Macbook Air scherm coating

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 22:23
Beste Tweakers,

Ik heb een Macbook Air 13 waarvan de coating los laat.
Weet dat je dit weg kan poetsen, maar weet niet met wat, heb alcohol geprobeerd maar heeft niet echt geholpen. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en hoe opgelost? Macbook Pro heeft hier ook veel last van maar bij de Air heb ik dit eigenlijk nooit gezien.

zie foto dan weet je wat ik bedoel.

alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RONwXrigpju3Xh6ONoQHFm4LGIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DJ9mFtZMsErGLXmc4uyXHMS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dat is niet weg te poetsen.
Met wat geluk kan je hem nog gratis laten repareren bij Apple die hier een reparatieprogramma voor heeft opgestart. Hiervoor mag je Mac overigens niet ouder zijn dan 4 jaar.

Als je zoekt op ‘staingate’ krijg je gelijkwaardige problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wootism op 29-06-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@moca007 Zeker niet met alcohol, en dit ook niet vertellen als je het wilt laten maken(garantie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het is wel weg te poetsen. Ik heb een compleet macbook pro 2013 scherm schoongepoetst met een droge microvezeldoek. Je hebt alleen veel geduld nodig. Kostte me twee uur en een lamme arm ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
__fred__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Het is wel weg te poetsen. Ik heb een compleet macbook pro 2013 scherm schoongepoetst met een droge microvezeldoek. Je hebt alleen veel geduld nodig. Kostte me twee uur en een lamme arm ofzo.
De coating er af slopen is wat anders dan 'wegpoetsen'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
johnkeates schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:46:
[...]

De coating er af slopen is wat anders dan 'wegpoetsen'...
Aangezien de TS al aangaf dat de coating los laat, neem ik ook aan dat hij de consequentie van wegpoetsen begrijpt. Je anti-reflectielaag verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Hackus schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:40:
@moca007 Zeker niet met alcohol, en dit ook niet vertellen als je het wilt laten maken(garantie)
Gaat om een oudje 2011 sowieso geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
[...]

Misschien morgen even proberen een nieuwe scherm is prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

‘Schoongepoetst’
Zelfde als je auto wassen door de lak eraf te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:09
[...]

het is NIET weg te poetsen, ben je zeker dat dat geen vingerafdrukken zijn/vuiltjes.
Ik heb het hier thuis voorgehad die schermvlekken, is met niks weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Nagellak remover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Mijn MacBook Air, ook uit 2011, heeft hetzelfde, zij het iets minder. Valt niks aan te doen. Al helemaal geen agressief spul zoals @iPhoneSE benoemt proberen, dan wordt het alleen maar erger.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:22:
Mijn MacBook Air, ook uit 2011, heeft hetzelfde, zij het iets minder. Valt niks aan te doen. Al helemaal geen agressief spul zoals @iPhoneSE benoemt proberen, dan wordt het alleen maar erger.
Werkt anders prima, 2 jaar geleden bij het scherm van mijn dochter gedaan, was een oud ding dus durfde het wel aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
AppleFan2007 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:09:
[...]

het is NIET weg te poetsen, ben je zeker dat dat geen vingerafdrukken zijn/vuiltjes.
Ik heb het hier thuis voorgehad die schermvlekken, is met niks weg te poetsen.
https://www.ifixit.com/An...glare+coating+effectively

Er is voldoende documentatie van mensen die er vanalles opsmeren en het er ook vanaf krijgen. Ik durfde niet met rotzooi aan mijn scherm te zitten, maar een microvezeldoek durfde ik wel. En ja, het werkt echt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85hiZ2z5V-D8vegpRJHmoUM59lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2tqsDGO3y470CDsyviMPTZF.jpg?f=fotoalbum_large

(En voor iedereen die afvraagt wat die vlek rechts is: Het voorkomt natuurlijk niet dat mijn vrouw weer nieuwe vlekken op het scherm maakt ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door __fred__ op 29-06-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
__fred__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:48:
[...]

https://www.ifixit.com/An...glare+coating+effectively

Er is voldoende documentatie van mensen die er vanalles opsmeren en het er ook vanaf krijgen. Ik durfde niet met rotzooi aan mijn scherm te zitten, maar een microvezeldoek durfde ik wel. En ja, het werkt echt:

[Afbeelding]
Op een foto waarbij het scherm aanstaat kan je natuurlijk totaal niks concluderen. Heb je 'voor' en 'na' foto's, met het scherm uit?

Ik heb me het schurft gepoetst met microvezeldoekjes, maar het is er bij mij nooit afgegaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:53:
[...]

Op een foto waarbij het scherm aanstaat kan je natuurlijk totaal niks concluderen. Heb je 'voor' en 'na' foto's, met het scherm uit?

Ik heb me het schurft gepoetst met microvezeldoekjes, maar het is er bij mij nooit afgegaan.
Nee, ik was niet voorbereid op het wantrouwen van het complete internet. Ik heb nooit een foto gemaakt met het scherm uit, of een voor- / nafoto. Maar ik kan vragen naar een schriftelijke verklaring van mijn vrouw. Zal ik die laten tekenen bij de notaris?

[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 29-06-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
__fred__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Nee, ik was niet voorbereid op het wantrouwen van het complete internet. Ik heb nooit een foto gemaakt met het scherm uit, of een voor- / nafoto.
In dat geval:

Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/6JB4v4xPTAQFi/giphy.gif

:+

Je laat een foto zien waarop sowieso geen vlekken te zien zouden zijn, want het scherm staat aan en laat een witte website zien. En we hebben geen idee hoe erg de vlekken überhaupt waren. Dus ook al vind jij dat het wonderbaarlijk genoeg gewerkt heeft, je geeft geen enkel bewijs ;)

Maar fijn dat het voor jou wel goed werkte, we kunnen de sarcastische opmerkingen verder laten voor wat het is.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 29-06-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:00:
[...]

In dat geval:

[Afbeelding]

:+

Je laat een foto zien waarop sowieso geen vlekken te zien zouden zijn, want het scherm staat aan en laat een witte website zien. En we hebben geen idee hoe erg de vlekken überhaupt waren. Dus ook al vind jij dat het wonderbaarlijk genoeg gewerkt heeft, je geeft geen enkel bewijs ;)

Maar fijn dat het voor jou wel goed werkte, we kunnen de sarcastische opmerkingen verder laten voor wat het is.
Het klopt inderdaad dat je er niets van ziet als de scherm aan staat, ga proberen goed schoon te poetsen met een doekje, even kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
__fred__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:58:
[...]
Nee, ik was niet voorbereid op het wantrouwen van het complete internet. Ik heb nooit een foto gemaakt met het scherm uit, of een voor- / nafoto. Maar ik kan vragen naar een schriftelijke verklaring van mijn vrouw. Zal ik die laten tekenen bij de notaris?
Hahaha _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
Hahn schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rNPQX8_qgk5a3tY6m3hOtF7Vqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgnS8M0jyAWkiyfFaYqhtAb6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMJgkfi6-8OXa9GGFQp0nUyn5MM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yDSm5pNizRJ4nNyvNpl8UbA.jpg?f=fotoalbum_large

Linker laptop is mijn laptop waar het scherm is vervangen door Apple. Rechter is van mijn vrouw, waar ik het scherm heb opgepoetst. Linkerscherm heeft duidelijk een ant-reflectielaag, rechter niet meer. Rechter is wel degelijk mooi schoon, zoals je kunt zien.

Overigens lees ik net dat Apple verschillende processen/samenstellingen van coatings heeft gebruikt, dus dat methodes niet altijd even goed werken. Ergo: YMMV voor elke methode die je op internet vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 29-06-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wootism schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:35:
Dat is niet weg te poetsen.
Met wat geluk kan je hem nog gratis laten repareren bij Apple die hier een reparatieprogramma voor heeft opgestart. Hiervoor mag je Mac overigens niet ouder zijn dan 4 jaar.

Als je zoekt op ‘staingate’ krijg je gelijkwaardige problemen.
Was dat hele 'staingate' niet alleen bij (bepaalde) Macbook Pro's? Overigens kan ik ook daarvoor geen reparatieprogramma vinden op de website van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
https://www.facebook.com/groups/607572909386595/

Hier is nog een enorme facebook groep. Consensus lijkt babydoekjes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Commendatore schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Was dat hele 'staingate' niet alleen bij (bepaalde) Macbook Pro's? Overigens kan ik ook daarvoor geen reparatieprogramma vinden op de website van Apple.
Nee klopt, dat reparatieprogramma heeft er gek genoeg ook nooit op gestaan.
Lees net dat ze er begin 2020 mee gestopt zijn, allemaal via interne memo’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

__fred__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:45:
https://www.facebook.com/groups/607572909386595/

Hier is nog een enorme facebook groep. Consensus lijkt babydoekjes te zijn.
Dan heb je niet goed gekeken, die gast met die babydoekjes en listerine heeft zijn hele scherm verpest :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
Wootism schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Dan heb je niet goed gekeken, die gast met die babydoekjes en listerine heeft zijn hele scherm verpest :p
Babydoekjes EN listerine. Die heb ik ook gezien. Wellicht is die combo wat minder geschikt. Maar ik geef je gelijk, de samenstelling van babydoekjes is ook niet uniform, dus wie weet wat voor ellende je je op de hals haalt op die manier.

Mijn scherm was trouwens een stuk verder heen dan dat van de TS. Zo ongeveer de hele rand was er al af komen zetten en het middenstuk was duidelijk mat geworden. Het koste dus relatief (2 uur poetsen toch nog steeds best lang) weinig moeite om de rest er af te krijgen. Ik kan me voorstellen dat met minieme schade, je best een tijd bezig kunt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Mensen, dit is een MacBook Air. Bij de Retina MacBook Pro zit er een glasplaat tussen waar de coating op is aangebracht, dat heeft een Air niet. De kans dat je je display helemaal sloopt is bijna oneindig groter.

Een MacBook Pro krijg je met Lidl W5 allesreiniger doekjes in een kwartiertje ongeveer helemaal schoon, maar ik betwijfel dat je Air nog bruikbaar is als je dergelijk spul erop gaat smeren. Mijns inziens niks meer aan doen en rustig een vervangende Mac gaan zoeken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
nelizmastr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:35:
Mensen, dit is een MacBook Air. Bij de Retina MacBook Pro zit er een glasplaat tussen waar de coating op is aangebracht, dat heeft een Air niet. De kans dat je je display helemaal sloopt is bijna oneindig groter.

Een MacBook Pro krijg je met Lidl W5 allesreiniger doekjes in een kwartiertje ongeveer helemaal schoon, maar ik betwijfel dat je Air nog bruikbaar is als je dergelijk spul erop gaat smeren. Mijns inziens niks meer aan doen en rustig een vervangende Mac gaan zoeken.
Dit is de reden waarom ik dit topic ben gestart kon op het internet weinig vinden over Air, inderdaad de Pro heeft een glasplaat over de LCD. Heb inmiddels met een schoonmaak doek, babydoek en beetje alcohol geprobeerd, ik krijg het er niet af. Misschien een donor Macbook zoeken en het scherm overzetten. Als iemand nog wat heeft liggen, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Trouwens bij de Pro kan je de glasplaat ook gewoon vervangen kost €15-20 zo glasplaat. Zelf eerder al gedaan bij een Pro van 2012 scherm was gebarsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Listerine met microvezeldoek/oude handdoek/etc. werkt ook prima. Inderdaad wel enkel op de glazen schermen. 'Staingate' op de kunststof (oude) Airschermen zijn gewoon beschadigingen, die krijg je er bij mijn weten niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

moca007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:13:
Trouwens bij de Pro kan je de glasplaat ook gewoon vervangen kost €15-20 zo glasplaat. Zelf eerder al gedaan bij een Pro van 2012 scherm was gebarsten.
Het ging me om de coating :) de plaat zelf zal me jeuken, maar die ellendige vlekkende coating moest en zou eraf :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 16:22
Wootism schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:06:
[...]Zelfde als je auto wassen door de lak eraf te schuren.
Zelf ooit eens met industriele zeep een rolls royce zo schoongemaakt, een gast moest perse zijn auto gewassen hebben. Blinken tot en met.

Aangezien een gemiddeld 2 sterren michelin restaurant geen turtle wax in de keuken heeft staan is het feestje niet een volledige wasbeurt geweest. Teleurgestelde gast. Raar toch !? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterreitsmaa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-08-2024
Op Youtube staat dat je het er wel af kunt halen met ''listerine, cool mint'' zou het wat zijn? je ziet wel veel verschil met oud en nieuw. het eraf poetsen laat wel zien dat het scherm erg gaat glimmen.
Pagina: 1