Mac Mini (2011) - Wit scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Probleem:

Ik heb een probleem met mijn Mac Mini en vroeg me af of er hier iemand is die me kan helpen of advies kan geven. Vanmiddag stond mijn computer namelijk aan en, terwijl ik aan het bellen was, startte deze opeens opnieuw op en kwam hij niet verder dan een wit scherm. Sindsdien krijg ik hem niet meer opnieuw opgestart en blijft hij telkens hangen bij het, bekende, witte scherm.

Het is belangrijk om hierbij te vertellen dat ik dit probleem een aantal jaar geleden al eerder heb gehad. Destijds heb ik hem weggebracht en hebben ze, voor zover ik het nog weet, het moederbord vervangen en sindsdien heeft hij het eigenlijk zonder problemen gedaan. Nou kwam ik het volgende tegen op internet waarmee dit waarschijnlijk te maken heeft:

https://forums.macrumors....1-minis-burn-out.1906573/

Het zou me niet verbazen als ik hier nu voor de tweede keer tegenaan loop. Helemaal omdat mijn Mac Mini eigenlijk altijd in sluimerstand staat en vrijwel nooit uit. Ik zet hem wel eens in de paar weken opnieuw aan en uit, maar hij staat eigenlijk nooit voor langere tijd uit.

Hetgeen ik geprobeerd heb:

Ik heb de Mac Mini geprobeerd in veilige modus te starten, in de recovery modus te starten en in de internet recovery modus te starten, maar dit werkt allemaal niet. Bij alle opties krijg ik het witte scherm. Ook heb ik geprobeerd de SMC (control, option, shift) te resetten en de NVRAM/PRAM te resetten (via command, option, P, R). Ook dit heeft allebei niet geholpen.

Wat ik nog zou kunnen proberen is de Mac Mini in de diagnostische modus te starten en/of de Mac mini volledig los te koppelen en 1 à 2 dagen af te laten koelen en het dan allemaal nog eens opnieuw proberen. Ook vroeg ik het me af of het nog zinvol kan zijn om iets te proberen met een bootable USB-stick met Mac OS erop. Of zou dat sowieso geen zin hebben?

Advies:

Mocht dat allemaal niet werken dan zit er nog maar één ding op en dat is hem wegbrengen waarbij de hardware weer vervangen wordt lijkt me. De vraag is alleen of dit nog slim is om te doen en wat de kosten daarvan zijn. Ik merkte namelijk al langer dat het niet meer de snelste computer was en aangezien ik ook al wat updates qua OS mis denk ik er al langer over na om hem te vervangen (ik wilde dat eigenlijk pas volgend jaar doen). De laatste vraag die ik dan nog heb is of dat de meest recente Mac Mini dan wel een goede optie is, gezien de problemen die dit model (2011 model dus) heeft (beschreven in de link). Ik ben namelijk wel fan van de Mac Mini in de zin dat ik het een klein en fijn apparaatje vind en ik geen behoefte heb aan een laptop (en een 27 inch scherm heb staan).

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou er niet erg op rekenen dat iemand een 2011 Mac nog repareert. Zeker niet een gecertificeerde toko, omdat Apple geen onderdelen meer heeft voor Macs van voor modeljaar 2012.

Dat gezegd hebbende, als jouw Mac Mini niet het basismodel is met alleen Intel HD3000, maar dus een AMD kaart, dan kan je gerust afscheid nemen. Deze hebben samen met de 2011 15” en 17” MacBook Pro’s een 100% kans op falen. Helaas weinig aan te doen.

De beste vervanger is de 2018 Mac Mini, heb er zelf ook een. Beestachtig snel apparaat als je van een ouder model komt. De 2014 is rommel, arme mensen die dat trage stuk ellende hebben gekocht :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
nelizmastr schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:23:
Ik zou er niet erg op rekenen dat iemand een 2011 Mac nog repareert. Zeker niet een gecertificeerde toko, omdat Apple geen onderdelen meer heeft voor Macs van voor modeljaar 2012.

Dat gezegd hebbende, als jouw Mac Mini niet het basismodel is met alleen Intel HD3000, maar dus een AMD kaart, dan kan je gerust afscheid nemen. Deze hebben samen met de 2011 15” en 17” MacBook Pro’s een 100% kans op falen. Helaas weinig aan te doen.

De beste vervanger is de 2018 Mac Mini, heb er zelf ook een. Beestachtig snel apparaat als je van een ouder model komt. De 2014 is rommel, arme mensen die dat trage stuk ellende hebben gekocht :+
Ik heb inderdaad de Mac Mini met de AMD Radeon kaart erin.

De diagnostische test is zojuist afgerond trouwens (ik heb de uitgebreide test gedaan) en die gaf aan dat er geen problemen zijn aangetroffen.

Ik zal hem wel even helemaal loskoppelen en wat dagen rust gunnen. Heb er een hard hoofd in dat dit het probleem gaat verhelpen, maar kan het op zijn minst proberen.

En wat de betreft de meest recente Mac Mini. Het verschil met het model dat ik heb zal inderdaad groot zijn. Vind alleen het prijsverschil met de prijs die ik destijds voor dit model heb betaald ook redelijk groot. Vooral omdat ik wel de snellere versie zou willen met extra RAM-geheugen erin. Maar goed, nog even over nadenken dan maar.

Mag ik vragen welke versie met welke specs jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dvd-linden schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:04:
[...]

En wat de betreft de meest recente Mac Mini. Het verschil met het model dat ik heb zal inderdaad groot zijn. Vind alleen het prijsverschil met de prijs die ik destijds voor dit model heb betaald ook redelijk groot. Vooral omdat ik wel de snellere versie zou willen met extra RAM-geheugen erin. Maar goed, nog even over nadenken dan maar.

Mag ik vragen welke versie met welke specs jij hebt?
Ik heb de Core i5 configuratie met 256GB SSD, de SSD was toen nog een losse upgrade vanaf 128.
Wel heb ik de basis 8GB RAM genomen en deze zelf uitgebreid naar 16. Tegenwoordig kost dat geen drol meer en het is niet heel moeilijk. Uiteindelijk zijn de oude geheugenstickjes in de 5K iMac van m'n vriendin verdwenen, had zij ook meteen 16 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
nelizmastr schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:25:
[...]

Ik heb de Core i5 configuratie met 256GB SSD, de SSD was toen nog een losse upgrade vanaf 128.
Wel heb ik de basis 8GB RAM genomen en deze zelf uitgebreid naar 16. Tegenwoordig kost dat geen drol meer en het is niet heel moeilijk. Uiteindelijk zijn de oude geheugenstickjes in de 5K iMac van m'n vriendin verdwenen, had zij ook meteen 16 :)
Ik zou dan ook wel voor de Core i5 gaan. Zit tegenwoordig wel standaard een 512GB SSD bij, dus dat scheelt. Lees alleen dat het RAM geheugen upgraden niet meer zo makkelijk is als bij het model dat ik heb. Maar jij zegt dan weer dat het niet zo moeilijk is. Dus het is wel prima zelf te doen? Ik weet nog wel dat het bij het model dat ik heb vrijwel niet meer werk is dan het ding van onder openen, de oude eruit halen en de nieuwe erin klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dvd-linden schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Ik zou dan ook wel voor de Core i5 gaan. Zit tegenwoordig wel standaard een 512GB SSD bij, dus dat scheelt. Lees alleen dat het RAM geheugen upgraden niet meer zo makkelijk is als bij het model dat ik heb. Maar jij zegt dan weer dat het niet zo moeilijk is. Dus het is wel prima zelf te doen? Ik weet nog wel dat het bij het model dat ik heb vrijwel niet meer werk is dan het ding van onder openen, de oude eruit halen en de nieuwe erin klikken.
Bij deze moet idd het bord eruit, maar je hebt veel minder van die ellendige kabeltjes om los te maken
en het is niet heel veel werk om het bord eruit te schuiven.

https://www.ifixit.com/Gu...+(RAM)+Replacement/115309

Wel even een iFixit toolkit regelen - maakt het makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 30-06-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
Heb hem afgelopen weekend, na een paar dagen volledig losgekoppeld te hebben, weer eens aangezet en zowaar, hij deed het weer even. Heb er denk ik een minuutje of 10 tot 15 op zitten werken en toen kreeg ik ineens weer een zwart scherm, waarna hij weer opnieuw ging opstarten en weer niet verder kwam dan het witte scherm.

Heeft iemand enig idee wat het precies kan zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:39
Als je het model met de AMD GPU hebt zou je naar de oplossingen kunnen kijken voor de MacBook Pro 15 2011 model
Bijvoorbeeld:
https://gist.github.com/c...46a25193304284ecec40445b0

In het kort, je GPU is overleden (kan soms het weer doen) door slechte soldering.
Als je de GPU uitschakelt werkt de Mac alleen met de Intel gpu en blijft die het nog wel een tijdje doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
Pendora schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
Als je het model met de AMD GPU hebt zou je naar de oplossingen kunnen kijken voor de MacBook Pro 15 2011 model
Bijvoorbeeld:

In het kort, je GPU is overleden (kan soms het weer doen) door slechte soldering.
Als je de GPU uitschakelt werkt de Mac alleen met de Intel gpu en blijft die het nog wel een tijdje doen
Thanks! Ik ga hier zeker even naar kijken zodra ik deze week de tijd heb. Lijkt me het proberen wel waard. Zou namelijk heel fijn zijn als die nog even mee kan gaan voordat ik overga op de aanschaf van een nieuwe.

Ik laat het later nog wel even weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 12:43

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Pendora schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
Bijvoorbeeld:

Das gaat helaas niet werken. De Mini kan alleen de dediceerde grafische kaart aansturen en niet de in de CPU geïntegreerde.

Bij de Mini 2011 met dediceerde grafische kaart blijft er nicht veel over. Eventueel nieuwe GPU in laten solderen of externe grafische kaart.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je kunt ook een Intel NUC o.i.d. kopen. Zit dan wel geen MacOS op, maar is wel flink goedkoper dan een Mac en is ook lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
Roman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Das gaat helaas niet werken. De Mini kan alleen de dediceerde grafische kaart aansturen en niet de in de CPU geïntegreerde.

Bij de Mini 2011 met dediceerde grafische kaart blijft er nicht veel over. Eventueel nieuwe GPU in laten solderen of externe grafische kaart.
Dus ik hoef het ook niet te proberen? Wilde er namelijk dit weekend naar gaan kijken, maar als het bij voorbaat al zinloos is heeft dat ook geen zin natuurlijk.
hoi1234 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:14:
Je kunt ook een Intel NUC o.i.d. kopen. Zit dan wel geen MacOS op, maar is wel flink goedkoper dan een Mac en is ook lekker compact.
Ik zat al naar Windows PC's te kijken, maar heb toch wel een grote voorkeur om op MacOS te blijven eigenlijk. Toch bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 13:25

Step

step@tweakers.net#

Je zou ook MacOS even op een externe schijf kunnen zetten, een wit scherm kreeg ik ook vaak toen de kabel van mijn interne disk bij mijn Mac Mini niet meer werkte. Sindsdien heeft ie een externe USB-schijf met SSD. :)

Niet toevallig het OS wat een beetje messy is? De mijne heeft geen AMD Radeon graphics.

[ Voor 7% gewijzigd door Step op 09-07-2020 12:48 ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Pagina: 1