kpn glasvezel maar geen gigabit alternative

Pagina: 1
Acties:
  • 1.232 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Goede avond.

Ik heb sins kort glasvezel in mijn woning van kpn netwerk.
Echter, kan ik alleen kiezen uit de volgende providers: KPN, solcon (KPN) xs4all (KPN) & Tweak.
Ik was erg blij dat tweak beschikbaar is, wat eindigde in teleurstelling.

Tweak leverd allen alles in 1 met Max 100 Mbit. 8)7
Na een belletje met tweak werd mij gezegd dat kpn het niet toestaat hogere snelheden aan tebieden.
En alleen internet was ook niet toegestaan.

Heeft iemand deze zelfde ervaring.
Ik ga er van uit dat er meer aanbieders komen aangezien het glasvezel er pas 6 weken ligt.
Maar bieden deze dan alleen alles in met max 100mbit?
Of probeerd kpn hier mee klanten te winnen in den beginnen en krijgen we later gewoon gigabit van derde?
Kpn leverd overegens wel 1000/500 glasvezel.(Tegen kpn prijzen)

Graag Zie de ervaringen van onze mede tweakers tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
is er wel gbit beschikbaar op je aansluitpunt? Dat kan je hier checken: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
Le Mol schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:18:
is er wel gbit beschikbaar op je aansluitpunt? Dat kan je hier checken: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/
Bedankt voor je reactie.
Ja, de aansluiting is 1000 Mbit/s.
Echter als er geen leverancier m.u.v KPN(en dochter ondernming) beschikbaar is. kan ik dus ook niet kiezen tenzij ik voor 100mbit ga.

Daarom ook de vraag is dit tijdelijk om zieltjes te winnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_Qyk5ihUh7pPK-ho9JQdpMAHAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kncMNYTj9KhbVjjtIorHsOMe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jknl op 30-06-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:36
Elke provider mag gewoon z'n diensten leveren. Ook een Tweak of T-Mobile.

Zo te lezen heb je (net als ik) GPON en daar kunnen tot nu toe alleen KPN en XS4ALL op leveren. De exacte reden weet ik niet, maar waarschijnlijk moeten bij die (goedkopere) providers eerst de ordersystemen aangepast worden. Omdat er door KPN NetwerkNL een kastje wordt opgehangen (die glas omzet naar UTP) die geactiveerd moeten worden, is de werkwijze net wat anders dan bij andere glasvezelnetwerken.

Overigens wil Tweak niet meer leveren dan 100Mbit. Van KPN mogen ze ook wel 1Gbit afnemen, maar dat kost Tweak dan teveel geld. Ze moeten namelijk die snelheid bij KPN inkopen en dat vindt Tweak te duur.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 30-06-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:57
Zal wel GPON gebied zijn. Tweak 100mbit is in dit geval via DSL vermoed ik.
Reactie van medewerker van Tweak is ook onzin. Is een centen kwestie maar heeft niks met niet mogen te maken.

Elke provider mag leveren via het netwerk van KPN, alleen moet er voor GPON wat meer gedaan worden dan bij de alom bekende FTTH verbindingen. KPN houdt in iig niks tegen.

Misschien kan @Barre73 er wat meer informatie over geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
gjtm schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:30:
Zal wel GPON gebied zijn. Tweak 100mbit is in dit geval via DSL vermoed ik.
Reactie van medewerker van Tweak is ook onzin. Is een centen kwestie maar heeft niks met niet mogen te maken.

Elke provider mag leveren via het netwerk van KPN, alleen moet er voor GPON wat meer gedaan worden dan bij de alom bekende FTTH verbindingen. KPN houdt in iig niks tegen.

Misschien kan @Barre73 er wat meer informatie over geven. :)
Tweak levert op nieuwe aansluitingen geen DSL meer. Zal dus net zoals T-Mobile dus max 100/100 zijn op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:57
krakendmodem schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Tweak levert op nieuwe aansluitingen geen DSL meer. Zal dus net zoals T-Mobile dus max 100/100 zijn op glasvezel.
Vreemd dat ze dan wel 100Mbit aanbieden als het GPON is, zou betekenen dat ze inmiddels wel op GPON kunnen leveren, alleen niet meer dan 100Mbit vanwege WBA tarieven.

(Of het is toch geen GPON een alleen KPN en dochterbedrijven + Tweak hebben de postcode check in orde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
De tweak site geeft idd aan dat het om glasvezel gaat.
Iemand een idee hoelang de gemiddelde tijd is voor dat er meer providers op het netwerk komen? (weken, maanden of half jaar tot een jaar?)
Met of zonder gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
gjtm schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Vreemd dat ze dan wel 100Mbit aanbieden als het GPON is, zou betekenen dat ze inmiddels wel op GPON kunnen leveren, alleen niet meer dan 100Mbit vanwege WBA tarieven.

(Of het is toch geen GPON een alleen KPN en dochterbedrijven + Tweak hebben de postcode check in orde)
Bij deze kan ik bevestigen dat Tweak inderdaad zijn postcode check op orde heeft. Ook hier max 100Mbit.

En ik zit in 100% GPON gebied. En de TS zeer waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 16:11
Dan kan ik er niet veel aan toevoegen. KPN WBA staat open voor alle providers. In GPON gebieden is dat inderdaad nog een probleempje voor een aantal providers waardoor ze nog niet kunnen leveren.
Dat staat verder los van het feit dat enkele providers niet meer wil leveren dan 100/100 omdat ze de 200, 500 en de 1000 te duur vinden voor hun eigen portfolio (T-Mobile en Tweak vooral dus).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
Barre73 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:42:
Dan kan ik er niet veel aan toevoegen. KPN WBA staat open voor alle providers. In GPON gebieden is dat inderdaad nog een probleempje voor een aantal providers waardoor ze nog niet kunnen leveren.
Dat staat verder los van het feit dat enkele providers niet meer wil leveren dan 100/100 omdat ze de 200, 500 en de 1000 te duur vinden voor hun eigen portfolio (T-Mobile vooral dus).
Blijkbaar niet alleen T-mobile maar ook tweak Welke tevens alleen alles in 1 leveren.
Ik heb een bericht naar T-mobile gestuurd, waar bij het antwoord was dat T-mobile glasvezel in Maarssen nog helemaal niet op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jknl schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:46:
[...]

Blijkbaar niet alleen T-mobile maar ook tweak Welke tevens alleen alles in 1 leveren.
Ik heb een bericht naar T-mobile gestuurd, waar bij het antwoord was dat T-mobile glasvezel in Maarssen nog helemaal niet op de planning staat.
Dan denk ik dat T-Mobile je vraag niet helemaal goed begrepen heeft :P.

Overal waar KPN levert zou T-Mobile dat ook moeten kunnen. Maar, dan max 100Mbit omdat T-Mobile de hogere snelheden te duur vindt qua inkoop.

Pech is dat wij GPON hebben en dus nog even moeten wachten tot het voor andere providers ook op orde is. En dan genoegen nemen met 100Mbit.

Gek genoeg doen die budget providers zoals Budget Thuis of Oxxio wel rustig 500Mb pakketten aan. En dat zijn energieleveranciers voornamelijk die internet als bijzaak erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
krakendmodem schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Dan denk ik dat T-Mobile je vraag niet helemaal goed begrepen heeft :P.

Overal waar KPN levert zou T-Mobile dat ook moeten kunnen. Maar, dan max 100Mbit omdat T-Mobile de hogere snelheden te duur vindt qua inkoop.

Pech is dat wij GPON hebben en dus nog even moeten wachten tot het voor andere providers ook op orde is. En dan genoegen nemen met 100Mbit.

Gek genoeg doen die budget providers zoals Budget Thuis of Oxxio wel rustig 500Mb pakketten aan. En dat zijn energieleveranciers voornamelijk die internet als bijzaak erbij doen.
Het leuke is dat bij navraag bij kpn netwerk er wordt aangegeven dat alle providers op hun site beschikbaar zijn bij mij thuis.

Op de KPN Netwerk site Staat een volle pagina met Providers welke het netwerk beschikbaar zouden moeten zijn.
Ik heb deze dan ook 1 voor 1 gecontroleerd op beschikbaarheid, waarna er maar 1 niet kpn provider uit kwam.(tweak)

(Edit: Verkeerde Foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhKnu7IWd6b0AeRyrs9ZYJvSiTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZF5jSiBxMjUtEWr3XTuH4xl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door jknl op 30-06-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tweak levert uitsluitend Gbit op hun eigen aansluitingen, niet over het netwerk van KPN, dat is overal het geval. Doordat zij een x-bedrag aan KPN moeten betalen gaat een dergelijk Gbit abo. duurder uitpakken dan dat zij normaal hanteren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jknl schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:46:
[...]

Ik zei ook "vooral". Maar ik heb de reactie aangepast en Tweak toegevoegd.
Wel goed te horen dat Tweak nu wel in staat is via GPON te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:06
_Dune_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:04:
Tweak levert uitsluitend Gbit op hun eigen aansluitingen, niet over het netwerk van KPN, dat is overal het geval. Doordat zij een x-bedrag aan KPN moeten betalen gaat een dergelijk Gbit abo. duurder uitpakken dan dat zij normaal hanteren.
Klopt ook niet helemaal, netwerk is wel van KPN maar tweak heeft niet in elke KPN centrale (komen er dagelijks meer bij) tweak apparatuur hangen, die kijken ook welke gebieden ze het meeste abonnementen kunnen verkopen.

In buitengebieden en kleine pops zul je ze niet direct zien omdat de investering daar voor tweak gewoonweg te groot voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jknl schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Het leuke is dat bij navraag bij kpn netwerk er wordt aangegeven dat alle providers op hun site beschikbaar zijn bij mij thuis.

Op de KPN Netwerk site Staat een volle pagina met Providers welke het netwerk beschikbaar zouden moeten zijn.
Ik heb deze dan ook 1 voor 1 gecontroleerd op beschikbaarheid, waarna er maar 1 niet kpn provider uit kwam.(tweak)

(Edit: Verkeerde Foto)

[Afbeelding]
Beetje gemeen van mij: dat zijn de providers die beschikbaar zijn op het open netwerk; dat zegt niet automatisch dat ze ook kunnen leveren ;).

DSL valt namelijk ook onder KPN Netwerk NL. En daar levert T-Mobile wel op je adres. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Zou ik hier op mogen inhaken? Ik heb ook een glasvezel aansluiting van KPN, echter krijg ik als resultaat 524 mbit/s. Betekent dit dat de glasvezel aansluiting bij ons huis een oudere / mindere variant is? Of heeft dit te maken met de leverbare vermogen/snelheid van de centrale in de wijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcYgiMcbOOEeITxmULo3vJwUK50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxIagnfPvhexYvZXHPoBExZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37
Mozie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Zou ik hier op mogen inhaken? Ik heb ook een glasvezel aansluiting van KPN, echter krijg ik als resultaat 524 mbit/s. Betekent dit dat de glasvezel aansluiting bij ons huis een oudere / mindere variant is? Of heeft dit te maken met de leverbare vermogen/snelheid van de centrale in de wijk?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk is jouw aansluiting dan AON en zit je in een oud - Reggefiber gebied. Tenminste, daar ga ik van uit aangezien de checks bij AON 524Mbit en bij GPON 1000Mbit laten zien. Dat is, afhankelijk van welke kant je het bekijkt, voordelig of nadelig. Kortgezegd is het oud-Reggefiber gebied met AON beter voor de concurrentie omdat het gemakkelijker is voor de niet-KPN aanbieders om diensten te leveren al dan niet met eigen apparatuur. Met GPON ligt dat wat ingewikkelder.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozie
  • Niet online
timmie1 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Waarschijnlijk is jouw aansluiting dan AON en zit je in een oud - Reggefiber gebied. Tenminste, daar ga ik van uit aangezien de checks bij AON 524Mbit en bij GPON 1000Mbit laten zien. Dat is, afhankelijk van welke kant je het bekijkt, voordelig of nadelig. Kortgezegd is het oud-Reggefiber gebied met AON beter voor de concurrentie omdat het gemakkelijker is voor de niet-KPN aanbieders om diensten te leveren al dan niet met eigen apparatuur. Met GPON ligt dat wat ingewikkelder.
Aha.. dat zou heel goed kunnen. Ik weet nog dat destijds (5 jaar geleden) de naam Reggefiber veel werd genoemd toen deze huizen nog in aanbouw waren.

Concurrentie is overigens een jaar of 2 geleden ook hier 'de grond ingeboord' omdat partijen buiten KPN max. 100Mbit leveren door te hoge prijzen van KPN.

Betekent dit (AON) dan simpelweg dat gigabit snelheden niet mogelijk zijn op dit adres? Valt het vanuit KPN wel te verhogen of zou daarvoor opnieuw gegraven moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mozie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:22:
[...]

Aha.. dat zou heel goed kunnen. Ik weet nog dat destijds (5 jaar geleden) de naam Reggefiber veel werd genoemd toen deze huizen nog in aanbouw waren.

Concurrentie is overigens een jaar of 2 geleden ook hier 'de grond ingeboord' omdat partijen buiten KPN max. 100Mbit leveren door te hoge prijzen van KPN.

Betekent dit (AON) dan simpelweg dat gigabit snelheden niet mogelijk zijn op dit adres? Valt het vanuit KPN wel te verhogen of zou daarvoor opnieuw gegraven moeten worden?
Nee hoor. Gbit is sinds februari/maart vanuit KPN WBA overal leverbaar, of het nou AON of GPON is. Er zijn nog wel een aantal gebieden waar max 500 leverbaar is omdat de achterliggende backnone nog niet voldoende up to date is is. KPN heeft beloofd dat eind 2020 overal Gbit leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozie
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Nee hoor. Gbit is sinds februari/maart vanuit KPN WBA overal leverbaar, of het nou AON of GPON is. Er zijn nog wel een aantal gebieden waar max 500 leverbaar is omdat de achterliggende backnone nog niet voldoende up to date is is. KPN heeft beloofd dat eind 2020 overal Gbit leverbaar is.
I see. Dat wordt wachten op eind 2020 en hopen dat de backbone hier ook wordt geupdate..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die link werkt inmiddels ook niet meer, deze werkt nu nog wel: https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Le Mol schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Die link werkt inmiddels ook niet meer, deze werkt nu nog wel: https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
Bedankt voor de link maar dit topic stamt alweer uit juni 2020, dus ik gooi er verder maar even een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.