Load op linux server

Pagina: 1
Acties:

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo,

de load op mijn linux server is vrij hoog.
Kan ik op één of andere manier uitvinden wat de load precies zo hoog maakt?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

top ?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• pdehoop
ik zag net rond de 90.1 staan...dat lijkt mij vrij veel, aangezien ik eerst niet boven de 0.30 uit kwam

• MAZZA
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Dat is inderdaad ongezond hoog :) Met top kan je idd zien welk programma dat veroorzaakt.

• pdehoop
hoe werkt dat precies? welke commando's?
Als het niet teveel gevraagd is:)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Het commando IS "top".
:)

Verwijderd

Heb het commando uitgevoerd, maar snap niks van de uitkomst. Waar moet ik op letten als ik wil weten wat die hoge load veroorzaakt ?

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Typ in: top
Druk dan op: P
De processen worden dan gesorteerd op CPU usage, en de bovenste processen gebruiken dus het meeste van je processor.

Verwijderd

In het scherm van top staat het proces met de meeste cpu belasting bovenaan. Dit zijn de processen die een hoge belasting van je machine veroorzaken. Let met name dus op de kolom %CPU.

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

Load is niet alleen cpu usage, je kan heel goed een load van 20 hebben terwijl je cpu 70% idle is

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Jawel, dat heb ik ook al vaker gezegd, maar bij hoge loads kun je het _meestal_ wel aan CPU usage zien ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Een load van 90.1 betekent vrijwel zeker dat je compleet niks kunt doen - weet je dat echt zeker?

Het zal waarschijnlijk een proces zijn dat is blijven hangen. Je kunt dat zien door in 'top' te kijken onder de kolom met %CPU, daar staat waarschijnlijk een (of zelfs meerdere) processen alle tijd op te maken.

Helemaal links zie je een kolom PID. Als je vervolgens een 'k' intikt, kun je zo'n proces-nummer (PID) intikken en wordt het betreffende proces gekillt.

'k weet niet of je een grafische interface hebt (zal wel niet op een server), maar daar bestaan ook wel mooiere programmaatjes waar je gewoon met de muis processen kunt fraggen :9

• pdehoop
Bedankt!
Ik begin het nu te snappen.
Wat hij die load nu eigenlijk in?
het aantal processen dat ...... ?
wat is een normale load?
alles onder de 1.00 ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 09 augustus 2001 00:30 schreef pdehoop het volgende:
Wat hij die load nu eigenlijk in?
het aantal processen dat ...... ?
De (gemiddelde) load is het aantal timeslices dat een willekeurig process moet wachten voordat het aan de beurt komt. Als 1 process 100% cpu trekt, zal het voor de meeste andere processes gemiddeld 1 timeslice duren voor ze aan de beurt komen.
Als er 2 processes 100% cpu trekken, dan zal de gemiddelde load 2 zijn, enz.
Een load van 90 (mits door cpu-gebruik veroorzaakt) suggereert 90 processes die 100% cpu trekken.
Een hoge load kan echter ook veroorzaakt worden doordat het systeem moet wachten op i/o (vnl netwerk en HD).

Aangezien een load van 90 erg hoog is: staat je compu niet als een gek te swappen? Kun je nog wel op de HD schrijven (test met 'touch bla')?
wat is een normale load?
alles onder de 1.00 ?
Hangt er van af wat je compu doet. Als hij veel sites host, een database server runt en weetikwat kan de load best oplopen. Als je wil dat hij werkbaar blijft en het is een beetje een snelle compu, stel ik voor dat de load onder de 3 moet blijven.
Als je een redelijke marge wilt houden dan <1 ofzo.

Merk trouwens op dat een hoge load op een oude computer sneller traagheid veroorzaakt dan op nieuwere compus. Dat wil zeggen, een load van (pak em beet) 10 zal op een 486 meestal een stuk trager aanvoelen dan op een pentium II.
Pagina: 1