Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

"Domme" radiatorkraan vervangen voor thermostatische

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 20:04
Beste Tweakers,

Ik wil dus alle radiatorkranen vervangen voor thermostatische omdat ik op korte termijn Tado's wil gaan aanschaffen. Normaliter ben ik niet zo'n klusser, maar dit toch relatief simpele klusje dacht ik wel even te doen totdat ik tegen het volgende aanliep. Ik heb dus de oude radiatorkraan gedemonteerd (uiteraard eerst radiator leeg laten lopen) en dat ziet er dan als volgt uit:

De oude radiatorkraan ziet er zo uit:

Zoals te zien is, heeft deze 2x een schroefdraad aan de buitenkant, echter de vandaag aangeschafte thermostatische ziet er zo uit:

en als ik dat onderste stuk losdraai ziet hij er zo uit:

De schroefdraad beneden zit dus aan de binnenkant.

Heeft iemand enig idee of er überhaupt van dit soort kranen bestaan met een schroefdraad aan de buitenkant bij de onderkant. Nu kom ik bijv. zoiets https://sanitairkamer.nl/...2-bu-chroom-4155009.html# tegen maar daarbij lijkt die onderkant mij te lang waardoor hij tegen de leiding aan komt. Nu heb ik zoiets: https://www.warmteservice...7385?origin=-tl001-11-79- gezien. Zou ik deze aan de onderkant kunnen aansluiten en vervolgens bij de grote schroefdraad vastdraaien?

Iemand enig advies? :)

Beste antwoord (via Jolly_Jumper op 29-06-2020 21:42)

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:05
Geen paniek. :) Je haalt de oude 'moer' + knelring van de aanvoer af en die vervang je door de moer met schroefdraad aan de binnenkant + knelringetje.

[Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 29-06-2020 20:40]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:05
Geen paniek. :) Je haalt de oude 'moer' + knelring van de aanvoer af en die vervang je door de moer met schroefdraad aan de binnenkant + knelringetje.

[Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 29-06-2020 20:40]

• Jolly_Jumper
Helaas is de oude moer niet eruit te halen, omdat de knelring vast zit aan de aanvoer. Ook is de bijgeleverde knelring qua diameter even groot als de leiding van de aanvoer waardoor deze om de leiding kan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06:57
Knelring doorzagen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:50
Dit dus.
Sowieso zou ik altijd een knelring vervangen.. dingen kosten geen roggel en als je iets niet wil hebben is lekkage.. gewoon weghalen en vervangen dus (en niet in de leiding zagen anders krijg je alsnog lekkage.. met beleid dus)...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Nou, het is gelukt hoor. Ik was in de veronderstelling dat de knelring echt vast zat aan de leiding, echter was hier een heel klein beetje beweging in te krijgen. Milimeter voor milimeter de oude knelring omhoog weten te krijgen en uiteindelijk was ie eruit:

Hartelijk dank allemaal _/-\o_
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True