Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows 7 op een laptop die uitgebracht is met Windows8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DarkPyr00
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 02-05 23:26
Mijn vraag is;
Ik heb een laptop waarop ik Windows 7 heb maar hij is uitgebracht is met Windows 8.
Als ik Windows 7 er op installeer komt die niet verder dan de boot screen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Medion Akoya P6643
3rd gen i7, 8gb ram, Geforce gt740m en als boot drive een Intel 860 evo. Er zit ook een 1tb hdd in in plaats van een CD-Rom drive. Hij is van mijn zwager die echt niet meer verder wilt met Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Ik heb de eufi en legacy instelling niet kunnen vinden in de bios.
-Gekeken of ik iets kan met het Skylake - Kaby Lake verhaal om W7 te installeren. Gigabyte zijn tool gebruikt.

Helaas is het me nog niet gelukt.

Beste antwoord (via DarkPyr00 op 03-07-2020 14:40)

• MartinMeijerink
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:00

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

* Volgens mij moet CSM juist aan staan.

* Kan zijn dat je in het BIOS de SATA hard disk controller mode op IDE moet zetten (of IDE Compatibility of Standard IDE) in plaats van AHCI (Advanced Host Controller Interface) of RAID.

Maar waar gaat het precies mis, je boot van USB neem ik aan, omdat er geen CD-romdrive in zit.
1. Krijg je wel het installatieprogramma van Windows 7?
2. Ziet het installatieprogramma de schijf? Kun je alle partities verwijderen?
3. Wordt de installatie gestart? Loopt deze ook, of waar stopt het? Als de installatie begint? Of halverwege? Of gaat het pas aan het einde van de installatie na de geplande reboot niet goed?

I love the smell of a soldeerbout in the morning

Alle reacties

• DarkPyr00
Ow ja,
Fastboot is uitgeschakeld en Launch CSM en secure boot ook.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heel simpel, gewoon niet meer aan beginnen. Windows 7 is end-of-live, wordt niet meer ondersteund en is gewoon een stap terug. Als je van Windows 8 af wilt, kun je beter de stap naar Windows 10 maken. De footprint van Windows 10 is mogelijk kleiner dan die van Windows 8 en zal prima op deze laptop draaien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hotabibber
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18-06 16:10
Tenzij deze laptop niet achter internet gaat, dan zou je Windows 7 nog kunnen gebruiken.
Maar wat Dune zegt is 100 % waar.

Wat is de reden dat je naar Windows 7 wilt?

Als het goed is kan je namelijk Windows 10 gewoon gratis op de laptop zetten.

Hier kan je de Windows 10 downloaden:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Dan kun je beide versies kiezen. Maar ik zou gaan voor een schone installatie en het hulpprogramma gaan downloaden en daarmee een iso maken of een opstartbare USB stick. Dit gaat sneller de installatie vanaf de USB stick

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DarkPyr00 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 00:56:
...Hij is van mijn zwager die echt niet meer verder wilt met Windows 10.
Zoals gezegd / gevraagd: wat is er mis met Windows 10 wat niet opgelost kan worden bij je zwager? Sterker nog, waarom niet Windows 8 installeren want daar zit nog enkele jaren wel (beperkte) support op; lijkt op 7 maar dan 8 ;)

Allicht is het een discussie die je allang gevoerd hebt met je zwager maar als je Windows 7 werkend krijgt, adviseer hem dan wel de laptop te gebruiken zonder netwerkkaart (dus geen internet en ook geen foto's / videos van het interne netwerk streamen ofzo).

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkPyr00
Ik heb met hem overlegt om toch dan over te gaan naar Kali en dat vond hij ook een mogelijkheid. Maar de installatie van Kali is ook geen succes. De grub installatie faalt namelijk tijdens de instalatie. (grub-efi-amd64)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ja Kali? Stukken gebruikersvriendelijker dan Windows 10?

Even serieus; waarom dan niet gewoon Mint of Ubuntu Desktop?

En welke "kronkel" mis is als hij liever Windows 7 had maar dan toch kiest voor Kali?

• DarkPyr00
Ja geen idee weet wel dat die man best eiegenwijs is en ik heb nu wat meer tijd enz dus dacht waarom waag ik dit niet. Maar ik heb voor de gein ook even normale Ubuntu 20.04 lts geprobeert. Daar krijg ik de instalatie niet eens voor mijn neus. Maar als ik Windows 10 er op zet dan doet die het wel gewoon gek genoeg.

• MAX3400

MAX3400

Mmmm, zou er iets met de bootsector zijm die gekaapt is door Windows 10 en UEFI?

Welke handelingen heb je gedaan om Kali of Ubuntu te installeren?

• DarkPyr00
Bij Kali de standaard dingen met een desktop omgeving en ik heb bij de schijf gedeelte ingesteld dat die de gehele drive zelf mag inrichten. Alleen niet veel later loopt die vast bij de grub-efi gedeelte. Ik heb niet eens kunnen kiezen of ik voor xfce of gnome kon kiezen. Bij ubuntu komt die niet eens bij de instalatie aan. Tijdens het initializeren loopt die al vast

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

* Volgens mij moet CSM juist aan staan.

* Kan zijn dat je in het BIOS de SATA hard disk controller mode op IDE moet zetten (of IDE Compatibility of Standard IDE) in plaats van AHCI (Advanced Host Controller Interface) of RAID.

Maar waar gaat het precies mis, je boot van USB neem ik aan, omdat er geen CD-romdrive in zit.
1. Krijg je wel het installatieprogramma van Windows 7?
2. Ziet het installatieprogramma de schijf? Kun je alle partities verwijderen?
3. Wordt de installatie gestart? Loopt deze ook, of waar stopt het? Als de installatie begint? Of halverwege? Of gaat het pas aan het einde van de installatie na de geplande reboot niet goed?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkPyr00
Martin,

Dit heeft alle problemen verholpen. Ik kan gewoon iedere OS nu booten. Door hem op IDE te zetten moest ik ook de schijven terug zetten naar MBR maar dat is geen probleem.

Danku zeer!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:46
Bij Legacy CSM moet je inderdaad de MBR indeling gebruiken, maar de AHCI/IDE instelling staat daar los van.
Voor betere performance (SSD/Trim!) kan je dus beter wel AHCI gebruiken.

Windows 7 update houden kan met Simplix UpdatePack 7 :)
MyDigitalLife: Simplix Pack to update Live Win7 System/ Integrate hotfixes into Win7 distribution
MajorGeeks: Simplix UpdatePack 7 download

Misschien dat je zwager makkelijker Windows 10 kan gebruiken/accepteren met Classic Shell /Open Shell?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-06 08:08
Maak gewoon die stap naar windows 10!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

Fijn dat het opgelost is.

Grappig dat echt iedereen je wil overhalen om toch Windows 10 erop te zetten |:(, terwijl je duidelijk aangeeft dat je dat niet wilt, en dat de vraag alleen is hoe je Windows 7 erop krijgt. :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MartinMeijerink schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:19:

Grappig dat echt iedereen je wil overhalen om toch Windows 10 erop te zetten |:(, terwijl je duidelijk aangeeft dat je dat niet wilt, en dat de vraag alleen is hoe je Windows 7 erop krijgt. :)
Dat kan ik wel verklaren, er zijn maar zeer weinig goede redenen om nu nog Windows 7 te gebruiken. Feitelijk kan het niet alleen nadelig zijn voor jezelf, maar ook voor anderen. Doordat Windows 7 steeds meer een gevaar gaat vormen.

De enige reden om Windows 7 te blijven gebruiken is vanwege software of apparatuur die (nog) niet vervangen kan worden, waar veelal veel geld mee gemoeid is. In een dergelijke situatie moet je er dan ook voor zorgen dat je geen Internet verbinding maakt en wanneer opgenomen in een netwerk, dit een afgeschermd deel van het netwerk is.

Met andere woorden voor thuis of normaal gebruik is Windows 7 helemaal niet meer interessant, je zal ook steeds meer gaan merken dat zaken hard- of software ook niet meer gaan werken op Windows 7.

In deze situatie, aangezien er geen randvoorwaarden zijn gesteld, is Windows 10 in alle opzichten de betere oplossing. Windows 10 staat kwa interface ook nogeens veel dichter bij Windows 7, dan Windows 8, als het daarom zou gaan. Windows 10 is ook zodanig aan te passen dat het Windows 7 look and feel redelijk benaderd.

P.s. Daarnaast wordt op GoT over het algemeen advies gegeven. Niet alleen 'klakkeloos' het antwoord waar naar gevraagd wordt, naar mijn idee veel waardevoller, zeker in een dergelijke situatie.

[Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 03-07-2020 11:07]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• visblegamer

Grappig? het is gevaarlijk om dat te willen evenin te gebruiken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• visblegamer
Dus je kunt gewoon naar windows 10 gaan

En Virtual pc met windows 7 gebruiken voor alle rand apparatuur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:14

De Nelis

en anders maar niet...

[...] en dat de vraag alleen is hoe je Windows 7 erop krijgt. :)
We zijn dan ook geen klantenservice, maar geven zoals @_Dune_ al aangeeft graag een goed advies zodat iemand niet tegen andere problemen aan gaat lopen in de (nabije) toekomst.

Windows 7 word gewoonweg niet meer ondersteund en bijgewerkt, dat is niet iets wat je moet willen gebruiken. Windows 10 werkt prima, zelfs nog soepeler dan Windows 7 op een dergelijke machine.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

Okee, maar het kwam bij mij een beetje opdringerig over. En de aversie tegen Windows 10 begrijp ik ook wel, elke keer als ik Windows 10 start (één keer in de paar weken/maanden) wil deze alleen maar de hele dag updaten, dat is het enige wat Windows 10 de hele tijd doet, en gedurende die tijd ligt het hele internet plat, en is het systeem onbruikbaar.

Wel werd ik onlangs aangenaam verrast door een vers geinstalleerde Windows 10 versie, die bleek curl en tar gewoon standaard aanwezig te hebben, en ook certutil, waarmee je base64 kan (de)coderen. En de mogelijkheid om bash te doen, dus ik heb ook wel wat postieve dingetjes te vermelden over Windows 10. Maar op mijn eigen PC zou ik het nooit willen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MartinMeijerink schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:47:
Okee, maar het kwam bij mij een beetje opdringerig over.
Want je raadt liever aan dat mensen een onveilig OS als Windows gaan gebruiken (wat de initiele vraag was) en laat dat dan door iemand installeren die eigenlijk geen kaas gegeten heeft van "basale zaken" die jij netjes aanraadt als oplossing?
En de aversie tegen Windows 10 begrijp ik ook wel, elke keer als ik Windows 10 start (één keer in de paar weken/maanden) wil deze alleen maar de hele dag updaten
De hele dag... Ach, als jij eens in de zoveel maanden dat ding aanzet, is het ook een klein beetje je eigen probleem dat er dan mogelijk van meerdere maanden updates nodig heeft en meerdere keren zou moeten herstarten?
en gedurende die tijd ligt het hele internet plat
Zegt me niks; heb nog geen nieuwsberichten gezien dat als iemand zijn Windows 10 update draait, dat het hele internet plat ligt.
en is het systeem onbruikbaar.
Werkelijk geen idee; van de week mijn PC van bijna 6 jaar oud gewoon geupdate van 1909 naar 2004. Geen greintje pijn. Ja, het duurde ongeveer 40 minuten van starten van de update tot de eerste reboot. Heb gewoon 40 minuten normaal kunnen internetten, muziek luisteren, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:27
MartinMeijerink schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:47:
Okee, maar het kwam bij mij een beetje opdringerig over. En de aversie tegen Windows 10 begrijp ik ook wel, elke keer als ik Windows 10 start (één keer in de paar weken/maanden) wil deze alleen maar de hele dag updaten, dat is het enige wat Windows 10 de hele tijd doet, en gedurende die tijd ligt het hele internet plat, en is het systeem onbruikbaar.

Wel werd ik onlangs aangenaam verrast door een vers geinstalleerde Windows 10 versie, die bleek curl en tar gewoon standaard aanwezig te hebben, en ook certutil, waarmee je base64 kan (de)coderen. En de mogelijkheid om bash te doen, dus ik heb ook wel wat postieve dingetjes te vermelden over Windows 10. Maar op mijn eigen PC zou ik het nooit willen hebben.
Misschien komt dat oneindige updaten door het beperkte gebruik. Maar ik heb meerdere Windows 10 machines en daar is Windows Update echt geen probleemmaker. Ik heb ook een Mac Mini, als ik die weer eens opstart, is het ook altijd prijs. Als je regelmatig updatet valt het hartstikke mee volgens mij.

Overigens moet je natuurlijk wel een SSD en een normale hoeveelheid RAM installeren. Een HDD werkt gewoon niet met Windows 10.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

MAX3400 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:53:
[...]
Want je raadt liever aan dat mensen een onveilig OS als Windows gaan gebruiken (wat de initiele vraag was) en laat dat dan door iemand installeren die eigenlijk geen kaas gegeten heeft van "basale zaken" die jij netjes aanraadt als oplossing?
Mensen hebben ook hun eigen verantwoording, en je moet het ook een beetje relativeren, ergste wat er kan gebeuren is dat je deel wordt van een of ander botnet of BMN, dat je virussen verspreidt, en dat je eigen documentjes versleuteld worden door ransomware, en mss nog wat van dat soort dingen :)
Maar als je er een beetje normaal mee omgaat gebeurt dat niet.
[...]
De hele dag... Ach, als jij eens in de zoveel maanden dat ding aanzet, is het ook een klein beetje je eigen probleem dat er dan mogelijk van meerdere maanden updates nodig heeft en meerdere keren zou moeten herstarten?
Voor mijn werk moet ik af en toe 6 tot 8 laptops uit de kast halen, aansluiten en aanzetten, omdat er dan wat cursisten komen, dus die laptops gaan dan allemaal tegelijk lopen rammelen, zijn ze de hele dag weer druk mee, gigabytes aan onnodige updates worden dan weer gedownload (en dat doen ze dan ook allemaal tegelijk), alleen maar omdat alles weer zonodig anders moet...
hoi1234 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:57:
[...]
Misschien komt dat oneindige updaten door het beperkte gebruik.
Denk idd dat dat het is, maar het zijn altijd zo extreem veel updates.
Overigens moet je natuurlijk wel een SSD en een normale hoeveelheid RAM installeren. Een HDD werkt gewoon niet met Windows 10.
Zijn wel redelijk moderne laptops, 8GB RAM, 128GB SSD

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

offtopic:
@MartinMeijerink Zet desnoods eens je updates centraal neer met de tool WSUS Offline; 1x binnenhalen, je laptops updaten wanneer je dat zelf wil. Scheelt dus ook 8x dezelfde hoeveelheid data binnen trekken

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

MAX3400 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:07:
offtopic:
@MartinMeijerink Zet desnoods eens je updates centraal neer met de tool WSUS Offline; 1x binnenhalen, je laptops updaten wanneer je dat zelf wil. Scheelt dus ook 8x dezelfde hoeveelheid data binnen trekken
Ik weet het, ik ken het van naam, maar voor die paar keer per jaar heb ik geen zin om me echt in deze materie te verdiepen. :)

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
MartinMeijerink schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:01:
Voor mijn werk moet ik af en toe 6 tot 8 laptops uit de kast halen, aansluiten en aanzetten, omdat er dan wat cursisten komen,
offtopic:
thinclients? overstappen naar Linux? er is meer in de wereld

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

DJMaze schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:15:
[...]

offtopic:
thinclients? overstappen naar Linux? er is meer in de wereld
Om maar even off-topic te blijven:
Die laptops hebben we al, dus om die te gaan vervangen door thinclients schiet niet op.
En de gemiddelde cursist is Windows gewend, dus ook dat laten we maar zo.

Nog verder off-topic:
Ben wel heel erg vóór Linux (sinds 2002 doe ik op mijn computers niks anders meer), maar ik ga het anderen niet opdringen, de gemiddelde "stupid user" (zoals Microsoft ze noemt), laat ik lekker Windows gebruiken.

• MAX3400

MAX3400

MartinMeijerink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:23:
[...]
de gemiddelde "stupid user" (zoals Microsoft ze noemt), laat ik lekker Windows gebruiken.
offtopic:
Daar wil ik wel eens een goede onderbouwde bron van zien; ik verdien "redelijk goed geld" als beheerder van Windows systemen en iets zegt me dat meer jouw mening over Microsoft in die uitspraak zit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

Was in 2004, toen is er broncode van Windows uitgelekt, waarin nogal denigrerende opmerkingen stond over de gebruiker, waaronder letterlijk "stupid user".

Moeilijk te vinden, maar wel twee links:
https://tweakers.net/nieuws/31035/microsoft-geeft-lek-broncode-windows-toe.html
en https://tweakers.net/nieuws/36129/binnenkort-windows-forms-broncode-openbaar.html, en in die tweede link benoemt een medetweaker wel letterlijk de term "stupid user".
Ik heb dus niet echt een duidelijke bron.
En dat je er goed geld mee kan verdienen weet ik wel, maar dat staat hier los van.

O ja, hier ook nog een link, wel duidelijk hoeveel 'plezier' MS-programmeurs in hun werk hadden:
https://web.archive.org/web/20050403090559/http://www.kuro5hin.org/story/2004/2/15/71552/7795

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MartinMeijerink schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:14:
Was in 2004, toen is er broncode van Windows uitgelekt, waarin nogal denigrerende opmerkingen stond over de gebruiker, waaronder letterlijk "stupid user".

Moeilijk te vinden, maar wel twee links:
https://tweakers.net/nieuws/31035/microsoft-geeft-lek-broncode-windows-toe.html
en https://tweakers.net/nieuws/36129/binnenkort-windows-forms-broncode-openbaar.html, en in die tweede link benoemt een medetweaker wel letterlijk de term "stupid user".
Ik heb dus niet echt een duidelijke bron.
En dat je er goed geld mee kan verdienen weet ik wel, maar dat staat hier los van.

O ja, hier ook nog een link, wel duidelijk hoeveel 'plezier' MS-programmeurs in hun werk hadden:
https://web.archive.org/web/20050403090559/http://www.kuro5hin.org/story/2004/2/15/71552/7795
en... dat neem jij serieus, een stel programmeurs die lollig proberen te zijn, dit zegt absoluut helemaal niets over een organisatie als Microsoft en hoe zij over zaken denken, zoals hun klanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

NEE tegen 1,5m

Programmeurs van Microsoft. Als zij dit zo in hun broncode mogen zetten, en geen meerdere die daarover valt, dan zegt dat genoeg over het bedrijf Microsoft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik kan verzekeren dat dit niet alleen bij Microsoft gebeurd. :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True