Wat is de beste oplossing gaan voor een TV of een Monitor?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-04-2024
Hi, Ik heb op dit moment een 27 inch monitor met 2 HDMI aansluitingen. Ik was van plan om te gaan upgraden naar 32 inch. Dit wilde ik doen om beter te kunnen gamen met een console en tegelijkertijd andere dingen te doen op mijn computer. Maar als ik beide apparaten (computer en console) ga aansluiten op de monitor moet ik via de bedieningsknoppen op de monitor switchen van bronnen. Dat gaat heel lastig via mijn monitor. Ik heb begrepen dat je voor dit probleem een HDMI schakelaar kunt gebruiken maar eentje die gemakkelijk door knopjes in te drukken laat schakelen heb ik niet gevonden.

Ik vroeg me ook af of ik een afzonderlijk afstandsbediening kan installeren op een monitor om dan op die manier van bronnen te wisselen? Dan zou een HDMI schakelaar niet nodig zijn.

Ik kan ook kiezen om een TV te nemen ipv een Monitor, dat is meestal voordeliger omdat je een goede 43 inch 4K tv voor 600 euro kunt krijgen maar een goede 32 inch 4k monitor zit al snel rond de 1000 euro..

Kunnen jullie mij hierin adviseren?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een afstandsbediening gaat alleen werken wanneer dat wordt ondersteund door de monitor. 9 van de 10 monitoren hebben die ondersteuning niet waardoor je geen afstandsbediening kunt gebruiken.

Hier eventueel een hdmi switch met afstandbediening: https://www.bol.com/nl/p/...31vQQCEAkYBSABEgIvs_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:35
Ik zou niet zo snel een 600 euro 4K TV kopen om op te gamen eerlijk gezegd .
De responsetijd van die TV zal niet mals zijn, te veel beeldbewerking die voor vertraging zorgt op een TV, tenzij je voor een topmodel gaat, maar dan heb je het over andere prijzen.

Een HDMI switch met afstandsbediening zoals hierboven gezegd wordt, lijkt me de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 15:37
Arjant2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:28:
Ik zou niet zo snel een 600 euro 4K TV kopen om op te gamen eerlijk gezegd .
De responsetijd van die TV zal niet mals zijn, te veel beeldbewerking die voor vertraging zorgt op een TV, tenzij je voor een topmodel gaat, maar dan heb je het over andere prijzen.

Een HDMI switch met afstandsbediening zoals hierboven gezegd wordt, lijkt me de beste optie.
Muah er zijn ook zeker wel budgetmodellen met bijvoorbeeld IPS panelen input lag van ongeveer 10ms op 1080p 60hz (standaard meting) en 11ms op 4K, wat overeen komt met de gemiddelde gaming monitor.

Zie Rtings.com voor o.a. https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru8000

Daarnaast zo'n beetje elke LG tv in dat prijssegment (zie ook wederom bovenstaande website).

Niet echt fantastische TV's maar absoluut snel genoeg qua response times en input lag om (competitive) op te gamen :p Sterker nog, op de lagere resoluties ondersteund zo'n TV ook 120fps/hz en gaat die input lag nog omlaag richting de 5-7ms, waar een 144hz gaming monitor dit vaak rond de 4-5ms heeft. Die 1-2 ms gaat letterlijk niemand merken.

Maar persoonlijk zou ik óf sparen voor een betere set, óf een zo goedkoop mogelijk modelletje nemen uit het rijtje van Rtings met als enige eis lage input lag want er zijn in Europa amper goede 'midrange' modellen te krijgen. Budget, wel een paar, 'high'-end absoluut, maar er tussen in? De Vizio's en Hisense modellen in america zijn een stuk meer waar voor hun geld dan wat we hier in de prijsrange 500-999 hebben helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door Brutal1ty op 01-07-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
@Brutal1ty Die tv die je aanhaalt zit op 15ms (input lag) niet op 10 en 11 en op 120hz voor 1440p al boven de 20.
Alleen met VRR gaat de inputlag flink omlaag. Dan ga je het inderdaad niet merken. Tenzij at 4K want dan kom je niet hoger dan 60Hz met VRR. Sowieso is dat alleen geldig voor de grotere modellen want de 49inch gaat helemaal niet tot 120Hz, maar tot 60. Dus daar moet TS echt goed opletten bij elke TV.
(inputlag vs responsetime, my bad ik haalde ze door elkaar)

Ik had even niet gezien dat TS het had over 43inch TV, ik ging er vanuit dat hij ook die in 32 inch wilde kopen en die hebben de bekende merken niet, vandaar dat ik uit ging van een budget tv/merk.
Lijkt me overigens nog wel een verschil of je een monitor van 32 inch koopt of een TV van 43 inch. Neem aan dat dit niet op je bureau komt te staan. Je wil niet op een meter van een 43inch scherm zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Arjant2 op 01-07-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 15:37
Arjant2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:55:
@Brutal1ty Die tv die je aanhaalt zit op 15ms (input lag) niet op 10 en 11 en op 120hz voor 1440p al boven de 20.
Alleen met VRR gaat de inputlag flink omlaag. Dan ga je het inderdaad niet merken. Tenzij at 4K want dan kom je niet hoger dan 60Hz met VRR. Sowieso is dat alleen geldig voor de grotere modellen want de 49inch gaat helemaal niet tot 120Hz, maar tot 60. Dus daar moet TS echt goed opletten bij elke TV.
(inputlag vs responsetime, my bad ik haalde ze door elkaar)

Ik had even niet gezien dat TS het had over 43inch TV, ik ging er vanuit dat hij ook die in 32 inch wilde kopen en die hebben de bekende merken niet, vandaar dat ik uit ging van een budget tv/merk.
Lijkt me overigens nog wel een verschil of je een monitor van 32 inch koopt of een TV van 43 inch. Neem aan dat dit niet op je bureau komt te staan. Je wil niet op een meter van een 43inch scherm zitten.
Goede correctie en aanvulling op m'n bericht d:)b Ik had niet verder gekeken dan m'n neus lang was om m'n punt maar duidelijk te maken, excuses :+ Ging in automatische rant-modus omdat men heel vaak vergeet dat de gemiddelde gaming monitor @ 1080p 60hz (en 4K 60hz) (waarop de meeste tvs getest worden, behalve Rtings die een stapje verder gaat) niet veel beter scoren dan een flink aantal TV's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Bedankt voor de reacties. 43 inch tv zal ik dan zeker apart van mijn monitor gebruiken. Ik zeg 43 inch omdat ik geen kleinere kon vinden, want ik had het nog overwogen om een 32-38 inch tv als monitor te gebruiken maar die heb je helaas niet of ik heb het weer niet kunnen vinden.. als dat kon zou het perfect zijn want dan kon ik zijn afstandsbediening gewoon gebruiken. En monitoren met afstandsbediening zijn er helaas niet in 4K. Dus voorlopig lijkt een HDMI switch met afstandsbediening de beste oplossing.

Ik heb nu een 27inch ips 4k 60hz 5ms monitor, is dat beter dan bijvoorbeeld een 43 inch 4k tv met 50hz en responstijden van 15ms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
Volledig afhankelijk van welk type monitor en welk type TV. Daar is zo met deze gegevens echt niets over te zeggen.
De ene monitor is de andere niet, idem voor TVs.
Let op het verschil tussen inputlag en responsetijden.
Ene heeft te maken met de lag tussen input en weergeven op het beeld.
Responsetijden hebben te maken met de snelheid waarmee de pixels van kleur kunnen veranderen.
Als dat laatste te hoog is dan krijg je bijvoorbeeld ghosting (neem een voetbalwedstrijd waar je achter een snel gaande bal nog een soort van na-ijl effect ziet, een spoor).

[ Voor 54% gewijzigd door Arjant2 op 02-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Welke monitor kunnen jullie me aanraden onder 1000,- met 32 inch 4k het liefst ips dat bedoelt is voor console gaming EN normaal gebruik?
Pagina: 1