Sunpower 395wp met Enphase IQ7X, werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wavesailor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 12:38
Ik ben van plan om 12 Sunpower Maxeon 395wp aan te schaffen en zou deze graag voorzien van Enphase IQ7X micro’s. Nu weet ik dat het SP395 paneel buiten de specs van de micro vallen. De micro is voor een 96cellen paneel en de Sunpower heeft 104 cellen. Ik ben overigens een complete leek op het gebeid van elektra en vonken dus probeer te begrijpen wat mij allemaal wijs gemaakt wordt.
De IQ7X heeft een max DC input van 79,5v , de Sunpower een open klemspanning van 75,4 volt. Past dus tijdens testomstandigheden van 25 graden Celsius. Maar als het kouder wordt zal het paneel over die 79,5v gaan.
Er wordt door twee installateurs gezegd dat dit geen probleem is, alleen op koude zonnige dagen zou het systeem midden op de dag niet opstarten. Dat is theoretisch volgens hen want in de ochtend vallen de waarden wel binnen de specs. Midden op die mooie koude dag zou er dan afgetopt worden. Enphase geeft niet thuis, zeggen alleen via de chat ‘past niet’ en reageren niet op verzoek tot verdere uitleg.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden, ik had graag een tabel met de specs van beide apparaten geplaatst maar weet niet hoe..
Wat gaat dit voor gevolgen hebben voor de opbrengst? Inderdaad minimaal zoals gezegd?
Ander alternatief is SolarEdge maar heb toch het idee dat de Enphase micro omvormers betrouwbaarder zijn op de lange duur. En het feit dat je makkelijker kan uitbreiden spreekt mij ook aan. Gaat overigens om 12 panelen totaal, 9 panelen op een 33graden pannendak orientatie 150graden zonder schaduw en een 3 op een plat garagedak ook 150 graden maar kunnen mogelijk ri 160 gelegd worden. Of min of meer oost/west, zou dan wel een paneel bij moeten. Ik besef overigens dat dit een vrij duur systeem wordt maar kijk meer naar de langere termijn.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Ja bij -9 graden zal de open klem 81.4 volt zijn.
Aan jou en je installateur om te beslissen of je dat wilt. Het verhaal van de installateurs zou verder wel kunnen kloppen.
Hoe zit het met garantie? En hoe zit het met garantie als je installateur er mee stopt maar Enphase nog wel bestaat?

Daarnaast zit je ermee dat het peak power tracking voltage 53-64 V van de Enphase buiten het bereik valt op momenten met panelen kouder dan 19 31 graden en felle zon. Vaak gebeurt dat gelukkig niet.

Je moet het zelf weten maar je wilt Sunpower en Enphase omdat je later nog uit wilt breiden? Heb je al overwogen om hetzelfde geld te investeren in een setje dat het dak meteen vol maakt? Dan hoef je je later geen zorgen meer te maken over een uitbreiding... Je geeft hetzelfde uit en krijgt mee opbrengst.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wavesailor
Garantie, daar maak ik mij niet veel zorgen over met name omdat ze erg weinig kapot lijken te gaan. In het ergste geval zal ik een keer zelf voor de kosten van een micro moeten opdraaien.

Vwb de peak power tracking van 53-64 V, hoe kom je aan die gegevens? Lees ze niet op het spec sheet. Hoe moet ik die getallen interpreteren ten opzichte van de specs van de Sunpower?

Kouder dan 19 graden en felle zon, zo onwaarschijnlijk is dat toch niet? Of warmt zo’n paneel gelijk op als de zo’n fel schijnt? Ik denk aan winter, voorjaar bijv? Hoe kom je eigenlijk aan die 19 graden?

Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://www.sunpower.nl/s..._du_a4_mc4_532418B.V4.pdf

Nominale spanning (Vmpp): 65,1 V (bij 25° C en 1000 W / m2 instraling)
Temp. coëf. spanning: −176,8 mV / oC

https://enphase.com/sites...support/IQ7X-DS-EN-US.pdf
Peak power tracking voltage 53 V - 64 V

De temperatuur waar het paneel zodanig belast zou moeten zijn dat het 64 volt geeft is: (65.1-64)/0.1768=6.2 graad hoger dan 25 graden
niet lager, dat heb ik fout geschreven.
Dus vanaf een paneel temperatuur van 31 graden kun je het maximale vermogen van de omvormer benutten. Er staat niet bij hoeveel vermogen de omvormer geeft bij bijvoorbeeld 69.5 V (0 graden paneel temperatuur)

In de winter kan het best zijn dat er een paar dagen sneeuw blijft liggen op je panelen, dus ze zijn niet al snel boven 0.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Ik zat van de week de speksheet van zo een Enphase eens te bekijken, als je er 350Wp op mag aansluiten is de max output slechts 240W.
Dat is nogal een verschil, als je dan 38 panelen neerlegt van 350Wp en ze leveren max maar 240W op. Dan leg je 13.300Wp neer en er komt nooit meer dan 9100W af. Dan ben je 4000W kwijt. Dat is meer dan 11 panelen van de 38 stuks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wavesailor
@busscherski Thanks, duidelijk verhaal. Als ik het dus goed begrijp betekent dat concreet dat de omvormer dus inderdaad gaat aftoppen op koude hele zonnige dagen.
De vraag zou dan zijn of dat zodanig veel gaat zijn dat ik een andere omvormer moet overwegen, voorzover ik heb begrepen gaat dat erg meevallen.

Vwb de keuze voor deze combi, ik heb beperkt plaats, zou nog wel wat bijkomen maar dan ga ik tegen schaduw aanlopen.
@No Hands Volgens de specsheet van de IQ7X is de max continues output 315 watt. Gaat dit een probleem worden in mijn geval? Is het niet zo dat je een factor 0,85 gebruikt voor de wp opbrengst? Dan zou je nog op 335wp uitkomen en dus 20wp per paneel verspelen. Denk ik juist?

Wat denken jullie, zou het gaan zonder al te veel verlies of toch maar SolarEdge. Ik ben echt wel gecharmeerd van die Enphase micro omvormers en lees wat teveel kwaliteitsgedoe over SE.

Overigens geeft Enphase aan dat de IQ8 pas in Q2 2021 op de markt komt, schiet ook niet echt op..

[ Voor 5% gewijzigd door Wavesailor op 01-07-2020 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Het aftoppen kan best meevallen. Wat is de orientatie en helling?
Hoeveel schaduw als je uitbreidt?

Geen van de panelen krijgen momenteel schaduw en die 3 liggen ook ongeveer in dezelfde richting als de andere 12?

@No Hands

Wat jij schrijft klopt voor IQ7.

Volgens mij is de output van de Enphase IQ7X 315 VA continue

https://www.4blue.nl/medi..._IQ7X_micro-omvormers.PDF

Maar goed, het ligt aan de orientatie of een 395 Wp paneel veel gaat aftoppen bij een 315 Watt omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobertje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 08:47
Zelf zit ik ook naar deze combinatie te kijken maar kijk nog heel even de kat uit de boom:

De zonnenpanelenboer is afgelopen week geweest en wees mij op het onderstaande:

https://solarmagazine.nl/...ac-zonnepaneel-produceren

Zelf had hij al een presentatie van Sunpower gezien waarin een hoog WP vermogen paneel van Maxeon en Enphase zijn geintegreerd in 1 paneel. Helaas kon hij niet veel zeggen over de productie en levering in 2021. Omdat wij toch eerst een dakkapel gaan laten plaatsen wacht ik bovenstaande wellicht af.

Lobertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Lobertje
Zo kun je blijven wachten. Wat denk je dat het voordeel is van een paneel met geïntegreerde micro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
... naast dan de hoofdprijs betalen omdat het "new & improved" is..?

Nu leggen, is nu beginnen met besparen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik heb zelf 8 x Sunpower 375 Black draaien op 8 x Enphase IQ7X omvormers. Nog nooit zoveel opgewekt als tegenover mijn andere set. Natuurlijk is het appels met peren vergelijken maar ik wil wel even mijn gegevens delen.

De opstelling heeft in totaal 3000Wp.
Azimut 145 (Zuid Zuid-oost) en 32 graden hellingshoek.
In 2020 heb ik in totaal 3454,0 kWh opgewekt.
Maximaal vermogen was 2560Watt (8 x 320W)

Het klopt dat de IQ7X omvormers gaan pieken in de zomer omdat ze minder kunnen leveren dan het paneel.
Echter dat is juist goed, lees dit maar eens door.
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Het klopt ook als je de Enphase calculator test doet, de omvormer IQ7X niet "koeler" mag worden dan -1 graden ongeveer. Echter daar heb ik nog geen probleem mee gehad.

Ik ben me nu aan het orienteren voor 2 extra panelen. Nu twijfel ik wchter tussen de nieuwe IQ7A en IQ7X, zijn er wellicht personen met de IQ7A combinatie?
Pagina: 1