TomWassenberg schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:29:
Gerelateerd hieraan, uit het artikel:
[...]
Als ik naar het rapport kijk, gaan deze cijfers over de reguliere toetsing die de TIB
vooraf doet. Dus nadat een verzoek is goedgekeurd door de minister, maar
voordat de dienst de relevante bevoegdheden mogelijk mag inzetten.
Dat is een wezenlijk verschil met hoe het nu geformuleerd staat in het artikel, aangezien de bevoegdheden dus niet daadwerkelijk ingezet zijn in deze fracties van de verzoeken (en de potentiële onrechtmatige privacy-schendingen dus alsnog voorkomen zijn door de TIB).
Dit is mij in eerdere artikelen van Tweakers ook al opgevallen mbt de inlichtingendiensten en de TIB. Er wordt altijd vermeld dat er een percentage aan onterechte bevoegdheden is ingezet, terwijl voorafgaande aan de inzet van de bevoegdheden het al als onrechtmatig is beoordeeld. Het staat nota bene zelfs in de eerste paragraaf van het jaarverslag op pagina 1:
Als de inlichtingen- en veiligheidsdiensten AIVD en MIVD bepaalde bijzondere bevoegdheden willen inzetten dienen ze een verzoek in bij de minister van BZK of Defensie. Als de minister toestemming verleent, toetst de TIB daarna of die toestemming rechtmatig is verleend voordat de bevoegdheid mag worden ingezet.
Bovendien staat in het jaarverslag dat alsnog 86% van de aanvragen die in eerste instantie als onrechtmatig waren beoordeeld na aanpassing alsnog als rechtmatig zijn beoordeeld:
In het verslagjaar zijn 86% van de onrechtmatig beoordeelde verzoeken op een later moment in een aangepaste vorm alsnog als rechtmatig beoordeeld. De gemaakte aanpassingen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op het beter motiveren van een verzoek of op het gerichter inzetten van een middel.
Als ik het goed lees zijn dus over die 1.7% en 3.1% uiteindelijk 14% blijvend onrechtmatig beoordeeld. Hoeveel is dat precies, minder dan 1% van het totaal ofzo?
Ik vind het heel goed dat er dergelijke artikelen op Tweakers op dit soort materie ingaan, want ik vertrouw ook de helft niet van wat daar allemaal gebeurt. Maar ik krijg toch vaak wel een ander beeld als je de onderliggende documenten erbij haalt (wat trouwens ook super interessant is als je een interesse hebt in dergelijke diensten!). Dus dat maakt de berichtgeving dan toch weer minder sterk helaas...
[
Voor 3% gewijzigd door
menne op 30-06-2020 20:32
]