Nieuwe woning, hoe het beste kabel internet naar PC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:13
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik bewoner van een nieuw appartement. Super fijn om nog tussen de dozen te wonen en de geur van een nieuwe vloer en vers geverfde muren.

Nu heb ik toch een vraagstuk wat ik moet oplossen, dat prima op dit forum kan.

Ik heb een kabel internet + tv abonnement afgesloten. Er is op dit moment geen glasvezel maar dat komt snel. Ik zou tot 250 Mbit internet moeten hebben.

Nu is er één probleem. Ik wil uiteraard bekabeld internet naar mijn desktop.
Mijn router is direct aangesloten op het (ISRA?) coax punt. Dit is buiten mijn appartement in een meterkast.
In de meterkast komen twee F-type kabels binnen. Er staat op de één 7 meter, en de andere 13 meter.
Ik vermoed dat deze F-type kabels richting de twee coax aansluitingen gaan. Maar hier heb ik amper kennis over dus kan ik dit niet bevestigen.

Mijn desktop staat in de slaapkamer(de woonkamer zit er tussen).
In de woonkamer en in de slaapkamer zijn coax aansluitingen(mogelijk dus die F-type connectoren?) beschikbaar.
(zie foto onder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSiQb8EYrDcBlDLHB-j7pV5WVBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IxyqybdoX7vUXBHwU1ZkCMiO.jpg?f=user_large

Mijn vraag is dus:

Hoe kan ik het beste mijn desktop aansluiten voor de hoogste internetsnelheid en waar zijn die F-type connectoren(in de meterkast) voor bedoeld? Zijn dit de kabels richting de coax aansluitingen in de woonkamer / slaapkamer?

Mijn opties zijn eigenlijk voor zover ik zie als volgt.

1. Gaten boren -> direct UTP aansluiten aan de router richting mijn desktop (eventueel een switch tussenin).
Voordeel: Direct bij de router aangesloten, bekende weg voor mij
Nadeel: Door meerdere muren gaten boren, mooi afwerken etc.

2. Die coax aansluiting benutten die in de slaapkamer zit(en dicht bij desktop)?
Voordeel: Geen gaten boren, eventueel een setje zoals dit: https://www.kabelshop.nl/...net-over-coax-p24998.html
Nadeel: Geen idee wat ik voor materiaal nodig heb, mogelijk snelheid verlies(wat ik echt niet wil)?
Daarnaast hangen die F-type connectoren dus lost in de meterkast. Die moet ik ook verbinden met de router of het ISRA punt?

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:13
maak is uitgebreid plaatje van je meterkast ?

ik zou eerder fan zijn voor de telefoonlijn te vervangen voor dubbel utp
kan je via de plintjes misschien naar de tv / game pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:30
Je vraagt wat het beste is?
Pak een cat 6 sftp kabel, knoop die bij de meterkast aan de oude coax en begin in je slaapkamer te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:28
Deze constructie had mijn vrouw in haar oude woning ook, de meterkast buiten het appartement, net naast de voordeur. Daar zat een loze leiding vanuit de meterkast naar de woonkamer, ik zou even goed kijken in de meterkast. Dan is het even een eth kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:38
99% zeker dat die op F-connectors afgemonteerde coax kabels op de tv dozen in je woonkamer respectievelijk slaapkamer uitkomen..
Normaal gesproken moeten die met een drieweg splitter van tv signaal voorzien worden in de meterkast.

Als er geen loze leiding is, dan is er zeker een leiding waar een telefoonkabel in zit en waarschijnlijk zelfs twee, een die uitkomt in de woonkamer en een die in de slaapkamer uitkomt.
Vervang die door een netwerkkabel en monteer die aan beide zijden netje af op een netwerkdoos.

Als alternatief kun je een moca setje van bijvoorbeeld hirschmann aanschaffen die naast het tv signaal ook netwerk over de coax kan sturen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwbouw anno 2020 en geen UTP-bekabeling of loze leidingen ervoor? Aannemer die nog nooit van NTA-8055 gehoord heeft :N
Je levert toch ook geen huis op zonder (aangesloten) waterkranen of electra?

Enfin, ben je nog van plan legacy linear TV te kijken in de slaapkamer? Zo niet zou ik de coax die kant op vervangen door UTP. Kies Cat 6 stugge kabel met volledig koperen aders (CU, dus niet CCA) voor kabel door muur, monteer die af op UTP WCD in de slaapkamer.

Geen zin om dat zelf te doen? Voor minder dan EUR 100 kun je het voor je laten doen.

Wel wens om legacy TV te kijken... dan zou MoCA beste optie zijn, ga dan voor een recente set als Hirschmann's INCA.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1