Timeouts op mail die verstuurd word vanaf DA CentOS server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 10:59
Mijn vraag
Ik heb een TransIP VPS server in eigen beheer. Er draait al een ruime tijd een webserver op die het altijd heeft gedaan, tot ergens vorige week. Als mijn klanten nu proberen mail te versturen, dan komt deze niet aan bij de ontvanger. Na ik geloof 48 uur krijgt de klant een servermail dat de mail niet verstuurd kon worden. Als ik vervolgens in Direct Admin ga kijken in het mail log dan zie ik timeouts.

Ik denk dat de problemen zich voordoen nadat ik de exim.pl handmatig heb geupdated nadat hier om werd gevraagd door CustomBuild 2.0 in DA. Ik heb die dag ook andere pakketten geupdated, maar denk niet dat dat ervoor heeft gezorgd dat de mail daardoor kapot is gegaan.

Ik heb ook geprobeerd om de mail server dovecot en exim opnieuw te starten, ook de server opnieuw gestart maar mocht allemaal niet baten.

Iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CentOS met DirectAdmin op Transip VPS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alvast bedankt!

Allan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Het enige wat dan mogelijk is; post even je admin-gegevens zodat wij zelf kunnen kijken?

Serieus; je zegt in ieder geval dat er PL-bestanden zijn aangepast maar nergens dat je die een rollback hebt gegeven? En je zegt dat er timeouts optreden maar dat is wel heeeeel algemeen; heb je inzichtelijk hoe / waar / waarheen / wanneer?

Kan je ook "intern" niet mailen door direct bijvoorbeeld op je vps in te loggen en daar een smtp-commando af te trappen naar een mailbox / domain wat er al op draait?

/edit: aangezien het op dag X is opgetreden en voor alle klanten tegelijk geldt: komt er nog wel mail binnen en is het nu alleen versturen wat niet goed gaat? Heeft die VPS geen "volledige restore" mogelijkheid want ik neem aan dat er gewoon backups bestaan?

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2020 11:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
MAX3400 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Het enige wat dan mogelijk is; post even je admin-gegevens zodat wij zelf kunnen kijken?

Serieus; je zegt in ieder geval dat er PL-bestanden zijn aangepast maar nergens dat je die een rollback hebt gegeven? En je zegt dat er timeouts optreden maar dat is wel heeeeel algemeen; heb je inzichtelijk hoe / waar / waarheen / wanneer?

Kan je ook "intern" niet mailen door direct bijvoorbeeld op je vps in te loggen en daar een smtp-commando af te trappen naar een mailbox / domain wat er al op draait?

/edit: aangezien het op dag X is opgetreden en voor alle klanten tegelijk geldt: komt er nog wel mail binnen en is het nu alleen versturen wat niet goed gaat? Heeft die VPS geen "volledige restore" mogelijkheid want ik neem aan dat er gewoon backups bestaan?
De dingen die ik al had geprobeerd had ik al in de tekst erboven opgesomd. Dacht dat het niet nodig was om het nog een keer te posten aangezien het er boven al stond.

M'n klanten ontvangen nog wel gewoon hun mail. Het viel me op dat het versturen van mail naar de grotere mailproviders als Gmail en Outlook.com die timeouts krijgen. Weet niet of het ook gebeurd bij de andere mailadressen. Interne mail wordt wel gewoon afgeleverd zoals mails die van php mail scripts naar een emailadres op dezelfde server worden gestuurd.

Die rollback had ik nog niet aan gedacht, even kijken of dat een mogelijkheid is gezien ik bang ben dat de klanten dan ook de meest recente mails verliezen.

Edit: Trouwens, als ik een backup terugzet, dan is het probleem waarschijnlijk wel opgelost, maar weet ik nog niet waar het probleem 'm in zat. Of is het beter om een backup terug te zetten zodat de mail in ieder geval wel weer doorloopt?

Bedankt trouwens voor het reageren :-)

[ Voor 6% gewijzigd door allan op 30-06-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als een roll-back van exim.pl het probleem verhelpt zit het probleem daarin. Een rollback zou in de praktijk geen verlies van mails betekenen, maar maak altijd backups.

Doe eens een diff op beide versies, dan weet je wat er toegevoegd is. Dit kan je dan terugkoppelen aan de support van DirectAdmin.

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 01-07-2020 09:19 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
Ik ga het straks even proberen, nu gaat het niet lukken. Ik houd je op de hoogte. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
AW_Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:17:
Als een roll-back van exim.pl het probleem verhelpt zit het probleem daarin. Een rollback zou in de praktijk geen verlies van mails betekenen, maar maak altijd backups.

Doe eens een diff op beide versies, dan weet je wat er toegevoegd is. Dit kan je dan terugkoppelen aan de support van DirectAdmin.
Rollback was helaas niet meer mogelijk, de TransIP backups die er waren gaan maar 24 uur terug. En het probleem is al veel eerder ontstaan. Stom van me dat ik niet gelijk aan de backup dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 12:04

WeirdEye

Eindbaas

Staat je server niet op een blacklist? Dit heb ik zelf namelijk ook gehad met een directadmin vps bij transip. Uiteindelijk na vaak removen van blacklist ervoor gekozen om uit te mailen via transip, dit bieden ze namelijk aan, zorgeloos mailen heet het dacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door WeirdEye op 01-07-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

allan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:44:
[...]

Rollback was helaas niet meer mogelijk, de TransIP backups die er waren gaan maar 24 uur terug. En het probleem is al veel eerder ontstaan. Stom van me dat ik niet gelijk aan de backup dacht.
Als het enkel die exim.pl is, die je verdenkt. Dan kan je toch de oude terugzetten?
Of in je versions.txt file weer de oude versie invoeren van je package (dovecot, exim, whatever) en downgraden door opnieuw te builden. Lees je maar eens in de custombuild functies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het viel me op dat het versturen van mail naar de grotere mailproviders als Gmail en Outlook.com die timeouts krijgen
En kleinere partijen dan? Of ieniemienie-partijen (zoals particulieren)?

En allicht dat ik echt mis wat jij ziet of wat er "logisch" zou zijn aan DirectAdmin; als je timeouts ziet, dan is daar toch minstens een soort van log / trace / 5.x.x melding?

Heeft TransIP geen mening over jouw VPS? Hebben zij logging of iets tegengehouden maar is de mail daarover niet bij jou terechtgekomen?
allan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:44:
[...]

Rollback was helaas niet meer mogelijk, de TransIP backups die er waren gaan maar 24 uur terug.
Kritische noot: je kan dus nooit verder dan 24 uur terug als er iets omvalt op je VPS? Maar hiermee voldoe je dus ook niet aan bepaalde bewaartermijnen of "de RPO en RTO" van je klanten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor zulke dingen maak je normaliter een snapshot. Uiteraard eerst wel even netjes je backup draaien.

Pagina: 1