[how-to] W2K: Routing and Remote Access

Pagina: 1
Acties:

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
Ik probeer nu al een week op verschillende systemen dit aan de praat te krijgen. Zoals bij de meeste meegeleverde tooltjes onder Windows 2000 (Advanced) Server is alles klik en klaar en werkt het meteen.

Mijn uitgang begint op een systeem dat met die huis-tuin-en-keuken wizard is ingesteld als Domain Controller met:

- Active Directory
- DNS
- DHCP

Deze vraagt je dan eerst hoe je domein moet gaan heten, bijvoorbeeld home.local, dan gaat de hele reutel in 1 keer de boel voor je installeren en configgen. Dan reboot de pc automatisch. Je netwerk is dan in principe al klaar voor gebruik, je moet alleen nog wel ff je DHCP Scope authoriseren.

Nu maakte ik eerst altijd gebruik van MS Proxy 2.0, later ISA Server 2000, maar deze programma's zijn naar mijn mening toch wat te beperkt in de dingen die ik graag wil, zoals pingen buiten het netwerk en traceroutes uitvoeren (misschien kan het wel, maar daar gaat nu ff niet om).

Dus dan is de eerste optie, ICS. Dat is opzich heel leuk, maar dan gaat je hele config raar doen, je hebt immers al een DHCP server. Oplossing? DHCP uitzetten en dan maar door ICS laten regelen? Kan wel, maar een hoop management verdwijnt dan.

Andere optie, de optie die ik graag wil gebruiken, Routing and Remote Access. Ik heb dit op 3 verschillende internet verbindingen aan de praat proberen te krijgen, mxstream, Chello en Casema. Bij geen van allen is het mij gelukt om de reutel aan de praat te krijgen.

Het is namelijk dacht ik gewoon weer even de wizard doorlopen, kiezen voor NAT en klaar is keesie. Niet dus.

Op een kale install, dus zonder AD, DNS en DHCP zou het ook moeten werken, want dan kan je gebruik maken van de DHCP server die in RAS zit ingebouwd, ook geen werking in te krijgen.

Dus nu wil ik weten hoe moet ik deze boel nou aan de praat krijgen. En is het echt zo dat je maar 1 van de 3 DHCP servers kan gebruiken (errug verwarrend). Ik gebruik het liefst de DHCP server van Win2k zelf.

Voorlopig hou ik het bij deze beschrijving, ik denk dat er veel meer mensen zijn die graag hun internet willen delen met RAS aangezien het behoorlijk uitgebreid is. Toch kan ik er maar weinig over vinden op GoT.

[update]
ICS heeft een vervelende DHCP server. Deze leased bij elke renew een ander IP adres.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

ehm misschien rare vraag (kan zijn omdat het laat is)

wat is je probleem nu precies? he is een heel lang verhaal over dhcp en ics maar ik weet je probleem niet kan je please wat directer zijn

greetzz
dreamer

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• tiguan
Nadat ik dat wizardje heb doorlopen en voor NAT heb gekozen zou het moeten werken toch? Maar de clients kunnen dan niet internetten. Ik heb nog wel wat lopen rommelen aan de instellingen maar dat zou niet moeten hoeven.

• Dreamer

Dreamer

Foutje

probeer het eens zonder wizard en doe het eens helemaal zelf dat is opzich wat makkelijker want dan weet je sneller waar de fout ligt.

suc6
dreamer

specs | specs server

• tiguan
Hmz, tja. Dan moet ik zeker zelf die routing tabel instellen? Ik heb geen idee hoe dat moet. Maar verder wilde ik dan ook nog weten of je RAS i.c.m. AD, DNS en DHCP kon gebruiken.

Denk b.t.w. dat ik nu naar bed ga, in ieder geval bedankt voor de snelle replies.

• Dreamer

Dreamer

Foutje

als het morgen nog niet is opgelost en ik zie het zal ik wel ff vanuit de zaak aangeven hoe het moet is niet zo heel moeilijk.

specs | specs server

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

Meer geluk dan wijheid :) kheb het net dit weekend geinstalleerd
krijgen je clients bij hun IP nummer eigenlijk een Gateway? zo ja dan zou het moeten werken zo nee dan is het nog niet werkend en moeten we ff naar de "Routing & Remote Acces" tool toegaan *duh*
dan ga je in de tree naar "NAT" toe.
daar zie je je Interne netwerkkaart staan en die moet als property het op Private interface staan.
de externe kaart moet uiteraard op Public interface staan :)
bij probs ff meelen... ik ben toch allerlei shit aan het uittesten (exch2kserv) dus ik steek er misschien nog wat van op ;)

• tiguan
Ehm, nee ze krijgen geen Gateway mee, maar welke DHCP server gebruik je dan? De interne van Windows of die van RAS?

• TG

TG

RAS is remote access... daar zit je niet op te wachten :) nee ik heb alle standaard wizards laten doorlopen en ik heb een scope ingesteld op de standaard DHCP service en die ook geauthoriseerd voor mijn AD...
voor DNS hoef je niets te doen
en dan hoef je alleen bij routing de wizard te volgen en de inet verbinding aan te wijzen...
dan geeft ie standaard een gateway adres door bij iedere DHCP lease

• tiguan
Nou bij mij werkt dat dus niet. Met RAS bedoel ik Routing and Remote Access. In WINNT heette het nog RAS, magoed. Eigenlijk dus RRA :P

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
bij de betreffende scope even bij 'scope options' nummertje 003, oftewel Router je server's ip invullen en dan zou het moeten werken. ik heb bij DNS servers (006) ook nog me eigen ip ingevuld, of dat moet weetik eigenlijk niet eens.

if it aint broke, dont fix it. das me motto bij R&RAS...a het is allemaal een tikkie vaag soms.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• TG

TG

*DOH* psigo... je hebt helemaal gelijk :)
helemaal vergeten van die 2 instellingen voor dhcp... :z

overigens heeft rra geen dhcp server in zich... het is w2k die een dhcp server heeft waar rra ge-/misbruik van maakt *D

• tiguan
Op woensdag 08 augustus 2001 13:37 schreef P5ycho het volgende:
bij de betreffende scope even bij 'scope options' nummertje 003, oftewel Router je server's ip invullen en dan zou het moeten werken. ik heb bij DNS servers (006) ook nog me eigen ip ingevuld, of dat moet weetik eigenlijk niet eens.

if it aint broke, dont fix it. das me motto bij R&RAS...a het is allemaal een tikkie vaag soms.
En ja hoor, dit was dus de oplossing! Vet bedankt man, en alle anderen natuurlijk ook. Hij werkt nu als een speer, heerlijk zeg... :)
Pagina: 1