Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik zit met de volgende situatie:

Ik heb mij samen met mijn vriend ingeschreven voor een nieuwbouwproject en zijn ingeloot. Dit project zijn woningen met t.oewijzingscriteria. Dit houdt in dat je gezamenlijk inkomen niet boven de 65000 per jaar mag zijn (bruto). Dit moet aangetoond worden dmv een werkgeversverklaring.
Nu is het zo dat mijn vriend onlangs (vanaf 1 mei) van werkgever is gewisseld (wel vast contract en geen proeftijd) Hij werkt in de zorg en heeft dus structureel ORT. Nu is het geval dat áls de ort mee wordt gerekend, wij gezamenlijk boven de 65000 komen en wij dus niet het huis kunnen krijgen.

Kan iemand mij vertellen of het onderstaande klopt?

De ort mag niet op de werkgeversverklaring staan omdat de afgelopen 12 maanden geen ort is uitgekeerd (omdat hij nog maar zo kort in dienst is)

Dit zou namelijk onze redding zijn.

Beste antwoord (via mies8901 op 30-06-2020 13:00)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Nog even wat dieper er in gedoken....

Op een werkgeversverklaring wordt normaal vermeld;
Bruto jaarsalaris
Vakantiegeld
Onregelmatigheidstoeslag
Vaste dertiende maand
Provisie
Vaste eindejaarsuitkering
Overwerk

De opmerking van The Killer over pensioen kan ik niet plaatsen; bij mij wordt die betaald uit het bruto jaarsalaris. Ik kan nergens vinden dat die hier weg gelaten zou moeten worden. Zeker in een cafetaria model, wat t_captain adviseert, is dit geen optie; de invulling van de verklaring gebeurt nog onafhankelijk van keuzes in dat model.
Er staat wel een uitleg bij over de onregelmatigheidstoeslag:
"Indien structureel sprake is van een onregelmatigheidstoeslag: Het bedrag over de laatste 12 maanden"

Ofwel: @mies8901: Hij mag dus inderdaad niet op de verklaring staan!

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 30-06-2020 07:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klopt; andersom is mijn ORT (als je het zo kan noemen) pas meegerekend in mijn hypotheekberekening nadat ik aannemelijk kon maken dat deze gedurende minstens 3 jaar achtereen tenminste bedrag X per jaar opleverde.

Tegelijkertijd; een hypotheek-aanvraag is op wat je "hebt verdiend" en niet denkt te gaan verdienen. Dus als je vriend en jij gewoon de jaaropgaven over 2017, 2018 en 2019 aan een hypotheekverstrekker geven, komt daar een verzamelinkomen en dus een hypotheekvorm uit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op een WG verklaring in de zorg komt er wel meer bij dan alleen die salaris.
  • Bruto jaarsalaris
  • Vakantietoeslag
  • Eindejaarsuitkering
  • Onregelmatigheidstoeslag
Waarbij je dus niet alleen ORT krijgt, maar in de zorg CAO VVT bijvoorbeeld, heb je vaste bonus / 13 maand.

Verder zijn randjes opzoeken het grijze gebied, vooral als je weet dat je mét ORT je boven die 65000 euro zit... vervelend voor mensen die dat nooit gaan redden.

@MAX3400 Met die inkomstenvereisten projecten wordt er gewoon gekeken naar de inkomsten van o.a. de werkgeversverklaring.

O ja en sinds ORT ook als gemiddelde bij je salaris wordt geteld (bij ziekte etc...) zijn ze wat makkelijker :)

[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 29-06-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
Ja ik weet dat het zo is inderdaad (wat het grijze gebied betreft) De werkgeversverklaring is niet voor de hypotheekverstrekker, enkel als check voor de project beheerder. Wordt daarna vernietigd

[ Voor 9% gewijzigd door mies8901 op 29-06-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Is een extra pensioenstorting in plaats van de ORT niet bespreekbaar met de werkgever middels een flexbudget?

Pensioenpremie valt namelijk buiten het loonbegrip. Ook interessant: zaken die laag of nihil worden gewaardeerd. Netto reiskostenvergoeding is ook geen loon.

Wie een cafetariamodel heeft, kan wat shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

t_captain schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:21:
Wie een cafetariamodel heeft, kan wat shoppen.
Op een werkgeversverklaring valt weinig te shoppen. Die bevat gewoon de basis en niet wat je verder vercafetariaat.

Niet raar ook; ook een pensioenstorting is gewoon geld wat je verdient. Het gaat er hier om dat je geen goedkope woning in neemt die met subsidie gebouwt wordt zodat mensen met weinig inkomen toch een woning kunnen kopen. Dus als je meer verdient, waar dat geld dan ook naartoe gaat, dan moet je gewoon ruimte maken voor mensen die anders geen woning zouden kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
Het is niet zo dat ik probeer om de boel keihard te belazeren. We komen er namelijk een paar euro over de grens heen wat ontzettend zuur is. Wij kunnen een duurder huis ook niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:16

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als het maar een paar euro is, vraag 1 uur werktijdverkorting aan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
mies8901 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:34:
Het is niet zo dat ik probeer om de boel keihard te belazeren. We komen er namelijk een paar euro over de grens heen wat ontzettend zuur is. Wij kunnen een duurder huis ook niet betalen.
314k zou je ongeveer op je top kunnen kopen bij geen schulden.

Dus hoezo duurder huis? Die volg ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
Ik zeg niet waar ik woon ivm herkenbaarheid maar de huizenprijzen rijzen de pan uit hier en er is zwaar woningtekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
mies8901 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:37:
Ik zeg niet waar ik woon ivm herkenbaarheid maar de huizenprijzen rijzen de pan uit hier en er is zwaar woningtekort
Ja, maar dat is overal helaas, maar waarom vraag je niet gewoon een WG op? Dat is voor je werkgever geeneens 10 minuten werk, veelal dezelfde dag via de mail geleverd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
Vorkie schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ja, maar dat is overal helaas, maar waarom vraag je niet gewoon een WG op? Dat is voor je werkgever geeneens 10 minuten werk, veelal dezelfde dag via de mail geleverd. :)
Bedoel je met WG een werkgeversverklaring?
Dat is dus het hele ding haha. Daar zetten ze dus normaliter ort op van de afgelopen 12 maanden Maar aangezien mijn vriend net van baan is gewisseld heeft zijn werkgever nog geen ort uitgekeerd. Mijn vraag was dan ook of op de werkgeversverklaring de ort op 0,- mag worden gezeg(of dat dit zelfs verplicht is?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
mies8901 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Dat is dus het hele ding haha. Daar zetten ze dus normaliter ort op van de afgelopen 12 maanden Maar aangezien mijn vriend net van baan is gewisseld heeft zijn werkgever nog geen ort uitgekeerd. Mijn vraag was dan ook of op de werkgeversverklaring de ort op 0,- mag worden gezeg(of dat dit zelfs verplicht is?)
Ik denk dat ze er nog geen ORT op gaan zetten, er is nog geen basis, maar daarom zeg ik, de werkgeversverklaring sturen ze met een paar uurtjes, dan heb je een antwoord :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Op een werkgeversverklaring valt weinig te shoppen. Die bevat gewoon de basis en niet wat je verder vercafetariaat.
En pensioen valt dus buiten die basis, het loonbegrip.
Niet raar ook; ook een pensioenstorting is gewoon geld wat je verdient.
Je kunt je maandelijkse pensioenafdracht niet inzetten om je leencapaciteit te verhogen. Dat is waar het hier om draait. Net zoals dat je pas boven een bepaalde leeftijd je pensioeninkomsten hoeft te overleggen ten behoeve van het verkrijgen van een hypotheek.
Het gaat er hier om dat je geen goedkope woning in neemt die met subsidie gebouwt wordt zodat mensen met weinig inkomen toch een woning kunnen kopen. Dus als je meer verdient, waar dat geld dan ook naartoe gaat, dan moet je gewoon ruimte maken voor mensen die anders geen woning zouden kunnen kopen.
En die grens gaat om het loonbegrip waar pensioen buiten valt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:43:
Je kunt je maandelijkse pensioenafdracht niet inzetten om je leencapaciteit te verhogen. Dat is waar het hier om draait.
Is dat zo?

TS heeft de werkgeversverklaring nodig om te bepalen of ze samen niet teveel verdienen om recht te hebben op de woning. Is dat dezelfde basis als de leencapactiteit? Uit de topic start is dat niet evident. Het gaat hier dus niet over een werkgeversverklaring voor een hypotheek aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Croga schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Is dat zo?

TS heeft de werkgeversverklaring nodig om te bepalen of ze samen niet teveel verdienen om recht te hebben op de woning. Is dat dezelfde basis als de leencapactiteit? Uit de topic start is dat niet evident. Het gaat hier dus niet over een werkgeversverklaring voor een hypotheek aanvraag.
Bij mij werd volgens mij alleen naar mijn bruto maandsalaris/jaarsalaris gekeken. En daar moet ik nog een deel van mijn pensioen van betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Is dat zo?

Ja, dat is dezelfde basis en dezelfde werkgeversverklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:53

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon lekker alleen inschrijven, probleem opgelost.

Kun je het ook nog allebei doen, dubbele kans..

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 30-06-2020 07:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Bruto jaarsalaris
Vakantiegeld
Onregelmatigheidstoeslag
Vaste dertiende maand
Provisie
Overwerk

De opmerking van The Killer over pensioen kan ik niet plaatsen; bij mij wordt die betaald uit het bruto jaarsalaris. Ik kan nergens vinden dat die hier weg gelaten zou moeten worden. Zeker in een cafetaria model, wat t_captain adviseert, is dit geen optie; de invulling van de verklaring gebeurt nog onafhankelijk van keuzes in dat model.
"Indien structureel sprake is van een onregelmatigheidstoeslag: Het bedrag over de laatste 12 maanden"

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 30-06-2020 07:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 13:58

Baseman77

We move

Ik snap het probleem niet zo eigenlijk.
Je kunt bij mijn weten altijd 'gewoon' een werkgeversverklaring aanvragen bij je werkgever, zodra je dit hebt gedaan kom je er vanzelf achter of de ort is bijgeschreven.

Dus waarom vragen om een oplossing voor een probleem waarvan niet zeker is dat het bestaat?
Het lijkt me handiger eerst in de praktijk uit te vinden of het probleem zich überhaupt voor doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:48
ORT gaat over de laatste 12 maanden dus zou er niet op mogen staan.
Dus in dit geval zou dat wel eens jullie redding kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mies8901 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Laat je vriend even langs HR lopen en leg uit welke situatie je in zit. Dan laten ze zelfs de ORT achterwege als hij het wel had gehad. Minder is vaak niet zo'n issue. Meer wel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:29:

Bruto jaarsalaris
Vakantiegeld
Onregelmatigheidstoeslag
Vaste dertiende maand
Provisie
Overwerk

Er gaan twee pensioenbijdrages door elkaar heen, ik denk dat daar de verwarring zit. Als je een eigen bijdrage betaalt dan komt die uit je brutoloon. Over de hoogte van die eigen bijdrage betaal je geen belastingen/premies. Je werkgever draagt (ook) af, dat is geen onderdeel van je brutoloon.

De afdracht van je werkgever komt dus niet op de werkgeversverklaring te staan, je eventuele eigen bijdrage ook niet. Die komt weliswaar uit je brutoloon, maar is alleen zichtbaar op je loonstrook en niet op je werkgeversverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, als het goed is wordt het geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 11:42
Croga schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:29:

Het bedrag over de laatste 12 maanden is iets anders dan "vul hier alleen iets in als je minimaal 12 maanden in dienst bent". Als je ergens 2 maanden werkt en in die 2 maanden 2000 euro ort hebt ontvangen, dan vul je 2000 in. Dat heb je immers in de laatste 12 maanden bij die werkgever gekregen.

De beoordelaar kan dit combineren met datum in dienst, en dan extrapoleren naar verwachte ort 12000 per jaar. Afhankelijk van de regels bij minder dan 12 maanden in dienst.
Pagina: 1