Accu als powerbank voor CPAP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-04 14:52
Ik zoek tips voor welk type accu ik het beste kan gebruiken om er een 12v aansluiting aan te hangen en te gebruiken als kampeer-stroomvoorziening voor een CPAP (apneu apparaat).

Vermoed dat ik richting deep cycle / tractie / agm moet kijken voor een boot of camper. Hij moet onderhoudsvrij zijn, veilig voor gebruik tijdens kamperen en niet te snel op zichzelf leeglopen.
Accu bodem maakt niet uit; ik wil hem hoogstens in een accu doos inbouwen o.i.d. voor transport.

Ik schat dat 60Ah capaciteit genoeg moet zijn, onder verder uitgelegd.

Budget schat ik ergens rond de 100, maar flexibel

Apparaat is een Resmed Airsense 10 Autoset.
Hier heb ik een standaard lichtnet adapter voor, maar nu ook een veel-te-dure Resmed 12/24v adapter aangeschaft (109 euro :'( ) die dan wel direct op een accu en/of 12v aansluiting kan.

Ik ben me bewust dat het ding misschien duur is, maar na dagen googlen schijnt zo'n apparaat een custom aansluiting te hebben waardoor moeilijkheden kunnen onstaan bij andere hardware. Maar het schijnt wel een redelijk efficiente omvormer te zijn, en sowieso is 12v > 24v beter dan 12v > 220v > 24v.

Volgens fabrikant gebuikt apparaat op 24v zo'n 10Ah (met ~50% marge) per 8 uur durende nacht. Dat zou voor 5 nachten (ruwweg waar ik op richt, maar 4 is ook prima) dus 50Ah zijn. Met 60Ah zit ik dan behoorlijk veilig voor in ieder geval de lange weekende en midweekjes.

Ik ga uit van de specificaties voor accu formaat advies van de fabrikant (pagina 6 en 7). Deze vermeldt voor mijn instellingen dat 10Ah capaciteit het ongeveer zou moeten doen per nacht. Incl 50% safety margin.

Tips zijn ook welkom, zolang het maar nuttig is.
Disclaimer apparaat is bruikleen via verzekering, dus bestaande stekkers / aansluiting verknutselen e.d. is geen optie.

[ Voor 8% gewijzigd door xdizzy12 op 30-06-2020 16:54 . Reden: Meer info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met 60Ah en een 100 euro budget blijft er alleen nog maar een loodaccu over. Die zijn onderhoudsvrij als je hem maar op tijd aan een acculader hangt. Speciale gel accu's zijn duurder en je hebt ook vervangers in LiFePo4 maar die zijn met 60Ah zeker prijzig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:31
als je apparaat 10Ah in 8 uur gebruikt bij 24V (wat een ingewikkelde manier om 30W te zeggen ;), dan kom je met 60Ah er niet voor 5 dagen.

60Ah op 12V = 720Wh. Als je dus 30W gebruikt, kan je daar 24 uur op draaien, dus 3 nachten van 8 uur, en dus niet 5. Daan ga ik gemakshalve uit dat je step-up converter een rendement van 100% heeft, en je accu maximaal opgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
memphis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:32:
Met 60Ah en een 100 euro budget blijft er alleen nog maar een loodaccu over. Die zijn onderhoudsvrij als je hem maar op tijd aan een acculader hangt. Speciale gel accu's zijn duurder en je hebt ook vervangers in LiFePo4 maar die zijn met 60Ah zeker prijzig.
De 100 is niet helemaal vast. Zoals ik al zei; flexibel. Het mag ook 130 of hoger worden wat mij betreft.

Maar zou iets als deze accu niet werken? Mag tot 50% geleegd worden, maar met 105Ah zit ik dan wel ruim.
borft schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:37:
als je apparaat 10Ah in 8 uur gebruikt bij 24V (wat een ingewikkelde manier om 30W te zeggen ;), dan kom je met 60Ah er niet voor 5 dagen.

60Ah op 12V = 720Wh. Als je dus 30W gebruikt, kan je daar 24 uur op draaien, dus 3 nachten van 8 uur, en dus niet 5. Daan ga ik gemakshalve uit dat je step-up converter een rendement van 100% heeft, en je accu maximaal opgeladen is.
Ik snap de rekensom, maar ik ga uit van de specificaties van de fabrikant. Deze heeft een advies PDF voor accu formaat uitgebracht. Op pagina 6 en 7 zie je de adviezen voor accu formaat voor de Airsense 10. Ik doe er geen humidifiers of rare fratsen bij. Gaan dus uit van 10Ah capaciteit (met 50% safety margin) per 8 uur gebruik.

Had ik natuurlijk mee moeten geven, want zij hebben die berekening dus al gedaan.

Ik begreep van andere gebruikers van het apparaat dat het in de praktijk dus zo'n 5 a 7Ah gebruikt in een nacht. Maar geen idee of ze dat betrouwbaar hebben doorgemeten en met welke instellingen.

[ Voor 10% gewijzigd door xdizzy12 op 30-06-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
xdizzy12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Ik snap de rekensom, maar ik ga uit van de specificaties van de fabrikant. Deze heeft een advies PDF voor accu formaat uitgebracht. Op pagina 6 en 7 zie je de adviezen voor accu formaat voor de Airsense 10. Ik doe er geen humidifiers of rare fratsen bij.
Ah, maar die getallen gaan over 12V. Daar lijkt de stroom ergens dussen de 1 en 3.5A te zitten. Dat betekent dat je in 8 uur, uit een 12V accu tussen de 8Ah en 28Ah / nacht verbruikt (afhankelijk van de druk die het apparaat levert).

Overigens, als je een loodaccu neemt, heb je ook een oplader nodig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door borft op 30-06-2020 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Niet alleen met een loodaccu, met alle soorten accu's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
borft schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:58:
[...]
Ah, maar die getallen gaan over 12V. Daar lijkt de stroom ergens dussen de 1 en 3.5A te zitten. Dat betekent dat je in 8 uur, uit een 12V accu tussen de 8Ah en 28Ah / nacht verbruikt (afhankelijk van de druk die het apparaat levert).

Overigens, als je een loodaccu neemt, heb je ook een oplader nodig ;)
Yes, en mijn instellingen komen dan op 10Ah accu capaciteit uit volgens het tabel voor 8 uur. Dat is al doorberekend op een gemiddelde deep cycle.

Dus daarom ging ik al uit van 10Ah * 5 nachten = 50Ah + enige marge = 60Ah. Uitgaande van minimaal een deep cycle die 50% ontladen kan worden (daar gaat de PDF van de fabrikant van uit).

In die berekening ga ik er wel van uit dat ze verlies van de omvormer hebben meegerekend, aangezien ze die een stuk of wat keer specificeren als zodanig.

Disclaimer: Mocht ik echt heel onduidelijk/vaag zijn; ik ben het ook pas net allemaal in spoedcursus aan het leren, want voor mijn auto kan ik gewoon op kenteken de juiste vinden, maar zo'n apparaat heeft geen kenteken :p

[ Voor 4% gewijzigd door xdizzy12 op 30-06-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
Wellicht kun je het eea nog een beetje oprekken met een zonnepaneel, echt mobiel is een deep-cycle niet.

Een "echte" deep cycle is overigens gruwelijk duur, het zou me verbazen als je die voor 100e hebt. Een "marine grade" is géén deep cycle, al zijn ze beter dan je standaard autoaccu.

Als je de accu lang niet gebruikt zorg dan ook dat je lader kan druppelladen, in een jaar is de gemiddelde loodaccu een flink deel van zijn lading kwijt. Lang zonder lading staan is dodelijk voor loodaccu's

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
Hoewel een accu best een goed idee leek, kwam een van mijn vrienden die ook kampeert met CPAP met de tip om deze te kopen:

https://www.amazon.de/Bat...arp_d_product_top?ie=UTF8

Deze is wel iets duurder dan een vergelijkbare setup met een deep-cycle accu, maar is slechts 2 kilo. Als ik de reviews mag geloven zal ik er 4 tot 6 goeie nachten uit moeten kunnen halen. En in Duitsland maar 280 euro. Dit is bijna alles wat ik zoek in zo'n apparaat, dus kon het niet laten daar meer geld tegenaan te gooien dan verwacht.

Het voordeel is dat een correcte aansluiting voor mijn CPAP is inbegrepen, waardoor ik de 109 euro verloopstekker weer terug kan sturen. Al en al zal het een paar tientjes duurder zijn dan een vergelijkbare accu setup, maar voor dat gewicht, nut, multifunctionaliteit, verloopstekkertjes e.d. is dat het meer dan waard, lijkt me.

Reviews op meerdere sites zijn zeer lovend. De enige negatieve review was van een vrouw die hem dacht te gebruiken als automatische noodstroomvoeding. Gelukkig zoek ik dat niet.

Ik dank iedereen wel voor het meedenken :) en de geboden hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Enige wat ik als feature zou verwachten wat ik zo niet zie, iets wat hard genoeg piept om wakker van te worden mocht de batterij leeg raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
een klein dingetje om in het achterhoofd te houden: "mag niet in het vliegtuig". Overigens geldt dit voor alle accu's die een capaciteit van meer dan 100Wh hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
SA007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:03:
Enige wat ik als feature zou verwachten wat ik zo niet zie, iets wat hard genoeg piept om wakker van te worden mocht de batterij leeg raken.
Mee eens! Dat schijnt deze te doen volgens een review. Maar dat wordt in de praktijk maar afwachten; er wordt in ieder geval niet mee geadverteerd.
borft schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:34:
een klein dingetje om in het achterhoofd te houden: "mag niet in het vliegtuig". Overigens geldt dit voor alle accu's die een capaciteit van meer dan 100Wh hebben.
En dat terwijl ze hem wel adverteren als vliegtuig geschikt. Maar ik was er al van op de hoogte. Zie wel wisselende verhalen als je hem onder "medisch" wegzet.

Maar, ik ga eigenlijk nooit op vliegvakantie, dus dat is geen harde eis voor mij. Ik doe vooral festivals en kampeerweekends binnen autobereik.

Een ander nadeel is dat het niet standaard compatibel is met zonnepanelen, maar eigenlijk is dat ook geen hele harde eis. Wil ik een vergelijkbaar apparaat + zonnepanelen dan lijkt de prijs veel hoger te zijn. Misschien kan ik een verloopje oid vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als de accu 12v is kan je er rustig zo'n dashbord zonnepaneeltje aanhangen, zo'n ding die je voor campers ed gebruikt om de accu op niveau te houden. Een 10 watt paneeltje kost zoveel niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
Een loodaccu mag in ieder geval zeker niet mee ;)

Er was iets met zwavelzuur en aluminium ...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@xdizzy12 voor 100,- word het krap ..

Ooit gedacht aan Li-Ion boormachine accu's ? of laptop li-ion (vervangende) accu ?
met een 14,4 met 3Ah zit je al aan 43W .. zet er een aantal parallel
ik heb net deze binnen https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.8d584c4d5k03Q9 zowel de blauwe als de zwarte .. net 1 opengeschroeft en wat blijkt .. je kan simpel het boardje vervangen "modden" voor usb-c .. :)

Andere optie is USB-C powerbank met PD die leveren: 5, 9, 15 en 20 volt. (12v soms ook)
reviews: Usb-c(haos) ontward - Acht usb-c-docks vergeleken zie pagina 2 laatste alinea

Voordeel van veel Li-Ion accu-packs is dat er standaard overhitting/onderspanning/overspanning beveiliging in zit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

xdizzy12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:29:
Hoewel een accu best een goed idee leek, kwam een van mijn vrienden die ook kampeert met CPAP met de tip om deze te kopen:

https://www.amazon.de/Bat...arp_d_product_top?ie=UTF8
Een apparaat dat er specifiek voor bedoeld is, is natuurlijk voor dit soort toepassingen wel fijner dan zelf knutselen natuurlijk. Maar dat ding is dus maar 297Wh, wat een klap minder is dan de capaciteit die je zelf berekend had nodig te hebben (720Wh)...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xdizzy12
Orion84 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Een apparaat dat er specifiek voor bedoeld is, is natuurlijk voor dit soort toepassingen wel fijner dan zelf knutselen natuurlijk. Maar dat ding is dus maar 297Wh, wat een klap minder is dan de capaciteit die je zelf berekend had nodig te hebben (720Wh)...
Houd er rekening mee dat zelfs een deep cycle accu niet helemaal leeggetrokken mag worden, dus ik daarom een 50% marge moest houden. Maar dit apparaat is geen loodaccu, dus is niet alleen <10% van het gewicht, maar heeft ook meer gebruikspotentie.
Pagina: 1