CV ketel vervangen: Rookgasafvoer/dakdoorvoer

Pagina: 1
Acties:
  • 5.473 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21
Ik ben me aan het orienteren om mijn CV ketel te gaan vervangen en heb wat offertes aangevraagd hiervoor. Echter bij 1 offerte wordt 700 euro begroot voor het huren van een hoogwerker om een en ander op het dak te moeten vervangen. Ik neem aan dat dit voor de rookgasafvoer is. (Iets met dakpannen niet te verschuiven of zoiets, ook kreeg ik de vraag of ze via de dakkapel van 1 van de buren naar buiten zouden kunnen (negative))
Een andere offerte spreekt over ' aansluiten op de bestaande HR-verzamelkap', waarbij ik dus denk dat ze de dakdoorvoer laten zoals hij nu is.
Mijn vraag is of die dakdoorvoer/verzamelkap (ventilatie/circulatie is hier ook op aangesloten) nu wel of niet tot de rookgasafvoer behoort en of deze dus wel/niet vervangen dient te worden?

Op dit moment een AWB ThermoMaster 2 HR 28.02WT uit 2001, wil deze laten vervangen door een ATAG i28EC Zone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56uvZJrVsR5Mp-F5pK2DFFIPsws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xBEtkrOlC8u4xOnPVH6XJxX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTkda9DszEJwO6gnuURqdR8AZLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4128kcRBOmZT7ty8QML80t5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHMqr3khdPQukQctvg5QBwa-v-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pCIVT27IV5HsJfrXAWr9cvV5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zo te zien is het een verzamelkap voor mv en cv.
Als deze makkelijk te bereiken is kan je de doorvoer van de cv vervangen, dit is niet echt makkelijk met deze pannen/leien.
Dat brengt extra kosten met zich mee, die doorvoer is waarschijnlijk ook 20 jaar oud dus vervangen is zeker aan te raden.
Is het uitvoerbaar om de hele kap te verwijderen en 2 doorvoeren te maken voor de cv en mv?
Sommige van die verzamelkappen zijn een uitdaging om te openen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Geen idee wat er onder die kap schuilt en wat daarvan vervangen zou moeten worden tegen welke kosten. Een vakman zou dat wel moeten weten en anders kun je eens vragen bij wat buren.

Op het eerste oog zou ik niet weten waarom er een hoogwerker nodig is. Een beetje dakwerker gebruikt een ladder.

Ik zou over die 2e offerte wel heel voorzichtig zijn. Vervangen is meestal wel aan te raden. Ook de bestaande situatie binnen ziet er erg gebeund uit met PVC buis en een heleboel tape :?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 29-06-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21
Rukapul schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:12:
Ook de bestaande situatie binnen ziet er erg gebeund uit met PVC buis en een heleboel tape :?
Uh, zo is het 19 jaar geleden als nieuwbouw opgeleverd :o

Die hoogwerker zou dus nodig zijn om de dakdoorvoer te installeren. Dakpannen zouden moeilijk/niet te verschuiven zijn. Aan de achterkant (waar de doorvoer zit) kun je niet komen met een hoogwerker oid dus zal dat vanaf de voorkant moeten gebeuren over het dak heen. Denk ik....
Beide installateurs hebben alle foto's ook gezien (1 installateur, die met de hoogwerker, vroeg specifiek om deze foto's)

[ Voor 43% gewijzigd door sanook op 29-06-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:25
Een rookgasafvoersysteem moet volgens de norm vervangen worden bij het vervangen van een ketel. De NPR 3378-45 zegt namelijk: Bij de vervanging van een gesloten toestel (VR of HR) door een nieuw gesloten toestel (HR), behoort ook het gehele rookgasafvoersysteem te worden vervangen. De levensduur van rookgasafvoersystemen is namelijk gelijk aan de verwachte levensduur van gastoestellen (15 jaar).

Dus wettelijk gezien moeten ze het ook doen en dat betekent inclusief dakkap. Een slimme installateur doet het ook gezien eventuele aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
ooit hebben we ook zo,n geintje gehad we hebben toen wel gewoon over de lateien gelopen.
maar die waren net wat groter. (en ik geef geen garantie dat het hier ook goed komt.)
die combinatie doorvoeren zijn in het begin leuk. maar altijd duur grap om te vervangen.
2 losse doorvoeren is voordeliger. maar dan staan er wel 3 schoorstenen op je dak.
(niet iedereen kan zich een nieuwe combinatie doorvoer veroorloven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
Paul Hewson schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:33:
Een rookgasafvoersysteem moet volgens de norm vervangen worden bij het vervangen van een ketel. De NPR 3378-45 zegt namelijk: Bij de vervanging van een gesloten toestel (VR of HR) door een nieuw gesloten toestel (HR), behoort ook het gehele rookgasafvoersysteem te worden vervangen. De levensduur van rookgasafvoersystemen is namelijk gelijk aan de verwachte levensduur van gastoestellen (15 jaar).

Dus wettelijk gezien moeten ze het ook doen en dat betekent inclusief dakkap. Een slimme installateur doet het ook gezien eventuele aansprakelijkheid.
dat is niet helemaal correct...
bovendien is het een richtlijn, geen norm.

de richtlijn zegt volledig vervangen als je van VR naar HR gaat:

Bij de vervanging van een open, afvoergebonden cv-toestel of cv-combi-toestel door een HR-toestel behoort
ook het gehele rookgasafvoersysteem te worden vervangen. De levensduur van rookgasafvoersystemen is
namelijk gelijk aan de verwachte levensduur van gastoestellen (15 tot 18 jaar). Daarnaast bestaat de kans
dat er dunwandig aluminium is toegepast. Dit is niet geschikt voor HR-toestellen.

van HR naar HR wordt het aangeraden, maar er zijn uitzonderingen, met bij concentrische doorvoeren (zoals de topicstarter heeft):

Bij de vervanging van een gesloten toestel (VR of HR) door een nieuw gesloten toestel (HR), behoort ook
het gehele rookgasafvoersysteem te worden vervangen. De levensduur van rookgasafvoersystemen is
namelijk gelijk aan de verwachte levensduur van gastoestellen (15 jaar). Alleen bij concentrische combinatie
luchttoevoer- en rookgasafvoersystemen (CLV) en uitpandige half-CLV-systemen is hergebruik onder
bepaalde voorwaarden mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
offtopic:
De ventilatiebox zou ik ook vervangen. Had hetzelfde model hangen en is best een stroomvreter. Tegenwoordig zijn die units veel zuiniger en ook een stuk stiller. Vervangen is prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johhoumes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,

Bij het onderhoud jongstleden werd een cv (bouwjaar 2017 Remeha Avanta ) afgekeurd omdat de RGA van aluminium is, is dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
johhoumes schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:42:
Hallo,

Bij het onderhoud jongstleden werd een cv (bouwjaar 2017 Remeha Avanta ) afgekeurd omdat de RGA van aluminium is, is dat juist?
Het kan zijn dat je de ketel niet op een aluminium RGA mag aansluiten. Check de installatiehandleiding van de ketel. Aluminium is doorgaans niet bestand tegen de zure rookgassen, en zal naar verloop van tijd 'wegrotten'. Voor de Intergas XTreme serie wordt bijvoorbeeld een RGA van RVS of kunststof (PP) voorgeschreven.

Verder mogen er tegenwoordig géén verschillende materialen (en mogelijk zelfs niet van verschillende fabrikanten) door elkaar gebruikt worden. Dus een mix van RVS en PP mag niet meer.

In de foto van de OP zie je zelfs PVC hemelwaterafvoer materiaal dat met tape is afgeplakt. Dat is sowieso uit den boze. Verder onvoldoende gebeugeld. In aan- en afvoer had minimaal 1 beugel gemoeten.

[ Voor 60% gewijzigd door Masimo op 16-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@johhoumes welkom op Tweakers

dit topic is vier jaar oud en je vraag mist eigen inzet die we hier wel verwachten. Dus bekijk nog even de huisregels maar deze gaat daarom dicht

[ Voor 33% gewijzigd door We Are Borg op 16-10-2024 21:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.