Ook ik zou graag met domotica verder willen gaan dan waar we momenteel gebleven zijn, namelijk een simpele KaKu van de Lidl voor de verlichting en een Google Home Mini waarmee we de televisie schakelen.
Afgelopen week bij een collega geweest welke met Hue werkt, en dit werkt toch wel erg mooi, maar er zit ook een flink prijskaartje aan...
Daarnaast willen we meer dan alleen verlichting, b.v. uitlezen slimme meter, aansturen/uitlezen ketel etc.
Wensen:
- Bedienbaar via Google Assistent en Android telefoons
- Stabiel ( WAF, kritisch punt)
- Liefst lokaal, maar niet perse nodig/verplicht
- Aansturen verlichting incl. scenes (warm licht, geen kleur, dimbaar, aan/uit, kleurechtheid tussen verschillende producten)
- Smart plugs met stroommeting
- Terugkoppeling of de opdracht ontvangen/uitgevoerd is (KaKu valt dus af)
- Uitlezen slimme meter
- Aansturen/uitlezen ketel (Intergas HR36/30)
- Weergegevens t.b.v. eventuele aansturing screens (Schaffen we mogelijk in de toekomst aan).
- Aansturen elektrische rolgordijnen (Schaffen we mogelijk in de toekomst aan).
Ik zie echter door alle systemen, fabrikanten, protocollen, programma's, databases etcetc het bos niet meer... Hieronder de informatie voor zover ik die voor mij nu helder heb. Ik snap dat alles niet vanaf 1 device kan, maar ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven, en dan is kwaliteit wel fijn... Vele avonden prutsen, solderen etc, liever niet...
+ Zeer stabiel
+ Hoge kwaliteit producten
+ Makkelijk koppelbaar met diverse systemen
- Prijs
Osram
+ Zeer bekend, hoge kwaliteit producten
+ Betaalbaar
+ Erg kleine gateway
+ Ook zonder gateway te gebruiken?
? Stabiliteit?
TRÅDFRI
+ Prijs
- Instabiel. Diverse malen hierover gelezen, WAF is een belangrijk ding in deze, ze moet het wel blijven snappen.
Fibaro
+ Ken ik het product nog niet goed genoeg voor
- Geen verlichting
- Prijs (voor in ieder geval het home center)
- Kwaliteit?
Innr
Mij te onbekend om een oordeel te geven
LSC Connect (Action)
+ Prijs
+ Firmware is te flashen
- Veiligheid? Heb er niet heel goed gevoel bij, het idee van 230V spul via Ali zeg maar
- Weinig producten
- Wi-Fi frequentie
+ Mesh
+ Aparte frequentie, minder storing
+ Aanstuurbaar via stickje
Zigbee
+ Veel producten verkrijgbaar
- Wi-Fi frequentie, dus mogelijk storing? Lijkt om de praktijk niet voor te komen als ik alle ervaringen zo lees).
Wi-Fi
Mijn gevoel is er niet heel enthousiast over, maar kan niet beschrijven waarom. Er hangt al zoveel op die frequenties in de lucht...
Bluetooth
- Niet geschikt voor de wensen die we hebben
Wat hebben we reeds?
3 * E27 armatuur
2 * E14 armatuur
6 * GU10 armatuur (momenteel 3 geplaatst ivm lichtsterkte)
Google Home
Chromecast Ultra
Wat hebben we nog niet?
Eigenlijk alles wat nodig is voor domotica (slimme lampen, hubs/gateways, etcetc) helemaal niets! Geen Pi's, geen Arduino's, ESP's, databases, NAS, P1-kabel, Node-Red, Grafana, Homey, sticks, noem het maar op... Het is er niet.
Wat hebben we nodig:
Ik kom eigenlijk tot het volgende lijstje:
- Verlichting: Verlichtingsbronnen + gateway + goede (veilige!) Smart plug
- Meter uitlezen: Pi + P1 FTDI kabel
- Ketel: OTGW
- Overige punten (Screens + rolgordijnen) laat ik eerst liggen want dit hebben we nog niet.
Op dit moment kunnen we switchen van energie-contract, en Vattenfal biedt een actie met een Hue startpakket waardoor ik getriggerd raakte. In het pakket van hen zitten de volgende producten:
Link: https://www.vattenfall.nl...edingen/energiecadeau-xl/
Wie kan mij helpen om niet in bekende valkuilen te stappen op gebied van domotica die ik nog niet ken, maar welke jullie wel kennen? Welke producten raden jullie aan?
Afgelopen week bij een collega geweest welke met Hue werkt, en dit werkt toch wel erg mooi, maar er zit ook een flink prijskaartje aan...
Daarnaast willen we meer dan alleen verlichting, b.v. uitlezen slimme meter, aansturen/uitlezen ketel etc.
Wensen:
- Bedienbaar via Google Assistent en Android telefoons
- Stabiel ( WAF, kritisch punt)
- Liefst lokaal, maar niet perse nodig/verplicht
- Aansturen verlichting incl. scenes (warm licht, geen kleur, dimbaar, aan/uit, kleurechtheid tussen verschillende producten)
- Smart plugs met stroommeting
- Terugkoppeling of de opdracht ontvangen/uitgevoerd is (KaKu valt dus af)
- Uitlezen slimme meter
- Aansturen/uitlezen ketel (Intergas HR36/30)
- Weergegevens t.b.v. eventuele aansturing screens (Schaffen we mogelijk in de toekomst aan).
- Aansturen elektrische rolgordijnen (Schaffen we mogelijk in de toekomst aan).
Ik zie echter door alle systemen, fabrikanten, protocollen, programma's, databases etcetc het bos niet meer... Hieronder de informatie voor zover ik die voor mij nu helder heb. Ik snap dat alles niet vanaf 1 device kan, maar ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven, en dan is kwaliteit wel fijn... Vele avonden prutsen, solderen etc, liever niet...
Producten
Hue+ Zeer stabiel
+ Hoge kwaliteit producten
+ Makkelijk koppelbaar met diverse systemen
- Prijs
Osram
+ Zeer bekend, hoge kwaliteit producten
+ Betaalbaar
+ Erg kleine gateway
+ Ook zonder gateway te gebruiken?
? Stabiliteit?
TRÅDFRI
+ Prijs
- Instabiel. Diverse malen hierover gelezen, WAF is een belangrijk ding in deze, ze moet het wel blijven snappen.
Fibaro
+ Ken ik het product nog niet goed genoeg voor
- Geen verlichting
- Prijs (voor in ieder geval het home center)
- Kwaliteit?
Innr
Mij te onbekend om een oordeel te geven
LSC Connect (Action)
+ Prijs
+ Firmware is te flashen
- Veiligheid? Heb er niet heel goed gevoel bij, het idee van 230V spul via Ali zeg maar
- Weinig producten
- Wi-Fi frequentie
Protocollen
Z-wave+ Mesh
+ Aparte frequentie, minder storing
Zigbee
+ Veel producten verkrijgbaar
- Wi-Fi frequentie, dus mogelijk storing? Lijkt om de praktijk niet voor te komen als ik alle ervaringen zo lees).
Wi-Fi
Mijn gevoel is er niet heel enthousiast over, maar kan niet beschrijven waarom. Er hangt al zoveel op die frequenties in de lucht...
Bluetooth
- Niet geschikt voor de wensen die we hebben
Wat hebben we reeds?
3 * E27 armatuur
2 * E14 armatuur
6 * GU10 armatuur (momenteel 3 geplaatst ivm lichtsterkte)
Google Home
Chromecast Ultra
Wat hebben we nog niet?
Eigenlijk alles wat nodig is voor domotica (slimme lampen, hubs/gateways, etcetc) helemaal niets! Geen Pi's, geen Arduino's, ESP's, databases, NAS, P1-kabel, Node-Red, Grafana, Homey, sticks, noem het maar op... Het is er niet.
Wat hebben we nodig:
Ik kom eigenlijk tot het volgende lijstje:
- Verlichting: Verlichtingsbronnen + gateway + goede (veilige!) Smart plug
- Meter uitlezen: Pi + P1 FTDI kabel
- Ketel: OTGW
- Overige punten (Screens + rolgordijnen) laat ik eerst liggen want dit hebben we nog niet.
Op dit moment kunnen we switchen van energie-contract, en Vattenfal biedt een actie met een Hue startpakket waardoor ik getriggerd raakte. In het pakket van hen zitten de volgende producten:
Eigenlijk... Ben ik dus voor de verlichting zo'n beetje in 1 keer klaar met dit pakket! Lampen erin draaien, bridge aansluiten en gaan... Hooguit nog een GU10 lampje. Maar is deze actie echt zo goedkoop? Mijn vermoeden is, dat je je eigen korting betaalt.Dit white ambiance startpakket heeft alles wat je nodig hebt: 3 slimme LED-lampen, een bridge en een draadloze dimmer switch.
Naast het startpakket ontvang je ook het Philips Hue White Ambiance E27 2-pack, de E14 2-pack en de GU10 2-pack. Om je verlichting helemaal te automatiseren krijg je ook een slimme Philips Hue sensor die bij beweging meteen je lampen laat branden op de lichtsterkte van jouw keuze.
Link: https://www.vattenfall.nl...edingen/energiecadeau-xl/
Wie kan mij helpen om niet in bekende valkuilen te stappen op gebied van domotica die ik nog niet ken, maar welke jullie wel kennen? Welke producten raden jullie aan?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross