Ingelogd op account van vreemde op marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuukBergsma
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-02 18:04
Goedemiddag,

Zaterdag heb ik mijn eerste (tweedehandse) laptop angeschaft, er is / was helemaal niks mis mee en volgens de winkel (used products) was Windows helemaal gereset.

Nou is er vandaag iets heel raars gebeurd. Ik was rustig aan het shoppen voor een usb-c hub voor mijn laptop, maar ik vond ze allemaal nieuw wat te duur. Daarom besloot ik om even op marktplaats te kijken, maar toen viel mij iets op, ik was ingelogd op iemands anders account... Ik kon alles doen op het account, advertenties toevoegen en verwijderen, etc.
Omdat ik zelf niet begreep hoe dit mogelijk was heb ik contact opgenomen met de eigenaar van het account (telefoonnummer stond gewoon bij de advertenties). Hij begreep zelf ook niet wat er was gebeurd, hij overweegt nu zelfs om aangifte te doen bij de politie (voor de duidelijkheid, niet tegen mij).

Nou kan het volgens mij niet aan het kopen van een tweedehands laptop liggen, want de eigenaar van het marktplaats account heeft überhaupt nooit een Dell XPS laptop gehad. Zelf heb ik eigenlijk geen verstand van software en servers, maar ik heb het vermoeden dat het aan marktplaats ligt.

Dit denk ik omdat alles wat ik net heb verteld, allemaal plaats vond rond 1 uur 's middags, rond die tijd kwamen er opeens heel veel meldingen binnen van storingen op marktplaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut4K48yiD27KM2V-XQveEyq8LJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYx7CE0uenG1VA7ItTsmaGs1.png?f=fotoalbum_large

De man heeft trouwens ook met marktplaats gebeld en zij beweerden dat het niet aan hen lag. Dit vind ik alleen zelf moeilijk om te geloven, omdat ik denk dat dit gewoon iemand is van de klantenservice die niks van het systeem weet.

Wat denken jullie dat er is gebeurd? En wat moet ik nu doen?

alvast bedankt! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Uitloggen

Cloud ☁️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:07
Ik zou sowieso nooit zomaar een 2e hands OS in gebruik nemen ook al zou ie gereset zijn.
Na constatering dat de computer netjes opstart gaat er als eerste een volledig nieuwe installatie over heen.
Indien mogelijk zou ik zelfs overwegen de hdd te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er van uit gaande dat je chrome gebruikt.
Wat zie je als je in het rondje rechtsboven langs de drie puntjes klikt?
(Met andere woorden, welk account is er in chrome ingelogd ?)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBergsma
heuveltje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:28:
Er van uit gaande dat je chrome gebruikt.
Wat zie je als je in het rondje rechtsboven langs de drie puntjes klikt?
(Met andere woorden, welk account is er in chrome ingelogd ?)
Ben wel ingelogd op mijn eigen account, daarom denk ik dus ook dat het aan Marktplaats ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBergsma
Dieks77 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:25:
Ik zou sowieso nooit zomaar een 2e hands OS in gebruik nemen ook al zou ie gereset zijn.
Na constatering dat de computer netjes opstart gaat er als eerste een volledig nieuwe installatie over heen.
Indien mogelijk zou ik zelfs overwegen de hdd te vervangen.
Bedankt voor je reactie, dit ga ik zeker overwegen ik wacht alleen eerst even andere reacties af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

LuukBergsma schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Ben wel ingelogd op mijn eigen account, daarom denk ik dus ook dat het aan Marktplaats ligt.
Voor de zekerheid. Puur zodat we niet langs elkaar praten.
ik heb het over wie er in chrome is ingelogd, dit staat los van het account je mee op windows inlogt
LuukBergsma schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Ja, ik ben alleen met mijn mail ingelogd op Chrome. Ik moest Chrome zelfs nog downloaden toen ik de laptop had gekocht.
Ok ,duidelijk. Dan snap ik het helaas ook niet meer.

[ Voor 28% gewijzigd door heuveltje op 29-06-2020 17:34 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBergsma
heuveltje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:30:
[...]

ik heb het over wie er in chrome is ingelogd, dit staat los van het account je mee op windows inlogt
Ja, ik ben alleen met mijn mail ingelogd op Chrome. Ik moest Chrome zelfs nog downloaden toen ik de laptop had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBergsma
heuveltje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:30:
[...]

[...]

Ok ,duidelijk. Dan snap ik het helaas ook niet meer.
Geen probleem, toch bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LuukBergsma schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Toen je de laptop voor het eerst opstartte, kreeg je toen de ervaring van een nieuwe laptop? Het scherm waarbij je je regio kiest, toetsenbord en wat je wel en niet wilt delen met Microsoft? En moest je een account aanmaken? Zo niet, dan is de laptop misschien niet gereset geweest en zou ik dat alsnog doen.

Maar het lijkt er vooral op dat er iets fout is gegaan bij marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBergsma
Hann1BaL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Toen je de laptop voor het eerst opstartte, kreeg je toen de ervaring van een nieuwe laptop? Het scherm waarbij je je regio kiest, toetsenbord en wat je wel en niet wilt delen met Microsoft? En moest je een account aanmaken? Zo niet, dan is de laptop misschien niet gereset geweest en zou ik dat alsnog doen.

Maar het lijkt er vooral op dat er iets fout is gegaan bij marktplaats.
Nee, toen ik de laptop opstartte was er al een gebruiker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LuukBergsma schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Nee, toen ik de laptop opstartte was er al een gebruiker.
Dan is de laptop nooit gereset geweest en weet je misschien ook niet wat er op draait.
Het beste is een schone installatie vanaf USB stick, maar een tweede goede optie is gewoon een volledige reset van de laptop.

Als er al bestanden op staan: Sla die ergens op, bijv een USB stick/externe harde schijf en volg deze stappen:
https://pctipvandedag.nl/...naar-fabrieksinstellingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 12:10

DaFeliX

Tnet Devver
Hann1BaL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:03:
[...]

Dan is de laptop nooit gereset geweest en weet je misschien ook niet wat er op draait.

[...]
Dit dus. De gebruiker heeft waarschijnlijk ooit op marktplaats ingelogd en daarom neem jij zijn sessie over. Wellicht was het niet zijn eigen laptop, maar die van een bekende. Het lijkt iig niets met de storing te maken die je meld, want van een storing veroorzaakt niet dat je iemand anders sessie overneemt, maar dat de website 't niet doet.

Het beste wat je dus kunt doen zoals @Hann1BaL zegt is zelf een "reset" van Windows doen, dus windows installatie doen en hele schijf overschrijven.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Schone installatie is altijd verstandig maar hier is iets anders aan de hand vrees ik
DaFeliX schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:21:

Dit dus. De gebruiker heeft waarschijnlijk ooit op marktplaats ingelogd en daarom neem jij zijn sessie over.
Ik had het Marktplaats-probleem toevallig ook zondagavond op mijn mobiel (altijd van mij geweest, nooit uitgeleend, internet via mijn eigen Ziggo wifi).

Ik ging met Brave browser via een link ergens naar een marktplaatsadvertentie en bleek ingelogd als een motorliefhebber V. uit Den Haag... :? Je kon de gebruikelijke handelingen uitvoeren zo leek het als berichten lezen, advertenties plaatsen etc.

Heb er nog een screenshot van gemaakt maar na uitloggen kwam het niet meer terug. Gebruik zelf overigens meestal de (matige) Marktplaats app.

[ Voor 69% gewijzigd door bombadil op 30-06-2020 11:27 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBergsma
DaFeliX schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:21:
[...]

Dit dus. De gebruiker heeft waarschijnlijk ooit op marktplaats ingelogd en daarom neem jij zijn sessie over. Wellicht was het niet zijn eigen laptop, maar die van een bekende. Het lijkt iig niets met de storing te maken die je meld, want van een storing veroorzaakt niet dat je iemand anders sessie overneemt, maar dat de website 't niet doet.

Het beste wat je dus kunt doen zoals @Hann1BaL zegt is zelf een "reset" van Windows doen, dus windows installatie doen en hele schijf overschrijven.
Ik ga zeker even mijn Windows reseten. Toch heb ik het gevoel dat het ligt aan marktplaats, mijn vader heeft mijn hele laptop uitgekamt met powershell en dergelijken, daar heeft hij niks gevonden ouder dan twee weken. Ook in de cookies is niks te vinden.
Zeker nu door de reactie van @bombadil weet ik het vrijwel zeker.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk een melding maken bij marktplaats voor de zekerheid, want als het aan marktplaats ligt lijkt het mij een redelijk groot probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik twijfel ook nog om het aan MP te melden als datalek. Vind het wel apart.

[ Voor 40% gewijzigd door bombadil op 30-06-2020 14:22 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

LuukBergsma schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Ik ga zeker even mijn Windows reseten.
Een reset binnen Windows, op een tweede hands PC waar bij aanschaf al een gebruiker opstond... Niet doen.
Gewoon @Hann1BaL zijn advies opvolgen (Hann1BaL in "Ingelogd op account van vreemde op marktplaats")
Toch heb ik het gevoel dat het ligt aan marktplaats, mijn vader heeft mijn hele laptop uitgekamt met powershell en dergelijken, daar heeft hij niks gevonden ouder dan twee weken. Ook in de cookies is niks te vinden.
Zeker nu door de reactie van @bombadil weet ik het vrijwel zeker.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk een melding maken bij marktplaats voor de zekerheid, want als het aan marktplaats ligt lijkt het mij een redelijk groot probleem.
Wacht daar nou even mee tot na die schone installatie...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elridge
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07-2020
bombadil schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:47:
Schone installatie is altijd verstandig maar hier is iets anders aan de hand vrees ik

[...]

Ik had het Marktplaats-probleem toevallig ook zondagavond op mijn mobiel (altijd van mij geweest, nooit uitgeleend, internet via mijn eigen Ziggo wifi).

Ik ging met Brave browser via een link ergens naar een marktplaatsadvertentie en bleek ingelogd als een motorliefhebber V. uit Den Haag... :? Je kon de gebruikelijke handelingen uitvoeren zo leek het als berichten lezen, advertenties plaatsen etc.

Heb er nog een screenshot van gemaakt maar na uitloggen kwam het niet meer terug. Gebruik zelf overigens meestal de (matige) Marktplaats app.
Hé bombadil,

Ik was zondagavond ook opeens ingelogd als iemand anders en heb dit gemeld via een link te vinden diep verstopt in de help pagina's van marktplaats, zie https://www.marktplaats.n...sclosure-program.dot.html voor een link naar zerocopter. Zerocopter heeft mijn report inmiddels doorgestuurd naar marktplaats. Mocht je het ook gaan melden, vermeld dan ook even mijn report ( https://app.zerocopter.co...d1-4825-b7b3-6f4462ad5f2f ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukBergsma
Dit dacht ik dus al, wel ongelooflijk fout dat dit kan gebeuren... Zeker voor zon mega bedrijf als marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 13:16

Eraser127

Nijkerk

Merkte het ook op idd toen ik met een advertentie bezig was, meneer aan de helpchat zou een mail sturen voor mijn screenshot, maar nooit mail gekregen.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aryg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 10:48
dubbel post

[ Voor 93% gewijzigd door aryg op 01-07-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
besides de fout by marktplaats.

download een installatie USB op de site van M$

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

de licence staat op een sticker en/of is ingebakken in je hardware.

of kun je zo vinden:
https://www.howtogeek.com...using-the-command-prompt/

Let wel je krijgt een hele nieuwe win10 zonder alle toeters en bellen die DELL er nog bijgeprakt heeft...

Voor DELL specifiek kun je ook hier nog proberen: https://www.dell.com/supp...windows-gebruiken?lang=nl

Dat is de enige manier om zeker te zijn dat het JOUW laptop wordt.
Pagina: 1