Ik studeer al een aantal jaar aan de OU. Niet voltijds-tempo, dus ben nog wel even bezig
Afhankelijk van je eerder behaalde studie(s), en soms ook aantoonbare werkervaring, kan je bij de OU vrijstellingen krijgen. Voor de vrije ruimte kan je alles gebruiken, dus elke eerder behaalde studie (zelfs bijv de kunstacademie) scheelt je dan 30 studiepunten, ofwel een half voltijds jaar.
Verder kan sneller of langzamer studeren aan de OU zeker. Het is niet helemaal ingericht op voltijds tempo (60 EC per jaar) en soms is het even puzzelen (bijv omdat twee tentamens op dezelfde dag vallen of omdat er bij een vak ingangseisen zijn).
Maar het kan zeker (ik ken mensen die het gedaan hebben of het doen) en de studie-adviseur is daar ook reuze-behulpzaam in.
Het is ook geen probleem om
on the fly het tempo aan te passen en sneller of langzamer te studeren naar gelang de omstandigheden (bijv een pittig project met deadline op werk en dus even langzamer studeren of als je gedetacheerd bent en 'op de bank zit' dat je dan even wat extra kan studeren).
Je medestudenten studeren dan ook in hele verschillende tempo's. Sommigen doen 10EC per jaar, anderen doen 60EC (voltijdstempo) per jaar. Het gemiddelde zit, meen ik, op 20EC per jaar.
Het aantal groepsprojecten is overigens minimaal, van de 180EC is volgens mij maar 10EC die je met andere studenten doet (Webapps en Applab) voor zover ik weet. Dus dat is niet echt een beperkende factor.
Je bent relatief vrij om je tijd in te delen. Er zijn colleges (afhankelijk van het vak zijn het soms maar 2 of 3, soms wel 6 of 8 ), maar die worden ook opgenomen en kan je later terugkijken. Zelf vind ik het 'live' volgen van colleges wel fijn, omdat ik vragen kan stellen, maar andere willen juist liever zelf hun moment kiezen wanneer ze het college bekijken (waar iets voor te zeggen is, want van bij 19:00-21:00 is niet altijd even fijn

).
Sommige vakken hebben alleen een tentamen, sommigen opdrachten en een tentamen andere vakken alleen opdrachten.
Opdrachten hebben meestal een deadline, maar dat is niet altijd even vast. De deadline heeft er meestal mee te maken dat het gegarandeerd nagekeken is voor het tentamen, het niet halen van de deadline heeft zelden grote consequenties.
Het enige dat echt vaststaat zijn de tentamendata.
Maar alles eromheen valt dus flexibel in te vullen.
Je moet je wel beseffen dat je twee dingen moet hebben: Tijd en motivatie.
Tijd is wel afhankelijk van je voorkennis, ikzelf heb geen ervaring in de IT, dus ben omgerekend zo'n 20 uur per EC kwijt, maar anderen die wel al ervaring hebben zijn zo'n 6 á 8 uur per EC kwijt.
Motivatie is ook een ding, in het begin niet zo'n probleem, maar op een gegeven moment moet je de motivatie om te studeren soms echt uit je tenen halen. Ook het volhouden op de langere termijn is soms pittig, al is dat minder moeilijk als je het in 3 jaar wil doen dan als je het in 6 jaar (het normale programma) of bijv 9 jaar doet.
Het percentage afvallers is ook schrikbarend. In het eerste jaar valt driekwart af, bijv.
Gelukkig ben je niet alleen en zijn er veel medestudenten en is er ook een zeer levendige community op Discord waar je met medestudenten in contact bent. We zijn allemaal behulpzaam naar elkaar en het is ook gezellig.
En niets is zo lekker als met z'n allen mopperen over hoe moeilijk een tentamen wel niet was
Mocht je verdere vragen hebben over (informatica) studeren aan de OU schroom niet om te vragen.
WatcherZ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:30:
Ik start in september met mijn tweede jaar aan de OU.
Tot nu toe moet ik zeggen dat het mij erg goed bevalt. Bij de meeste opleidingen is het zo dat het eerste leerjaar versneld kan worden, maar hoe dat bij jouw opleiding zit durf ik niet te zeggen.
Ik had begrepen dat een van de issues bij de master juist het feit is dat het relatief rigide is?
Moeilijk om het bijv in 1 jaar te doen ipv 2 jaar of op andere momenten te starten?
Al is de OU daar wel aan aan het werken, meen ik.
Doe je CS of SE? Waarschijnlijk SE, want bijna niemand doet CS

Edit: Ah, ik zie dat je 2 jaar bezig bent, SE dus