Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC ouders - €300

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 040-Skillz
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn ouders en zal voornamelijk gebruikt worden voor e-mail, office en browsen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget bedraagt €300,-. Het is idee is dat mijn pa en ik hem samen in elkaar gaan zetten (hebben we nog nooit gedaan).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment hebben ze twee harde schijven à 1TB aan opslag, deze gegevens moeten mee naar het nieuwe systeem, dus ik weet niet wat handig is. Als we de schijven over kunnen nemen scheelt dat natuurlijk tijd en geld, maar gezien de leeftijd van deze schijven weet ik niet of dat verstandig is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Simpele processor, 8GB RAM (of misschien zelfs 16GB, qua futureproof en zo), behuizing, voeding en opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, maar wil geen trammelant met de PC, omdat ik zelf niet heel vaak thuis ben (student op kamers).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een PC die niet te veel lawaai maakt, grootte is niet echt een probleem en stroomverbruik ook niet echt. Daarnaast is het wel echt een grote wens dat de PC zo'n ongeveer 8 jaar mee kan. De huidige PC is namelijk ontzettend traag geworden en voldoet niet meer aan de wensen.

Ga je overklokken?
Niet van toepassing.

Wat verwacht je van ons?
Zelf heb ik geprobeerd wat in elkaar te knutselen aan de hand van de BBG van mei. Ik vraag me af of ik de huidige HDD over kan nemen, of dat ik beter een nieuwe aan kan schaffen. Daarnaast twijfel ik dus over 8GB of 16GB ram qua futureproof en of het systeem balanced is. Ik sta open voor suggesties (kant-en-klare PC of tweedehands), mits deze aan de bovengenoemde wensen voldoen natuurlijk. Ook hoor ik graag of er ergens nog wat bespaard kan worden, dit biedt meer ruimte voor een eventuele HDD.

Oude PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3 3240 Boxed€ 122,99€ 122,99
1MoederbordenMSI H61M-P20 (G3)€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 37,01€ 37,01
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 38,72€ 38,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,72

En 4GB ram DDR3 799Mhz (deze kon ik namelijk niet meer vinden)

Nieuwe PC:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 88,-€ 88,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 47,-€ 47,-
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 34,61€ 34,61
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,-€ 49,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 33,90€ 33,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,41

Edit: mochten we ergens op besparen doen we dat graag, wat goedkoper kan is altijd fijn natuurlijk. Daarnaast zat ik evt aan deze harde schijf te denken, indien de oude vervangen moet worden. pricewatch: Seagate Barracuda, 1TB

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Als je alleen maar 240 GB opslag pakt dan ontkom je er niet aan om minimaal 1 HDD mee te nemen.
Voor rest heb je heel netjes voor alles minimum gepakt.

Zet je er Linux op?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Zitten er 1 of 2 sticks ram in het huidige systeem? Je zou ook een SSD en 4GB ram bij kunnen plaatsen met een fresh install van windows op de SSD, zal het systeem al veel sneller van worden.

• 040-Skillz
99ruud99 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:04:
Als je alleen maar 240 GB opslag pakt dan ontkom je er niet aan om minimaal 1 HDD mee te nemen.
Voor rest heb je heel netjes voor alles minimum gepakt.

Zet je er Linux op?
Nee ik ga kijken of de huidige licentie overgezet kan worden en anders voor twee tientjes een licentie :X (ik weet dat het niet zo netjes is, maar niet van plan om 1/3 van het budget al aan een licentie uit te geven)
kgd92 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:05:
Zitten er 1 of 2 sticks ram in het huidige systeem? Je zou ook een SSD en 4GB ram bij kunnen plaatsen met een fresh install van windows op de SSD, zal het systeem al veel sneller van worden.
1 stick vgm, het is namelijk single channel. Opzich wel een goed idee inderdaad, maar kan je tegenwoordig nog wel aan 4GB ram DDR3 800Mhz komen?

• 99ruud99
tuurlijk kan dat , wil je nieuw of tweedehands ?

ps - ik zou hetzelfde doen met licentie :P

• 040-Skillz
99ruud99 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:29:
tuurlijk kan dat , wil je nieuw of tweedehands ?

ps - ik zou hetzelfde doen met licentie :P
Maakt niet zoveel uit, zo lang alles maar werkt en het om een leuke prijs gaat (verhoudingsgewijs). Dus als je kijkt naar het aantal jaren dat hij nog mee kan en de investering.

Heb de informatie hieruit gehaald https://imgur.com/a/HT5E4Xp (ss van speccy op de huidige PC)

[ Voor 11% gewijzigd door 040-Skillz op 30-06-2020 10:35 ]

• 99ruud99
Gezien je niet wist welke RAM stick je exact had, hier 2x 4 GB (lijkt me wel voldoende) op 1600 mt/s

pricewatch: G.Skill Value F3-1600C11D-8GNS

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
Koop een HP Elitedesk, breid deze uit met extra ram en ssd of zoek er 1 waar dit al in zit.

Zoiets als dit: https://www.marktplaats.n...gb-ssd-nvidia-quadro.html

Of dit:

https://www.marktplaats.n...-sff-i5-4570-sff-ssd.html

Deze zijn erg stil btw.

Moet er nog een scherm bij? Daar heb je nog ruimte voor.

16GB ram is futureproof, voor power users.

• 040-Skillz
99ruud99 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:39:
Gezien je niet wist welke RAM stick je exact had, hier 2x 4 GB (lijkt me wel voldoende) op 1600 mt/s

pricewatch: G.Skill Value F3-1600C11D-8GNS
Bedankt! Is dat RAM geheugen gemakkelijk te vervangen (aangezien we nogal onervaren zijn)?

• 040-Skillz
pennywiser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:39:
Koop een HP Elitedesk, breid deze uit met extra ram en ssd of zoek er 1 waar dit al in zit.

Zoiets als dit: https://www.marktplaats.n...gb-ssd-nvidia-quadro.html

Of dit:

https://www.marktplaats.n...-sff-i5-4570-sff-ssd.html

Deze zijn erg stil btw.

Moet er nog een scherm bij? Daar heb je nog ruimte voor.

16GB ram is futureproof, voor power users.
Ik zie dat ze ook erg compact zijn en we zijn nogal onervaren qua PC bouwen/aanpassen. Is dit dan wel een verstandige keuze?

• 99ruud99
ja, MAAR weet dat dit wel nog ddr3 is, want het moet bij een processor van 7 jaar oud.
het staat dus niet in verhouding met een nieuwere pc.

• 040-Skillz
Ik ben trouwens nog wat vergeten te vragen, is het mogelijk om de huidige optische drive mee over te zetten in het nieuwe systeem of is dit "ouderwets" en kan dit niet meer tegenwoordig?

• pennywiser
040-Skillz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Ik zie dat ze ook erg compact zijn en we zijn nogal onervaren qua PC bouwen/aanpassen. Is dit dan wel een verstandige keuze?
Je hebt er weinig werk aan, als je zorgt dat er reeds 8GB ram en een SD in zit. 1 van de 1TB schijven past er ook bij in. Ja het is DDR3, moet het echt DDR4 zijn dan? Dan ga je vrij snel boven de 300 uit.

Je zou het eens moeten proberen, hoe snel deze pc's nog zijn. Helemaal die i5 gen6.

Daarbij al deze pc's hebben een digitale Win 10 licentie.

• pennywiser
040-Skillz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:45:
Ik ben trouwens nog wat vergeten te vragen, is het mogelijk om de huidige optische drive mee over te zetten in het nieuwe systeem of is dit "ouderwets" en kan dit niet meer tegenwoordig?
Dit kan zeker in een grote behuizing, en in zo'n HP past of zit reeds een laptop drive.

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 22:52
Hier vind je lijst van alle RAM reepjes die compatible zijn met je huidige (oude) moederbord:
https://storage-asset.msi.com/file/test_report/TR10_2505.pdf

Mijn advies: upgrade naar 1 of 2 reepjes van 8GB.
En vervang HDD door SSD. Vaak zit er software bij waarmee je je oude HDD exact kunt kopieren naar je nieuwe SSD.

[ Voor 15% gewijzigd door digilb op 30-06-2020 10:55 ]

• pennywiser
Ik denk eigenlijk zelfs dat als je een SSD in je huidige i3 systeem zet, 4 GB ram erbij regelt, Windows schoon installeert je al een heel eind bent.

De 1TB laat je gewoon zitten voor opslag.

• 040-Skillz
Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken en de adviezen! Ik ga alles ook even met mijn ouders doornemen en vragen wat hun voorkeur heeft! Ik zal laten weten wat het geworden is :)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Mag ik nog opteren voor een Deskmini? Deze is lekker klein, stil en binnen een half uur gebouwd:

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 88,-€ 88,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,39€ 144,39
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS832A€ 69,74€ 69,74
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 33,90€ 33,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,03

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 22:52
Maar in een DeskMini A300 past geen optische drive.
Volgens mij is dat wel de wens.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 23:44
300 euro is wel erg weinig, is dit echt een probleem? Wat je hebt samengesteld ziet er wel netjes uit en is balanced. De volgende dingen vallen me op:
  • Je neemt een 8 jaar oude harddisk mee. Dat lijkt me een behoorlijk risico. Ik zou zelf een SSD kopen van 1 of 2 TB. Dat loopt dan wel flink uit het budget, maar heeft grote voordelen. Je PC is zuiniger, stiller en betrouwbaarder.
  • 8GB is genoeg voor licht gebruik. Indien je moederbord maar 2 slots heeft, zorg dan dat er 1x 8GB in komt, dan kun je er later nog 8GB bij prikken.
  • Als de optische drive een SATA-aanlsuiting heeft kan deze prima worden meegenomen. Maar vraag je af waar je ouders in vredesnaam nog een optische drive voor nodig hebben, want ik voorzie daar toekomstige problemen met dataverlies. Niemand gebruikt meer optische media en dat heeft een reden.
Sowieso zou ik even (samen met je ouders) door die 1TB harddisk wandelen, want ik vraag me af wat dat voor data is. Was je vader video-hobbyist ofzo? Als je geen spellen speelt en niet idioot veel fotografeert/filmt (of andere opslagslurpende hobby's hebt) dan zou je met veel minder ruimte toe moeten kunnen. Op mijn Windows-partitie is 30GB in gebruik. En dat is inclusief Office en een heleboel andere software. Minder ruimte vertaalt zich (in het geval van een SSD) al snel in minder geld. Aan de andere kant moet je ook niet te krap kopen, want dan zit je al snel weer aan een nieuwe SSD en dus kosten.

• pennywiser
BTW als je een SSD neemt, neem dan een fatsoenlijke Samsung 860evo, die zijn merkbaar vlotter dan een Kingston A400, welke wel de goedkopere is (2 tientjes).

https://ssd.userbenchmark...ton-A400-240GB/3949vs3953

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
digilb schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:56:
Maar in een DeskMini A300 past geen optische drive.
Volgens mij is dat wel de wens.
Ik haal dat niet uit de TS. Maargoed voor dvd’s zijn er prima externe oplossingen voor onder de 3 tientjes.

Ik zou zeker geen harde schijven meer meenemen. Kopieër alles wat nodig is op de 240GB. Mocht dat nu al onvoldoende blijken. Neem dan een 500GB.

• pennywiser
Djarune schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Ik haal dat niet uit de TS. Maargoed voor dvd’s zijn er prima externe oplossingen voor onder de 3 tientjes.

Ik zou zeker geen harde schijven meer meenemen. Kopieër alles wat nodig is op de 240GB. Mocht dat nu al onvoldoende blijken. Neem dan een 500GB.
040-Skillz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:45:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
Je kunt het oude systeem ook een update geven. Voor wat je ouders er mee doen zou het moeten voldoen.

Tweedehands i5; V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 Boxed

Tweedehands geheugen; V&A aangeboden: 2x 4GB DDR3 1600 Hynix HMT351U6CFR8C-PB

Tweedehands cpu koeler; V&A aangeboden: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
(+ eventueel thermal paste als je dat niet hebt).

SSD is nieuw aan te raden, tweedehands prijzen voor alles kleiner dan 960GB zijn om te janken in de V&A.

Voeding; zou ik ook nieuw kopen, de genoemde MWE Bronze lijkt me acceptabel en zal lang genoeg mee gaan tot het systeem niet meer voldoet.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:17
Ik zou gewoon een SSD en 4GB extra ram in je oude systeem zetten.
Daar hoeft volgens mij niet eens een nieuwe processor in.
Het meeste wat je doet is singlecore, en dan is een 3200G maar 20% sneller dan de i3, zonde...

• pennywiser
Die 3240 is helemaal niks mis mee, ram maar met name gebrek aan ssd zijn bottleneck, en ik denk ook de leeftijd van de huidige win installatie

• 040-Skillz
Inmiddels had ik al besloten om toch voor een upgrade te gaan, RAM geheugen uitbreiden en een SSD erbij. Blijkt het moederbord geen SSD te ondersteunen, dus inmiddels toch maar besloten om voor een compleet nieuwe set te gaan. Bedankt voor het meedenken allen!

• mitsumark
Waarom zou het moederbord geen ssd ondersteunen?
Er zit geen M2 slot op, maar via sata is prima, zelfs op 300 snelheid.

Edit: op de compatibility lijst staan zelfs SSD's (al dan niet erg oude, maar dat maakt niet uit).
https://storage-asset.msi.com/file/test_report/TR3_2505.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door mitsumark op 03-07-2020 21:13 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:50

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn pa had een moederbord uit 2007 wat zelfs SSD ondersteunde

Zal niet optimaal werken. Maar met SATA werkt het toch altijd?

Met deze eisen zou ik trouwens de moeite voor zelfbouw niet nemen, pAk gewoon een

https://www.pcmagazijn.nl...sff-met-8gb-en-256gb-ssd/

Opslag in die orde van grootte regel je extern, via de cloud of een NAS. En dan aan backups. Dus rek je budget op.

Maar voor de cliënt zou ik zoals @pennywiser ook al zegt niet voor zelfbouw gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2020 21:17 ]

• kastgordijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-02 15:14
Modbreak:het is niet de bedoeling dat we hier van die code sites gaan delen

[ Voor 75% gewijzigd door Intergalactic op 08-07-2020 09:32 ]

• pennywiser
040-Skillz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:07:
Inmiddels had ik al besloten om toch voor een upgrade te gaan, RAM geheugen uitbreiden en een SSD erbij. Blijkt het moederbord geen SSD te ondersteunen, dus inmiddels toch maar besloten om voor een compleet nieuwe set te gaan. Bedankt voor het meedenken allen!
Sata ssd wordt gewoon ondersteund.

• 040-Skillz
Ah oke bedankt, dan wordt het wss toch gewoon een "simpele" upgrade, nieuwe RAM en een SSD. Bedankt!

• pennywiser
040-Skillz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:33:
Ah oke bedankt, dan wordt het wss toch gewoon een "simpele" upgrade, nieuwe RAM en een SSD. Bedankt!
Alle sata 2.5" ssd's kan je gewoon inbouwen, deze zien er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJt94rudFxAjghy3SgtTc66WwHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inv8r8Xkc3TArfFxPNYGY8FP.jpg?f=fotoalbum_large

Eventueel moet je een bracket erbij kopen om deze op de oude plek te kunnen vastschroeven. Deze wordt meestal gelijk aangeboden tijdens het kopen van de ssd kan gelijk mee inde winkelmand, kost iets van 5 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmjDpZeLHSCcHIYkhtwO3z78oWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bX1NFkq8dpMbZIAEw1dBW1fJ.jpg?f=user_large

Als je een Samsung ssd neemt, heb je een ssd die merkbaar een stuk vlotter is dan de gemiddelde ssd, daarmee rek je de levensduur van de pc nog een stuk verder op en het werkt nog fijner.

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 04-07-2020 12:13 ]

• mitsumark
pennywiser schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Alle sata 2.5" ssd's kan je gewoon inbouwen, deze zien er dus zo uit:

[Afbeelding]

Eventueel moet je een bracket erbij kopen om deze op de oude plek te kunnen vastschroeven. Deze wordt meestal gelijk aangeboden tijdens het kopen van de ssd kan gelijk mee inde winkelmand, kost iets van 5 euro.

[Afbeelding]

Als je een Samsung ssd neemt, heb je een ssd die merkbaar een stuk vlotter is dan de gemiddelde ssd, daarmee rek je de levensduur van de pc nog een stuk verder op en het werkt nog fijner.
Bracket kan handig zijn, maar als je je pc nooit verplaatst leg je hem gewoon ergens neer, hooguit met plakband of een trekbandje, scheelt weer 5 euro.

Samsung heeft snelle en hele snelle SSD's, maar beiden zijn "te duur" voor wat je krijgt.
Juist met deze PC heb je helemaal niks aan een super snelle SSD, daar merk je in de praktijk helemaal niks van, dus is Samsung sowieso niet aan te raden...

Voor het geld van een Samsung 250GB heb je ook een prima 500GB exemplaar van een ander merk.
https://tweakers.net/pric...;1237649;1126235;1126239/
Een A400 of BX500 is prima, wil je toch nog net wat sneller (niet dat je er wat van merkt) is de MX500 een goede keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 04-07-2020 13:02 ]

• BKooij
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-08 23:31
koop meteen 1600 mHz geheugen, dat kan de processor en het moederbord aan.
https://tweakers.net/pric...are/352714;377488;319685/

nieuw kan, of gebruikt is het rond de 25-30 euro lijkt het https://tweakers.net/gehe...78XqKXcX-RlZWd-BUq5lONOHw

• 040-Skillz
Uiteindelijk gekozen voor een upgrade van het RAM geheugen en een SSD erbij. Nu blijkt echter dat de SSD niet door schijfbeheer herkend wordt en in de BIOS staat bij de desbetreffende SATA poort "Not present". Wijst dit erop dat de SSD stuk is of moeten er bepaalde instellingen in het moederbord aangepast worden?

Het gaat om de Kingston A400 SSD, die volgens mij gewoon door het moederbord ondersteund wordt.

• kgd92
Dan moet je even de BIOS in en kijken welk protocol de sata aansluiting waar de schijf aan hangt gebruikt. Ik vermoed dat deze in ATA staat. Dit moet je aanpassen naar AHCI.

Verder even goed kijken of je SATA data en power kabels goed verbonden zijn ;)

• 040-Skillz
We hebben zowel verschillende SATA kabels als poorten geprobeerd. Daarnaast stond de sata mode in de BIOS al op AHCI. Ik kon dit niet per poort aanpassen.

• kgd92
Hmm dat is vreemd. Herkent de BIOS de schijf wel? Heb je eventueel een ander systeem waar je de schijf in kan testen?

• 040-Skillz
Nee de BIOS zegt bij de desbetreffende sata poort "not present". Ik heb momenteel geen ander systeem om de SSD te testen, maar heb contact met coolblue opgenomen en ze hebben aangeboden om de SSD om te laten ruilen.

Is het mss mogelijk dat de BIOS geüpdate moet worden? Deze versie is geloof ik nog uit 2013, zoals ik uit de gegevens op kan maken. Zo ja, hoe doe ik dat?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Soggy

vroemmmm

Weet je zeker dat de SSD goed is aangesloten, dus SATA kabeltje én voeding?

If it works, tweak it

• kgd92
Het is niet onmogelijk, maar wel erg zeldzaam dat SSD's DOA zijn. Kun je eens een foto opgooien van hoe de schijf aangesloten zit en van je bios scherm? Heb je ook al verschillende SATA-power aansluitingen geprobeerd?

Edit: Kan me niet voorstellen dat een BIOS uit 2013 geen simpel S600 SSDtje ondersteunt, maar een BIOS update kan in principe nooit kwaad. Een BIOS update die fout gaat echter wel, dus meestal zeg ik: if it ain't broke, don't fix it.

[ Voor 35% gewijzigd door kgd92 op 25-08-2020 16:28 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Heb net de bios updates bekeken, niets over sata.
Foto kan helpen, maar het klinkt heel erg als een doa. Veel kan je toch niet verkeerd doen.

Haal alle harde schijven, dvd brander eens los, zodat je dingen kan uitsluiten

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• mitsumark
En als je de SSD nou gewoon uitwisselt met de HDD, exact hetzelfde aangesloten?
Uiteraard heb je dan geen windows, maar kun je wel in de bios kijken.
Pagina: 1