Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52
Ik wil een goedkope tablet kopen, vooral voor de kinderen.

Nu is mijn keus gevallen op de Galaxy tab a 10.1 en ik vraag me af of ik voor €177 de 2gb ram versie moet nemen of, om wat meer futures proof te zijn, de 3gb ram versie voor € 229.

Ik vind het verschil nogal groot en kan verder weinig voordelen ontdekken, dus ik neig naar de 2gb versie. Er kan altijd nog een SD kaartje in voor de opslag, die kosten ook niks.

Wat jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is een reden dat andere Android-devices (zoals je smartphone) ondertussen met tot wel 16GB RAM worden geleverd. Namelijk: de groei en mogelijkheden per app qua resource-demand.

2GB RAM heeft overigens niets te maken met opslag uitbreiden met een SD-kaartje...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:51:
Er is een reden dat andere Android-devices (zoals je smartphone) ondertussen met tot wel 16GB RAM worden geleverd. Namelijk: de groei en mogelijkheden per app qua resource-demand.

2GB RAM heeft overigens niets te maken met opslag uitbreiden met een SD-kaartje...
De 3gb versie heeft ook meer opslag...

Lees op het internet internet maar weinig klachten over de 2gb versie, dus ik dacht, laat ik het eens aan de Tweakers vragen.

Als het om 2 vs. 4gb zou gaan had ik allang de knoop doorgehakt.

[ Voor 5% gewijzigd door SaN op 29-06-2020 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:21
Zeker de 3GB versie. 2GB is nu aan de onderkant en in de toekomst waarschijnlijk de eerste beperking waar je tegenaan gaat lopen. Houd er ook rekening mee dat je bij de Tab A geen apps op het SD kaartje kunt opslaan. Daar kun je met name tegenaan lopen bij grotere games en software voor iets oudere kinderen.

Bij hele jonge kinderen die alleen YouTube, Netflix en andere eenvoudige applicaties gebruiken de komende jaren kun je de gok nemen voor het lichtere model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Rukapul schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:34:
Zeker de 3GB versie. 2GB is nu aan de onderkant en in de toekomst waarschijnlijk de eerste beperking waar je tegenaan gaat lopen. Houd er ook rekening mee dat je bij de Tab A geen apps op het SD kaartje kunt opslaan. Daar kun je met name tegenaan lopen bij grotere games en software voor iets oudere kinderen.

Bij hele jonge kinderen die alleen YouTube, Netflix en andere eenvoudige applicaties gebruiken de komende jaren kun je de gok nemen voor het lichtere model.
Bedankt! Dus € 52,- meer betalen voor 1gb ram en een beetje opslag is niet gek volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:21
SaN schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:37:
[...]

Bedankt! Dus € 52,- meer betalen voor 1gb ram en een beetje opslag is niet gek volgens jou?
Ja, de kans dat je de bruikbare levensduur er flink mee verlengt acht ik realistisch.

Mijn meest recente Galaxy Tab A 10.1 in huis is overigens het 2016 model met 2GB RAM / 16GB flash opslag.

Bij de laatste hardware upgrade overigens een iPad gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 09:30
Onlangs de 2GB versie gekocht na hiervoor een 2018 versie met 3GB gehad te hebben. In het simpele gebruik waarvoor ik hem gekocht heb (YT Kids, Netflix, simpele games) merk ik gevoelsmatig geen verschil met de oude tablet.
50 euro extra voor 1GB extra vind ik dan wel een erg stevige meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou ook voor 3GB gaan, ja dat klinkt weinig 1GB meer maar je hebt er wel profijt van..

idem voor een beetje meer opslag.. je kan tegenwoordig al minder app etc op een SD kaart dumpen.. :/ (of ze zetten zich zelf direct na een update weer op je main storage..)

en het lijkt 32 GB -> 64GB opslag te doen ?

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 29-06-2020 21:23 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:45
Wekko306 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:21:

50 euro extra voor 1GB extra vind ik dan wel een erg stevige meerprijs.
Zoals 'ie ook al tussen neus en lippen door benoemt: de opslag gaat ook omhoog, van 32GB naar 64GB voor die meerprijs ;)

Als je de keuze hebt en je vindt €229 niet te duur, dan is meer geheugen en meer opslag altijd een beter idee natuurlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 09:30
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Zoals 'ie ook al tussen neus en lippen door benoemt: de opslag gaat ook omhoog, van 32GB naar 64GB voor die meerprijs ;)

Als je de keuze hebt en je vindt €229 niet te duur, dan is meer geheugen en meer opslag altijd een beter idee natuurlijk.
True, maar zoals hij in de TS terecht aangeeft kosten SD-kaartjes tegenwoordig ook geen spreekwoordelijke drol meer. Zelf had ik er nog een ongebruikte thuis liggen, dus kan die er altijd makkelijk indoen.
Een prijsverschil van 20-25 euro had ik meer op zijn plaats gevonden, maar goed ieder zijn afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:45
Wekko306 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:27:
[...]

True, maar zoals hij in de TS terecht aangeeft kosten SD-kaartjes tegenwoordig ook geen spreekwoordelijke drol meer. Zelf had ik er nog een ongebruikte thuis liggen, dus kan die er altijd makkelijk indoen.
SD-kaartjes geven in mijn ervaring altijd problemen, ik heb ze vaker zien falen in smartphones en tablets dan dat ze het goed bleven doen :P Dus veel liever extra interne opslag, dan een SD-kaartje erin moeten stoppen.
Een prijsverschil van 20-25 euro had ik meer op zijn plaats gevonden, maar goed ieder zijn afwegingen.
Tja, €10 was nog mooier geweest, of beter nog €0... :+

Ik snap je punt wel, 1GB geheugen en 32GB opslag kost tegenwoordig geen drol, maar al was de meerprijs slechts €20, dan had niemand de goedkopere versie gekocht :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukarloss
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-06-2020
ik zou voor de 3gb gaan want die heeft ook meer Werkgeheugen (RAM) opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 20:41

vectormatic

Warlock of the doorlock

@SaN Je schrijft dat je het ding voor je kinderen wil kopen, hoe oud zijn de kids, en hoe lang denk je dat ze de tablet gaan gebruiken voordat ze een eigen telefoon/laptop krijgen? En denk je dat ze voorzichting genoeg gaan zijn dat je ze met een apparaat van ~200 euro vertrouwt?

Ik heb hier de oudste bij wijze van eerste eigen device een gameboy advance SP gegeven, heeft ze een hoop lol van gehad, en kon ze met een goedkoop ding bewijzen dat ze voorzichtig omgaat met "dure" dingen. Daardoor durfde ik haar ook makkelijker dit jaar een eigen laptop te geven.

EDIT: @sukarloss de 3gb in de spec is het werkgeheugen/ram, wat niet hetzelfde is als opslaggeheugen (wat inderdaad meer is bij het 3gb model), niet lullig bedoeld, maar misschien is het handig als je de materie wat beter beheerst voordat je advies geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door vectormatic op 30-06-2020 08:32 ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:24
Ben ik de enige die 2 naar 3 GB als een verbetering van 50% leest?
Je gaat veel meer kunnen, 2 GB is echt weinig. Zelfs mijn mobiel heeft meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaN
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb net de 3gb versie besteld via Amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
sukarloss schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:02:
ik zou voor de 3gb gaan want die heeft ook meer Werkgeheugen (RAM) opslag.
Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 20:41

vectormatic

Warlock of the doorlock

99ruud99 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:43:
Ben ik de enige die 2 naar 3 GB als een verbetering van 50% leest?
Je gaat veel meer kunnen, 2 GB is echt weinig. Zelfs mijn mobiel heeft meer.
Beetje mosterd na de maaltijd nu OP al wat besteld heeft, maar het is natuurlijk niet 1:1 50% extra geheugen is 50% extra kunnen. Als ik naar de rapportage op mijn telefoon kijk beweert ie ook grofweg maar 1.6gb aan geheugen te gebruiken (van de 3 beschikbaar), met dagelijks een hoop browsen, whatsapp en af en toe internetbankieren en een foto-tje.

Android kan vrij aardig geheugen managen, en het wordt pas een probleem als 1 app nagenoeg al het beschikbare geheugen nodig heeft, of je veel multi-taskt/task switched in een pool apps die samen meer dan het beschikbare geheugen nodig heeft, dan gaat ie in de achtergrond continue apps killen, en dus opnieuw opstarten als je switcht.

Als je een tablet dus puur als bank-browser gebruikt (en dan niet compleet tab nuts gaat), kan je denk ik met 2gb nog best uitkomen (geen whatsapp op de achtergrond etc... ), mijn gelinuxde chromebook met 2gb kan ook nog prima mee als internet machine.

Neemt niet weg dat ik ook voor de 3gb zou kiezen tegenwoordig hoor, een android device met 2gb is wel heel erg 2014

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Ik heb dezelfde tablet expres met 3GB gedaan, omdat Android bijzonder gretig is met RAM geheugen. Of het momenteel veel uitmaakt durf ik niet te zeggen, maar het is een klein beetje meer future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzBedmanzzz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 16:44
Een familielid heeft hetzelfde tablet (3GB versie) en bij normaal gebruik zit de tablet op 2.3 GB gebruik van werkgeheugen. Na het killen van alle draaiende apps zit ie op 1.7 GB.

Als je niet continu op geheugengebruik wil letten of niet wilt dat apps op de achtergrond gekilled worden dan is 3GB de enige optie. In mijn ogen zouden ze de 2GB versie nog niet eens moeten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
zzzBedmanzzz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:49:
Een familielid heeft hetzelfde tablet (3GB versie) en bij normaal gebruik zit de tablet op 2.3 GB gebruik van werkgeheugen. Na het killen van alle draaiende apps zit ie op 1.7 GB.

Als je niet continu op geheugengebruik wil letten of niet wilt dat apps op de achtergrond gekilled worden dan is 3GB de enige optie. In mijn ogen zouden ze de 2GB versie nog niet eens moeten aanbieden.
Dus eigenlijk doe jij voor Android waar Android zelf heel goed in is. Android heeft een uitstekend geheugenmanagement, waardoor er altijd bijna het volledige RAM in gebruik is. Dat zegt verder helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Ik heb de tablet nu een beetje ingesteld en ik kan er wel aan wennen. Ik had het idee dat ik hem Zelf niet veel zou gebruiken naast mijn android telefoon, maar voor sommige apps is het grote scherm wel prettig.

Hij is niet zo snel als mijn S9, maar snel genoeg om prima mee te werken. Eigenlijk geldt dat voor de meeste zaken. Scherm is niet geweldig, maar ruim voldoende voor de prijs.

Het enige wat me tot nu toe echt een beetje tegenvalt zijn de luidsprekertjes. Het geluid is wat dof. Wellicht omdat Samsung heeft geprobeerd om de illusie van een beetje bass te creëeren. Ik vind het geluid van mijn telefoon prettiger om naar te luisteren.
Pagina: 1