Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Graag ontvang ik jullie advies m.b.t. het onderstaande verhaal.
Ik ben op dit moment 24 jaar oud en ik werk op de servicedesk van een ICT service provider. Opzich niks te klagen zou je denken, prima salaris, leuke collega's en redelijk uitdagend en afwisselend werk. Halverwege 2017 heb ik een diploma in MBO Netwerkbeheer gehaald en ben toen gaan werken bij een detacheerder. Na een jaar bij de detacheerder ben ik overgenomen door het bedrijf waar ik gedetacheerd zat, weer een jaar later ben ik overgestapt naar mijn huidige werkgever wegens een gebrek aan uitdaging.

Na zo'n 8 maanden bij mijn huidige werkgever begint mij weer het gevoel te bekruipen dat ik iets anders wil gaan doen en begin te twijfelen of de ICT wel de juiste keus is voor mij. In de laatste 3 jaar die ik heb gewerkt heb ik nog nooit echt gedacht van 'Dit is leuk'. Als ik collega's om mij heen zie merk ik dat zij echt passie hebben voor ICT en hier thuis ook mee bezig zijn, dit heb ik niet. Op dit moment twijfel ik eraan om een HBO opleiding te gaan doen, eigenlijk heb ik nog steeds geen flauw idee wat ik later precies wil worden of wat ik leuk vind om te doen. Wel merk ik dat de bedrijfstechnische kant mij veel meer trekt dan het ICT-technische.

Indien ik een HBO opleiding zou gaan doen zou het waarschijnlijk iets in de richting van Bedrijfskunde of Ondernemer en retailmanagement worden in de hoop dat binnen deze opleiding iets vind wat mij echt gaaf lijkt. Ik heb wel een huurhuis dus dat betekend dat ik aardig wat moet lenen elke maand en na mijn studie dus een behoorlijke studieschuld heb. Ik heb ook het gevoel dat ik spijt ga krijgen als ik geen HBO opleiding ga doen en 'de studententijd' heb gemist als ik ouder ben.

Is het waar dat een HBO opleiding veel meer duren opent qua banen? Ik heb het gevoel nu vast te zitten op servicedesk/jr ystembeheer banen met mijn diploma en ervaring.Wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen in mijn situatie en zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten?

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-07 16:41
Na 4 jaar HBO bedrijfskunde ben je 28 met een dikke studieschuld en een startsalaris rond wat je nu verdient.
Ik zou eerst goed in kaart brengen wat je nou echt wilt doen voordat je daar aan begint.
Een studie van 4 jaar zou ik de moeite waard vinden als je daarna ook zicht hebt op een bovengemiddeld betaalde carriere.

Anders zou ik voor een kortere route gaan. Bespreek met je huidige werkgever wat voor carriere mogelijkheden ze hebben. Kijk wat de opties zijn voor duale / part-time HBO's of een Associate degree van 2 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:15
BroWohsEdis schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:58:
Na een jaar bij de detacheerder ben ik overgenomen door het bedrijf waar ik gedetacheerd zat, weer een jaar later ben ik overgestapt naar mijn huidige werkgever wegens een gebrek aan uitdaging.

Na zo'n 8 maanden bij mijn huidige werkgever begint mij weer het gevoel te bekruipen dat ik iets anders wil gaan doen en begin te twijfelen of de ICT wel de juiste keus is voor mij.
Wanneer je snel opzoek bent naar een andere uitdaging, is juist de detachering ideaal voor jou, dan heb je elke 6 maanden tot 2 jaar een nieuwe opdracht. Dan heb je de vastigheid van dezelfde werkgever, maar toch de afwisseling van werken bij verschillende bedrijven, waarbij je elke keer iets net wat anders kan/moet doen.
Is het waar dat een HBO opleiding veel meer duren opent qua banen? Ik heb het gevoel nu vast te zitten op servicedesk/jr ystembeheer banen met mijn diploma en ervaring.Wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen in mijn situatie en zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten?
Ik heb zelf een MBO opleiding gedaan vanuit de middelbare school (medewerker beheer ICT, MBO 3).
Bij een stage kwam ik in aanraking met het maken van websites, daarvoor werd MBO 4 gevraagd, wat ik vervolgens ben gaan doen.
Na die opleiding kwam ik in aanraking met ASP.NET websites bouwen, in plaats van alleen html en css met wat javascript, daarvoor was dan OO programmeren nodig.
Voor die functies zochten ze HBO geschoolde personen.

Dat heeft mij doen besloten om HBO te doen.
Momenteel ben ik software ontwikkelaar, maar kan ik nog steeds de taken uitvoeren die ik op het MBO heb geleerd. Andersom is het een stuk moeilijker, om als MBO'er, HBO taken uit te voeren.

In mijn geval, in de ICT richting, opende HBO wel degelijk meer deuren.

Wanneer je in de IT richting wilt blijven, maar toch de bedrijfskunde richting op wil gaan, kan ik "Business IT & Management" aanraden. wat in dit topic een beetje staat uitgelegd, met richtingen die je daarmee op kunt gaan. Student Bedrijfskundige Informatica, maar wat kan ik er mee?

Heb je het er ook over gehad met je huidige werkgever? Misschien wil hij je wel een deeltijd studie aanbieden, dan heb je vastigheid van een inkomen, en kan je toch een HBO studie gaan doen en doorgroeien naar een functie waar jij je prettiger in voelt, maar dan heb je niet een studententijd zoals je die misschien als beeld in je hoofd hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
retoohs schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:24:
Na 4 jaar HBO bedrijfskunde ben je 28 met een dikke studieschuld en een startsalaris rond wat je nu verdient.
Ik zou eerst goed in kaart brengen wat je nou echt wilt doen voordat je daar aan begint.
Een studie van 4 jaar zou ik de moeite waard vinden als je daarna ook zicht hebt op een bovengemiddeld betaalde carriere.
Dat is waar ik ook tegenaan hik. Verwacht je dat een studie bedrijfskunde het uiteindelijk niet waard is tegenover in de ICT blijven werken?
dejeroen schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:24:
[...]
Wanneer je snel opzoek bent naar een andere uitdaging, is juist de detachering ideaal voor jou, dan heb je elke 6 maanden tot 2 jaar een nieuwe opdracht. Dan heb je de vastigheid van dezelfde werkgever, maar toch de afwisseling van werken bij verschillende bedrijven, waarbij je elke keer iets net wat anders kan/moet doen.
Detachering heb ik ook aan gedacht, maar in principe is hier alles te doen qua ICT. We beheren hier 20+ omgevingen met vrijwel alle admin rechten dus dat zit wel goed. Deeltijd HBO zie ik niet heel erg zitten i.v.m. de werklast.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Alle rechten overal hebben zegt niks. Het is juist de uitdagingen zoeken bij de klanten, mits je de kans krijgt natuurlijk.

Detachering is juist de uit gelegen kans om uit te vinden wat je leuk lijkt. Veel mensen maken dan ook de fout om in een detavast constructie voor de klant te gaan werken.

Ik werk zelf nu een kleine 20 jaar in detachering en iedere klant is weer een nieuwe mooie uitdaging. Alleen je moet ervaring en kennis opbouwen en natuurlijk de juiste detacheerder hebben.

En thuis spelen met spullen, kijk je daar niet blind op, er is veel meer dan dat.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-07 16:01
Techische bedrijfskunde associate degree/bachelor.Breder wordt het niet. Zeker met ICT achtergrond kan je overal terecht. Opleiding heb ik gedaan in deeltijd naast mijn werk waardoor ik nog steeds salaris kreeg. Schooldagen werden bij mij doorbetaald.

Je kan sales, inkoop, proces verbetering, managenent, ondernemer, technische engineering functies of product ontwikkeling en project leider. Ook Lean is helemaal hip tegenwoordig. Met dit diploma en mijn technische achtergrond ben ik serieus nog nooit ergens geweigerd. Zeker als ex icter kan je veel betekenen voor bedrijven. Kosten verlagen en omzet verhogen.

[ Voor 43% gewijzigd door Luuk013 op 30-06-2020 07:49 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik collega's om mij heen zie merk ik dat zij echt passie hebben voor ICT en hier thuis ook mee bezig zijn, dit heb ik niet.
Buiten de ICT om is er werkelijkwaar geen enkele beroepsgroep waar ook maar het idee op komt dat je ook nog buiten je werk met je beroep bezig moet zijn. Denk niet dat accountants bij hun sollicitatie wordt gevraagd of ze ook in het weekend veel bezig zijn met spreadsheets invullen.

Zelf heb ik een interessante baan in de high tech (elektrotechniek), en los van de praktische problemen, is er uberhaupt geen haar op mijn hoofd die denkt: Weet je, naast die 40 uur per week die ik er al aan werk, wil ik ook nog wel de weekenden er aan besteden. Als ik het breder trek wie van mijn collegas nog iets hobby'd met elektrotechniek zal dat minder dan 5% zijn.

Als ik lees:
, prima salaris, leuke collega's en redelijk uitdagend en afwisselend werk.
Dan vraag ik me af wat er mis is met je werk. Ja het is niet je 'passie'. Van hoeveel mensen denk je dat na 20 jaar werken met 40 uur per week ze nog steeds hun 'passie' aan het doen zijn? En daarmee zeg ik absoluut niet dat ze de pest aan hun werk hebben, maar wel dat het gewoon hun werk is.

Vaak ben ik voorstander van een HBO opleiding doen, maar nu een willekeurige zo ongeveer gaan doen in de hoop dat het ineens je passie blijkt te zijn zou ik toch niet aanraden. Misschien is een detacheerder met verschillende projecten iets wat beter bij je past, of gewoon bij je huidige werkgever je blijven ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 16:24
[...]
Indien ik een HBO opleiding zou gaan doen zou het waarschijnlijk iets in de richting van Bedrijfskunde of Ondernemer en retailmanagement worden in de hoop dat binnen deze opleiding iets vind wat mij echt gaaf lijkt.
[...]
Let er wel even op dat Ondernemerschap en Retail Management vooral echt een business gerelateerde opleiding is! Ik ben zelf (als het goed is) volgende week afgestuurd met deze studie en ik heb het echt heel erg naar mijn zin gehad de afgelopen vier jaar. Echter ben ik zelf ook iemand die wat meer richting de IT neigt, en dit miste ik eigenlijk te veel tijdens mijn studie ORM. Sowieso kreeg ik de afgelopen jaren ook wel eens van docenten te horen of dit nou wel de juiste studie voor mij was, of dat ik niet iets moest gaan doen wat meer raakvlak had met IT.

Uiteindelijk heb ik met een beetje geluk een paar onwijs leuke e-commerce stages weten te regelen, waar nu ook een baan als Business Analist is uitgerold, maar ik kan je vertellen dat ik één van de weinige ben van mijn jaar die zoiets doet. De meeste medestudenten komen ergens op een sales of marketing afdeling te zitten en hebben maar weinig raakvlak met iets van IT.
dejeroen schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:24:
[...]
Wanneer je in de IT richting wilt blijven, maar toch de bedrijfskunde richting op wil gaan, kan ik "Business IT & Management" aanraden. wat in dit topic een beetje staat uitgelegd, met richtingen die je daarmee op kunt gaan. Student Bedrijfskundige Informatica, maar wat kan ik er mee?
[...]
Mocht je inderdaad een HBO willen doen, zou ik wellicht voor de suggestie van dejeroen gaan. Toevallig heb ik de laatste weken redelijk wat BIM studenten gesproken en als ik hun verhaal een beetje hoorde over de opleiding, had ik zelf ook gewoon voor BIM moeten kiezen (dit was toen mijn tweede keus).

Maar kies vooral ook gewoon waar jij je goed bij voelt. Ik heb toen gekozen voor ORM boven BIM, puur omdat ik me daar toen beter bij voelde. Achteraf had ik misschien beter BIM kunnen kiezen, maar dan had ik waarschijnlijk niet m'n huidige functie gehad waar ik het nu onwijs naar m'n zin heb.

Anyway, mocht je in ieder geval nog vragen hebben over ORM en de inhoud van de studie of iets anders, stuur me gerust een berichtje! Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
BroWohsEdis schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:55:
[...]
Detachering heb ik ook aan gedacht, maar in principe is hier alles te doen qua ICT. We beheren hier 20+ omgevingen met vrijwel alle admin rechten dus dat zit wel goed. Deeltijd HBO zie ik niet heel erg zitten i.v.m. de werklast.
Allerlei omgevingen en beheer-rechten is puur operationele IT. Je zegt dat het wel goed zit, maar ik hoor je ook zeggen dat je weg wilt uit beheer/helpdesk achtige functies, dus ik volg dat niet helemaal. IT is veel meer dan alleen admin-knopjes en klantomgevingen in beheer hebben. In dit topic is BIM geopperd, kijk eens naar de inhoud van die opleiding om een idee te krijgen wat er nog meer is, en of dat je aanspreekt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-07 16:41
[...]
Dat is waar ik ook tegenaan hik. Verwacht je dat een studie bedrijfskunde het uiteindelijk niet waard is tegenover in de ICT blijven werken?
[...]
Voor het startsalaris hoef je het niet te doen. Stel dat je met iets van 2400 gaat starten met je afgeronde HBO. Vergelijk dat met je huidige salaris wat de komende 4 jaar weer x % gaat stijgen & reken uit wat je aan studieschuld gaat opbouwen.
Als je je inkomsten uitsmeerd over je hele carriere dan geloof ik wel dat een HBO opleverd maar dan vergelijk je ook je inkomsten aan het einde van je carriere.

Uiteindelijk overweeg je dit niet (alleen) voor het inkomen maar ook voor het werkgeluk. Misschien dat nog een studenten tijd je ook een x bedrag waard is.

Ik zou uitzoeken hoe je de twee dingen kan combineren zodat je niet je huidige werkervaring irrelevant maakt. Er zijn genoeg bedrijfkundige rollen in de IT wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 17:05
HBO is altijd een goede stap mits je het qua situatie goed aan kan. 24 en thuiswonend zou ik altijd een HBO toejuichen, maar al hogere lasten en dan nog eens HBO fulltime + schuld met het plan wat je voor ogen hebt zou ik het zelf niet meer doen.

En wat @Sissors eigenlijk al zegt, passie is een gelukje wat maar weinig mensen vinden in hun werk. Ambitie daarentegen is iets wat iedereen zichzelf kan aanleren of 'wijsmaken'. Het hebben van doelen en daar naartoe werken. Volgens mij verwarren we ambitie ook vaak met passie, maar dat terzijde. Ben alleen wel van mening dat ook genoeg managers naast hun werk nog bezig zijn met zichzelf te verbeteren.

Zelf geef je nu het idee af, met je opleidingen die je noemt, dat management en het ondernemerschap je wel iets lijkt in de toekomst. Ik ga er even vanuit dat dit klopt en borduur hier op verder ;)

Vrienden die deze richting op studeerde komen vooral bij de banken terecht en moeten dan zichzelf nog omhoogwerken met vaak ook nog onzekere contracten, daarnaast zie ik ook sales accountant posities bij hen. Ze hebben allemaal procesverbetering in hun hoofd zitten alleen komen over het algemeen nog niet in de functie terecht waar ze dat zouden kunnen uitoefenen.

Hoe dan wel?
Erin rollen via een 'normale baan' zoals service medewerker ICT binnen een bedrijf waar je kan laten zien dat je management kwaliteiten hebt. Zie je iets wat niet goed gaat, ga dit (in je eigen tijd) onderzoeken door het lezen van boeken en bespreek dit dan met die kennis met de persoon binnen het bedrijf die hier over gaat. Je laat zien waar je mee bezig bent en als je die ambitie ook uit spreekt weet je snel genoeg of er mogelijkheden zijn of niet.

Ondernemer word je ook vaak vanuit een positie dat je de skills en tools in handen hebt of je een product kan verkopen waar je geen verstand van hebt, maar dat is meestal niet zo wanneer je start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-07 08:53
Heb je al gekeken naar een deeltijd HBO studie? met een paar avonden in de week naar school kan je overdag gewoon werken. Dit is goed voor je CV (meer werkervaring) en je bouwt geen studieschuld op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker HBO gaan doen, die schuld is zo afbetaald als je straks 1000 euro netto meer verdiend per maand.

Ik heb het zelf ook gedaan en ben op mijn 35e afgestudeerd en verdiende direct al meer dan met mijn MBO en nu 5 jaar later verdien ik netto ruim het dubbele dan met mijn MBO.

Ook het studeren zelf vond ik erg leuk en is echt een toevoeging geweest voor mijn leven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 30-06-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:41
Ik droom ook wel eens over een ander beroep. Maar of ik nou programmeur of fietsenmaker ben, ik moet aan het eind van de dag een bepaalde prestatie leveren. Er zullen altijd deadlines en vervelende klusjes zijn. Zo is het nou eenmaal op werk.

Het gras is veel groener aan de overkant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AnnoNickLim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-12-2024
OT: Sorry mensen maar het doet mij pijn om te lezen. Het is hbo, niet HBO.

Hoewel je gelijk hebt, zou je voortaan zulke teksten onder een ontopic reactie kunnen plaatsen? Alleen offtopic berichten in een normale discussie leidt af en draagt niks bij

[ Voor 56% gewijzigd door Outerspace op 30-06-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:55
Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:40:
Lekker HBO gaan doen, die schuld is zo afbetaald als je straks 1000 euro netto meer verdiend per maand.
In dat scenario is het financieel gezien inderdaad een no-brainer. Echter denk ik dat het verschil in salaris tussen een (ervaren) MBO'er en HBO'er echt niet altijd 1000 euro netto is. Dat zal soms zo zijn, maar heel vaak zal het verschil aanzienlijk kleiner zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Citroentjuh schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:50:
[...]

In dat scenario is het financieel gezien inderdaad een no-brainer. Echter denk ik dat het verschil in salaris tussen een (ervaren) MBO'er en HBO'er echt niet altijd 1000 euro netto is. Dat zal soms zo zijn, maar heel vaak zal het verschil aanzienlijk kleiner zijn.
Het verschil in loon tussen een systeembeheerder en een netwerkarchitect is makkelijk 2500 bruto.
Als je met je HBO als systeembeheerder blijft werken zal er inderdaad niet veel verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
Wim-Bart schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:07:
Alle rechten overal hebben zegt niks. Het is juist de uitdagingen zoeken bij de klanten, mits je de kans krijgt natuurlijk.
Kun je toelichten wat je bedoelt met uitdagingen zoeken bij de klanten?
Sissors schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:21:
[...]

Dan vraag ik me af wat er mis is met je werk. Ja het is niet je 'passie'. Van hoeveel mensen denk je dat na 20 jaar werken met 40 uur per week ze nog steeds hun 'passie' aan het doen zijn? En daarmee zeg ik absoluut niet dat ze de pest aan hun werk hebben, maar wel dat het gewoon hun werk is.

Vaak ben ik voorstander van een HBO opleiding doen, maar nu een willekeurige zo ongeveer gaan doen in de hoop dat het ineens je passie blijkt te zijn zou ik toch niet aanraden. Misschien is een detacheerder met verschillende projecten iets wat beter bij je past, of gewoon bij je huidige werkgever je blijven ontwikkelen.
Dat vraag ik mijzelf ook af, sowieso haal ik vrij weinig voldoening uit het werk.
Tot nu toe is het voor mij op elke servicedesk hetzelfde geweest, een lopende band aan tickets oplossen met amper tijd ertussen om zaken echt te verbeteren. Na x aantal maanden ken ik de systemen en issues wel en wil ik verder nieuwe dingen leren maar dit kan niet want ervaring want certificaten. Same shit, different day.

Het lijkt mij leuker om (cloud) omgevingen in kaart te zetten/op te zetten/te adviseren i.p.v. bij iedere keer een ander bedrijf vrijwel hetzelfde kunstje te herhalen. Ook merk ik dat ik graag meer met mensen contact wil hebben, het monitoren/patchen/fixen van werkplekken en servers interesseert mij niet echt.

Over de HBO opleiding: Ik was onder de veronderstelling dat je met bijvoorbeeld zoals hierboven genoemd, business & IT wat meer de business kant opgaat en na het behalen van je diploma veel keuze hebt uit verschillende soorten banen. Nu is het vooral servicedesk of beheer.
Widow schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Allerlei omgevingen en beheer-rechten is puur operationele IT. Je zegt dat het wel goed zit, maar ik hoor je ook zeggen dat je weg wilt uit beheer/helpdesk achtige functies, dus ik volg dat niet helemaal. IT is veel meer dan alleen admin-knopjes en klantomgevingen in beheer hebben. In dit topic is BIM geopperd, kijk eens naar de inhoud van die opleiding om een idee te krijgen wat er nog meer is, en of dat je aanspreekt.
Beetje tegenstrijdig inderdaad.
Ik bedoel er meer mee te zeggen dat ik bij dit bedrijf in principe alles kan doen qua operationele IT maar ik merk dat ik het niet wil/interessant vindt.
Furion2000 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:30:
HBO is altijd een goede stap mits je het qua situatie goed aan kan. 24 en thuiswonend zou ik altijd een HBO toejuichen, maar al hogere lasten en dan nog eens HBO fulltime + schuld met het plan wat je voor ogen hebt zou ik het zelf niet meer doen.

En wat @Sissors eigenlijk al zegt, passie is een gelukje wat maar weinig mensen vinden in hun werk. Ambitie daarentegen is iets wat iedereen zichzelf kan aanleren of 'wijsmaken'. Het hebben van doelen en daar naartoe werken. Volgens mij verwarren we ambitie ook vaak met passie, maar dat terzijde. Ben alleen wel van mening dat ook genoeg managers naast hun werk nog bezig zijn met zichzelf te verbeteren.

Zelf geef je nu het idee af, met je opleidingen die je noemt, dat management en het ondernemerschap je wel iets lijkt in de toekomst. Ik ga er even vanuit dat dit klopt en borduur hier op verder ;)

Vrienden die deze richting op studeerde komen vooral bij de banken terecht en moeten dan zichzelf nog omhoogwerken met vaak ook nog onzekere contracten, daarnaast zie ik ook sales accountant posities bij hen. Ze hebben allemaal procesverbetering in hun hoofd zitten alleen komen over het algemeen nog niet in de functie terecht waar ze dat zouden kunnen uitoefenen.

Hoe dan wel?
Erin rollen via een 'normale baan' zoals service medewerker ICT binnen een bedrijf waar je kan laten zien dat je management kwaliteiten hebt. Zie je iets wat niet goed gaat, ga dit (in je eigen tijd) onderzoeken door het lezen van boeken en bespreek dit dan met die kennis met de persoon binnen het bedrijf die hier over gaat. Je laat zien waar je mee bezig bent en als je die ambitie ook uit spreekt weet je snel genoeg of er mogelijkheden zijn of niet.

Ondernemer word je ook vaak vanuit een positie dat je de skills en tools in handen hebt of je een product kan verkopen waar je geen verstand van hebt, maar dat is meestal niet zo wanneer je start.
Ik woon inderdaad niet meer thuis, dat is ook iets wat me wel tegenhoud. Ik zou het wel redden met wat werken + huurtoeslag + studiefinanciering maar dan zit ik uitendelijk nog met een redelijke schuld.
Ondernemerschap vind ik inderdaad interessant, in de toekomst wil ik nog een eigen bedrijf opbouwen. Onzekere contracten maken mij niet uit, die heb ik nu ook en er is werk genoeg.

Heb je misschien interessante materie om manegement skills te ontwikkelen?
CyberFly schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:40:
Ik droom ook wel eens over een ander beroep. Maar of ik nou programmeur of fietsenmaker ben, ik moet aan het eind van de dag een bepaalde prestatie leveren. Er zullen altijd deadlines en vervelende klusjes zijn. Zo is het nou eenmaal op werk.

Het gras is veel groener aan de overkant.
Ik kijk liever het gras van dichtbij om te voorkomen dat ik later spijt krijg.
[...]

Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Het verschil in loon tussen een systeembeheerder en een netwerkarchitect is makkelijk 2500 bruto.
Als je met je HBO als systeembeheerder blijft werken zal er inderdaad niet veel verschil in zitten.
Het geld interesseert met niet echt, zit nu op 3k per maand en het netto verschil stelt allemaal niet heel veel voor heb ik het idee, heb ook niet het idee dat ik veel ga groeien zonder elk certificaat te halen dat er is. Het gaat mij meer om voldoening uit het werk halen en een beetje het verschil kunnen maken.

Dank voor de reacties allen, ik ga iig nog even inlezen over de Business & IT opleiding, merk dat het uittypen van dingen hier ook al wat nieuwe inzichten met zich mee brengt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 17:05
Ik lees vooral de 'makkelijk weg te lezen' boeken wat puur ingaat op het sociale aspect en omgang met mensen in het algemeen (e.g. Covey, Rose van Leary, GRIP, Ja maar). Wil niet tegen de managers aantrappen, maar persoonlijk denk ik dat een goede manager vooral dingen aan het regelen is voor anderen. Daarnaast dus de stakeholders tevreden houden, waar dan time-management, people skills en prioriteiten kunnen stellen toch wel erg aan bod komen.

Puur financieel management en proces verbetering/verandering ben ik niet zo van op de hoogte zoals bedrijfskundige dat misschien wel zijn. Dat aspect zou voor mij zelf ook nog wel eens interessant kunnen zijn O-) Ik heb het financieel wel gehad op school, maar een boekje over cash flow statements etc. zou hetzelfde kunnen leren imo.

En wat ik al zei, als je er in groeit krijg je op dat stukje hardskill vlak ook meestal goede begeleiding of tijd om dat uit te zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Furion2000 op 30-06-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BroWohsEdis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:45:
[...]

[...]

Dat vraag ik mijzelf ook af, sowieso haal ik vrij weinig voldoening uit het werk.
Tot nu toe is het voor mij op elke servicedesk hetzelfde geweest, een lopende band aan tickets oplossen met amper tijd ertussen om zaken echt te verbeteren. Na x aantal maanden ken ik de systemen en issues wel en wil ik verder nieuwe dingen leren maar dit kan niet want ervaring want certificaten. Same shit, different day.

Het lijkt mij leuker om (cloud) omgevingen in kaart te zetten/op te zetten/te adviseren i.p.v. bij iedere keer een ander bedrijf vrijwel hetzelfde kunstje te herhalen. Ook merk ik dat ik graag meer met mensen contact wil hebben, het monitoren/patchen/fixen van werkplekken en servers interesseert mij niet echt.

Over de HBO opleiding: Ik was onder de veronderstelling dat je met bijvoorbeeld zoals hierboven genoemd, business & IT wat meer de business kant opgaat en na het behalen van je diploma veel keuze hebt uit verschillende soorten banen. Nu is het vooral servicedesk of beheer.

[...]

Beetje tegenstrijdig inderdaad.
Ik bedoel er meer mee te zeggen dat ik bij dit bedrijf in principe alles kan doen qua operationele IT maar ik merk dat ik het niet wil/interessant vindt.
[...]

Ik woon inderdaad niet meer thuis, dat is ook iets wat me wel tegenhoud. Ik zou het wel redden met wat werken + huurtoeslag + studiefinanciering maar dan zit ik uitendelijk nog met een redelijke schuld.
Ondernemerschap vind ik inderdaad interessant, in de toekomst wil ik nog een eigen bedrijf opbouwen. Onzekere contracten maken mij niet uit, die heb ik nu ook en er is werk genoeg.

Heb je misschien interessante materie om manegement skills te ontwikkelen?

[...]

Ik kijk liever het gras van dichtbij om te voorkomen dat ik later spijt krijg.

[...]

[...]

Het geld interesseert met niet echt, zit nu op 3k per maand en het netto verschil stelt allemaal niet heel veel voor heb ik het idee, heb ook niet het idee dat ik veel ga groeien zonder elk certificaat te halen dat er is. Het gaat mij meer om voldoening uit het werk halen en een beetje het verschil kunnen maken.

Dank voor de reacties allen, ik ga iig nog even inlezen over de Business & IT opleiding, merk dat het uittypen van dingen hier ook al wat nieuwe inzichten met zich mee brengt. :)
Dat zeggen er meer, dat geld ze niet interesseert, maar als je straks maar 4 dagen per week hoeft te werken is dat toch wel lekker, of lekker op je 60e met pensioen. Of een jaartje sabbatical, of over 10 jaar een master opleiding of of of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Herkenbaar verhaal, ik heb zelf in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan: Ik heb inderdaad een studie "Bedrijfskundige informatica" gedaan, weliswaar iets eerder dan jij, maar ik heb daar wel wat langer over gedaan. Resultaat was dat ik wel in 2008 met een studieschuld van school kwam.

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit voor mij 1) een hele leuke periode is geweest, en 2) meer deuren heeft geopend. Ik ben nu terechtgekomen bij een grote financiële instelling in een rol die mij erg aanspreekt. Daarnaast zit ik qua verdiensten, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden gewoon erg goed. Met mijn gefaalde 1e studie en de werkervaring die ik oen had was ik hier gewoon niet terechtgekomen. Realiseer je dat veel bedrijven een (imo twijfelachtige) instelling hebben van "je moet minimaal aantoonbaar (= dus diploma) HBO werk en denkniveau hebben" voordat ze je überhaupt gaan uitnodigen.

Een verschil is wel dat ik nog in het oude regime t.a.v. studiefinanciering viel. De studieschuld drukte wel op mijn maximale hypotheek die ik kon nemen, maar omdat we beiden fulltime werken en vergelijkbaar verdienen, was dat voor mij niet zo'n probleem.

Ik kan achteraf gelukkig concluderen dat de keuze niet verkeerd heeft uitgepakt. Ik ben blij waar ik nu ben qua loopbaan, ontwikkeling en privé/werk balans.

Als disclaimer: Als je een tijdje hebt gewerkt kan het erg moeilijk zijn om weer in het studieritme te komen. Daarom heb ik niet het eerste jaar mijn propedeuse gehaald.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Buiten de ICT om is er werkelijkwaar geen enkele beroepsgroep waar ook maar het idee op komt dat je ook nog buiten je werk met je beroep bezig moet zijn. Denk niet dat accountants bij hun sollicitatie wordt gevraagd of ze ook in het weekend veel bezig zijn met spreadsheets invullen.
Dat is doorgaans in de IT ook echt niet het geval. Sommigen prutsen graag wat verder maar anderen zitten liever in de kroeg of zijn met iets anders bezig. Ook in de IT is het echt aan het veranderen en wordt het steeds meer een normaal beroep in plaats van een walhalla voor nerds.
[...]

Wat hij bedoeld is dat je wellicht alle rechten hebt om een Oracle database beheren maar in de praktijk niets meer doet dan wat tabellen aanmaken als een developer daar om vraagt. Of dat je alles mag doen op een server maar niets meer doet dan zorgen dat een applicatie beschikbaar is op de terminal server.

Ik vind mijn werk interessant omdat ik constant nieuwe vragen krijg vanuit de business, we bezig zijn een nieuwe architectuur op te zetten en straks weer het hele zooitje naar de cloud mogen migreren. Maar als ik naar de gemiddelde developer kijk in de teams bij ons dan zitten die enkel in hun eigen hoekje wat repetitief ontwikkelwerk uit te voeren, dan begrijp ik dat je dat na een tijdje gezien hebt.

Je zegt dat je wilt helpen met het opzetten van omgevingen. Dat lijkt me nou typisch een consultancy rol, constant een nieuwe situatie waar je een oplossing voor moet uitvogelen. En dat betekent niet zozeer dat jij als externe consultant bij klanten terecht moet, dat kan ook prima van een centrale afdeling binnen een multinational. Maar bij een klein bedrijf kom je al snel in onderhoudsmodus terecht als het bedrijf geen grootste plannen heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:41
Tijdens mijn studie zat ik bij T-Mobile op het callcenter en stond ik bij de Media Markt aan de service balie. Een uitzichtloze baan zonder mogelijkheden om iets nieuws te leren. Ik snap heel goed dat je daar na een tijd echt helemaal klaar mee bent.

Heb je al gekeken naar traineeship?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou toch echt nog eens deeltijd overwegen. Misschien in combinatie met 28 of een 32 uren werkweek om de schuld zo klein mogelijk te maken. Het is inderdaad flink aanpakken en je zal sommige sociale dingen moeten laten, maar kan ook enorm veel opleveren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:25
Indien van toepassing bij je bedrijf, zou je je ook kunnen focussen op softskils.
In die zin dat je daar een trekkersrol kan opnemen binnen je organisatie.
Ik denk dan aan Agile, SAFE, release train engineer, scrum master, Lean etc.
Kan je je werk wat meer diversifiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 14:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Je moet natuurlijk ergens beginnen met je IT carierre. Ik ben ook op een servicedesk begonnen. Nu 12 jaar verder en het ziet er gelukkig heel anders uit. Je moet natuurlijk niet denken dat werk op een servicedesk representatief is voor "werken in de IT". Je moet ook niet blijven sudderen op één niveau maar tonen dat je ambitie hebt om verder te groeien. Heb je hierover wel eens met je huidige werkgever gesproken? Ik kan dit niet uit je OP halen namelijk. Ik zou daar eens mee beginnen en achterhalen of er überhaupt stappen te maken zijn.

Tickets oplossen blijft sowieso een terugkomend iets. Ik werk nu als IT Infra Specialist en ik los nog steeds tickets op. Het zijn dan wel tweedelijnstickets maar het blijft een ticket. Dit werk doe ik 50%. De andere 50% werken we op een Agile manier aan de projecten en voer ik user-stories uit en plaats ik nieuwe user-stories op basis van openstaande Epic's.

Ik zit nu zoveel meer op mijn plaats dan op een suffe servicedesk maarja je kunt ook niet verwachten om met weinig ervaring mee te lopen met de infra mensen (in mijn geval).

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 22:38
In de laatste 3 jaar die ik heb gewerkt heb ik nog nooit echt gedacht van 'Dit is leuk'. Als ik collega's om mij heen zie merk ik dat zij echt passie hebben voor ICT en hier thuis ook mee bezig zijn, dit heb ik niet. Op dit moment twijfel ik eraan om een HBO opleiding te gaan doen, eigenlijk heb ik nog steeds geen flauw idee wat ik later precies wil worden of wat ik leuk vind om te doen. Wel merk ik dat de bedrijfstechnische kant mij veel meer trekt dan het ICT-technische.

Indien ik een HBO opleiding zou gaan doen zou het waarschijnlijk iets in de richting van Bedrijfskunde of Ondernemer en retailmanagement worden in de hoop dat binnen deze opleiding iets vind wat mij echt gaaf lijkt.

...

Ga er even van uit dat alles waar je dat "Dit is gaaf" gevoel van krijgt deuren opent, En niemand zie een wachten op een 9-5 persoon. Top IT-ers verdienen goed, Top-Bedrijfskundige verdienen goed. Maar zelfs een Top-Kunstacademie als je een beroemde schilder word/museum directeur/etc dan verdien je goed. Wat geeft jou dus de drive om echt echt goed te worden.

Conclusie: Waarom denk je dat iets met bedrijfskunde je wel dit gevoel geeft.

Ga op zoek naar wat je drijft. En dan kijken hoe je er komt. Misschien heb je dan een volledige HBO opleiding nodig. Maar misschien is er ook wel een andere stap mogelijk Als je het alleen voor de studententijd doet denk ik dat die studieschuld een behoorlijke kater is waar je nog een tijdje mee loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Topicstarter
CyberFly schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Tijdens mijn studie zat ik bij T-Mobile op het callcenter en stond ik bij de Media Markt aan de service balie. Een uitzichtloze baan zonder mogelijkheden om iets nieuws te leren. Ik snap heel goed dat je daar na een tijd echt helemaal klaar mee bent.

Heb je al gekeken naar traineeship?
Er zijn hier in principe wel genoeg mogelijkheden qua ICT functies, ik weet alleen niet of ik dit wil. Mijn volgende stap zie ik eerder liever naar bijvoorbeeld iets als coordinator servicedesk of iets van procesverbetering.
wiemelen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:18:
Indien van toepassing bij je bedrijf, zou je je ook kunnen focussen op softskils.
In die zin dat je daar een trekkersrol kan opnemen binnen je organisatie.
Ik denk dan aan Agile, SAFE, release train engineer, scrum master, Lean etc.
Kan je je werk wat meer diversifiëren.
Zie bovenstaande reactie van mij, welke van de door jou genoemde richtingen zou je adviseren? Is het bijvoorbeeld nog de moeite om te verdiepen in ITIL?
Tsurany schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:24:

Wat hij bedoeld is dat je wellicht alle rechten hebt om een Oracle database beheren maar in de praktijk niets meer doet dan wat tabellen aanmaken als een developer daar om vraagt. Of dat je alles mag doen op een server maar niets meer doet dan zorgen dat een applicatie beschikbaar is op de terminal server.

Ik vind mijn werk interessant omdat ik constant nieuwe vragen krijg vanuit de business, we bezig zijn een nieuwe architectuur op te zetten en straks weer het hele zooitje naar de cloud mogen migreren. Maar als ik naar de gemiddelde developer kijk in de teams bij ons dan zitten die enkel in hun eigen hoekje wat repetitief ontwikkelwerk uit te voeren, dan begrijp ik dat je dat na een tijdje gezien hebt.

Je zegt dat je wilt helpen met het opzetten van omgevingen. Dat lijkt me nou typisch een consultancy rol, constant een nieuwe situatie waar je een oplossing voor moet uitvogelen. En dat betekent niet zozeer dat jij als externe consultant bij klanten terecht moet, dat kan ook prima van een centrale afdeling binnen een multinational. Maar bij een klein bedrijf kom je al snel in onderhoudsmodus terecht als het bedrijf geen grootste plannen heeft.
Ik snap 'm, Dat is inderdaad wel het geval bij mij. Iets als Teams of Sharepoint implementeren vond ik wel leuk om te doen maar is iets wat niet vaak voorkomt.
Batavia schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Ga er even van uit dat alles waar je dat "Dit is gaaf" gevoel van krijgt deuren opent, En niemand zie een wachten op een 9-5 persoon. Top IT-ers verdienen goed, Top-Bedrijfskundige verdienen goed. Maar zelfs een Top-Kunstacademie als je een beroemde schilder word/museum directeur/etc dan verdien je goed. Wat geeft jou dus de drive om echt echt goed te worden.

Conclusie: Waarom denk je dat iets met bedrijfskunde je wel dit gevoel geeft.

Ga op zoek naar wat je drijft. En dan kijken hoe je er komt. Misschien heb je dan een volledige HBO opleiding nodig. Maar misschien is er ook wel een andere stap mogelijk Als je het alleen voor de studententijd doet denk ik dat die studieschuld een behoorlijke kater is waar je nog een tijdje mee loopt.
Misschien raar maar ik word volgens mij gedreven door zeg maar 'competitiveness' (kan het goeie woord even niet vinden :P) en situaties waarin de stress en eisen erg hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:25
BroWohsEdis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Zie bovenstaande reactie van mij, welke van de door jou genoemde richtingen zou je adviseren? Is het bijvoorbeeld nog de moeite om te verdiepen in ITIL?
Dat zal er ook een beetje vanaf hangen welke mogelijkheden er bij je bedrijf zijn.
ITIL is inderdaad een mogelijkheid. Maar Lean heeft bijvb. ook met procesverbetering te maken.
Daarnaast kan je als scrum master ook dingen coördineren en regelen voor anderen.
Het is maar net waar je interesse ligt in combinatie met de mogelijkheden binnen je bedrijf.
Handige aan deze softskills is wel dat de opleidingen die erbij horen meestal niet zo lang zijn.
Certificeren hierin kan, maar is geen must (zijn vaak enkel cashcows van de aanbieders zonder echte meerwaarde). En mocht er geen opleidingsbudget zijn, dan kan je nog best wel wat aan zelfstudie doen want voor al deze skills is er best wel veel gratis materiaal online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]
[...]
Zoals ik het zeg. In iedere omgeving is er iets te verbeteren, en met de juiste politieke souplesse kan het jouw uitdaging worden om een leuk project te doen. Niet iedere klant heeft die mogelijkheid, maar er zijn genoeg klanten waar dit mogelijk is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Ik heb in mijn werk veel te maken met de Applicatie Architect en z'n buddies. (Enterprise Architect, Netwerk Architect enz..)Gezien hetgeen wat ik bij jou lees lijkt dat mij een geschikte baan voor je. Zeker in een grote organisatie. Google 'r maar 's op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik zie een aantal mensen ingaan op het startsalaris van een HBO-er. Vergeet niet dat het startsalaris het begin is. Je kunt zomaar in een paar jaar 1k verdienen bovenop dat bedrag en dan loopt het nog op. Terugverdientijd van een studieschuld van 25k is dan ~2 jaar of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 13:29
M.i. is je werk leuk vinden aardig wat belangrjiker dan je salaris. Het ljkt me een hel om de rest van m'n leven iets te moeten doen waar ik iedere dag tegenop zie.

Natuurlijk wil je ook wel iets waar vraag naar is, werkloos thuiszitten is ook alles behalve tof. Maar geld is niet alles.

Kijk ook vooral niet naar het startsalaris. Maar het potentiele salaris van een carrierekeuze.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 01-07-2020 11:12 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
[...]

Niet weten wat je wil lijkt me nou niet de beste basis om jezelf in de schulden te steken. Op het HBO ben ik ook ontzettend veel laagvliegers tegengekomen die voor hun werkzaamheden net zo goed een MBO opleiding hadden kunnen doen. Het enige voordeel is wel dat je met HBO véél meer keuze vrijheid en mogelijkheden hebt die je als ongemotiveerde MBO'er niet krijgt. Dit is een beetje kip-ei verhaal, een goed gemotiveerde MBO'er heeft geen HBO nodig, net als dat een weinig gemotiveerde HBO'er niet ineens een droombaan krijgt. Er zijn met HBO alleen wel scenario's denkbaar waar je functies aangeboden krijgt waar je wél blij van wordt.

Hoe dan ook, denk na voordat je je in de schulden steekt. Ik ben 29, heb MBO en HBO gedaan en inmiddels een super leuke baan in de detachering, terwijl ik als MBO'er niet gelukkig was. Het salaris is een veelvoud van wat het geweest was als ik het bij MBO gelaten had, en ik haal nu ook meer plezier uit mijn werk en zie voldoende perspectief, maar ik denk wel dat ik een uitzondering ben (studie was het minst belangrijke in deze ontwikkeling, maar heeft wel wat deurtjes geopend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:55
Ypuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Niet weten wat je wil lijkt me nou niet de beste basis om jezelf in de schulden te steken. Op het HBO ben ik ook ontzettend veel laagvliegers tegengekomen die voor hun werkzaamheden net zo goed een MBO opleiding hadden kunnen doen. Het enige voordeel is wel dat je met HBO véél meer keuze vrijheid en mogelijkheden hebt die je als ongemotiveerde MBO'er niet krijgt. Dit is een beetje kip-ei verhaal, een goed gemotiveerde MBO'er heeft geen HBO nodig, net als dat een weinig gemotiveerde HBO'er niet ineens een droombaan krijgt. Er zijn met HBO alleen wel scenario's denkbaar waar je functies aangeboden krijgt waar je wél blij van wordt.

Hoe dan ook, denk na voordat je je in de schulden steekt. Ik ben 29, heb MBO en HBO gedaan en inmiddels een super leuke baan in de detachering, terwijl ik als MBO'er niet gelukkig was. Het salaris is een veelvoud van wat het geweest was als ik het bij MBO gelaten had, en ik haal nu ook meer plezier uit mijn werk en zie voldoende perspectief, maar ik denk wel dat ik een uitzondering ben (studie was het minst belangrijke in deze ontwikkeling, maar heeft wel wat deurtjes geopend).
Ik zie niet in hoe dit een reactie op mijn post is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
Citroentjuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:15:
[...]

Ik zie niet in hoe dit een reactie op mijn post is?
Verkeerd gelezen! Ik dacht dat je schreef dat het salarisverschil al snel €1.000 zou zijn, maar reageerde vooral ook op de startpost waar TS aangeeft bij gebrek aan ambitie/interesse maar overweegt te gaan studeren. Dat lijkt me inderdaad niet de basis om fluitend door je studie te wandelen en zo €1.000 meer op te strijken per maand.

We bedoelen hetzelfde dus waarschijnlijk, excuus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

[...]

Ik vraag me af waar deze gedachte vandaan komt. Ook ik heb bij iedere sollicitatie de vraag gekregen wat ik buiten werk nog meer deed aan ICT in m'n vrije tijd. Als je dan antwoord met 'niets', dan lijken ze toch teleurgesteld. Alsof het een soort regel is dat iedere ICT zich na z'n werk terugtrekt op z'n zolderkamertje bij z'n ouders om vervolgens de hele dag achter zijn PC te zitten?

Ontopic: ik begrijp TS wel. Ik heb ook m'n studie afgerond, maar dan als software developer. Tijdens mijn eerste stage kreeg ik al het gevoel: dit is het niet. De afstudeerstage hetzelfde. Uiteindelijk toch 3 jaar blijven plakken bij dat bedrijf en elke dag met tegenzin naar werk gegaan.

Toen ben ik overgestapt naar een nieuw bedrijf, zo'n 150km verderop, maar met elke dag thuiswerken. Ik merk dat ik het werk hierdoor een stuk leuker vind. Geen 8.5 uur per dag vastgeroest zitten aan je bureau, maar de vrijheid van thuiswerken. Ik kan nu bijvoorbeeld bepalen dat ik even snel in de auto spring om m'n boodschappen te halen om 10.00u. In plaats van om 10.00u. zo'n twintig minuten te staan leuten bij de koffieautomaat met een collega waar je niet mee klikt, maar toevallig samenwerkt en dus geforceerd 'leuk' doet.

Ik heb zelf faalangst, dit uit zich op meerder manieren. Een manier is dat ik constant bang was op kantoor om niet hard genoeg te werken / dat mijn baas mee keek (was overigens niet zo, maar gevoel kan anders zijn dan de werkelijkheid) / etc. De andere manier was door mijzelf te willen meten aan collega's die helemaal op gaan in hun vak en buiten hun werk nog bezig zijn met hun ICT-skills te verbeteren. Met thuiswerken heb ik het gevoel niet meer dat ik gecontroleerd wordt, daarnaast kom ik niet meer direct in contact met m'n overijverige collega's. Dus niet meer de vraag 'moet-ik-dit-niet-ook-doen?' en 'ik-doe-niks-in-de-ict-buiten-werktijd-moet-ik-me-zorgen-maken?' Je doet thuis je werk en is je baas tevreden? Dan is het goed.

Je bent nog jong: ga verschillende bedrijven proberen. (Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer vrijheid meestal, probeer startups, of begin voor jezelf). Je werkt om te kunnen leven, je leeft niet om te werken, oftewel: je moet de mix vinden tussen je baas tevreden houden en jezelf tevreden houden. Terwijl het tijdens een studie vooral draaide om je leraar tevreden houden.
Pagina: 1