Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat maakt deze excel zo zwaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:36
Ik werk met een bestand met 40 tabs met exact dezelfde layout, dit houdt in dat er op elke tab nu 365 dagen staan en dan nog een aantal kolommen met wat berekeningen. Dit werkt feilloos en zonder haperingen, dus zonder wachtijden als ik parameters aanpas.

Nu wil ik graag een analyse tab maken waarin data opgehaald wordt uit deze 40 tabs. Derhalve de namen van de 40 tabs onder elkaar gezet en erachter onderstaande formule. Helaas wordt het bestand direct onwerkbaar als ik deze formule doortrek voor alle 40 tabnamen. Denk dat de laptop ongeveer 2-3 minuten nodig heeft als ik een parameter aanpas.

=LOOKUP(2;1/(INDIRECT("'"&B6&"'!C:C")=$L$1)/(INDIRECT("'"&B6&"'!D:D")=$K$1);(INDIRECT("'"&B6&"'!ae:ae")))

Is dit nou een hele zware formule of gaat er iets fout?

Kan hem overigens ombouwen naar een wat simpelere vlookup en sumifs voor iedere tab, dan doe ik het maar zonder de indirect formules, maar dat zal wel een uurtje werk zijn dus hoop dat iemand een mooi inzicht heeft.

[Voor 12% gewijzigd door Malt007 op 30-06-2020 15:03]

Beste antwoord (via Malt007 op 30-06-2020 15:51)

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:43
Indirect is gewoon kut:

https://fastexcel.wordpre...xcels-most-evil-function/
Zo is er geen multithreading meer mogelijk bijvoorbeeld...

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als je je Calculation Options eens op Manual zet?

Dan je aanpassingen doen (waarschijnlijk gaat dat vlotter) en daarna SHIFT+F9 om je sheet door te rekenen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Malt007
MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:10:
En als je je Calculation Options eens op Manual zet?

Dan je aanpassingen doen (waarschijnlijk gaat dat vlotter) en daarna SHIFT+F9 om je sheet door te rekenen.
Ja dat kan wel maar dat is een beetje symptoombestrijding in dit geval. Ik werk veel in dit bestand en moet direct resultaten hebben, iedere keer een aantal minuten wachten is helaas geen optie.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Check ook even of deze optie aan staat.

En opmaak maakt Excel sheets ook zwaar.

• Malt007
PolarBear schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:16:
[Afbeelding]

Check ook even of deze optie aan staat.

En opmaak maakt Excel sheets ook zwaar.
Die staat gewoon aan, opmaak is verder niet veranderd.

Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de indirect formules ligt, is dit zo zwaar om te lezen voor excel vergeleken met een directe link naar de tabs?

• Bakkertjuhh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10-08 17:46
Check even of je buiten je data om de rest van de kolommen/rijen in een kleurtje hebt o.i.d.
Verwijder die kolommen/rijen zodat dit niet meer als data gezien wordt.

Saved my ass a few times...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:43
Indirect is gewoon kut:

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• Malt007
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:33:
Indirect is gewoon kut:

Had al zo'n vermoeden dat het gewoon een kut formule was :)

De vraag is nu, moet ik 40 x 8 formules nu met de hand gaan linken aan iedere tab?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Malt007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:53:
[...]

De vraag is nu, moet ik 40 x 8 formules nu met de hand gaan linken aan iedere tab?
Als je tab-bladen weinig tot nooit veranderen van naam, zou ik gewoon met query-replace de indirect-formules aanpassen naar hard-coded tabblad-namen. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coop
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
Malt007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Maak de 8 formules voor 1 tab, trek deze door en daarna zoek & vervang binnen selectie? Ben je eventjes zoet mee, maar is het probleem wel opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malt007
Zoek en vervang zal het gaan worden, en uiteraard zet ik manual calculation eerst even aan :)

Bedankt voor de hulp.

• Malt007
@armageddon_2k1 @MAX3400 @coop @AGee

Toch nog even jullie hulp nodig, de genoemde formule is namelijk niet door mijzelf gemaakt en begrijp niet helemaal hoe hij werkt. Simpelweg de indirect formule verwijderen resulteerd in een error helaas.

Nogmaals de formule:
=LOOKUP(2;1/(INDIRECT("'"&B6&"'!C:C")=$L$1)/(INDIRECT("'"&B6&"'!D:D")=$K$1)(INDIRECT("'"&B6&"'!ae:ae")))

De laatste indirect vervangen was geen probleem:
=LOOKUP(2;1/(INDIRECT("'"&B10&"'!C:C")=$L$1)/(INDIRECT("'"&B10&"'!D:D")=$K$1);'BV2-PGHI'!AE:AE)

Waarbij 'BV2-PGHI' de tabnaam is.

Probleem komt wanneer ik aanpas naar het volgende
=LOOKUP(2;1/'BV2-PGHI'!C:C=$L$1/'BV2-PGHI'!D:D=$K$1);'BV2-PGHI'!AE:AE)

Dit wordt niet herkent als formule lijkt het, maar zie niet waar het fout gaat helaas.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Malt007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:39:
Nogmaals de formule:
=LOOKUP(2;1/(INDIRECT("'"&B6&"'!C:C")=$L$1)/(INDIRECT("'"&B6&"'!D:D")=$K$1)(INDIRECT("'"&B6&"'!ae:ae")))

De laatste indirect vervangen was geen probleem:
=LOOKUP(2;1/(INDIRECT("'"&B10&"'!C:C")=$L$1)/(INDIRECT("'"&B10&"'!D:D")=$K$1);'BV2-PGHI'!AE:AE)
Waar komt die tweede puntkomma ineens vandaan? Daarmee geef je LOOKUP() een derde argument wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.

edit: Nevermind, ik zie dat die tweede puntkomma in je startpost ook aanwezig is. Wat voor foutmelding krijg je? Wat bedoel je met 'dit wordt niet herkent als formule lijkt het'?

[Voor 14% gewijzigd door g0tanks op 01-07-2020 16:08]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Malt007
g0tanks schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Waar komt die tweede puntkomma ineens vandaan? Daarmee geef je LOOKUP() een derde argument wat waarschijnlijk niet de bedoeling is.

edit: Nevermind, ik zie dat die tweede puntkomma in je startpost ook aanwezig is. Wat voor foutmelding krijg je? Wat bedoel je met 'dit wordt niet herkent als formule lijkt het'?
"there is a problem with this formula. Not trying to type a formula?....." Zo'n standaard error als je een formule verkeerd gebruikt.

Dit gebeurd zowel als ik het dik gedrukte gedeelte van de formule vervang met haakjes als zonder haakjes. Ik vervang het met 'BV2-PGHI'!AE:AE

Edit: uurtje later opnieuw kijken geeft nieuwe inzichten blijkbaar, ik heb het werkend gekregen. Thx anyway

[Voor 8% gewijzigd door Malt007 op 01-07-2020 16:16]

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Malt007 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:39:
Probleem komt wanneer ik aanpas naar het volgende
=LOOKUP(2;1/'BV2-PGHI'!C:C=$L$1/'BV2-PGHI'!D:D=$K$1);'BV2-PGHI'!AE:AE)
Hier waren de haakjes ook niet in balans. Eentje open, twee dicht.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Malt007
g0tanks schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:37:
[...]

Hier waren de haakjes ook niet in balans. Eentje open, twee dicht.
Ja dat veroorzaakte de error 8)7 .
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True