Stadsverwarming en woningcoperatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayanye
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-07-2020
Goedemiddag,

Naar aanleiding van onze afrekening van 2018 doen wij een klein onderzoek naar waarom de kosten zo 'hoog' zijn en of het terecht is.

Wij (2) wonen in een studio van ongeveer 25m2 en hebben volgens de metingen van Ista Nederland het volgende verbruikt voor 'verwarming'.

2018: 3,4 GJ~ (april-dec)
2019: 7,5 GJ~
2020: 2,7 GJ~

Alleen is het probleem het volgende:
-Volgens de energielabel woning van de rijksoverheid staat er dat wij stadsverwarming hebben
-Ista meet alleen de verwarmingskosten
-De meter van Ista meet de warmte van 'de leiding'
-Deze meter zit IN een soort (meter) kast en dus niet op de verwarming
-Wij hebben de verwarming het gehele jaar altijd 'UIT' staan (ja, zelfs in de winter)
-Wij zijn nooit het gehele jaar thuis (werk in buitenland)
*2018 - totaal 8 maanden
*2019 - totaal 7 maanden

Wij hebben Ista gebeld om te vragen hoe alles werkt, waarom de meter überhaupt in de kast zit en niet op de verwarming. Hoe het kan zijn dat er dan warmte wordt gemeten (aka wij verwarmingskosten moeten betalen), als de verwarming uit staat en er dus geen warm water door deze leiding doorgaat etc. Dit zal dan moeten komen dat de sensor toch warmte opmeet doordat er misschien andere leidingen in de buurt zijn in deze kast die warmte maakt en die onterecht dan opgemeten wordt door deze meter.

Ik heb zelf niet veel verstand over hoe dit allemaal werkt met stadsverwarming etc. Ik betaal namelijk deze kosten in de afrekening aan de verhuurder (woningcoperatie). Ik vind het alleen bizar dat ik warmtekosten moet betalen terwijl ik het huis helemaal niet laat verwarmen.

Ook vraag ik mij af hoe het kan komen dat ik in 2019 dubbel zoveel GJ heb kunnen verbruiken terwijl ik minder aanwezig (weg in februari 3 weken, de hele maand juni en vanaf sep- eind dec) was in deze woning en de verwarming ook altijd uitstaat.

De verwarming deed het trouwens niet eens en dit was algemeen bekend onder vele huurders, dat de leiding het niet deed en nagecheckt moest worden.

Waar kan ik terecht over zulke dingen? Ik vraag me af of je altijd kosten moet betalen al staat de verwarming het gehele jaar uit. Wat vinden jullie hiervan? :/

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Stadsverwarming doet ook regelmatig de verwarming van je water, bijvoorbeeld als je wil douchen. Is dit wellicht het geval bij jou? Het wordt mij niet helemaal duidelijk uit je stukje :P

Wij hebben in bijna 2 jaar tijd 23 GJ verbruikt, en dit is inclusief verwarming van de woning in de winter. In de maand mei verbruikten we 0,22 GJ, wat volledig is opgegaan aan warm water, dus.
Als je vaker lang en warm douched kan ik me best voorstellen dat je op de door jou gegeven getallen uit kan komen.

Betaal zelf ook ruim 20 euro per jaar aan 'meetkosten' terwijl ik zelf de meterstand moet doorgeven, dus daar kijk ik ook niet zo gek van op :+

Je vragen moet je in ieder geval kunnen stellen aan het bedrijf waar je aan betaald (woningcorporatie) en anders kunnen ze je sowieso doorverwijzen. Kloppen de cijfers wel met wat er op het display van de stadsverwarmingunit staat?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik heb exact hetzelfde gedaan vorig jaar: geen dag de verwarming aangehad (en afgelopen jaar weer niet).
Grootste kosten? Warmte verlies van leidingen. Dat houdt dus in van energie centrale naar flat en terug (en warmte verlies door leidingen in de flat).

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 29-06-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ia de stadsverwarming unit (de warmtewisselaar dus) jouw eigendom of huur?

Ik heb Stadsverwarming via SVP (Purmerend) en daar moet ik de unit huren. Dat is al 45 euro per maand en dan komen de dingen als vastrecht en verbruik er nog bovenop.
Maar wat ik niet helemaal begrijp; bij mij neemt SVP zowel SWW als stookkosten op. Waarom zit er onderscheid bij jou hiervoor? Wie is er dan verantwoordelijk voor het verbruik dat je hebt met warm water (douchen)?

Ik zou overigens eens dagelijks de meterstanden gaan noteren voor een week of 2 a 3 (gemiddelde weken) (meten is weten) en dat extrapoleren. Kijken op welk verbruik je komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 29-06-2020 18:09 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
kayanye schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:59:
Goedemiddag,

Naar aanleiding van onze afrekening van 2018 doen wij een klein onderzoek naar waarom de kosten zo 'hoog' zijn en of het terecht is.
Leuk! Ik help je graag :)
Wij (2) wonen in een studio van ongeveer 25m2 en hebben volgens de metingen van Ista Nederland het volgende verbruikt voor 'verwarming'.

2018: 3,4 GJ~ (april-dec)
2019: 7,5 GJ~
2020: 2,7 GJ~
Welke afleverset heb je? Ofwel; Is dat alleen voor ruimteverwarming of ook voor tapwater? En indien dat laatste; heb je de comforstand aan of uit?
Alleen is het probleem het volgende:
-Volgens de energielabel woning van de rijksoverheid staat er dat wij stadsverwarming hebben
Ja, ok :?
-Ista meet alleen de verwarmingskosten
Wat zouden ze nog meer moeten meten dan :?
-De meter van Ista meet de warmte van 'de leiding'
Nieuwe afleversets meten twee temperaturen en de flow. Aantal liters x temperatuurverschil *4180 / 1.000.000.000 = verbruik in GJ
-Deze meter zit IN een soort (meter) kast en dus niet op de verwarming
Die oude reut die op de verwarming zat was totaal nietszeggend.
-Wij hebben de verwarming het gehele jaar altijd 'UIT' staan (ja, zelfs in de winter)
Ik ook. De airco doet het goedkoper :)
-Wij zijn nooit het gehele jaar thuis (werk in buitenland)
*2018 - totaal 8 maanden
*2019 - totaal 7 maanden
~8 GJ is gewoon een verbruik waar je met 2 personen dagelijks lekker van kunt douchen. Laten we even rekenen; water koud erin met 10 graden, eruit met 40 graden; dus een verschil van 30 graden.
8.000.000.000 J / (30*4180)= 63795 liter. Per dag 174L douchewater.
Wij hebben Ista gebeld om te vragen hoe alles werkt, waarom de meter überhaupt in de kast zit en niet op de verwarming.
Rare vraag. De watermeter zit toch ook niet op je riool.
Hoe het kan zijn dat er dan warmte wordt gemeten (aka wij verwarmingskosten moeten betalen), als de verwarming uit staat en er dus geen warm water door deze leiding doorgaat etc. Dit zal dan moeten komen dat de sensor toch warmte opmeet doordat er misschien andere leidingen in de buurt zijn in deze kast die warmte maakt en die onterecht dan opgemeten wordt door deze meter.
Nee; tapwater + standverlies "comfortstand". Comfortstand = periodiek doorspoelen zodat de netzijde van de warmtewisselaar warm blijft zodat er altijd warm tapwater "in de buurt" is. Als je buren boven je hebt die dat hebben aanstaan kun je dat ook gewoon uitzetten, dan ben je van dat verlies af zonder dat het veel langer duurt voor je warm water hebt. Het verschilt per afleverset hoe je dat kunt doen. De betere gewoon met een knopje bij je thermostaat, anders met een draadbrug.
Ik heb zelf niet veel verstand over hoe dit allemaal werkt met stadsverwarming etc. Ik betaal namelijk deze kosten in de afrekening aan de verhuurder (woningcoperatie). Ik vind het alleen bizar dat ik warmtekosten moet betalen terwijl ik het huis helemaal niet laat verwarmen.
Stadsverwarming kan je, bij een afleverset voor verwarmen en tapwater, bij een nulverbruik nog steeds €621,99 kosten per jaar. Verder houden ze het liefst zoveel mogelijk gegeven onder de pet, anders zou de ganse santakraam wel eens opgedoekt kunnen worden...
Ook vraag ik mij af hoe het kan komen dat ik in 2019 dubbel zoveel GJ heb kunnen verbruiken terwijl ik minder aanwezig (weg in februari 3 weken, de hele maand juni en vanaf sep- eind dec) was in deze woning en de verwarming ook altijd uitstaat.

De verwarming deed het trouwens niet eens en dit was algemeen bekend onder vele huurders, dat de leiding het niet deed en nagecheckt moest worden.

Waar kan ik terecht over zulke dingen? Ik vraag me af of je altijd kosten moet betalen al staat de verwarming het gehele jaar uit. Wat vinden jullie hiervan? :/

Alvast bedankt.
Meer info verschaffen, zie de vragen meer bovenin mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
99ruud99 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:06:
ik heb exact hetzelfde gedaan vorig jaar: geen dag de verwarming aangehad (en afgelopen jaar weer niet).
Grootste kosten? Warmte verlies van leidingen. Dat houdt dus in van energie centrale naar flat en terug (en warmte verlies door leidingen in de flat).
Onzin; leidingverlies voor je meter betaal je niet direct. Dat moet de leverancier dekken uit de vaste aansluitkosten. Verlies kan zo 30% van het totaal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-06-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:08:
Ia de stadsverwarming unit (de warmtewisselaar dus) jouw eigendom of huur?

Ik heb Stadsverwarming via SVP (Purmerend) en daar moet ik de unit huren. Dat is al 45 euro per maand en dan komen de dingen als vastrecht en verbruik er nog bovenop.
Maar wat ik niet helemaal begrijp; bij mij neemt SVP zowel SWW als stookkosten op. Waarom zit er onderscheid bij jou hiervoor? Wie is er dan verantwoordelijk voor het verbruik dat je hebt met warm water (douchen)?

Ik zou overigens eens dagelijks de meterstanden gaan noteren voor een week of 2 a 3 (gemiddelde weken) (meten is weten) en dat extrapoleren. Kijken op welk verbruik je komt.
€45 per maand huur voor een afleverset?? Wat voor set is dat dan? CW6 verwarmen + tapwater + koelen? De standaard CW4 afleverset voor ruimteverwarming en tapwater mag maximaal €126,19 (incl. BTW) voor in rekening gebracht worden.. per jaar. Heb jij zo'n set en betaal je daar 12x45=540 euro voor, dan zou ik subiet eens €413,81 gaan terugvorderen als ik jou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Onzin; leidingverlies voor je meter betaal je niet. Dat moet de leverancier dekken uit de vaste aansluitkosten.
Nopes. Ik zal eens kijken of ik mijn factuur kan vinden. Daar werd warmteverlies voor hele flat verdeeld over wooneenheden (aantal m2 dat je woning is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
99ruud99 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:23:
[...]

Nopes. Ik zal eens kijken of ik mijn factuur kan vinden. Daar werd warmteverlies voor hele flat verdeeld over wooneenheden (aantal m2 dat je woning is).
Dan is er sprake van een collectieve afleverset. Maar het verlies buiten het gebouw betaal je niet. Naja; je betaald het wel... maar niet als aparte post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Heb je ook een warmtewisselaar toevallig? Zo nee: waar komt dan je warme water uit de kraan en douche vandaan? Boiler? Als je die ook niet hebt heb je geen warm water. Denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

Maakt het nog steeds niet goedkoop. Zit hier aan 50GJ per jaar (tussenwoning). Dus ik zou ervoor tekenen. Zijn om die reden dan ook verder aan het kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
En wat heb je nu in een jaar betaald aan vaste kosten en verbruik voor die 8GJ?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:22:
[...]

€45 per maand huur voor een afleverset?? Wat voor set is dat dan? CW6 verwarmen + tapwater + koelen? De standaard CW4 afleverset voor ruimteverwarming en tapwater mag maximaal €126,19 (incl. BTW) voor in rekening gebracht worden.. per jaar. Heb jij zo'n set en betaal je daar 12x45=540 euro voor, dan zou ik subiet eens €413,81 gaan terugvorderen als ik jou was...
Sorry, fout geschreven. Gaat om een CW4. Totaal, incl. Vasttarief, meettarief en servicekosten etc ben je 536.99 kwijt per jaar. Dat is maandelijks dus ~45 euro. Dan betaal.je daarbovenop het verbruik per Gj

https://www.stadsverwarmi...efkaart_standaard_web.pdf

Ze zijn nu met een 'Spaarzaam' tarief bezig waarbij de prijs per GJ naar 33 euro gaat maar de vastekosten omlaag. Omdat ik verwarm met de L/L WP verbruik ik voor een 2 onder 1 kap niet meer dan 7 Gj per jaar. Dua dat spaarzame tarief werkt dat in mijn voordeel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 29-06-2020 23:18 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:16:
[...]

Sorry, fout geschreven. Gaat om een CW4. Totaal, incl. Vasttarief, meettarief en servicekosten etc ben je 536.99 kwijt per jaar. Dat is maandelijks dus ~45 euro. Dan betaal.je daarbovenop het verbruik per Gj

https://www.stadsverwarmi...efkaart_standaard_web.pdf

Ze zijn nu met een 'Spaarzaam' tarief bezig waarbij de prijs per GJ naar 33 euro gaat maar de vastekosten omlaag. Omdat ik verwarm met de L/L WP verbruik ik voor een 2 onder 1 kap niet meer dan 7 Gj per jaar. Dua dat spaarzame tarief werkt dat in mijn voordeel :)
Ben benieuwd hoe ze dat dan doen... gezien het wettelijk maximum van 26,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:22:
[...]

Huh, da's nieuw voor mij. Ik kan die 126 euro online vinden, maar hoe weet ik zeker dat ik een 'CW4' afleverset heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sisV5Nc1-N-xZXMsU5a4zfCkaYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ghJpEww824FYkXQVTzc6DWvL.png?f=user_large

Dit is mijn factuur van vorig jaar (januari 2019 tot juni 2019, dus 5 maanden) en daarvan gaat er 79,22 euro naar de huur van de afleverset, dat is per dag inclusief BTW zo'n 54 cent en dus bijna 200 euro per jaar. Da's meer dan 126 :+
En nu ik toch vragen aan het stellen ben :P wat is de relatie tot de "vaste kosten warmte", mogen deze wel onbeperkt hoog zijn?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Richh schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:35:
[...]

Huh, da's nieuw voor mij. Ik kan die 126 euro online vinden, maar hoe weet ik zeker dat ik een 'CW4' afleverset heb?
Specs opzoeken van je afleverset of gewoon kijken hoeveel warm water je uit de kraan kunt krijgen. CW4 zou 6 L/min van 60 graden moeten zijn.
Richh schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:35:
[Afbeelding]

Dit is mijn factuur van vorig jaar (januari 2019 tot juni 2019, dus 5 maanden) en daarvan gaat er 79,22 euro naar de huur van de afleverset, dat is per dag inclusief BTW zo'n 54 cent en dus bijna 200 euro per jaar. Da's meer dan 126 :+
En nu ik toch vragen aan het stellen ben :P wat is de relatie tot de "vaste kosten warmte", mogen deze wel onbeperkt hoog zijn?
Die 126,19 is van dit jaar. Was vorig jaar schijnbaar iets van 200

Zie ook;
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

En de recente kamervragen + antwoord;
https://www.rijksoverheid...rmteleveranciers-2020.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-06-2020 06:52 ]

Pagina: 1