Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ook ik zou graag met domotica verder willen gaan dan waar we momenteel gebleven zijn, namelijk een simpele KaKu van de Lidl voor de verlichting en een Google Home Mini waarmee we de televisie schakelen.
Afgelopen week bij een collega geweest welke met Hue werkt, en dit werkt toch wel erg mooi, maar er zit ook een flink prijskaartje aan...

Daarnaast willen we meer dan alleen verlichting, b.v. uitlezen slimme meter, aansturen/uitlezen ketel etc.

Wensen:
- Bedienbaar via Google Assistent en Android telefoons
- Stabiel ( WAF, kritisch punt)
- Liefst lokaal, maar niet perse nodig/verplicht
- Aansturen verlichting incl. scenes (warm licht, geen kleur, dimbaar, aan/uit, kleurechtheid tussen verschillende producten)
- Smart plugs met stroommeting
- Terugkoppeling of de opdracht ontvangen/uitgevoerd is (KaKu valt dus af)
- Uitlezen slimme meter
- Aansturen/uitlezen ketel (Intergas HR36/30)
- Weergegevens t.b.v. eventuele aansturing screens (Schaffen we mogelijk in de toekomst aan).
- Aansturen elektrische rolgordijnen (Schaffen we mogelijk in de toekomst aan).

Ik zie echter door alle systemen, fabrikanten, protocollen, programma's, databases etcetc het bos niet meer... Hieronder de informatie voor zover ik die voor mij nu helder heb. Ik snap dat alles niet vanaf 1 device kan, maar ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven, en dan is kwaliteit wel fijn... Vele avonden prutsen, solderen etc, liever niet...
Producten
Hue
+ Zeer stabiel
+ Hoge kwaliteit producten
+ Makkelijk koppelbaar met diverse systemen
- Prijs

Osram
+ Zeer bekend, hoge kwaliteit producten
+ Betaalbaar
+ Erg kleine gateway
+ Ook zonder gateway te gebruiken?
? Stabiliteit?

TRÅDFRI
+ Prijs
- Instabiel. Diverse malen hierover gelezen, WAF is een belangrijk ding in deze, ze moet het wel blijven snappen.

Fibaro
+ Ken ik het product nog niet goed genoeg voor
- Geen verlichting
- Prijs (voor in ieder geval het home center)
- Kwaliteit?

Innr
Mij te onbekend om een oordeel te geven

LSC Connect (Action)
+ Prijs
+ Firmware is te flashen
- Veiligheid? Heb er niet heel goed gevoel bij, het idee van 230V spul via Ali zeg maar
- Weinig producten
- Wi-Fi frequentie
Protocollen
Z-wave
+ Mesh
+ Aparte frequentie, minder storing
+ Aanstuurbaar via stickje

Zigbee
+ Veel producten verkrijgbaar
+ Aanstuurbaar via stickje
- Wi-Fi frequentie, dus mogelijk storing? Lijkt om de praktijk niet voor te komen als ik alle ervaringen zo lees).

Wi-Fi
Mijn gevoel is er niet heel enthousiast over, maar kan niet beschrijven waarom. Er hangt al zoveel op die frequenties in de lucht...

Bluetooth
- Niet geschikt voor de wensen die we hebben

Wat hebben we reeds?
3 * E27 armatuur
2 * E14 armatuur
6 * GU10 armatuur (momenteel 3 geplaatst ivm lichtsterkte)
Google Home
Chromecast Ultra

Wat hebben we nog niet?
Eigenlijk alles wat nodig is voor domotica (slimme lampen, hubs/gateways, etcetc) helemaal niets! Geen Pi's, geen Arduino's, ESP's, databases, NAS, P1-kabel, Node-Red, Grafana, Homey, sticks, noem het maar op... Het is er niet.

Wat hebben we nodig:
Ik kom eigenlijk tot het volgende lijstje:
- Verlichting: Verlichtingsbronnen + gateway + goede (veilige!) Smart plug
- Meter uitlezen: Pi + P1 FTDI kabel
- Ketel: OTGW
- Overige punten (Screens + rolgordijnen) laat ik eerst liggen want dit hebben we nog niet.

Op dit moment kunnen we switchen van energie-contract, en Vattenfal biedt een actie met een Hue startpakket waardoor ik getriggerd raakte. In het pakket van hen zitten de volgende producten:
Dit white ambiance startpakket heeft alles wat je nodig hebt: 3 slimme LED-lampen, een bridge en een draadloze dimmer switch.

Naast het startpakket ontvang je ook het Philips Hue White Ambiance E27 2-pack, de E14 2-pack en de GU10 2-pack. Om je verlichting helemaal te automatiseren krijg je ook een slimme Philips Hue sensor die bij beweging meteen je lampen laat branden op de lichtsterkte van jouw keuze. 
Eigenlijk... Ben ik dus voor de verlichting zo'n beetje in 1 keer klaar met dit pakket! Lampen erin draaien, bridge aansluiten en gaan... Hooguit nog een GU10 lampje. Maar is deze actie echt zo goedkoop? Mijn vermoeden is, dat je je eigen korting betaalt.

Link: https://www.vattenfall.nl...edingen/energiecadeau-xl/

Wie kan mij helpen om niet in bekende valkuilen te stappen op gebied van domotica die ik nog niet ken, maar welke jullie wel kennen? Welke producten raden jullie aan?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:13
Hoe ik ben begonnen was ook met Hue (vind het wit van de lampen mooier dan IKEA) en daarnaast een pi met homeassistant.

Dit zorgde ervoor dat de basis functionaliteit van Hue altijd bruikbaar was, ook wanneer ik per ongeluk m'n Pi / Homeassistant omver geholpen had. Dit deed de WAF ten goede.

In homeassistant deed ik dus wat uitgebreidere schakelingen, met Hue alleen de knopjes aan/uit.
Toen ik wat ervaren werd in het gebruik van homeassistant (ook sneller backuppen en herstellen) besloten om homeassistant icm een zigbee2mqtt gateway te maken. (laatste is dus de Hue vervanger) en homeassistant moest vervolgens ook de basis schakeldingen doen en Hue heb ik gedag gezegd. Inmiddels pi gedag gezegd en Homeassistant in een virtuele omgeving gezet zodat ik naast homeassistant snapshots, ook snapshots van het systeem zelf kan maken.

Verder heeft Homeassistant ook een app die je naar wens kunt inrichten, dus even showen aan partner, extraatje laten en en go :-).

Met het zigbee2mqtt kan ik naast Hue devices ook Xiaomi, IKEA en meer koppelen en zo integreren.

Ben nu bezig met een ESP32 bordje en deze stapsgewijs met wifi en infrarood aan te sturen om uiteindelijk een domme plafond ventilator slim te maken.

Maar kijk vooral naar andere domotica software, homeassistant is slechts er maar 1 en daar heb ik m'n zinnen op gezet. Zo heb je ook Domoticz en vast nog vele anderen.

Zolang je eerst het geknutsel op de achtergrond houd en Hue even de grote lijnen laat beheersen kun jij je eerst op de verschillende technieken oriënteren en zien wat bij jouw wensen past. En hopelijk wordt je partner ook enthousiaster naarmate je dingen begint te automatiseren op basis van triggers en voorwaarden ipv draadloze knopjes hier en daar plaatsen.

[ Voor 0% gewijzigd door Fore! op 30-06-2020 01:46 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Heel veel dingen die ik lees kunnen bij de HomeWizard Link.
Ze hebben eigen lampen, die een stuk goedkoper zijn dan Hue, maar je kunt er ook voor kiezen om Hue te koppelen.

Dacht alleen dat je Hue lampen niet kunt gebruiken om als alarmlamp te gebruiken, maar als ik de koppelpagina zo lees, is dat achterhaald en kun je Hue lampen ook gebruiken als alarm lamp.

(Bij alarm gaan kleurenlampen die je als alarmlamp hebt ingesteld, rood knipperen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99vr7jzZhPloeCShjLS244PGafU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P0uqw4qKHJ1Li7gyb8SNDQeo.png?f=user_large

P1 meter komt als apart apparaat en ben ik nu aan het betatesten. Erg mooi systeem, aantrekkelijk geprijsd. (Mag ik nog niets over noemen).

Wat kan er niet:
- Aansturen uitlezen ketel.
- Niet lokaal, server based
- Raambekleding kan niet
- Weersgegevens zijn beperkt tot temperatuursensoren

Deze zaken kun je allemaal toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgOQ8hJ-roTl9e9NNgAMv1cZmyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fEjJi4asCPhCjILIcjhYQxKa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noIn2tSyKXh1aEfcaSVeJzYA0bQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SDkTimotDl0JQBnHeeSDyNuT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKU_GTQRyW3o_gxZLury94fNarY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/19qmqrV6r2l9RvT0ph1wgCXc.png?f=user_large

Bij lampen van hem zelf heb je alleen maar één type kleurenlamp, dat is de E27:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LlXHSryf-H4-Kw36-MubXIG7tY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lsmjns1DVkp8dNEjggk7WeVk.png?f=user_large

Dus wil je E14 of GU10 kleurenlampen, zul je Hue moeten gebruiken of combineren.
Dat kan wel.

Het is echter geen groot koppel systeem meer, vroeger kon je KAKU en alles en nog wat koppelen. Dat is een beetje voorbij.

Nou ja het zou in theorie nog steeds kunnen met de integratie van de smartswitch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8U1_WloMXwTbrOUX66as-Y8tEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V9AnQx5jHIdRh7svLqpM4yQp.png?f=user_large

Maar ik heb het nooit uitgeprobeerd, de smartswitch is een apparaat waarmee je 433Mhz kunt koppelen en besturen. Maar m.i. wil je daar van wegblijven. KAKU is leuk, maar zeer foutgevoeling. Ik heb wel eens verschillende kerstverlichting met meerdere KAKU schakelaars geschakeld en als die te dicht bij elkaar liggen schakelen ze de ene keer wel en de andere keer niet. Niet betrouwbaar. Daar heb je echt tweewegcommunicatie voor nodig. De Link zelf doet alleen 868Mhz (tweeweg).

Energy sockets werken erg prettig vind ik, je ziet direct wat ze verbruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJtqhZ5eO8p4IHd6MeePZy4FaEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A6pJvoMfImTbdz1InyB6laNq.png?f=user_large

In dit geval zit er op het stekkerblok van de tv één en de luchtzuiveraar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJtqhZ5eO8p4IHd6MeePZy4FaEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A6pJvoMfImTbdz1InyB6laNq.png?f=user_large

De prijzen van lampen zijn aantrekkelijker dan Hue, maar Hue heeft meer keuze.
Om die reden ben ik eigenlijk van plan binnenkort een paar Hue lampen en een bridge toe voegen aan de Link. Hue heeft tegenwoordig ook van die hippe lampen in het zicht met led spiraaltjes. Dat heeft HW zelf niet, allemaal lampen voor uit het zicht (gewoon wit).

Uiteindelijk moet je een keuze maken, hoe veelzijdiger het systeem, hoe hoger het hobby gehalte. Zo het ik een tijdje Domoticz gedraaid, de mogelijkheden zijn eindeloos, maar het ziet er niet uit, geen normale app beschikbaar en ik was iedere maand wel weer een probleem aan het oplossen.

Aangezien ik in dat laatste geen zin meer het en de tijd er niet in wil stoppen, ben ik bij een meer gesloten systeem terecht gekomen. Nadeel is dat de mogelijkheden niet eindeloos zijn, maar uiteindelijk werkt het voor mij prima!

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 30-06-2020 07:54 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 12:26
Als je echt je lijstje in 1 omgeving wil hebben zit je snel vast aan home assistant / domoticz. Daar kan je je hue in toevoegen en alle andere spullen. Is alles plug en play? Dat niet, je zal er vast een paar avondjes mee bezig zijn.

Zodra domotica verder gaat dan de lampjes aansturen moet je meer gaan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dacuuu schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:02:
Als je echt je lijstje in 1 omgeving wil hebben zit je snel vast aan home assistant / domoticz. Daar kan je je hue in toevoegen en alle andere spullen. Is alles plug en play? Dat niet, je zal er vast een paar avondjes mee bezig zijn.

Zodra domotica verder gaat dan de lampjes aansturen moet je meer gaan doen..
Klopt, of accepteren dat je bepaalde zaken iets anders moet aanpakken.

“Vroeger” wilde ik perse controle over alles, dat lampje moet aan als aan deze voor aarde wordt voldaan. Ik heb lang gevraagd om bewegingssensoren voor de poort achter de achtertuin.

Uiteindelijk, waarom eigenlijk?
Je zet de lamp aan op 50% als het donker is en om 00:00 gaat hij naar 100%.

Volgens mij werkt dit nog afschrikwekkender voor inbrekers, want ze lopen de poort niet eens in met al dat licht. Het is ook niet alsof zo’n led lamp zo veel energie verbruikt. Het is goedkoper dan een bewegingssensor erbij.

Soms moet je ook een beetje out-of-the-box denken. Dat heeft bij mij ook een tijdje geduurd moet ik eerlijk bekennen.

Het heeft ook allemaal consequenties, welk type motor kies je bij je zonwering?

Wel denk ik dat je met Hue lampen een redelijk brede keuze hebt in systemen die je kan kiezen.

Zo heb ik de meeste lampen van HomeWizard zelf, omdat ik €14,95 gewoon een erg prettige prijs vind. Maar in de toekomst ben ik daardoor minder flexibel. Aan de andere kant gebruik ik het al ruim 2 jaar en lampen zijn ook niet oneindig. Overstappen kan altijd nog. Voor nu ben ik reuze tevreden.

Het gesloten systeem betekent ook dat je problemen bij een helpdesk kunt neerleggen en dat zij het voor je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Als je toch van 0 moet beginnen qua hardware zou ik je zeker aanraden deze eens te lezen :

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Eventuele vrangen kan je ook het in het GOT topic stellen. Ok het heeft een serieuze leercurve maar is een stuk stabieler en uitbreidbaar (handig om het in stukjes te doen) dan de systemen die je opgesomd hebt.

Die systemen zijn op het eerste gezicht vaak makkelijk (armatuur indraaien ,app installeren en gaan ...) maar vaak duiken er dan problemen op (bv bridge vastgelopen, slechte wifi , etc) en is niet bevorderlijk voor de WAF.

Die plc's zijn low level. Eenmaal op punt kan daar weinig mee misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 20:53
Eens met @BlakHawk, ik zelf heb jaren domoticz gedraaid. Maar was ook regelmatig allerlei reut aan het oplossen. Ik ga na de vakantie voor een home center 3 van fibaro. Meer gesloten, maar (hopelijk) veel stabieler.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
SonOfSam schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:42:
Eens met @BlakHawk, ik zelf heb jaren domoticz gedraaid. Maar was ook regelmatig allerlei reut aan het oplossen. Ik ga na de vakantie voor een home center 3 van fibaro. Meer gesloten, maar (hopelijk) veel stabieler.
Ziet er mooi uit, maar wel duur zeg.
599 euro en dan heb je nog niets in je huis hangen.

Ik kijk hier nog wel eens voor HomWizard meuk, voor de Link:
https://www.blokker.nl/search?q=smartwares%20pro

Dan heb je een setje van 2 stopcontact schakelaars (kunnen energieverwbruik meten) en een HomWizard Link, die normaal €59,95 kost, voor totaal €49,95
https://www.blokker.nl/p/...kerset-pro-series/1926258

Echt een koopje...

De kleurenlampen moet je daar juist niet kopen, die zijn bij HomeWizard zelf €14,95:
https://www.homewizard.nl/shop/link/alles-voor-link
frv schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:36:
Als je toch van 0 moet beginnen qua hardware zou ik je zeker aanraden deze eens te lezen :

Eventuele vrangen kan je ook het in het GOT topic stellen. Ok het heeft een serieuze leercurve maar is een stuk stabieler en uitbreidbaar (handig om het in stukjes te doen) dan de systemen die je opgesomd hebt.

Die systemen zijn op het eerste gezicht vaak makkelijk (armatuur indraaien ,app installeren en gaan ...) maar vaak duiken er dan problemen op (bv bridge vastgelopen, slechte wifi , etc) en is niet bevorderlijk voor de WAF.

Is zoiets niet alleen te doen als je huis nog gebouwd moet worden, met nieuwbouw, zodat je overal rekening mee kan houden? Bij bestaande bouw is dit toch lastiger?

[ Voor 44% gewijzigd door BlakHawk op 30-06-2020 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frv

frv

BlakHawk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Is zoiets niet alleen te doen als je huis nog gebouwd moet worden, met nieuwbouw, zodat je overal rekening mee kan houden? Bij bestaande bouw is dit toch lastiger?
Nee en ja ... Je moet wel de mogelijkheid hebben om wat kabels bij te trekken. Al was het maar signaalkabel. Relais en andere modules kan je altijd plaatsen los van de hoofdunit ...
Voor elke situatie in renovatie is ook wel een oplossing te vinden mits wat creatief denken.
Kan je natuurlijk NIKS van kabels bijleggen (of wil je dat niet) dan is dit inderdaad geen systeem voor je en zit je vast aan wifi/draadloze oplossingen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51
Wij waren zelf begonnen met een aantal Hue lampen. Daar toen niet mee doorgegaan omdat ze toen nog vol aan gingen nadat de stroom eraf ging. Dit is nu niet meer zo. Je kunt een waarde opgeven of de laatste waarde.

Ben zelf overgegaan langzaamaan (lees: alleen de kamer van mijn dochter :P) op Fibaro dimmers.
Ik zag dat je als nadeel op hebt gegeven dat er geen verlichting in zit, maar die modules geven voeding door naar de lampen. Ofwel, je kunt kiezen voor dimbare ledlampen.
Er is een moedermodule voor om alles te besturen, maar heb zelf Domoticz in gebruik. Echter heb ik me er nog niet echt in kunnen verdiepen. Wel de module ingesteld zodat die zonder communicatie ook gewoon zijn ding doet.
Dus de fibaro dimmer kan zelf dimmen en aan/uit en vol aan vanuit gedimde stand zonder tussenkomst van mijn server. Mocht die dus niet aan staan om wat voor reden dan ook, dan blijft het huis wel verder werken. Buiten stroomstoringen dan.

Enige waar ik wel Hue voor heb, is de RGBW led strips. Dit kreeg ik niet anders makkelijk voor elkaar. Daar zijn ze in ieder geval ideaal voor.

Dat zijn mijn twee centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Arunia schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:22:
Wij waren zelf begonnen met een aantal Hue lampen. Daar toen niet mee doorgegaan omdat ze toen nog vol aan gingen nadat de stroom eraf ging. Dit is nu niet meer zo. Je kunt een waarde opgeven of de laatste waarde.

Ben zelf overgegaan langzaamaan (lees: alleen de kamer van mijn dochter :P) op Fibaro dimmers.
Ik zag dat je als nadeel op hebt gegeven dat er geen verlichting in zit, maar die modules geven voeding door naar de lampen. Ofwel, je kunt kiezen voor dimbare ledlampen.
Er is een moedermodule voor om alles te besturen, maar heb zelf Domoticz in gebruik. Echter heb ik me er nog niet echt in kunnen verdiepen. Wel de module ingesteld zodat die zonder communicatie ook gewoon zijn ding doet.
Dus de fibaro dimmer kan zelf dimmen en aan/uit en vol aan vanuit gedimde stand zonder tussenkomst van mijn server. Mocht die dus niet aan staan om wat voor reden dan ook, dan blijft het huis wel verder werken. Buiten stroomstoringen dan.

Enige waar ik wel Hue voor heb, is de RGBW led strips. Dit kreeg ik niet anders makkelijk voor elkaar. Daar zijn ze in ieder geval ideaal voor.

Dat zijn mijn twee centen.
Dat is wel een goede.
Het lastige bij "mijn" HomeWizard Link systeem is dat je een keuze moet maken. Wij hebben "wall switch converters", daarmee maak je je bestaande schakelaar "slim". https://www.homewizard.nl...link/wallswitch-converter

Bij installatie kies je voor direct met de lamp, of via de HomeWizard Link.
Nadeel van via de Link, is dat het stopt met werken als de Link geen stroom heeft, of defect is.
Nadeel van direct, is dat je geen schakelmomenten kunt instellen. Of scenes kunt koppelen aan de schakelaar.

Wel ben ik van mening dat er juist altijd stroom op je lamp moet staan. Of hij aan of uit moet, wordt door andere voorwaarden afgehandeld.

Zo is dat dus ook bij mij geregeld, alle lampen staan op permanente spanning. Als een lamp uit staat en iemand komt ongewenst je huis binnen, gebeurt er niets als er geen stroom op staat. Je hebt dan nog steeds wel een loeiende sirene, maar de rood knipperende lampen missen dan.

Hetzelfde bij brand, brand is nooit gepland. Bij brand gaan alle kleurenlampen rood branden, dat wil je altijd, omdat rood een kleur is die bij rook het beste zichtbaar is. Dan wil je continu spanning op je lampen.

Het lastige is ook dat een perfect systeem niet bestaat. Bij ieder systeem doe je concessies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Fore! schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 01:44:
Hoe ik ben begonnen was ook met Hue (vind het wit van de lampen mooier dan IKEA) en daarnaast een pi met homeassistant.

Dit zorgde ervoor dat de basis functionaliteit van Hue altijd bruikbaar was, ook wanneer ik per ongeluk m'n Pi / Homeassistant omver geholpen had. Dit deed de WAF ten goede.

In homeassistant deed ik dus wat uitgebreidere schakelingen, met Hue alleen de knopjes aan/uit.
Toen ik wat ervaren werd in het gebruik van homeassistant (ook sneller backuppen en herstellen) besloten om homeassistant icm een zigbee2mqtt gateway te maken. (laatste is dus de Hue vervanger) en homeassistant moest vervolgens ook de basis schakeldingen doen en Hue heb ik gedag gezegd. Inmiddels pi gedag gezegd en Homeassistant in een virtuele omgeving gezet zodat ik naast homeassistant snapshots, ook snapshots van het systeem zelf kan maken.

Verder heeft Homeassistant ook een app die je naar wens kunt inrichten, dus even showen aan partner, extraatje laten en en go :-).

Met het zigbee2mqtt kan ik naast Hue devices ook Xiaomi, IKEA en meer koppelen en zo integreren.

Ben nu bezig met een ESP32 bordje en deze stapsgewijs met wifi en infrarood aan te sturen om uiteindelijk een domme plafond ventilator slim te maken.

Maar kijk vooral naar andere domotica software, homeassistant is slechts er maar 1 en daar heb ik m'n zinnen op gezet. Zo heb je ook Domoticz en vast nog vele anderen.

Zolang je eerst het geknutsel op de achtergrond houd en Hue even de grote lijnen laat beheersen kun jij je eerst op de verschillende technieken oriënteren en zien wat bij jouw wensen past. En hopelijk wordt je partner ook enthousiaster naarmate je dingen begint te automatiseren op basis van triggers en voorwaarden ipv draadloze knopjes hier en daar plaatsen.
Dit klinkt wel als een mooi systeem. Beginnen met HUE, vervolgens HomeAssistant erbij om de zaken uit te breiden. Op die manier kan ik in ieder geval de eerste stappen zetten en vervolgens stap voor stap verder gaan.

Dat HomeAssistant een app heeft, is wel een pluspunt, want wij doen zo'n beetje alles vanaf de telefoon (of Google Home Mini). Als ik HA vergelijk met Domoticz, lijkt die laatste meer gericht te zijn op een interface-gestuurde bediening, meer iets voor een tablet aan de wand o.i.d. Stiekem wel een wens (hebben nog een oude tablet liggen), maar denk dat HA makkelijker zal zijn in het begin.
BlakHawk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 03:58:
Even knippen in een lange quote
Op zich ziet dit er erg nice uit! Veel mogelijkheden qua apparaten etc. 1 nadeel waar ik eerder ook tegenaan liep toen ik naar domotica zat te kijken, is dat Homewizard een eigen gesloten protocol gebruikt, geen Zigbee of Z-wave. Mijn inziens maakt dit het later koppelen van apparaten moeilijker, want je bent verplicht de gateway/bridge nodig.
BlakHawk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Klopt, of accepteren dat je bepaalde zaken iets anders moet aanpakken.

“Vroeger” wilde ik perse controle over alles, dat lampje moet aan als aan deze voor aarde wordt voldaan. Ik heb lang gevraagd om bewegingssensoren voor de poort achter de achtertuin.

Uiteindelijk, waarom eigenlijk?
Je zet de lamp aan op 50% als het donker is en om 00:00 gaat hij naar 100%.

Volgens mij werkt dit nog afschrikwekkender voor inbrekers, want ze lopen de poort niet eens in met al dat licht. Het is ook niet alsof zo’n led lamp zo veel energie verbruikt. Het is goedkoper dan een bewegingssensor erbij.

Soms moet je ook een beetje out-of-the-box denken. Dat heeft bij mij ook een tijdje geduurd moet ik eerlijk bekennen.

Het heeft ook allemaal consequenties, welk type motor kies je bij je zonwering?

Wel denk ik dat je met Hue lampen een redelijk brede keuze hebt in systemen die je kan kiezen.

Zo heb ik de meeste lampen van HomeWizard zelf, omdat ik €14,95 gewoon een erg prettige prijs vind. Maar in de toekomst ben ik daardoor minder flexibel. Aan de andere kant gebruik ik het al ruim 2 jaar en lampen zijn ook niet oneindig. Overstappen kan altijd nog. Voor nu ben ik reuze tevreden.

Het gesloten systeem betekent ook dat je problemen bij een helpdesk kunt neerleggen en dat zij het voor je oplossen.
Je geeft aan dat je 'vroeger' overal controle over wilde, voorwaarden etc. Vervolgens heb je het over out-of-the-box denken, maar ik zie in je reactie niet echt hoe je het nu dan ingericht hebt, met welke systemen, en waarom je eisen nu dan anders zijn geworden.
frv schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:36:

Erg interessant, bijna professioneel qua setup, maar dat ga ik hier niet redden. Ik heb amper loze leidingen, en kabels trekken etc wordt voor nu een bridge (no pun intended :+ ) too far. Slechte Wi-Fi hebben we inmiddels geen last meer van met een Ubiquiti. Qua vastlopen van een bridge, komt dit vaak voor bij HUE?

Iemand verder nog valkuilen, waarvan jullie zeggen "dit ga je zeker weten tegen komen"? KaKu mijden gaan we zeker doen, veel te foutgevoelig en leuk als de buren ook zo'n setje hebben :P.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
The Executer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:58:
Op zich ziet dit er erg nice uit! Veel mogelijkheden qua apparaten etc. 1 nadeel waar ik eerder ook tegenaan liep toen ik naar domotica zat te kijken, is dat Homewizard een eigen gesloten protocol gebruikt, geen Zigbee of Z-wave. Mijn inziens maakt dit het later koppelen van apparaten moeilijker, want je bent verplicht de gateway/bridge nodig.
Idd, nadeel en een voordeel.
Nadeel is dat je niet alles kunt hergebruiken bij een nieuw systeem. Tenzij je toch Hue wil gaan gebruiken in combinatie, dan kun je Hue gewoon hergebruiken.
Voordeel is dat je problemen gewoon bij een service desk kunt neerleggen.
Je geeft aan dat je 'vroeger' overal controle over wilde, voorwaarden etc. Vervolgens heb je het over out-of-the-box denken, maar ik zie in je reactie niet echt hoe je het nu dan ingericht hebt, met welke systemen, en waarom je eisen nu dan anders zijn geworden.
Vroeger met de HomeWizard (was net zoiets als home assistent, of homey), kon je alles en nog wat aan de HomeWizard knopen. Gevolg was dat de ene keer het ene niet werkte, dan het andere niet.

Vroeger kon je allerlei voorwaaren meegeven aan schakelingen. Als dit. dan dat.
De Link is veel eenvoudiger geworden. Ik kan hem aan mijn oma geven en het blijft gewoon werken.

Vroeger deed ik met lichtsterkte meter de lamepen aan of uit, of met beweging. Dat bedoel ik met "controle houden".

De link is eenvoudiger.
Je hebt presets:
- Thuis
- Weg
- Vakantie
- Slapen

Afhankelijk van de preset zeg je gewoon of een lamp "in het donker" aan of uit moet, per preset. De Link regelt vervolgens wanneer het donker is.
Dat bedoel ik met simpeler, je geeft de complete controle uit handen, dat je iedere parameter wil controleren voordat een lamp aangaat. Nu zeg je gewoon of je hem:
- Aan wil in donker
- Aan wil als preventielamp (dan varieren aan en uit tijden)
- Aan wil als alarmlamp (voor alarm en rookmelders)

Dat zijn de enige opties. Je geeft de exacte voorwaarden uit handen.
Waar ik vroeger schema's maakte zodat een lamp de ene dag eerder of later aan of uit ging (zodat dieven niet gelijk merkten dat het op tijden schakelde), regelt het apparaat dat nu zelf. Die controle geef je uit handen.

Net als in de tuin, in plaats van pas aan te gaan bij beweging, staat hij nu gewoon standaard aan vanaf 00:00 uur tot dat de zon opkomt. Ook dat regelt de Link, zon onder en zon op. Die controle geef je dan uit handen.

Ik vind het persoonlijk heerlijk, maar ik ken zat mensen die meer controle willen.
Vaak komt dat ook met meer programmeren...

De presets wijzigen als je telefoon "thuis" komt. Uiteraard kijkt hij naar de pool van aangemelde telefoons bij jouw huishouden en combineert die. Pas ala alle telefoons weg zijn, gaat de preset op "Weg" en wanneer één toestel thuis komt, gaat de preset op "thuis". Daar is ook het alarmsysteem op gebaseerd. Zonder codes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

Erg interessant, bijna professioneel qua setup, maar dat ga ik hier niet redden. Ik heb amper loze leidingen, en kabels trekken etc wordt voor nu een bridge (no pun intended :+ ) too far. Slechte Wi-Fi hebben we inmiddels geen last meer van met een Ubiquiti. Qua vastlopen van een bridge, komt dit vaak voor bij HUE?

Iemand verder nog valkuilen, waarvan jullie zeggen "dit ga je zeker weten tegen komen"? KaKu mijden gaan we zeker doen, veel te foutgevoelig en leuk als de buren ook zo'n setje hebben :P.
Nou ik installeer het momenteel in een renovatie en moet zeggen dat het heus wel meevalt. Zolang je ergens een ethernetkabel/SVV (stuurkabel) kan krijgen kan je al heel veel hoor. De relais bv kan je ook op "afstand" monteren (bv klein kastje op de zolder ... Je kan zelfs een 2de plc of buskoppelaar daar plaatsen en de communicatie tussen beide verloopt dan via modbus (serieel of over je bestaande ethernet bekabeling)

Het vergt wel wat meer inspanning en werk en de leercurve is ook niet van de poes maar de mogelijkheden zijn eindeloos en mits creatief shoppen op ebay kun je met 2de handsmodules prachtige dingen doen.

Als er 1 voordeel is wat voor mij doorslaggevend is : Het is industrieel spul. Superstabiel. Haast niet kapot te krijgen.

Hue heb ik nog niet mee gespeeld maar enkele andere domotica oplossingen vond ik toch niet zo stabiel werken of vereisten een raspberry of PC die 24/7 aanstaat. Niet bevorderlijk voor de WAF als het licht niet aangaat omdat je effe wat updates aan het doen bent :p Het devies is dus : Hoe eenvoudiger hoe beter en qua eenvoud kan je gewoon niet beter doen dan een PLC + Digitale ingang / uitgang met een relais.

Wil je wat specialere dingen doen en schrikt het programmeren in codesys je af dan doe je basis zaken op de PLC (licht aan/uit) en gebruik je MQTT of Modbus voor communicatie met iets als homeassistant of openhab (of IP Symcon zoals femme). Voordeel : complexiteit mogelijk in het platform waar je je het best bijvoelt en als je server crashed dan kan je vriendin tenminste nog het licht aandoen via de plc :p

[ Voor 10% gewijzigd door frv op 30-06-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:13
[...]

Dat HomeAssistant een app heeft, is wel een pluspunt, want wij doen zo'n beetje alles vanaf de telefoon (of Google Home Mini). Als ik HA vergelijk met Domoticz, lijkt die laatste meer gericht te zijn op een interface-gestuurde bediening, meer iets voor een tablet aan de wand o.i.d.

[...]
Oh dat bedoelde ik eigenlijk met een "app". Die laat eigenlijk ook de webinterface zien (kun je zelf instellen, per gebruiker en meerdere profielen). Deze app start overigens een stuk sneller dan de Hue app.

Alle lampjes zijn klikbaar, maar worden over het algemeen aangestuurd wanneer er iemand in de betreffende kamer is en ook donker genoeg is.

Voorbeeldje even snel in elkaar geflanst tijdje terug (klik voor vergroten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aauKGELVMQjUiVJzKk5sSunZhdk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3wy6R1xvExzVmXUqQHReqvz.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 4% gewijzigd door Fore! op 30-06-2020 18:15 ]

Pagina: 1