Dag van de week aan de hand van een datum of weeknummer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
Mijn vraag voor Excel
Ik heb een soort van opstartbestand met daarin werkzaamheden die moeten gebeuren bij de start van een nieuwe klant. In dit bestand staan de startdatum en aan de hand daarvan worden er weeknummers gepland.
Nu wil daar graag een deadline aan koppelen en wel de vrijdag van de betreffende week.

Dus ik heb bijvoorbeeld een startdatum van 1-7-2020. Dat is in week 27.
Er worden een aantal weken voor (18 tm 26) en een aantal weken na (28 tm 34) week 27 gepland. In deze weken ligt telkens de deadline op de vrijdag. Dus ik week 26 zijn er bepaalde zaken die op de vrijdag in die week afgerond moeten zijn. Die datum van die vrijdag wil ik graag in een cel weergegeven hebben zonder dit telkens handmatig te hoeven doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 365 ProPlus

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb me suf gegoogeld maar vind het lastig om te omschrijven wat ik zoek :)

Beste antwoord (via Chima op 05-07-2020 08:44)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dus... vergeet de weeknummers. Zet (bijvoorbeeld) in A1 de ingangsdatum. Begin elke regel met een relatief weeknummer: -4 voor 4 weken voor livegang, 0 voor de week zelf, 1 voor de week na livegang.

Dan krijg je in bijvoorbeeld rij 2 het juiste weeknummer met =weeknummer($A$1+7*A2)
en de bijbehorende deadline met =$A$1+(6-weekdag($A$1))+(7*A2).

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Gaat het om Excel?

Heb je hier wat aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als Excel:
1) Met Days berekenen welke dag in het jaar je hebt (verschil 1-1-jaar en huidige datum)
2) Met Weekday bepalen wat voor dag dit is
3) Afhankelijk van het resultaat de dagen ophogen naar de zevende dag (vrijdag, kan afhangen van je datuminstellingen)

(ik ga er even vanuit dat je al de datum hebt eerder in die week)

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 29-06-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
Ja, het gaat om excel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

=MIN(DATE(C1+1,1,0),DATE(C1,1,1)-WEEKDAY(DATE(C1,1,1),2)+C2*7)

In C1 het jaartal. In C2 het weeknummer. Geeft de datum van de vrijdag in die week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Let wel even op met WEEKDAY, de zondag is by default dag 1 (dus het weeknummer is anders wanneer je je weken van maandag tot zondag laat lopen of van zaterdag tot vrijdag en je weekenddagen in je deadlines hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als je het eenvoudig wil houden:
Als in A1 de datum 01-07-2020 staat (of een willekeurige andere datum van 2020):
Bepaal de eerste vrijdag van het jaar: 03-01-2020 en het weeknummer van die datum: 1.
De vrijdagdatum die 'hoort' bij de datum in A1 is dan:
code:
1
="03-01-2020"+(weeknummer(A1)-1)*7

Als je de weeknummers al ergens hebt staan (bv. weeknummer 27 staat in D1), dan kun je gebruiken::
code:
1
="03-01-2020"+(D1-1)*7

Uitkomst in dit voorbeeld: 44015 ofwel (na instellen van de celeigenschappen op datum): 03-07-2020.
In plaats van "03-01-2020" kun je in de formule uiteraard ook gebruiken: datumwaarde("03-01-2020") of 43833.
Zoals gezegd: dit is een oplossing die alleen geldt voor 2020, voor andere jaren moet je in de formule de begindatum aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door dix-neuf op 30-06-2020 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
Dit is een prima oplossing. Nu heb ik in plaats van de datum op te nemen in de formule verwezen naar cel B6 waarin ik de datum heb staan van de eerste vrijdag van het jaar. Kan ik die nog automatiseren?

In cel B5 heb ik de datum van de opstart staan (bijv. 1-7-2020), kan ik op basis hiervan automatisch in cel B6 de datum van de eerste vrijdag van het jaar laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als:
- in B5 een willekeurige datum staat;
- in B6 de eerste vrijdag van het jaar: 03-01-2020
dan wordt de formule:
code:
1
=B6+(WEEKNUMMER(B6)-1)*7

En als je het gewenste weeknummer al ergens hebt staan (bv. in D1), dan kun je de formule verkorten tot:
code:
1
=B6+(D1-1)*7
Cel B5 heb je dan dus niet nodig, je berekent de vrijdag die hoort bij het weeknummer in D1.

Je laatste zin begrijp ik niet goed. Ik krijg de indruk dat je op basis van een willekeurige datum de eerste vrijdag van het jaar wil berekenen. Maar die ligt voor het gehele jaar vast (03-01-2020), dus die moet je niet nog eens gaan berekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door dix-neuf op 30-06-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Chima schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:26:
Dus ik heb bijvoorbeeld een startdatum van 1-7-2020. Dat is in week 27.
Als je toch begint met een datum kan het imho nog simpeler.
Met =A1+6-WEEKDAG(A1) krijg je de vrijdag van de week waarin de datum A1 valt. Door met de tweede parameter te spelen kun je nog bepalen wat je met de weekends wilt doen.

Andere weken kun je bepalen door een veelvoud van zeven erbij op te tellen of af te trekken. Weeknummers zijn minder geschikt als je rondom een jaarovergang plant. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
Lustucru schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:27:
Andere weken kun je bepalen door een veelvoud van zeven erbij op te tellen of af te trekken. Weeknummers zijn minder geschikt als je rondom een jaarovergang plant. ;)
Dat is inderdaad waar ik nu tegenaan loop. Wanneer ik een startdatum heb op 1-2-2021 of 1-12-2020 dan ga ik naar het vorige of volgende jaar. Mijn deadline blijft dan echter op het huidig jaar staat.
Dus 1-12-2020 is week 49, wanneer ik 7 weken erna plan dan ga ik naar week 4 van het volgende jaar.
De formule voor mijn deadline ziet dan niet dat dit 2021 moet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dus... vergeet de weeknummers. Zet (bijvoorbeeld) in A1 de ingangsdatum. Begin elke regel met een relatief weeknummer: -4 voor 4 weken voor livegang, 0 voor de week zelf, 1 voor de week na livegang.

Dan krijg je in bijvoorbeeld rij 2 het juiste weeknummer met =weeknummer($A$1+7*A2)
en de bijbehorende deadline met =$A$1+(6-weekdag($A$1))+(7*A2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een tip van Flip: Let met Excel tijdens het berekenen van tijd gerelateerde data ten alle tijden op het format van de originele 'input'. Als je met verschillende tijdzones én/of talen gaat werken dan klopt er van de output meestal precies ook niet héél veel meer ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 30-06-2020 18:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nog eens benadrukken:
pagani schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:29:
Let wel even op met WEEKDAY, de zondag is by default dag 1 (dus het weeknummer is anders wanneer je je weken van maandag tot zondag laat lopen of van zaterdag tot vrijdag en je weekenddagen in je deadlines hebt)
Dat ja: let op dat verschillende groepen mensen verschillende definities van weeknummers hebben. Maak heel duidelijk aan de lezer welke definitie jij hanteert. Bijvoorbeeld door ook de datum van de betreffende maandag te noemen.
Lustucru schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:41:
Dus... vergeet de weeknummers.
Of liever dat ja O+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik heb mezelf aangeleerd om "de week van maandag x <maandnaam> <eventueel jaar>" te gebruiken in plaats van weeknummers, al eens in de "verkeerde" week in Azië geweest (konden gelukkig de planning aldaar nog aanpassen, maar knullig :') )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09
Ik hoorde een manager een aha moment krijgen, toen hij erachter kwam dat met een instelling van Outlook die "eerste week van het jaar" anders kon worden.
Wist hij eindelijk waarom een klant/leverancier/collega steevast alles een week later aanleverde dan hij verwachtte. :D

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chima
Allen bedankt, ik ben enorm geholpen!
Pagina: 1