Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waakhond of bewaker?

Pagina: 1
Acties:

• MSteverink
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:11
@Xtuv
nieuws: Autoriteit Persoonsgegevens wil aantal werknemers volgend jaar bijna ...

Ik weet dat Tweakers zeker niet het enige medium is dat de term 'waakhond' gebruikt voor een toezichthouder. En het artikel dat ik hierboven noem is wel de aanleiding voor dit topic, maar het is zeker niet het enige artikel.

Mag ik vragen om voortaan 'bewaker' als omschrijving te gebruiken? Ik vind 'waakhond' altijd wat beledigend voor de mensen die voor zo'n organisatie werken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vooropgesteld dat ik geen redactielid ben maar ik waakhond juist niet de breed gedragen term in de media? Een privacy waakhond, een auteursrechten waakhond etc ipv een privacy bewaker en auteursrechten bewaker?

Frontpagemoderatie Forum

• MSteverink
Naar mijn smaak intussen al veel te breed gedragen. Je hebt (helaas, vind ik) helemaal gelijk.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op de site van ze staat het volgende "De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is de onafhankelijke toezichthouder in Nederland die de bescherming van persoonsgegevens bevordert en bewaakt."

Ach, "waakhond" kweekt nog de illusie dat ze niet alleen blaffen maar ook bijten naar overtreders.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

Xtuv

Redacteur
Ik zie daar geen belediging in. Het is een veelgebruikt synoniem in de Nederlandse taal. Staat zelfs in het woordenboek als zodanig: https://www.vandale.nl/gr...nis/waakhond#.XvonxZBNePM

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
MSteverink schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Mag ik vragen om voortaan 'bewaker' als omschrijving te gebruiken? Ik vind 'waakhond' altijd wat beledigend voor de mensen die voor zo'n organisatie werken.
En wat vinden die mensen er zelf van? Het is een gewoon Nederlands woord en zeker niet beledigend. Ik moet alleen maar hieraan denken: YouTube: Steve Hughes on Michael McIntyre's Comedy Roadshow _O-

[Voor 5% gewijzigd door u34186 op 29-06-2020 19:52]

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:30
Is dit het volgende woord wat niet meer gebruikt mag worden? Het is binnen de Nederlandse taal een volstrekt normaal woord in deze context. Ik zie dan ook niet in waarom dit beledigend zou moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@MSteverink waar we in NL bijvoorbeeld het programma "RADAR" hebben, hebben ze in de UK gewoon het programma "Watchdog"; daar komen ze dus op voor consumentenrechten. Maar ook in de USA heb je bijvoorbeeld de SEC (toezicht op de beurs/handel) en die noemt zichzelf zelfs watchdog: https://www.sec.gov/news/speech/2008/spch110408cc.htm

Allicht een toevoeging waar je iets mee kan; ik denk inderdaad niet dat die 200 medewerkers allen bij de psycholoog lopen vanwege hun associatie met "hond".

• Tijs Hofmans
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-06 16:06

Tijs Hofmans

Redacteur
De Autoriteit Persoonsgegevens refereert informeel ook vaak aan zichzelf als waakhond. Lijkt mij ook niets mis mee.

• MSteverink
Tijs Hofmans schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:01:
De Autoriteit Persoonsgegevens refereert informeel ook vaak aan zichzelf als waakhond. Lijkt mij ook niets mis mee.
Vijf keer op hun hele website, de laatste keer in 2014.

Maar ik merk al dat ik hiervoor de handjes niet op elkaar krijg. Als zelfs Van Dale al overstag is.

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:57
Privacywaker
Auteursrechtenwaker
Als we er nou gewoon mee beginnen op te schrijven in berichten, dan wordt het vanzelf beter klinkend.
Dan wordt het vanzelf waker zonder de hond.
En bewaker van de privacy.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12-06 16:32
@Xtuv
nieuws: Autoriteit Persoonsgegevens wil aantal werknemers volgend jaar bijna ...

Ik weet dat Tweakers zeker niet het enige medium is dat de term 'waakhond' gebruikt voor een toezichthouder. En het artikel dat ik hierboven noem is wel de aanleiding voor dit topic, maar het is zeker niet het enige artikel.

Heb je de mensen bij zo'n organisatie ook gevraagd wat zij van de term vinden? Of is dat niet belangrijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:42
MSteverink schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Maar ik merk al dat ik hiervoor de handjes niet op elkaar krijg. Als zelfs Van Dale al overstag is.
Maar wat maakt waakhond beledigender dan bewaker? Een waakhond is toch juist een positief iets (die waakt over jouw kostbaarheden)?

XBL: Nogne

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ik snap ook het probleem echt niet.

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• MAX3400

MAX3400

Eventueel @Xtuv een idee om via https://autoriteitpersoon.../contactgegevens-algemeen toch eens te informeren of het "anders" moet? De missie van een dergelijke organisatie verandert natuurlijk regelmatig alsmede de (wettelijke) mogelijkheden die aan een organisatie worden verstrekt en daardoor kan "een geuzennaam" veranderen?

@MSteverink achteraf vind ik bewaker helemaal eng; doet me vooral denken aan gesloten omgevingen waar je een straf moet uitzitten. Een waakhond zorgt ervoor dat je tijdig wordt afgeschrikt en niet uiteindelijk in die gesloten omgeving terecht komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:03:
dat ze niet alleen blaffen maar ook bijten naar overtreders.
Zo zie ik het ook ja. Prima, totaal niet beledigende, term. Een waakhond bewaakt, blaft en zonodig bijt. Een bewaker loopt een rondje en pakt koffie. Zeg ik wetende dat dat laatste echt niet zo is, ik heb familie die bewaker is :P

/my2cts

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tijs Hofmans
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-06 16:06

Tijs Hofmans

Redacteur
Voor iedereen die ons nu aanraadt om de AP te bellen om hun mening te vragen: A is dat niet onze journalistieke taak (we bepalen zelf hoe we iemand noemen), en B, zoals ik al eerder zei noemen ze zichzelf ook vaak genoeg zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

Xtuv

Redacteur
MSteverink schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Je feedback wordt overigens wel gewaardeerd :)

Taal is nou eenmaal veranderlijk. Het is goed om woorden af en toe nog eens onder de loep te leggen om te kijken of iets nog in de tijdsgeest past.

@MAX3400 Het lijkt me geen goed idee om aan organisaties te vragen hoe ze genoemd willen worden. We schrijven over veel meer 'waakhonden' dan de AP, dan zouden we die dat allemaal moeten vragen en wellicht willen die allemaal wat anders... Dat maakt het er niet duidelijker op :) Uiteindelijk is het aan ons om te kiezen welke synoniemen we gebruiken.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 13-06 12:42
Waarom niet gewoon toezichthouder gebruiken?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Xtuv

Waarom bewaker, en niet gewoon toezichthouder ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True