Discord waar je met medestudenten in contact bent. We zijn allemaal behulpzaam naar elkaar en het is ook gezellig.
En niets is zo lekker als met z'n allen mopperen over hoe moeilijk een tentamen wel niet was :P

Mocht je verdere vragen hebben over (informatica) studeren aan de OU schroom niet om te vragen.
WatcherZ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:30:
Ik start in september met mijn tweede jaar aan de OU.

Tot nu toe moet ik zeggen dat het mij erg goed bevalt. Bij de meeste opleidingen is het zo dat het eerste leerjaar versneld kan worden, maar hoe dat bij jouw opleiding zit durf ik niet te zeggen.
Ik had begrepen dat een van de issues bij de master juist het feit is dat het relatief rigide is?
Moeilijk om het bijv in 1 jaar te doen ipv 2 jaar of op andere momenten te starten?
Al is de OU daar wel aan aan het werken, meen ik.

Doe je CS of SE? Waarschijnlijk SE, want bijna niemand doet CS :P
Edit: Ah, ik zie dat je 2 jaar bezig bent, SE dus :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het moet je liggen om thuis - naast het werk - te studeren.

Ik heb 8 tentamens gehaald bij de Open Universiteit. 4 vakken gedaan voor een focusdiploma Bedrijfsprocessen en IT, en 4 vakken Informatica gedaan (Java 1 en 2, databases en objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen).

Als je studietempo wat lager ligt, loop je wel het risico dat in de tussentijd van alles verandert. De vakken die ik gedaan heb, bestaan eigenlijk niet meer en zijn allemaal vervangen door nieuwere bijvoorbeeld. Met een gezin en alles heb ik momenteel niet het gevoel dat ik een volledige studie aankan, dus heb het hierbij gelaten.

Wel heeft de OU ook Certified Professional Programs, voor bijvoorbeeld Java Programmeur of Software Architectuur. Misschien is dat ook interessant? Ze duren meestal 1 a 2 jaar. Kost wel wat, maar je kan de helft terugkrijgen van de belastingdienst als je genoeg verdient.

PS
Ik zou er overigens niet van uitgaan dat je "lekker snel" een studie kunt doorlopen, tenzij je al behoorlijk wat bagage meeneemt. Nu maak ik er meestal een sport van om dingen zo grondig mogelijk te leren in plaats van de boel af te raffelen, maar ik kan me zo voorstellen dat je van een koude kermis thuiskomt als je je teveel richt op de studievoortgang en (mogelijk) te weinig op de inhoud.

Wat bij mij wel frustrerend is, is dat ik tot nu toe alle tentamens met hoge cijfers heb behaald (ook van een vroegere HBO studie, wel P gehaald en delen hoofdfase), maar nooit stabiel genoeg ben geweest om jaren achtereen braaf te blijven studeren naast mijn werk.

Als ik terug in de tijd kon, zou ik gewoon fulltime naar de hogeschool of uni gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 14-08-2020 11:46 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nannicka
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05-2021
Hi, heb je een invite link voor discord van de OU? Ik ben zelf bezig met mijn premaster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nannicka schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:18:
Hi, heb je een invite link voor discord van de OU? Ik ben zelf bezig met mijn premaster :)
offtopic:
Heb je een berichtje gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwunnik
  • Laatst online: 27-05 22:22
Leuk topic! Ik woon en werk in het buitenland en ben ook aan het overwegen om naast mn werk een studie Infromatica aan de OU te gaan volgen. Vrijstelling obv oude studiepunten en hopelijk eea aan vrijstelling obv werkervaring zou aantal benodigde studiepunten behoorlijk omlaag moeten halen... hopelijk kan ik dan in 3-4 jaar de BSc halen en wie weet doorstromen naar een MSc!

Heeft er hier toevallig ervaring met hoe soepel dingen gaan als je vanuit het buitenland aan de OU studeert? Ik zit (ver) buiten Europa en zeker met covid gaat t voorlopig nog lastig zijn om heen- en weer te kunnen. Ik vraag me af hoe ze het organiseren met tentamens en contactmomenten (zit in timezone +6u tov Nederland, dus live avondcolleges volgen zit er voor mij waarschijnlijk niet in ;))

@anandus , kom ook nog even terug bij je mbt dat discord kanaal mocht ik zover zijn dat ik me inschrijf ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gwunnik op 04-06-2021 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gwunnik schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 01:59:
Leuk topic! Ik woon en werk in het buitenland en ben ook aan het overwegen om naast mn werk een studie Infromatica aan de OU te gaan volgen. Vrijstelling obv oude studiepunten en hopelijk eea aan vrijstelling obv werkervaring zou aantal benodigde studiepunten behoorlijk omlaag moeten halen... hopelijk kan ik dan in 3-4 jaar de BSc halen en wie weet doorstromen naar een MSc!

Heeft er hier toevallig ervaring met hoe soepel dingen gaan als je vanuit het buitenland aan de OU studeert? Ik zit (ver) buiten Europa en zeker met covid gaat t voorlopig nog lastig zijn om heen- en weer te kunnen. Ik vraag me af hoe ze het organiseren met tentamens en contactmomenten (zit in timezone +6u tov Nederland, dus live avondcolleges volgen zit er voor mij waarschijnlijk niet in ;))
In het buitenland studeren is helemaal geen probleem, tentamens kan je op de ambassade doen.

Colleges worden gewoon opgenomen en kan je op elk gewenst moment bekijken.
Sommige studenten vinden live colleges sowieso niets, omdat je niet kan pauzeren, etc en kijken veel liever op hun eigen moment.
Meestal zijn er ook niet heel veel colleges. Het wisselt, maar bij de meeste vakken eenmaal per twee weken.

Er zijn studenten over de hele wereld (ik ken studenten in Canada, Israël en Singapore, bijv)

Mocht je je afvragen of je vrijstellingen zou kunnen krijgen vanwege werkervaring, kan je het beste de studieadviseur mailen

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel (hier of in DM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik kan zelf niet zeggen dat ik ervaring heb - ik heb gewoon een voltijd studie gedaan na de middelbare school - maar ik tijdens de studie wel iemand tegengekomen die dezelfde studie naast zijn baan deed. Die gaf aan dat dat een heel slechte keuze geweest was. Een studie die niet bedoeld is om naast het werk te doen vereist toch vaak aanwezigheid voor groepswerk, presentaties, toetsen en stiekem ook gewoon bij bijvoorbeeld werkcolleges, die in theorie zonder begeleiding te doen zijn maar in de praktijk heb je de klassikale uitleg toch vaak nodig. Maar ja, hij kon maar incidenteel aanwezig zijn dus het gevolg was dat hij gelijktijdig maar een of twee vakken kon doen. Tsja, dan gaat een studie wel even duren...

Nou heb je als ondernemer misschien meer flexibiliteit dan degene die ik gesproken heb (die moest v.z.i.w. gewoon deeltijd gaan werken om dagen voor zijn studie vrij te maken), maar het is wel een factor om rekening mee te houden.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe energiek en slim je bent. En of je inhoudelijk een voorsprong hebt. Er zijn mensen die ook een universitaire opleiding met twee vingers in de neus doen, dat helpt natuurlijk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wat betreft de OU, hier pak ik dan de bachelor informatica, wisselt het van vak tot vak, maar meestal komt het neer op één tentamen (dat is wel vaste tijd) en pak 'm beet 5 colleges (die je eventueel later kan kijken). En soms nog opdracht(en) die je in moet leveren.
Het enige dat écht vastligt zijn de tentamendata, tentamens zijn normaliter in de avonden (19-22).

Er is één vak waar je in een groep werkt (AppLab), een vak waarbij je een presentatie moet doen (communicatievaardigheden). Bij dat laatste vak zijn ook twee of drie bijeenkomsten, al wordt er vast een mouw aan gepast als je bijv in het buitenland woont.
Nb. Het afstuderen is volgens mij ook in een duo of groep en daar moet je volgens mij ook een presentatie geven (maar dat weet ik niet zeker, zover ben ik nog niet :P )

Overigens, vergeleken met andere opleidingen op de OU is informatica redelijk 'schools' (andere opleidingen hebben vaak minder of geen colleges en vaak geen vaste tentamendata).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
anandus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:19:

Overigens, vergeleken met andere opleidingen op de OU is informatica redelijk 'schools' (andere opleidingen hebben vaak minder of geen colleges en vaak geen vaste tentamendata).
Die indruk heb ik ook met al die vakken die vaste startdata hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pingo76 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:40:
[...]

Die indruk heb ik ook met al die vakken die vaste startdata hebben.
Officieel is het beleid dat er een variabel vak per twee vaste vakken moet zijn, meen ik.

Ik geloof dat het vroeger vrijer was, maar dat ze het wat strakker hebben gemaakt om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid afstudeerders omhoog gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 04-06-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb 6 jaar geleden 6 modules in iets meer dan een jaar gedaan. Tentamens worden vaak 2 of 4 keer jaar ingepland. Als je handig plant kun je sneller gaan. Sommige modules uit hogere jaren hebben bijvoorbeeld geen ingangseisen,dus die kun je er bij doen als je tijd over hebt of sneller wilt.

Ik vond het ideaal, juist op school verdoe je zoveel tijd aan gedoe, afstemmen, wachten op anderen + reisttijd. Ik heb al mijn tijd effetief kunnen besteden.

De hele uni is best een langduring traject, je kunt idd misschien beter zo'n CPP doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:18

Qwerty-273

Meukposter

anandus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:26:
In het buitenland studeren is helemaal geen probleem, tentamens kan je op de ambassade doen.
Daar is wel een kleine nuance bij, voor de OU is het buitenland namelijk alles buiten Europa. Als je binnen Europa woont wordt je geacht tentamens te maken op een locatie in BE of NL.

Details op https://www.ou.nl/web/nie...s-buiten-de-europese-unie

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Daar is wel een kleine nuance bij, voor de OU is het buitenland namelijk alles buiten Europa. Als je binnen Europa woont wordt je geacht tentamens te maken op een locatie in BE of NL.

Details op https://www.ou.nl/web/nie...s-buiten-de-europese-unie
offtopic:
Goed punt, dat wist ik niet :)
De buitenlandse studenten die ik ken zijn ook OU-buitenlands, dus dat Europa-verhaal kende ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
anandus schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:17:
[...]
offtopic:
Goed punt, dat wist ik niet :)
De buitenlandse studenten die ik ken zijn ook OU-buitenlands, dus dat Europa-verhaal kende ik niet.
offtopic:
Jij doet ook informatica aan de OU, ik wil gegeven colleges terugkijken, maar ik weet niet waar ik die kan vinden. Callcenter van hun is dicht. Het gaat om de bijeenkomsten "Inleiding informatica". Je hulp zal enorm gewaardeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pingo76 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:55:
[...]

offtopic:
Jij doet ook informatica aan de OU, ik wil gegeven colleges terugkijken, maar ik weet niet waar ik die kan vinden. Callcenter van hun is dicht. Het gaat om de bijeenkomsten "Inleiding informatica". Je hulp zal enorm gewaardeerd worden.
offtopic:
Er is dit weekend onderhoud aan het digitale systeem! Dus het ligt plat. Maar ik DM je even :)

Pagina: 1