Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Hoi,

Even korte situatieschets : Belg, dus woning staat op Belgisch grondgebied. Onze woning heeft een kleine 10 jaar 20 panelen, 235 Wp per stuk ( totaal 4700 Wp ), op het dak liggen. Pal zuid gericht, ideale hoek, geen schaduw etc. Deze wordt aangestuurd door een SMA Sunnyboy SB 4000TL-21.
Onze netaansluiting is monofase.
Dat gaat al bijna 10 jaar zonder problemen.
Buiten af en toe eens een gloeilampje stuk geen elektriciteitsproblemen gehad.

Afgelopen vrijdag heeft men 5 zonnepanelen bij komen leggen, onder de bestaande 20, deze zijn 350 Wp, totaal dus 1750 Wp, aangesloten op een aparte omvormer, zijnde de Solis-mini-1000-4G.
In de zekeringkast steken ze een extra REM zekering, blijkbaar nodig omdat er anders teveel stroom op de binneninstallatie ofzo zou kunnen staan.
Allemaal vlotjes gegaan. S morgens waren ze hier, en om 10 uur al naar de volgende klant, installatie ging vlot.

s middags eet ik mijn boterhammetjes thuis, want thuiswerk, s avonds komt vrouwlief thuis die het avondeten wil gaan maken en blijkt de keramische kookplaat zo dood als een pier. Snel zelf al even uitgemeten : spanning op de zekering van de kookplaat, spanning op de kabel die in de kookplaat komt, conclusie : kookplaat stuk. Verdacht vlak na installatie van de panelen denk ik.

Ik breng de firma s avonds nog op de hoogte van dit probleem. Voor de zekerheid de zekering in de zekeringkast ook maar uitgeschakeld van de kookplaat, aangezien we weekend weg waren.
Firma communiceerd via mail s maandags om wat extra uit te meten tussen zekeringkast, zekering, omvormer en de kookplaat.
Dat doe ik, ik geef ook deze info door. Krijg mailtje terug dat ik een licht zwevende N heb, maar verder vinden ook zij niets abnormaal aan de metingen. Stellen voor om de kookplaat nu eens open te vijzen om te kijken dat daar iets doorgebrand is. Ben ik niet echt van plan, zo goed is men kennis niet, en dan moet ik eerst heel dat ding uitbreken uit het kookeiland. Sta ik niet om te springen. Dat was de status kort voor deze middag.
Deze middag iets na 12 uur op het werk een mailtje dat men verbinding met Ubiquiti is weggevallen thuis. Ik krijg al een koude rilling. Maar gisteren was er hier in het dorp ook al een stoompanne ivm werkzaamheden paar straten verder, misschien heeft de aannemer vandaag ook weer een kabel overgetrokken.
Thuisgekomen daarnet, en geen wifi etc in huis. Donker vermoeden wordt bevestigd als ik men netwerkkast kijk en een dode 24 poort POE Ubiquiti switch zie steken.Buiten de ventilatortjes die draaien, doet het ding niets meer. Geen start up, geen knipperende led lichtjes, nada.
Snel nog even een spare 8 poorts in de plek gestoken, en die start wel direct op. Ik concludeer dan ook dat ook hier de voeding om zeep is.

Nu begin ik me eerlijk gezegd zorgen te maken. Op minder dan 4 dagen zijn 2 toestellen "opeens" stuk, waar we daarvoor nooit elektrische toestellen hebben gehad die stuk gingen.

Zou het kunnen dat er iets niet in orde is met de nieuwe zonnepanelen/omvormer of de aanpassingen aan de elektrische installatie, waardoor er af en toe een piekspanning/stroom op mijn binneninstallatie komt te staan ?

Wat moet ik nu doen, en wie gaat die defecte toestellen betalen ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Ik zou een elektricien erbij halen. Liefst eentje die betrouwbaar en gecertificeerd enzo is - in het hypothetische geval dat er een rechtszaak komt wil je iemand hebben die kan getuigen als de zonnepaneelmensen wat verkeerd hebben gedaan. Dan wil je geen beunhaas met dubieuze reputatie hebben. Oh, en je wilt natuurlijk iemand die daadwerkelijk verstand er van heeft, want de oorzaak moet gevonden worden. En ook graag snel, want je wil geen potentieeo onveilige situatie in huis.
en wie gaat die defecte toestellen betalen ?
Die vraag kan je pas beantwoorden als de oorzaak duidelijk is. Gezien je in België woont is Nederlands recht niet van toepassing, maar dan nog lijkt mij dat als er een fout gemaakt is bij het aanleggen van de zonnepanelen, en als daardoor andere apparatuur kapot is gegaan, dat zij aansprakelijk zijn (en hopelijk voor verzekerd zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 30-06-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
Doet de nieuwe omvormer het wel?

Ik kan zo snel niet bedenken hoe de nieuwe omvormer dit veroorzaakt kan hebben.

Misschien kun je bij andere mensen in je buurt vragen of die ook last van kapotte apparaten hebben.

Ik zou het leuk vinden als je, zodra je het gevonden hebt, hier even laat weten wat de oorzaak was.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ja, de omvormer doet het ( groen lichtje dat ie aan het omvormen is, en dat schommelt van 0 tot 1080 watt dat ie genereerd ).

Goed idee om hier in de buurt eens te horen of ze iets defect hebben afgelopen dagen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:43
Je schrijft dat er ook al stroompanne was omdat er werkzaamheden (graafwerkzaamheden?) waren een straat verderop, misschien heeft die aannemer een nulgeleider losgetrokken ofzo?

Ik zou inderdaad eens in de buurt informeren of er meer mensen zijn met plotseling kapotte apparatuur.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Klinkt inderdaad als een losse nul, waardoor er 400V i.p.v. 230V op je apparatuur is gekomen.

Onafhankelijke elektricien erbij halen om diagnose te stellen. Zorg ook dat je foto’s maakt en een rapportje krijgt waar het probleem duidelijk op staat. Daarna contact opnemen met je verzekering en dit voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Bedankt al voor de tip.
Kleine vraag Thinkpad : als er inderdaad 400V ipv 230 op de apparatuur komt te staan, zou er dan niet meer materiaal moeten stuk zijn ? Of de zekering of differentieel gesprongen ?
Momenteel zijn er nog geen zekeringen gesprongen ofzo.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Falcon10 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:27:
Bedankt al voor de tip.
Kleine vraag Thinkpad : als er inderdaad 400V ipv 230 op de apparatuur komt te staan, zou er dan niet meer materiaal moeten stuk zijn ? Of de zekering of differentieel gesprongen ?
Momenteel zijn er nog geen zekeringen gesprongen ofzo.
Nee, dit hoeft niet. Dit heeft te maken met de belasting per fase. (moet je maar even Googlen op nul verschuiving).

Maargoed, jij geeft aan dat je hoofdaansluiting monofase is, dus dat is dan gewoon 1x35A oid? In geval van een 1 fase aansluiting zijn de problemen met 'zwevende nul' niet zo groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25
Wat is een REM zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:43
Koekstra schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Nee, dit hoeft niet. Dit heeft te maken met de belasting per fase. (moet je maar even Googlen op nul verschuiving).

Maargoed, jij geeft aan dat je hoofdaansluiting monofase is, dus dat is dan gewoon 1x35A oid? In geval van een 1 fase aansluiting zijn de problemen met 'zwevende nul' niet zo groot :P
Als de nul in de straat onderbroken is, dan staat volgens mij alles in jouw enkelfase huisaansluiting in serie tussen twee fases, samen met de andere huishoudens in die straat achter de onderbroken nul.

Maar in principe zou je inderdaad denken dat de problemen minder groot zijn, aangezien de hoeveelheid verbruikers (weerstanden) in de serie veel groter is omdat het meerdere huishoudens betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door Glenfiddich op 01-07-2020 09:30 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:55

OmeJoyo

This is me

Een zwevende nul veroorzaakt problemen tussen verschillende fases, maar volgens TS is het hier enkel-fase.

Kun je wellicht foto's plaatsen van je groepenkast(en)?

Ja er kan een zwevende nul zijn maar dan zouden de buren ook last moeten hebben.

Andere optie is een overvoltage door de vele panelen, maar dan zou(den) de omvormer(s) uit moeten schakelen ruim voordat er iets stuk gaat.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
OmeJoyo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:36:
Een zwevende nul veroorzaakt problemen tussen verschillende fases, maar volgens TS is het hier enkel-fase.

Kun je wellicht foto's plaatsen van je groepenkast(en)?

Ja er kan een zwevende nul zijn maar dan zouden de buren ook last moeten hebben.

Andere optie is een overvoltage door de vele panelen, maar dan zou(den) de omvormer(s) uit moeten schakelen ruim voordat er iets stuk gaat.
Ik weet overigens niet precies wat die omvormers doen als er een nul weg valt... (ongeacht waar) :/

Ik ga er vanuit dat ze uitschakelen omdat ze geen referentie hebben

Edit:

En uiteraard om de boel veilig te houden bij een stroomstoring of werkzaamheden natuurlijk. Maar in geval van een zwevende nul weet ik zo net nog niet wat ze doen.

Iemand die me dit wel kan vertellen? #nieuwsgierig

[ Voor 14% gewijzigd door Koekstra op 01-07-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Koekstra schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Ik weet overigens niet precies wat die omvormers doen als er een nul weg valt... (ongeacht waar) :/

Ik ga er vanuit dat ze uitschakelen omdat ze geen referentie hebben
Als de 0 helemaal weg is dan mist de referentie en dan gaat alles uit. Maar ik weet niet hoe lang dat mag duren, maar het is ook een goede vraag, wat als de 0 slecht is en het voltage idd. gaat variëren en in dit geval zijn er 2 omvormers, missen die beide hun referentie en gaat alles uit, of houdt de ene de andere in leven. Ik bedenk me nu dat ik me niet genoeg hierin heb verdiept om het te verklaren op dit moment.

Maar dit kon wel eens een boeiender topic worden als verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
OmeJoyo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:36:
Hoho, hij heeft een monofase aansluiting, dat zegt niets over het netwerk in de buurt.

Ik weet niet of (sommige?) omvormers ook kijken tussen L en PE. Maar ze zullen in ieder geval gewoon kijken tussen L en N. Als de N in de buurt onderbroken is heeft de omvormer nog wel gewoon referentie met het huis. Ik weet alleen niet hoe snel een omvormer ingrijpt bij overspanning. Dus @Falcon10 heb je iets van logging op je omvormer? Dan zou je kunnen kijken of ze misschien soms ook werkelijk uitschakelen door overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Septillion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Hoho, hij heeft een monofase aansluiting, dat zegt niets over het netwerk in de buurt.

Ik weet niet of (sommige?) omvormers ook kijken tussen L en PE. Maar ze zullen in ieder geval gewoon kijken tussen L en N. Als de N in de buurt onderbroken is heeft de omvormer nog wel gewoon referentie met het huis. Ik weet alleen niet hoe snel een omvormer ingrijpt bij overspanning. Dus @Falcon10 heb je iets van logging op je omvormer? Dan zou je kunnen kijken of ze misschien soms ook werkelijk uitschakelen door overspanning.
Hoho, lees even mijn hele post ;) :

Nu zou het natuurlijk kunnen zijn dat het bij de buren enkel zakt en bij hem stijgt. Maar er zal altijd wel ergens een fase stijgen dan.

Hoe snel ze ingrijpen zijn wel regels voor:
https://libra.energy/nl/t...en-uitschakelen-omvormer/

Bij 253 volt. Maar als er logging is, dan moet dit wellicht terug te vinden zijn, daar heb je een goed punt!

En uiteraard ligt het eraan waar de nul los zou liggen wat de gevolgen kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@OmeJoyo Haha, ja, dat had ik wel gelezen. Maar vond de eerste zin zo stellig :+

Maaruh, Volt is geen eenheid van snelheid ;) Ofwel, weet jij hoe snel dat ingrijpen geëist wordt in NEN EN 50438?

Nog los van wat de standaard in België is en of de omvormer correct is ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Septillion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:29:
@OmeJoyo Haha, ja, dat had ik wel gelezen. Maar vond de eerste zin zo stellig :+

Maaruh, Volt is geen eenheid van snelheid ;) Ofwel, weet jij hoe snel dat ingrijpen geëist wordt in NEN EN 50438?

Nog los van wat de standaard in België is en of de omvormer correct is ingesteld
Helaas heb ik die niet in mijn pakket zitten voor mijn werk omdat ik me met hele andere elektronica bezig houdt :) Bij ons meten we in nA tot kA en schakelt alles af zo snel als mogelijk (meestal in micro secondes, al gaat dit natuurlijk niet altijd op afhankelijk van de toepassing).

Online lees ik DIRECT bij spanning van boven de 253V maarja, of dit ook zo in de NEN staat, hopelijk kan iemand anders dit vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Zover ik weet mogen zonnepanelen terug leveren tot 250 volt.
Maar apparatuur wat voor 230 volt is ontwerpen of nog erger, oude apparatuur 220 volt, die zouden best wel stuk kunnen gaan hier door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:34:
Zover ik weet mogen zonnepanelen terug leveren tot 250 volt.
Maar apparatuur wat voor 230 volt is ontwerpen of nog erger, oude apparatuur 220 volt, die zouden best wel stuk kunnen gaan hier door.
Die 253V is het punt waarbij je zonnepanelen niet meer terug mogen leveren om een te hoge spanning op het net te voorkomen. Dit betekent echter ook dat de spanning op het net dan al boven de 250V zit. Dus ook als je geen zonnepanelen hebt kun je een spanning tot 253V binnen krijgen.

In dit geval zou ik trouwens inderdaad eens bij de buren navragen. Over het algemeen zorgen werkzaamheden in de straat eerder voor problemen dan nieuwe zonnepanelen. Het enige dat je in huis zelf kunt doen is de meterkast nakijken of alles goed vast is gezet. Ergens anders kan er eigenlijk niet echt een probleem zitten

En daarnaast kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 20:26
ThinkPadd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:09:
Klinkt inderdaad als een losse nul, waardoor er 400V i.p.v. 230V op je apparatuur is gekomen.

Onafhankelijke elektricien erbij halen om diagnose te stellen. Zorg ook dat je foto’s maakt en een rapportje krijgt waar het probleem duidelijk op staat. Daarna contact opnemen met je verzekering en dit voorleggen.
Dit is het advies dat ik zou volgen.
Ik acht de kans groter dat er bij de graafwerken iets is mis gegaan dan bij de zonnepanelen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat zonnepanelen zelfs bij maximale voltage tijdens invoeding in België 262.5V (voor 10 min)
apparatuur kapotmaken.

Consulteer met je buren, is daar ook iets fout? Dan weet je imho genoeg en kan je klagen bij fluvius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

redwing schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Die 253V is het punt waarbij je zonnepanelen niet meer terug mogen leveren om een te hoge spanning op het net te voorkomen. Dit betekent echter ook dat de spanning op het net dan al boven de 250V zit. Dus ook als je geen zonnepanelen hebt kun je een spanning tot 253V binnen krijgen.
Zou kunnen maar dan houdt zich iets anders (PV buren ofzo) zich er niet aan. Want grootste oorzaak van >253V is dat je zelf er vermogen op drukt. Schakel je PV af dan zal de spanning in ieder geval altijd zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Heb net even bij 1 buur al nagehoord, hij heeft geen kapotte elektrische toestellen momenteel.

Dit is trouwens het aansluitschema dat de firma heeft bezorgd ivm aansluiting van de nieuwe panelen :

Afbeeldingslocatie: https://falcon-its.be/stuff/panelenaansluiting.jpg

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:16

Comgenie

Soms heb je dat

Wellicht is het ook handig om de diverse metingen te doen tijdens het piekmoment qua zon-opbrengst van de dag. Zeker omdat je aan geeft dat de Ubiquiti vlak na 12 uur was uitgevallen.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:34:
[...]
Nee hoor, de toleranties voor apparatuur die op 230V werken zijn 10%, beide kanten op. Dus 207V en 253V. Het apparaat moet gebouwd zijn om binnen die twee grenzen normaal te functioneren.
Ik verwacht daarom ook niet dat de nieuwe omvormer het probleem is, maar eerder dat men in de groepenkast de boel niet goed heeft aangesloten. Of die werkzaamheden buitenshuis waar TS het over had.

Vandaar mijn eerdere reactie om onafhankelijke elektricien te laten komen, rapportje door hem op te laten stellen van wat hij geconstateerd heeft en daarmee naar je verzekering. Die zal de schade vergoeden en op wie/wat zij het verhalen is voor jou verder niet van belang. Daar is een verzekering voor.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Falcon10 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:20:
Heb net even bij 1 buur al nagehoord, hij heeft geen kapotte elektrische toestellen momenteel.

Dit is trouwens het aansluitschema dat de firma heeft bezorgd ivm aansluiting van de nieuwe panelen :

[Afbeelding]
Puur vanuit technisch oogpunt zou ik nooit een gebruikers groep en een afgezekerde omvormer aansluiten op dezelfde aardlek.
Als er iets fout gaat met de omvormer en de aardlek vliegt eruit, kan deze nog steeds de groep(en) achter de aardlek voeden.

Of het wettelijk mag weet k niet (ik denk van wel, maar nergens op gefundeerd) ik zelf zou het echter nooit zo aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:05
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Als er iets fout gaat met de omvormer en de aardlek vliegt eruit, kan deze nog steeds de groep(en) achter de aardlek voeden.
De omvormer hoort zo te werken dat bij verlies aan netspanning de omvormer stopt met leveren! Dus dit is in een standaard configuratie onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
Septillion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:06:
[...]

Zou kunnen maar dan houdt zich iets anders (PV buren ofzo) zich er niet aan. Want grootste oorzaak van >253V is dat je zelf er vermogen op drukt. Schakel je PV af dan zal de spanning in ieder geval altijd zakken.
Meer dan 253V moet inderdaad niet kunnen, maar 250V spanning tot 253V kan wel makkelijk. Je apparatuur is als het goed is ook daar op berekend. Dus daar zal het probleem niet bij liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SniperGuy schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:29:
[...]

De omvormer hoort zo te werken dat bij verlies aan netspanning de omvormer stopt met leveren! Dus dit is in een standaard configuratie onmogelijk.
Snap ik, maar als er iets fout gaat is hier de vraag.
Ook vraag ik me af hoe snel (tov bijvoorbeeld een aardlek schakelaar) een omvormer 'snapt'dat ie in island mode staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Anoniem: 511810 De omvormer zal dat zien doordat het voltage omhoog vliegt als het net wegvalt. Hij probeert er immers vermogen in te drukken wat hij niet kwijt kan in de aangesloten verbruikers. Of hij ziet het juist in elkaar zakken als hij minder levert dan de gebruikers willen. De kans dat de gebruikers precies verbruiken wat de PV oplevert is natuurlijk 0. Het is dus weer dezelfde vraag, hoe snel moet een omvormer ingrijpen bij overspanning (of onderspanning)?

Ook is het dus al irrelevant als je al voor een PV verdeler gaat waar de groep zelf er dus ook uit kan vliegen. Zelf zou ik de PV ook zijn eigen aardlek geven maar dat heeft dezelfde reden als voor bijvoorbeeld een buiten groep: Gaat er wat mis daar, dan heeft dat geen effect op de rest van het huis (met uitzondering van de gebruikersgroep van de PV verdeler).

Overig zijn aardlekautomaten nog best traag (of mogen dat zijn), meen dat ze max 20ms mogen zijn.Een automaat met overbelasting (thermisch trippen) is zelfs nog veeeeeeel trager maar sneller bij kortsluiting (magnetisch trippen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus jullie voorzien geen failure mode van de omvormer (bijv een eind trap die short gaat) waarbij de aardlek tript en de groep via de kapotte (dus niet instaat zichzelf af te koppelen) omvormer bijv. 300V DC ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ik eigenlijk niet nee. Want om DC uit te sturen moet hij actief blijven werken. Er is immers galvanische scheiding tussen het net en de zonnepanelen. Ook doet dat volgens mij de aardlek ook niet trippen, die gaat op onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 20:38
Bij mijn APS QS1 zie ik in het Nederlandse grid profile het volgende staan:
Over frequency (stage 2) (51 Hz) trip time (0.06-610) s : 1.5 s
Over voltage 3 (253 V) trip time (0.04-610) s : 1.5 s
Dezelfde tijden staan bij 'Under voltage stage 3' (184 V, wat overigens niet klopt maar 207 V zou moeten zijn) en frequentie (48 Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Septillion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:39:
Ik eigenlijk niet nee. Want om DC uit te sturen moet hij actief blijven werken. Er is immers galvanische scheiding tussen het net en de zonnepanelen. Ook doet dat volgens mij de aardlek ook niet trippen, die gaat op onbalans.
Geldt dat nog wel voor moderne omvormers (al is de Growatt 3000-S al een 10 jaar oud ontwerp)?
Ik vind dit zinnetje in de 'Installation & Operation Manual':
The Growatt inverter is a transformerless inverter. That is why it has no galvanic separation.

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 01-07-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@WackoH Mm, ik wist niet dat we dat ook deden. Zorgt er namelijk ook gelijk voor dat je panelen een referentie hebben met het net. Maar goed, zou kunnen dat we het prima vinden. Blijft het dat een aardlek daar niets mee doet.

Geeft wel gelijk mooi inzicht in de tijden, 1,5s vind ik gevoelsmatig een mooie tijd voor de situaties waarin te veel wordt opgewekt maar is lang voor momenten waar door andere redenen (zwevende N bijvoorbeeld) de spanning toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-06 17:49
Falcon10 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:22:

Firma communiceerd via mail s maandags om wat extra uit te meten tussen zekeringkast, zekering, omvormer en de kookplaat.
Dat doe ik, ik geef ook deze info door.
Kan je deze info hier ook eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:07
Dat was vroeger zo, tegenwoordig zijn bijna alle pv-omvormers trafoloos.
Daarom veroorzaken ze tegenwoordig ook lekstroom zo'n oude trafoomvormer heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
mathias82 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Kan je deze info hier ook eens posten?
Ze vroegen dus om een aantal zaken uit te meten.
Hier de vragen en de meetwaardes van me :

Kan jij enkel metingen uit voeren?
De spanning aan de differentieel van 300mA= 223 a 224 V
De Spanning aan de zekering van de omvormer= 228 V
De spanning tussen de L= bruine draad en aarding (geelgroen) = 228,5 V
De spanning tussen de N = blauwe draad en de aarding (geelgroen)= 1,9 V

Aan de aansluitklemmen van het vuur:
Kan je controleren dat de blauwe draad aan de N staat? ja, aansluiting 4-5 = N
Kan je controleren dat de bruine draad aan de L staat? ja, aansluiting 2 = L
De Spanning aan de klemmen van de kookplaat = 223,8 V
Kan je de spanning meten tussen:
de L= bruine draad en aarding (geelgroen) = 223 V
de N = blauwe draad en de aarding (geelgroen)= 3,2 V

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Puur vanuit technisch oogpunt zou ik nooit een gebruikers groep en een afgezekerde omvormer aansluiten op dezelfde aardlek.

Of het wettelijk mag weet k niet (ik denk van wel, maar nergens op gefundeerd) ik zelf zou het echter nooit zo aansluiten.
Dat is onmogelijk, elke omvormer heeft een anti-eiland bedrijf beveiliging (speciale omvormers voor eilandbedrijf daargelaten, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan) .
Zodra de netspanning wegvalt schakelt de omvormer uit.
Als alle omvormers gewoon door werken als de netspanning wegvalt creëer je gevaarlijke situaties, de netbeheerder zou ik zo'n geval nooit het net spanningsloos kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Falcon10 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:44:
[...]

toon volledige bericht
Ik vind het vreemd dat ze daaruit concluderen dat je een "licht zwevende" nul hebt (wat dat ook moge betekenen). In alle geval lijken die waardes mij normaal voor een installatie die in gebruik is.

Ik heb ook geen idee waar het mis gaat, en heb in alle antwoorden die tot nu toe gegeven zijn geen plausibele uitleg gelezen. Misschien heeft @kabeltjekabel een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

205Gutmann schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:01:
[...]

Dat is onmogelijk, elke omvormer heeft een anti-eiland bedrijf beveiliging (speciale omvormers voor eilandbedrijf daargelaten, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan) .
Zodra de netspanning wegvalt schakelt de omvormer uit.
Als alle omvormers gewoon door werken als de netspanning wegvalt creëer je gevaarlijke situaties, de netbeheerder zou ik zo'n geval nooit het net spanningsloos kunnen maken.
Is ook niet voor niets dat er een dubelpolige DC schakelaar op zit...
Maar ff beredeneerd vanuit hoe zo'n ding opgebouwd is, ja, er zit een mpu in die vanalles en nog wat in de gaten houdt en de sturing naar de (ongetwijfeld) mosfet brug afschakeld als er iets fout gaat... Maar mosfets kunnen best wel eens kapot gaan, en dan gaat dat meestal op de meets vervelende manier, doorslaan, dus drain kortsluiten met source. EN dan kun je er nog zoveel regel techniek en beveiliging in je MPU op los laten, met de moderne trafo loze omvormers staat de zaak dan onder DC spanning, niets aan te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mathias82 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Ik vind het vreemd dat ze daaruit concluderen dat je een "licht zwevende" nul hebt (wat dat ook moge betekenen). In alle geval lijken die waardes mij normaal voor een installatie die in gebruik is.

Ik heb ook geen idee waar het mis gaat, en heb in alle antwoorden die tot nu toe gegeven zijn geen plausibele uitleg gelezen. Misschien heeft @kabeltjekabel een idee?
Nee, ik wil pitten :+

OT:
Falcon10 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:44:
[...]

toon volledige bericht
TT of TN? Indien TN: welke variant? Die 3,2V N-PE; is dat onder last of bij nulverbruik?

Die kookplaat kan ook gewoon kaduuk zijn gegaan van keertje aan en uit. Apparaten die ik jarenlang heb ingeplugd gaan ook steevast "kapot" als ik ze even spanningsvrij heb gehad. Kan ook een rotte verbinding zijn ergens waardoor je 'gedender' krijgt ofwel een flikkerende connectie. Niet alle apparatuur wordt daar blij van. Slechte verbindingen kun je opsporen met circuitmetingen, warmtecamera en bij de hele slechte de geur en het geluid.

Heb je in die 10 jaar ook netjes elke maand je aardlekschakelaar getest? Of heeft die plaat dus ook 10 jaar lang permanent aan de prik gehangen en is dit zijn eerste spanningsvrije moment sinds aankoop geweest?

Hoe dan ook; mooi moment om een inductiekookplaat te kopen. Keramisch is echt bagger in vergelijking met inductie. Plaat was ook al 10 jaar oud?

Voor die voeding; tja, spanning er af, er op, er af; ook weer kansverhogend. Heb ook wel eens een kapotte voeding.

Kun je foto's posten van je groepenkast met de kappen er af?
OmeJoyo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:24:
[...]

Hoho, lees even mijn hele post ;) :

Nu zou het natuurlijk kunnen zijn dat het bij de buren enkel zakt en bij hem stijgt. Maar er zal altijd wel ergens een fase stijgen dan.

Hoe snel ze ingrijpen zijn wel regels voor:
https://libra.energy/nl/t...en-uitschakelen-omvormer/

Bij 253 volt. Maar als er logging is, dan moet dit wellicht terug te vinden zijn, daar heb je een goed punt!

En uiteraard ligt het eraan waar de nul los zou liggen wat de gevolgen kunnen zijn.
toon volledige bericht
Nee, als de zwevende nul buiten je eigen installatie in het net zit hoeven de buren daar niet persé last van te hebben. Bij een zwevende nul krijgt de laagst belaste fase de hoogste spanning, want die 'trekt' het minst aan de nul. Dan gaan dingen daar kapot en daalt dus het verbruik nog verder... waardoor er nog meer spul kapot gaat. Dan blijven er twee fasen over die fijn 400V met z'n tweetjes mogen delen. Daar kan dat verhaal zich nog een keer herhalen. Buren die op de zwaarst belaste fase zitten merken niks in de zin van kapotte apparatuur. Het kan ook kortstondig geweest zijn en dat er centraal al snel is ingegrepen en de defecte appartuur allemaal bij 1 van de 3 zit.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Zal even voor TS antwoorden: TT net, dit is zo bij alle particuliere installaties in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, moet je maar ff nakijken, ik denk het grote merendeel van de omvormers van de afgelopen 15-20 jaar is trafoloos en heeft geen galvanische scheiding. Als je het kabeltje van de panelen eruit haalt en je vinger erin steekt kun je maar beter en goede aardlek schakelaar hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

On Topic,
aan de TS, als je al een slechte verbinding had in je groepenkast (hoge overgangsweerstand in je nulleiding) dan kan de extra stroom van je nieuwe set natuurlijk de nul inderdaad een stuk (verder) optillen.
Ik zie echter niet direct hoe hier je kookplaat of switch er door uit kan vliegen.

DC piek zal voor het merendeel (niet alle!, en zeker bij de heel zuinige switched supplies kun je verassingen tegen komen) geen invloed hebben op een switched supply zoals in een switch oid.
Echter bij kookplaten wil men nog wel eens een 'spanningsdeler'met een elco en wat zenertjes in elkaar draaien. Dat soort schakelingen zijn dan weer wel heel gevoelig voor DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Bon, vandaag is de man geweest van Atag voor onze kookplaat.
Resultaat : kookplaat werkt terug.
Oorzaak van het probleem : de hoofdzekering van de kookplaat was doorgebrand ( zo'n glaszekeringetje ).
Volgens de technieker komt dat door een spanningspiek die ze zou gekregen hebben.
Toevallig natuurlijk dat dat op dezelfde dag was als dat de nieuwe panelen gelegd zijn.
Zelf ben ik al blijd at de kookplaat terug werkt, kostenplaatje : net geen 150 euro. Stuk goedkoper dan een nieuwe kookplaat.
Blijft het natuurlijk raar dat een paar dagen later men Unifi switch de geest heeft gegeven.

Momenteel is er nog niets anders stuk gegaan, maar sinds de switch hebben we ook nog geen nieuwe hoogdag gehad om de zonnepanelen maximaal hun ding te laten doen.
Ik ga het in elk geval in het oog houden, want het is toch maar verdacht / iets teveel toeval.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Oef, 150 euro voor een glaszekering is een hoop geld :| Kon je die van buiten zelf niet zin zitten?

Maar mee twee gevallen van "overspanning schade" lijkt me dat je daar inderdaad last van hebt gehad. Alleen waardoor het opgewekt is, tja... Overig zijn er wat Unify voedingen geweest die niet zo best waren :|

Maar je hebt verder geen logging op je PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Mja, technieker, rijuren + 1 werkuur.
Heb zelf wel voldoende kennis, maar durfde niet zelf er aan beginnen. Nu ik technieker bezig gezien heb, is het een klusje van niets, en weet het voor de volgende keer ;)

Nee, geen logging op men PV installatie.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
En vaak is logging iedere 5 minuten of zou. Dus korte pieken worden dan ook niet geregistreerd.
Pagina: 1