Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe kan ik als particulier aan Cisco Software komen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrendonR
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02-07 18:21
Beste Tweakers,

Allereerst heb ik naar soortgelijke vragen gekeken die hier op het forum zijn gedeeld, vandaar mijn keuze om dit in de topic van "Netwerken" te plaatsen. Ik heb een tweedehanse Cisco Aironet 2700i weten te bemachtigen. Nu is het zo dat de software (AP IOS Software) verouderd is en ik deze graag wil updaten naar de huidige versie. Aangezien ik geen illegale content wil aanmoedigen, wil ik jullie vragen hoe je als particulier aan dit software kan komen. Normaliter moet je hier als bedrijfzijnde een Service Contract hebben afgesloten, maar hoe werkt dit dan precies voor de normale "consument"?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Cisco Aironet 2700i

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Soortgelijke topics rondom dit onderwerp bekeken op Tweakers Forum
Contact geprobeerd op te nemen met Cisco, maar hiervoor dien ik als gebruiker een bedrijfsnaam etc op te geven (wat ik dus niet heb).

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:08
Het is zakelijk spul. Dat is niet bedoelt voor de normale consument.

• BrendonR
Kortom, een miskoop? Ik wil het namelijk gebruiken als uitbreiding voor mijn thuisnetwerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 01:06
In welk opzicht heb je last van de verouderde software? Het is voor mij ook weer een tijd geleden dat ik met Aironet gewerkt heb, maar wat ik me er van kon herinneren is dat het ook nieuw al enorm verouderd aan deed qua web-interface. Bij een nieuwere versie doet de web-if vast nog steeds verouderd aan.

Da's niet erg, sluit aan bij wat @.Maarten zegt; het is voor bedrijven waar het beheerd wordt door mensen die heel de gui toch niet zien (en alles via een CLI of aparte controller beheren).

Edit: Dat ik met Aironet werkte was in 2011. Het zou kunnen dat nieuwere modellen sindsdien wel een betere web-interface gekregen hebben natuurlijk.

[Voor 13% gewijzigd door Freeaqingme op 30-06-2020 13:29]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is tegenwoordig zelfs zo dat als je die spullen zakelijk wilt updaten maar de apparatuur niet in je support-contract zit je die software niet kan (lees:mag) downloaden... En dat wordt je ook praktisch onmogelijk gemaakt vanuit Cisco.

[Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-06-2020 13:32]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• BrendonR
Op dit moment reageert de web-interface heel erg traag en ik kan, wat ik ook probeer, de 5Ghz band niet aankrijgen. De 2.4Ghz band werkt daarentegen wel perfect. Ik hoopte op een grote verbetering aangezien het verschil ongeveer 5 jaartjes betreft tussen de software die ik op dit moment begrijp en wat er nu op de website staat.

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-07 23:11
Ik meen dat je je gewoon kon registreren op de site van Cisco en vervolgens met het serial nr van je AP toegang kon krijgen tot de firmware van dat specifieke AP?
Of werkt dat al (lang) niet meer zo?

• BrendonR
@Rensjuh Ik heb gekeken op de Cisco website, maar heb dit niet gevonden? :/

• pcdokter
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-06 15:18

• BrendonR
@Will_M Bedankt voor de aanvulling! Dan moet ik het maar doen met de software die ik op dit moment heb of weer doorverkopen aan iemand die er wel daadwerkelijk wat aan heeft :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:25
Flauwe antwoorden allemaal. Ik zou eens contact opnemen met een partner. Bijvoorbeeld https://www.centralpoint.nl/cisco/

Dat zal een supportcontract worden, maar daar kunnen zij je het fijne van uitleggen...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Suc-6 met downloaden zónder geldig support-contract :+

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-07 23:11
BrendonR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:31:
@Rensjuh Ik heb gekeken op de Cisco website, maar heb dit niet gevonden? :/
Weet ook niet of dit (nog) wel werkt hoor.
Meen dat ik dat in het verleden nog weleens zo gedaan heb.

Maar kan best zijn dat dit al veranderd is of ik ergens mee in de war ben.

• BrendonR
@pcdokter ik dacht eerder aan dit:

https://software.cisco.co...0979/release/15.3.3-JPJ3a

Maar als u op downloaden of kopen probeert te klikken, dan wordt je automatisch gevraagd om in te loggen. Vandaar mijn vraag hoe verder?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:39
Zoek gewoon op google op bijvoorbeeld: ap3g2-k9w7-tar.153-3.JAB.tar

Dan zijn er legio download opties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrendonR
@tony-stark Al geprobeerd! Aangezien het een update is van mei staat dit er niet op en daarmee dus ook niet op een illegale manier te verkrijgen. Heb ik persoonlijk ook liever niet, aangezien het toch een cruciale bestand is voor je AP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tony-stark schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:37:
Zoek gewoon op google op bijvoorbeeld: ap3g2-k9w7-tar.153-3.JAB.tar

Dan zijn er legio download opties
Dát probeert de TS (@BrendonR ) dus te voorkomen. Hij / Zij wil gewoon keurig op een legitieme manier aan die software komen via de fabrikant.

Ben ik 't eens met de manier waarop Cisco dit tegenwoordig regelt: Niet echt.. Ze zorgen er met deze strategie tevens voor dat er willens en wetens apparatuur aan bedrijfsnetwerken hangt waar security breaches in voor komen. In geval van WiFi zijn die security breaches ook nog eens redelijk gemakkelijk op afstand te exploiten ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pcdokter
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-06 15:18
ik heb dit gevonden wat werkte bij andere die dit ook zocht, misschien heb je er wat aan.

1 - Create a Cisco account (it is free);

2 - Read this very carefully: Multiple Vulnerabilities in Wi-Fi Protected Access and Wi-Fi Protected Access II

3 - Pay close attention to the Customers Without Service Contracts and Fixed Software Availability for Cisco Wireless Access Points sections.

2 months ago
This worked. Thank you!

• BrendonR
@Will_M Eens Will_M. Inmiddels weet ik wel dat het om een zakelijk product gaat en hiermee heb ik mijn lesje wel geleerd om in de toekomst maar geen producten van Cisco tweedehands te kopen (of in ieder geval beter op te letten). Behalve als het natuurlijk om een product gaat die is bedoeld voor de normale consument :-)

• BrendonR
@pcdokter ga het proberen!

• BrendonR
@pcdokter

1. Account is aangemaakt

2. Op basis van de tekst heb ik dit gevonden:
https://tools.cisco.com/s...171016-wpa#fixed_software

Schijnbaar is op basis van onderzoek een aantal vulnerabilities gevonden en kan ik hiermee dus aannemen dat het gebruik van de software die is gemaakt in 2015 minder veilig is.

Op basis van het apparaat wat ik heb, is dit de bug ID: CSCvg42682

Fix kan worden gevonden in een zogeheten Cisco Bug Search Tool:

Op basis van probleem beschrijving:
Cisco wireless APs models 1570, 1700, 2700 and 3700 are NOT vulnerable for 5Ghz connections, but are vulnerable on 2.4Ghz connections.

Vervolgens schrijven ze dat de bug is gefixed, maar wordt ik met de link weer doorverwezen naar de Cisco Software Download pagina, waarbij ik de firmware dus niet kan downloaden :'(

3. Customers Without Service Contracts (dit is waar @Rensjuh het over had

Customers who purchase directly from Cisco but do not hold a Cisco service contract and customers who make purchases through third-party vendors but are unsuccessful in obtaining fixed software through their point of sale should obtain upgrades by contacting the Cisco TAC:
http://www.cisco.com/en/U...o_worldwide_contacts.html

Customers should have the product serial number available and be prepared to provide the URL of this advisory as evidence of entitlement to a free upgrade.

Ik zal ze even een mail sturen, maar aangezien ik een tweedehans exemplaar heb en daarmee geen bon en contract maar alleen de serial nummer ik weinig kans heb. Als iemand anders een beter idee heeft of mogelijke oplossing dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Mailtje naar tac met serienummer, model en je accountnaam die je hebt aangemaakt.
Verwijzen naar die tekst uit een security advisory en aangeven welke file je wil hebben. (let eventueel op ram/flash dat nodig is)

Dat werkt gewoon. Soms even aanhouden als de eerste die je mailtje in behandeling neemt niet direct in de meewerkmodus zit, maar tot nu toe altijd met succes.

• BrendonR
@_fm Ik heb ze zojuist gemaild met de informatie die jij hebt vermeld. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Nogmaals dank voor alle reacties en hulp :D

• BrendonR
Zoals @_fm al aangaf heb ik een antwoord gekregen waarin zij niet in de meewerkmodus zitten. Ze hebben mij in de e-mail duidelijk gemaakt dat de software download faciliteit is verstreken op 28 december 2015. Echter. de einddatum van support staat wel op 30 April 2024. Het kan toch niet zo zijn dat ik het product hierdoor helemaal niet kan gebruiken, door de kwetsbaarheden en de 5Ghz band die niet kan worden geactiveerd. Ik heb ze daarom opnieuw gemaild en hoop op een positief antwoord of in ieder geval een tussenoplossing.

[Voor 10% gewijzigd door BrendonR op 30-06-2020 18:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:49

FreakNL

Well do ya punk?

*Geen warez aub!*

Hier staat hij ook gewoon. Weet niet of je het aandurft...

[Voor 33% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-06-2020 18:44]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou nou warez, het is gewoon een niet publiekelijk beschikbare firmware. Ik vind warez in deze echt te ver gaan. Ik heb op het werk een Cisco account tot mijn beschikking, mag ik de firmware dan wel mailen naar de TS?

Het is behoorlijk grijs gebied, toegeven, maar warez? Ik heb mijn Cisco’s in mijn thuislab ook gewoon geüpgraded met van het werk meegenomen TARs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BrendonR
Bij deze opgelost! Cisco wilt mij niet verder helpen en verplicht mij om degene aan te spreken waarvan ik het product heb aangeschaft of een service contract af te sluiten. Om deze reden de link van @FreakNL gebruikt en nu werkt mijn AP volledig naar behoren. Dank hiervoor! :D

Wat mij betreft kan dit dus gesloten worden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

FreakNL schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:43:
Nou nou warez, het is gewoon een niet publiekelijk beschikbare firmware. Ik vind warez in deze echt te ver gaan. Ik heb op het werk een Cisco account tot mijn beschikking, mag ik de firmware dan wel mailen naar de TS?

Het is behoorlijk grijs gebied, toegeven, maar warez? Ik heb mijn Cisco’s in mijn thuislab ook gewoon geüpgraded met van het werk meegenomen TARs
‘Warez’ is in deze bedoelt als containerbegrip.

Het is hier op GoT niet de bedoeling om software of firmware welke door de fabrikant enkel beschikbaar wordt gesteld met een servicecontract te gaan verspreiden. Hier is toch niets vreemds aan lijkt mij?

Wat jij in de email heen en weer stuurt is natuurlijk niet onze zaak. :)

www.google.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:39:
[...]

‘Warez’ is in deze bedoelt als containerbegrip.

Het is hier op GoT niet de bedoeling om software of firmware welke door de fabrikant enkel beschikbaar wordt gesteld met een servicecontract te gaan verspreiden. Hier is toch niets vreemds aan lijkt mij?

Wat jij in de email heen en weer stuurt is natuurlijk niet onze zaak. :)
Al met al: Jij bent 't met de strategie van Cisco eens én zegt daarbij eigenlijk dat je maar moet blijven betalen voor het oplossen van security breaches in 'oude rommel' óf dat je die spullen moet vervangen door nieuwe 'rommel'?

Een Acces Point wat de AC standaard ondersteund als oude rommel beschouwen... :o

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Al met al: Jij bent 't met de strategie van Cisco eens én zegt daarbij eigenlijk dat je maar moet blijven betalen voor het oplossen van security breaches in 'oude rommel' óf dat je die spullen moet vervangen door nieuwe 'rommel'?

Een Acces Point wat de AC standaard ondersteund als oude rommel beschouwen... :o
Ik verzin de spelregels van Cisco niet en of ik het daar persoonlijk wel of niet mee eens ben doet niet terzake.

Punt blijft dat het verspreiden van firmware of software welke door de fabrikant achter een paywall of servicecontract wordt aangeboden hier niet is toegestaan. Niets meer, niets minder.

www.google.nl

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:30:
[...]

Ik verzin de spelregels van Cisco niet en of ik het daar persoonlijk wel of niet mee eens ben doet niet terzake.

Punt blijft dat het verspreiden van firmware of software welke door de fabrikant achter een paywall of servicecontract wordt aangeboden hier niet is toegestaan. Niets meer, niets minder.
Cisco brengt / zet je wel steeds meer in een Impasse ... Ik mág bij een klant een paar extra (lees: 30) Outdoor AP's gaan ophangen maar de controller ondersteund die dingen (nog) niet. Géén probleem zou je denken, dan upgrade je de controller even qua firmware en gáán met die banaan..... Die Controller upgrade zorgt er vervolgens voor dat er een 60-tal oudere AP's buiten het support gaan vallen zodat we die óók moeten (laten) vervangen....

Één 'simpele' Controller met momenteel ruim 2000 AP's ... Kan wel eens een érg dure actie gaan worden zo.

Het houdt niet op, niet vanzelf!!!

[Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-06-2020 23:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:10

Grvy

Bot

@Will_M niet relevant voor wat @MisteRMeesteR doet.. dat iemand / bedrijf iets doet waar je het niet mee eens bent, praat het "breken" van de regels van Tweakers nog niet goed.

Omdat het moet.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Grvy schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:38:
@Will_M niet relevant voor wat @MisteRMeesteR doet.. dat iemand / bedrijf iets doet waar je het niet mee eens bent, praat het "breken" van de regels van Tweakers nog niet goed.
Klopt, en ik heb/had ook écht niet de intentie om hem er persoonlijk op aan te spreken (dat weet 'ie zelf ook wel, denk ik). >:)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BrendonR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:57:
Bij deze opgelost! Cisco wilt mij niet verder helpen en verplicht mij om degene aan te spreken waarvan ik het product heb aangeschaft of een service contract af te sluiten. Om deze reden de link van @FreakNL gebruikt en nu werkt mijn AP volledig naar behoren. Dank hiervoor! :D
Best moreel; omdat je iets koopt wat je eigenlijk niet / nooit op legale weg werkend krijgt, te weten zakelijk spul in een consumenten-omgeving, (en daar eigenlijk de hele dag van zegt dat je dat absoluuuut wil), dan toch maar op zoek naar het grijze gebied om een firmware te installeren waar je niet voor betaalt.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Best moreel; omdat je iets koopt wat je eigenlijk niet / nooit op legale weg werkend krijgt, te weten zakelijk spul in een consumenten-omgeving, (en daar eigenlijk de hele dag van zegt dat je dat absoluuuut wil), dan toch maar op zoek naar het grijze gebied om een firmware te installeren waar je niet voor betaalt.
Als Cisco alléén de de security breaches zou herstellen voor hem dan was 't al iets beter. Nu leveren ze gewoon niets aan 'iemand' als die 'iemand' niet kán betalen voor de nieuwste IOS versie doordat er geen zakelijk contract afgesloten is, ook niet als die 'iemand' wel zou willen betalen.

Ze leveren nú dus wel een veilig WiFi AP als je maar blijft betalen. Dat dat 'ding' ooit al een keer duur betaald is geweest vergeten ze maar even?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Als Cisco alléén de de security breaches zou herstellen voor hem dan was 't al iets beter. Nu leveren ze gewoon niets aan 'iemand' als die 'iemand' niet kán betalen voor de nieuwste IOS versie doordat er geen zakelijk contract afgesloten is, ook niet als die 'iemand' wel zou willen betalen.
Topic is/gaat dan redelijk off-topic maar een KvK-inschrijving kost je "peanuts" tegenover een support-contract van Cisco. Wel de lusten (en nu eigenlijk lasten) van semi-pro apparatuur voor thuis willen hebben maar niet de "moeite" om een KvK te regelen en volgens de regels van Cisco je updates te ontvangen?

Weet niet precies wat ik ermee moet; een 2700i qua functionaliteit kan je toch ook als consument / particulier van een ander merk vinden? Er staat mij in ieder geval niet bij dat het magische AP's zijn die iets kunnen wat niemand anders ter wereld levert?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrendonR
@MAX3400 Ik snap uw punt heel goed en zoals in mijn eerste post aangegeven was mijn intentie niet om illegaal content te gebruiken om mijn Cisco AP werkend te krijgen. Eerst heb ik het geprobeerd om dit via de officiele manier te doen, dus door Cisco herhaardelijk te benaderen. Ondanks alle punten die ik heb gegeven zijn ze toch niet bereid om mij verder te helpen. De oplossing die is aangeboden was dan ook mijn laatste optie, anders had ik het product waarschijnlijk gewoon weggegooid, want niemand heeft belang bij een product dat niet stabiel is en tevens ook niet de volledige funcitonaliteit biedt.

Vanuit Tweakers.net begrijp ik ook dat ze dit niet goed rekenen, anders krijgen ze bedrijven op hun dak met als reden dat men hier illegaal content aan het verspreiden is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Topic is/gaat dan redelijk off-topic maar een KvK-inschrijving kost je "peanuts" tegenover een support-contract van Cisco. Wel de lusten (en nu eigenlijk lasten) van semi-pro apparatuur voor thuis willen hebben maar niet de "moeite" om een KvK te regelen en volgens de regels van Cisco je updates te ontvangen?

Weet niet precies wat ik ermee moet; een 2700i qua functionaliteit kan je toch ook als consument / particulier van een ander merk vinden? Er staat mij in ieder geval niet bij dat het magische AP's zijn die iets kunnen wat niemand anders ter wereld levert?
Zoek maar eens wat op de term 'SDN' / Software Defined Networking ... Ik wordt er als beheerder van 't 'oude' spul niet vrolijk van en ik denk dat niemand er blij mee gaat zijn als 't eenmaal echt 100% gemeengoed wordt.

• MAX3400

MAX3400

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:02:
[...]

Zoek maar eens wat op de term 'SDN' / Software Defined Networking ...
Wat moet ik erover zoeken? T.net heeft goed een jaar geleden al een prijsvraag / advertorial / plan hierover gehad met Dell en VMware als achtervang. SDN heeft (in mijn optiek) grote voordelen mits je alle componenten van A tot Z in eigen beheer hebt (en niet hybrid clouds of andere tier-leveranciers hebt)

/edit: plan: Laat je netwerktalent zien en win een reis naar Dell EMC in Ierland

[Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2020 23:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:04:
[...]

Wat moet ik erover zoeken? T.net heeft goed een jaar geleden al een prijsvraag / advertorial / plan hierover gehad met Dell en VMware als achtervang. SDN heeft (in mijn optiek) grote voordelen mits je alle componenten van A tot Z in eigen beheer hebt (en niet hybrid clouds of andere tier-leveranciers hebt)

/edit: plan: Laat je netwerktalent zien en win een reis naar Dell EMC in Ierland
Juist het 'eigen' beheer is weg als je ook de OSI lagen 1 tm. 3 middels SDN probeert te laten gaan regelen.

Enneuh.... Ik ben in 2005 al eens ooit in Limerick geweest 8)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04:42

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Cisco brengt / zet je wel steeds meer in een Impasse ... Ik mág bij een klant een paar extra (lees: 30) Outdoor AP's gaan ophangen maar de controller ondersteund die dingen (nog) niet. Géén probleem zou je denken, dan upgrade je de controller even qua firmware en gáán met die banaan..... Die Controller upgrade zorgt er vervolgens voor dat er een 60-tal oudere AP's buiten het support gaan vallen zodat we die óók moeten (laten) vervangen....

Één 'simpele' Controller met momenteel ruim 2000 AP's ... Kan wel eens een érg dure actie gaan worden zo.

Daarom wil je twee producenten niet in je Enterprise omgeving:
  • Cisco
  • Oracle

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oracle is ook al zo’n draak qua licenties...

Wij hebben beiden in onze omgeving en veel ook :P

• plizz
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:23
@BrendonR Heb je volledige product naam van die AP? Cisco AIR-AP-2702(X)-(X)K9.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:10

Grvy

Bot

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:02:
[...]

Zoek maar eens wat op de term 'SDN' / Software Defined Networking ... Ik wordt er als beheerder van 't 'oude' spul niet vrolijk van en ik denk dat niemand er blij mee gaat zijn als 't eenmaal echt 100% gemeengoed wordt.
Volgens mij ben je aan het slapen of gewoon aan het schoppen tegen alles wat nieuw is..

SDN is de beste uitvinding sinds Virtualisatie en SDN staat absoluut niet gelijk aan "alles is cloud en niet in eigen beheer" dat is maar net welk merk/model je pakt. Daarnaast is SDN veel breder en een concept/framework en niet een 'manier van iets aanbieden'. :>

Dit is SDN: https://en.wikipedia.org/...-overview-transparent.png

[Voor 8% gewijzigd door Grvy op 01-07-2020 08:31]

Omdat het moet.

• BrendonR
@plizz Jazeker, dat is: AIR-AP2702I-UXK9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• plizz
@BrendonR Zo vermoeden had ik al dat je een universal access-point hebt gekocht gezien je 5Ghz probleem.
Een unprimed access-point heeft aantal beperking waaronder 5Ghz niet werkt. Je moet die Universal access-point primen via Cisco AirProvision. Cisco AirProvision is kan je downloaden via App store (IOS) of Play Store (Android).

Zie stappenplan:
https://www.cisco.com/c/e.../guide/uxap-mobapp-g.html

Het is best omslachtig voor eerste keer. Ik heb alleen Universal access-points geprimed i.c.m. wireless controller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:07
Wim-Bart schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 00:25:
[...]

Daarom wil je twee producenten niet in je Enterprise omgeving:
  • Cisco
  • Oracle
Schij uit over Oracle. Ik had voor het maken van een kleine REST-service JDK 1.8 nodig. Vorig jaar was die nog gewoon gratis te krijgen. Maar nee hoor: lekker achter een paywall met een corporate license |:( Toen heb ik het maar met NodeJS gedaan. Cisco is ook altijd zo heerlijk gezellig met de UniversalK9 module. Waarom moet zoiets simpels als de encryptie van je wachtwoord om in exec mode en privileged exec mode te komen met een aparte licentie?! 8)7

[Voor 16% gewijzigd door daanb14 op 01-07-2020 10:15]

• BrendonR
@plizz Dit probleem komt inderdaad voor bij verschillende firmware bestanden die ik heb uitgeprobeerd. Ik ga er naar kijken, dankjewel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:41:
[...]

Ben ik 't eens met de manier waarop Cisco dit tegenwoordig regelt: Niet echt.. Ze zorgen er met deze strategie tevens voor dat er willens en wetens apparatuur aan bedrijfsnetwerken hangt waar security breaches in voor komen. In geval van WiFi zijn die security breaches ook nog eens redelijk gemakkelijk op afstand te exploiten ...
Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Ze leveren nú dus wel een veilig WiFi AP als je maar blijft betalen. Dat dat 'ding' ooit al een keer duur betaald is geweest vergeten ze maar even?
Aeronet AP's zijn gericht op zakelijke klanten. Je opmerkingen zijn dus niet relevant. Consumenten wetgeving is hier niet van toepassing. Voor MKB heb je bijvoorbeeld Meraki GO. Veel makkelijker te beheren, zonder licenties, incl. software updates.

Aeronet AP's worden normaal gesproken aan een controller gehangen. Het support contract hangt dan aan de controller. Naast bug fixes, vallen ook nieuwe features onder het support contract. Daarnaast kan je support cases openen bij TAC. Zij helpen dan met troubleshooten. Totaal niet relevant voor consumenten.
daanb14 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Cisco is ook altijd zo heerlijk gezellig met de UniversalK9 module. Waarom moet zoiets simpels als de encryptie van je wachtwoord om in exec mode en privileged exec mode te komen met een aparte licentie?! 8)7
Wetgeving van de U.S. Goverment. Alles met K9 heeft AES encryptie. Alles met K8 heeft DES (zwakkere) encryptie. Encryptie wordt door de overheid gezien als wapen en mag niet zomaar geëxporteerd worden. Met het registeren van een licentie wordt voldaan aan de eis dat deze hardware niet in landen als Noord-Korea, Rusland of China gebruikt wordt. Een router met standaard security licentie wordt bijvoorbeeld beperkt tot 85Mbps IPSec throughput en 225 tunnel. Met een FL-XXXX-HSEC-K9= licentie kan je ophogen tot wat de box maximaal hardwarematig aan kan.
Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Als je specs hebt kan ik je verder helpen. (Software versie, type AP's, type controller, etc.) Maar in het algemeen kan je oude hardware niet tot uitentreuren ondersteunen.

Je kan een nieuwe controller neerzetten en de 60 oude AP's vervangen. Je kan ook een virtuele controller draaien voor de nieuwe AP's. (Afhankelijk van AP type en software versie: De oude virtuele controller of de nieuwe.)

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bl@ckbird schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:23:
[...]

[...]

Aeronet AP's zijn gericht op zakelijke klanten. Je opmerkingen zijn dus niet relevant. Consumenten wetgeving is hier niet van toepassing. Voor MKB heb je bijvoorbeeld Meraki GO. Veel makkelijker te beheren, zonder licenties, incl. software updates.
Inderdaad. Wil je het allemaal legaal houden, dan is dit simpelweg een onjuiste keuze geweest. Als je een apparaat in een totaal andere situatie neerzet dan waar hij voor verkocht is moet je niet raar opkijken als de fabrikant niet meewerkt om het alsnog aan de praat te krijgen.

Meraki Go is wat dat betreft een beter idee, al zou ik in die categorie zelf eerder richting Aerohive Connect kijken, vooral omdat je daar de features van een controller kunt krijgen zonder een losse controller te hoeven nemen, of HP Aruba InstantOn als voordelige keus. Ik heb zo'n kater van Cisco licensing dat ik zelfs bij Meraki Go producten die schijnbaar meevallen verre van dat bedrijf wil bijven.

Soittakaa Paranoid!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04:42

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

daanb14 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Schij uit over Oracle. Ik had voor het maken van een kleine REST-service JDK 1.8 nodig. Vorig jaar was die nog gewoon gratis te krijgen. Maar nee hoor: lekker achter een paywall met een corporate license |:( Toen heb ik het maar met NodeJS gedaan. Cisco is ook altijd zo heerlijk gezellig met de UniversalK9 module. Waarom moet zoiets simpels als de encryptie van je wachtwoord om in exec mode en privileged exec mode te komen met een aparte licentie?! 8)7
Wij zitten met een kleine 30 servers die naar Java SE 7u121r02 of hoger moeten, tot ze over een maand of 5 uitgefaseerd zijn. Moet je een contract met Oracle afsluiten. En voor ten minste 5 jaar..... En omdat het servers zijn, moet je opgeven hoe veel users er gebruik van maken, komt het neer op een contract van 30*5,5K users x 5 jaar x € 4,30 user/mnd * 12.

Gestoord.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• BrendonR
@plizz Het is mij inmiddels gelukt met het primen van het Cisco AP. Hiervoor mijn dank, ik merk dat de snelheden een stuk verbeterd zijn dan voor het primen van de 2,4 Ghz band. Echter lijkt het erop dat de 5Ghz band nog steeds niet wil activeren omdat ik een waarschuwing krijg: Due to insufficient inline power. Upgrade inline power source or install power injector.

Power State: WARNING 15.4 W POWER
Power Source: NON_CISCO-NO_CDP_RECEIVED
Power Settings: Power Negotiation

Gek genoeg lijkt dit niet het probleem te zijn bij een eerdere firmware versie. Maar bij elke upgrade krijg ik gek genoeg deze melding wel. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Heb zelf al een beetje gekeken wat ik mogelijk kan doen, het veranderen van Power Negotiation naar Pre-standard Compatibility lijkt niet te werken. Dat wilt de AP gewoonweg niet doen. Momenteel is de AP verbonden met 1 POE kabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• plizz
@BrendonR Access-points vraagt meer dan 15.4 Watt. Je hebt een switchpoort die 802.3at ondersteunt. Ik zie het bij vaak bij klanten met 802.3af switches. Ook zie ik dat je geen Cisco catalyst switch gebruikt. Dat verklaart die melding. Cisco access-point onderhandelt PoE via CDP protocol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:41
Het kan natuurlijk zijn dat door een update de power consumption anders wordt.

Heb je hem achter een POE of POE+ poort hangen? Dat kan wezenlijk verschil maken.

Check ook de power ratings PER POORT van het device waar hij achter hangt, als mede totale max power output en wat er nu al aan load aanhangt, als je ook nog andere POE devices hebt.

• KnoxNL
plizz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:52:
@BrendonR Cisco access-point onderhandelt PoE via CDP protocol.
Serieus? Ik ben niet helemaal onbekend in de Cisco wereld, maar dit hoor ik voor het eerst en zou echt bizar zijn :P

Ik zou dat ook als Cisco niet willen, want dan valle alle potentiele wifi klanten buiten boord als ze toevallig geen cisco switches hebben.

• plizz
KnoxNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Serieus? Ik ben niet helemaal onbekend in de Cisco wereld, maar dit hoor ik voor het eerst en zou echt bizar zijn :P

Ik zou dat ook als Cisco niet willen, want dan valle alle potentiele wifi klanten buiten boord als ze toevallig geen cisco switches hebben.
Er zijn klanten die speciale Cisco catalyst switch met PoE koopt voor Cisco access-points.
Ik zie dat klanten tegenwoordig voor Aruba access-points (Virtual Instant contoler) kopen i.c.m Aruba Central.

• BrendonR
@plizz @KnoxNL Zojuist even gekeken en inderdaad ik gebruik een POE injector in plaats van een POE+ injector.

Dit is de POE injector die ik momenteel gebruik:
TP-Link TL-POE150S Injector met een max. van 15,4W

Nu is mijn vraag, welke POE+ injector raden jullie mij aan?

Heb zelf ook even gekeken:

https://www.bol.com/nl/p/...DSA.1_8_9.10.ProductTitle

Of kan ik misschien beter iets anders kopen?

• KnoxNL
plizz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Er zijn klanten die speciale Cisco catalyst switch met PoE koopt voor Cisco access-points.
Ik zie dat klanten tegenwoordig voor Aruba access-points (Virtual Instant contoler) kopen i.c.m Aruba Central.
Wij standaardiseren ons nu op Meraki. Niet goedkoop, zeker niet met de licenties erbij, maar werkt op iedere switch en het management is fantastisch.

Voor ons als enterprise zijn de kosten prima te verantwoorden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnoxNL
BrendonR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:01:
@plizz @KnoxNL Zojuist even gekeken en inderdaad ik gebruik een POE injector in plaats van een POE+ injector.

Welk type kan ik je niet aanraden, niet veel ervaring mee, maar let wel ook op het amperage, anders heb je er nog niets aan. Voltage zegt niet alles.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:39
KnoxNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:02:
[...]

Wij standaardiseren ons nu op Meraki. Niet goedkoop, zeker niet met de licenties erbij, maar werkt op iedere switch en het management is fantastisch.
Fantastische? Makkelijk bedoel je, voor mij als techneut een drama.

PVoutput | Blog | Smokeping | The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• KnoxNL
Charlie_Root schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:04:
[...]

Fantastische? Makkelijk bedoel je, voor mij als techneut een drama.
Dat snap ik (deels) :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• plizz
BrendonR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:01:

Het is 802.3at power injector. Het is kwa specificatie ongeveer gelijk aan Cisco power injector (AiroNet Air - PWRINJ4).

• BrendonR
Duidelijk, dankjewel!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True