Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Doorstroomverwarmer achter warmtepompboiler.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johnnygo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:01
Ik heb een 200L Atlantic Explorer V3 warmptepompboiler staan. Deze werkt goed, en heeft voor 90% voldoende waterinhoud. Echter is hij na het vollopen van het bad leeg. Als iemand dan nog wilt douchen, dan kan dat niet. En het duurt uren voordat het water weer op een acceptabele temperatuur is.
Daarom wil ik een doorstroomverwarmer gebruiken als backup zodat ik altijd warm water uit de kraan krijg.
Nu kan ik van iemand een doorstroomverwarmer overnemen. En wel deze:
https://www.conrad.nl/p/s...18-kw-35-tot-55-c-1906886
Die is een paar maanden gebruikt, maar daar is nu een warmtepomp met groot boilervat geinstalleerd.

De vraag is eigenlijk hoe ik dat ding dan het beste kan aansluiten. Kan ik hem gewoon tussen de warm water leiding zetten zodat het warme water altijd door de doorstroomverwarmer gaat? Is wel het makkelijkste. Maar ik ben bang dat ik dan waterdruk ga verliezen. Of valt dat wel mee?
Andere optie is om er een drieweg klep voor (of achter) te zetten. Maar hoe ga ik die dan aansturen? Als de temperatuur te veel daalt, dan moet die overgaan naar de doorstroomverwarmer. En als de warmtepompboiler weer op temperatuur is moet het water weer rechtstreeks door.

En kan ik deze aansluiten op een 400V 16A zekering? Degene waarvan ik hem kan overnemen weet niet meer of die op een 3x16A of 3x25A aansluiting zat. :?

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-07 09:14

keur0000

-------- N O N E --------

In de basisgegevens staat duidelijk 26A, dus een aansluiting van 3x25A/400V en niet lager.
Lager betekend ongewenst uitschakelen.
En dit soort apparatuur is gebouwd om te worden geplaatst tussen de koudwaterleiding en het warme aftappunt of douchekraan.

Je zou Stiebel Eltro een mailtje kunnen sturen of het kwaad kan om deze tussen jouw boilervat en douchekraan te zetten als naverwarmer 😉

[Voor 50% gewijzigd door keur0000 op 29-06-2020 18:18]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:28
Een krachtgroep van 3x 16A = 48A lijkt me ruim boven de 26A, dus dat kan prima ;)

Ligt er alleen een beetje aan hoe die z’n vermogen over de drie fases verdeeld heeft.

[Voor 9% gewijzigd door Vloris op 29-06-2020 18:20]

• keur0000

keur0000

Bron: SR. Engineer met +40 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Vloris schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:18:
3x 16A lijkt me ruim boven de 26A, dus dat kan prima ;)

Ligt er alleen een beetje aan hoe die z’n vermogen over de drie fases verdeeld heeft.
Serieus Vloris..... duidelijk geen elektrotechnische vakkennis 😬😬😬
18.000 Watt / 660 Volt = 27,27 Ampere, opgave fabrikant 26 Ampere per fase》》 3x25A B karakteristiek

[Voor 4% gewijzigd door keur0000 op 29-06-2020 18:23]

• pickboy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 03-07 22:05
Volgens de handleiding van het betreffende apparaat 3x 25 A bij 380 V of 400 V
Let wel, dit is al op en randje, want bij 415 V geven ze al 32 A aan.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-795809.html
Kon hem bij de fabrikant niet zo snel vinden, maar bovenstaande site heeft een duitse uitvoering online staan.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
keur0000 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:22:
[...]

Serieus Vloris..... duidelijk geen elektrotechnische vakkennis 😬😬😬
18.000 Watt / 660 Volt = 27,27 Ampere, opgave fabrikant 26 Ampere per fase》》 3x25A B karakteristiek
Je moet ook met 230 rekenen, niet 220. Dan 26A. Dichtsbijzijnde zekeringwaarde is dan 32A.
Vloris schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:18:
Een krachtgroep van 3x 16A = 48A lijkt me ruim boven de 26A, dus dat kan prima ;)

8)7

Verdeling over de fasen is ook gewoon nvt; ding heeft natuurlijk gewoon, net zoals zo'n beetje al die dingen, drie gelijke gloeispiralen tussen de fasen in. Nul is ook niet nodig.

[Voor 37% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-06-2020 18:31]

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:41

Nutral

gamer/hardware freak

230? Het gaat toch om de spanning tussen fasen?

Ik heb even de handleiding opgezocht, van dit model niet kunnen vinden maar een ander model dhb-E 18. geven ze aan dat hij regelt naar uitlaat temperatuur en dat als de temperatuur al bij de inlaat zo is, de heater niet aan slaat.
Drukval geven ze daar aan op 0,06 of 0,1 MPa. wat neer komt op 0,6 bar of 1 bar (afhankelijk van flow limiting?). kan een flink effect hebben op je waterstroming, zeker als je op een hogevere verdieping zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik gebruik al een paar jaar deze doorstroomverwarmer achter mijn 450 ltr buffervat met hygienespiraal.
https://elektrischeboiler...at/POW-multi-lcd-11-13-15

Bad lukt, maar houd rekening mee dat het wat langer duurt om te vullen.

Vraag me niet om hoeveel ltr/minuut, want ik heb tijdelijk een vernauwing beneden zitten (lees bypass) vanwege een lek onder mijn huis.. (gesoldeerde leiding waar ik niet bij kom)
Aan de oplossing wordt werkt (duurt meestal een aantal maanden hier :+ )

Omdat mijn hygienebuffer ook wel eens naar 55 graden gaat (aton power to heat), heb ik er eerst een mengklep tussen zitten en daarna pas de wijas, op 45 graden ingesteld.
https://www.oeg.net/nl/me...m-30-65-kvs-1-5-512240614

3x 25A hoofdzekering hier en instelling staat op 11 kW (kan ook hoger eventueel)

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2020 19:01]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
18 kW is wel heel veel voor een normale huisaansluiting.
Officieel kan een 3 x 25A aansluiting slechts 17 kW leveren (3x230Vx25A = 17.25 kW). 18 gaat ook nog wel lukken als je nauwelijks andere apparaten aan hebt staan in huis.

Als je in huis ook nog andere apparaten (inductieplaat, stofzuiger, oven, waterkoker oid) wilt gebruiken op dat moment kun je beter kiezen voor 11 kW of minder.
Omdat het water in de warmtepompboiler meestal niet heel koud is zal een lichtere doorstroomverwarmer het ook nog een poosje goed genoeg doen.

Het lijkt me dat als je hem tussen de warmwaterleiding zet en instelt op bijvoorbeeld 42 graden, het gewoon goed gaat werken. Zolang de hoofdzekering er niet door gaat, en die kans lijkt me groot met 18 kW en ook nog andere apparaten tegelijk aan.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Murkmans
  • Laatst online: 12:05
Ik heb deze een Clage CEX 11-13,5 KW erachter hangen. Die kan gewoon op een krachtgroep, waterdruk is wel wat lager, ongeveer 6 liter per minuut. Echter zijn het vaak de laatste paar liters bij het vullen van het bad.Fyi wij hebben een 150liter wpboiler.
Als deze boven de 47 graden is, weten we dat we het bad kunnen vullen.

• kabeltjekabel
  • Nu online
Nutral schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:32:
230? Het gaat toch om de spanning tussen fasen?
400 vs 380 is hetzelfde als 230 vs 220.

Per fase 26A bij 230V fasespanning is gewoon 18 kW bij 3-fase

[Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-06-2020 19:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:20
keur0000 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:13:
Je zou Stiebel Eltro een mailtje kunnen sturen of het kwaad kan om deze tussen jouw boilervat en douchekraan te zetten als naverwarmer 😉
Bijna alle stiebel zijn geschikt als naverwarmer wordt ook specifiek op website aangegeven. PS er zijn wat uitzonderingen.

https://www.stiebel-eltro...gshandbuch_Warmwasser.pdf
https://www.stiebel-eltro...621-815d-97e92b533240.pdf

Helaas pindakaas zoals ik bovenstaand document is deze niet geschikt voor "solarbetriebe" wat zoveel betekent bij stroming wat verwarmd deze altijd tot de doeltemperatuur. Ongeacht de aanvoertemperatuur.

Nu kan je natuurlijk zelf iets maken met relais die stroomtoevoer onderbreekt, deze is namelijk niet uitgerust met regelventiel wat waterwaterstroom beperkt als deze te koud is aan de uitgang.

[Voor 48% gewijzigd door leonbong op 29-06-2020 20:14]

• Johnnygo
Bedankt voor de antwoorden. Ik concludeer dat deze doorstroomverwarmer een beetje te zwaar is :o . De woning aansluiting is 3x25A. Die wil ik eigenlijk niet verhogen omdat dan de vaste kosten meteen omhoog schieten. En aangezien de bedoeling is dat gas de deur uit gaat komen er zeker problemen als dat ding aanslaat.
Wat zouden jullie adviseren om ervoor te zorgen dat er "altijd" warm water beschikbaar is?
Een lichtere doorstromer? Of een 2e Atlantic? Of een compleet nieuw (groter) vat en die door de nog aan te schaffen warmtepomp laten verwarmen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:45

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Je hebt nog wat rek als je de wpb warmer instelt, een doorstromer zou ik niet willen vanwege de drukval.
Zo gebruik ik de 'PV' ingang om hem desgewenst naar 62 graden te laten gaan voor ik een bad vul.
Als er en extra spiraal in zit kan je eventueel de warmtepomp gebruiken om hem extra te verwarmen of je gebruikt het element voorlopig als je sneller warm water wil maken.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Icm een groter vat en en zonnepanelen, kun je ook elektrisch bijverwarmen, puur op zonnestroom.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:50
Ik vind het een raar verhaal... Wij hebben een 80 liter boiler en daar kunnen we prima een bad mee vullen. Zou idd eens kijken of hij wel volledig warm wordt.

zcflevo.nl

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18:45
Johnnygo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:59:
Bedankt voor de antwoorden. Ik concludeer dat deze doorstroomverwarmer een beetje te zwaar is :o . De woning aansluiting is 3x25A. Die wil ik eigenlijk niet verhogen omdat dan de vaste kosten meteen omhoog schieten. En aangezien de bedoeling is dat gas de deur uit gaat komen er zeker problemen als dat ding aanslaat.
Wat zouden jullie adviseren om ervoor te zorgen dat er "altijd" warm water beschikbaar is?
Een lichtere doorstromer? Of een 2e Atlantic? Of een compleet nieuw (groter) vat en die door de nog aan te schaffen warmtepomp laten verwarmen?
In de praktijk ga je echt geen 18KW gebruiken. Tenzij je water van 10 naar 62 graden verwarmen wilt. Ik heb achter een sww buffer een doorstomer zitten. Als je buffer 30 graden is en je doorstromer stel je in op 45 graden, dan komt de doorstromer voor die 15 graden niet boven de 8KW uit. Ik heb geen ervaring met warmtepompboilers, maar kan mij niet voorstellen dat het water in de ‘ lege’ boiler echt koud is. De warmtepomp boiler blijft toch ook warmte leveren?

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:53
mcDavid schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:27:
Ik vind het een raar verhaal... Wij hebben een 80 liter boiler en daar kunnen we prima een bad mee vullen. Zou idd eens kijken of hij wel volledig warm wordt.
Klopt wel hoor, ik heb ook een Atlantic 200L V3 ingesteld op de max van 62 graden.
Na het badderen kan je niet meer douchen, het begint al met fris douchen en na 5-10min gewoon koud.
Jouw 80L boiler is waarschijnlijk veel warmer of je hebt een heel klein bad.
pleio65 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:25:
[...]In de praktijk ga je echt geen 18KW gebruiken. Tenzij je water van 10 naar 62 graden verwarmen wilt. Ik heb achter een sww buffer een doorstomer zitten. Als je buffer 30 graden is en je doorstromer stel je in op 45 graden, dan komt de doorstromer voor die 15 graden niet boven de 8KW uit. Ik heb geen ervaring met warmtepompboilers, maar kan mij niet voorstellen dat het water in de ‘ lege’ boiler echt koud is. De warmtepomp boiler blijft toch ook warmte leveren?
Het water uit de Atlantic (meet ik) is ongeveer 25-30 graden. Dus niet echt ''koud''. Stel je zou onbeperkt blijven tappen (wat natuurlijk in de praktijk niet gebeurd, wie gaat nu zijn bad vullen of douchen met water van 25 graden) zal het nooit echt verder dalen dan 20 graden omdat de boiler zelf ook al 4-4,5kW voorverwarmd.
Dus ik verwacht niet dat je boven de 11kW komt als dat ding traploos regelt met een 8L/min douche.

[Voor 50% gewijzigd door Jim423 op 30-06-2020 22:59]

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kabeltjekabel
  • Nu online
pleio65 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:25:
[...]

In de praktijk ga je echt geen 18KW gebruiken. Tenzij je water van 10 naar 62 graden verwarmen wilt. Ik heb achter een sww buffer een doorstomer zitten. Als je buffer 30 graden is en je doorstromer stel je in op 45 graden, dan komt de doorstromer voor die 15 graden niet boven de 8KW uit. Ik heb geen ervaring met warmtepompboilers, maar kan mij niet voorstellen dat het water in de ‘ lege’ boiler echt koud is. De warmtepomp boiler blijft toch ook warmte leveren?
Hij zegt toch duidelijk dat die boiler van hem leeg is na het volgooien van het bad. Dus er is geen buffer van 30 graden.

Voor tapwater van 10 naar 40 graden heb je 2 kW per L/min nodig...

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:50
Jim423 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Klopt wel hoor, ik heb ook een Atlantic 200L V3 ingesteld op de max van 62 graden.
Na het badderen kan je niet meer douchen, het begint al met fris douchen en na 5-10min gewoon koud.
Jouw 80L boiler is waarschijnlijk veel warmer of je hebt een heel klein bad.
Neuh, heb de boiler ook op 60 graden staan.

Een normaal ligbad is iets van 150 liter. Het lijkt me dus echt waanzin dat dat niet zou lukken als je 200L op 60 graden voor handen hebt. Zelfs in de winter zou je aan een liter of 100 méér dan genoeg moeten hebben.

Kortom het lijkt me dat ofwel de boiler niet op temperatuur is, ofwel er wordt ook heel veel water voor andere zaken gebruikt. In dat eerste geval: boiler instellingen controleren. In dat 2e geval: Zet 'm gewoon wat vaker (ook overdag) aan.

zcflevo.nl

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Heb je de warmwaterleiding wel bovenaan aangesloten?
Onderaan is hij snel "leeg".

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:11

T-Infinity

Heen en weer....

mcDavid schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Neuh, heb de boiler ook op 60 graden staan.

Een normaal ligbad is iets van 150 liter. Het lijkt me dus echt waanzin dat dat niet zou lukken als je 200L op 60 graden voor handen hebt. Zelfs in de winter zou je aan een liter of 100 méér dan genoeg moeten hebben.

Kortom het lijkt me dat ofwel de boiler niet op temperatuur is, ofwel er wordt ook heel veel water voor andere zaken gebruikt. In dat eerste geval: boiler instellingen controleren. In dat 2e geval: Zet 'm gewoon wat vaker (ook overdag) aan.
Ja maar een boiler van 200 liter op 62 graden levert geen 200 liter van 62 graden. Dit komt doordat er zeer koud water toegevoegd wordt aan de boiler op het moment dat je begint met water tappen.
In de praktijk komt er dus minder warmte (in geconcentreerde vorm, hoge temp) uit dan sommige mensen denken. Een groot deel van de warmte krijg je er dus alleen uit als lauw water, en dat wil je niet in je warme bad hebben, dus stop je vroegtijdig met vullen van het bad terwijl er nog veel warmte (in verdunde vorm) in je boiler zit.

[Voor 10% gewijzigd door T-Infinity op 01-07-2020 12:13]

• Johnnygo
De boiler staat nu op 45 graden. En dat is warm genoeg om te douchen of 1x het bad te vullen.
Het bad dat we hebben staan is 170 liter.
De temperatuur in de boiler verhogen naar 60-65 graden zal wel kunnen schelen. Maar hoe efficient is dat dan voor een warmtepompboiler?
Als ik het zo zie dan kan ik op 3x16A maximaal een 11KW doorstromer gebruiken. Voor het aansluiten lijkt een driewegklep me dan het handigste. Dan hoeft het water niet altijd door de doorstromer te gaan met extra drukverlies tot gevolg.
Bestaan deze dingen https://www.oeg.net/nl/me...m-30-65-kvs-1-5-512240614 ook andersom? Dus als het water te koud wordt dat er dan warm water vanuit de doorstromer bijgemengd wordt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:11

T-Infinity

Heen en weer....

Johnnygo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:27:
De temperatuur in de boiler verhogen naar 60-65 graden zal wel kunnen schelen. Maar hoe efficient is dat dan voor een warmtepompboiler?
Ietsje minder efficient dan optimaal, maar nog altijd vééél efficienter dan een doorstroomverwarmer natuurlijk.

Maar het gaat hier (volgens mij) meer om capaciteit en het opvangen van de piekmomenten, en dan snap ik wel dat je een doorstroomverwarmer wilt.

Als de WPB 90% van de tijd wél voldoende capaciteit heeft, zou ik me voor die overige 10% geen zorgen maken over de efficientie.

Zelf staat mijn WPB ook altijd op 35-40 graden ingesteld. Maar het nemen van een bad 'plan' ik in, dus dan gaat hij even naar 62 graden.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True