802.11ad (aj/ay) : gebruiken ze echt al 60GHz?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:30
Hallo,

Ik kreeg een vraag van wat bezorgde mensen over gebruik van 60GHz Wifi , dat op scholen geïmplementeerd zou worden.

Even nazoeken leert dat inderdaad 802.11ad/aj/ay gedefinieerd zijn voor 60GHz, en er staan wat 802.11ad modellen in de price watch en er wordt in marketing over 60GHz gesproken, maar als ik dan de reviews van die produkten bekijk, gaat het vooralsnog over enkel gebruik van 2.4GHz en 5GHz.

Pricewatch 802.11ad

Weet iemand of er nu echt met die 60GHz band op korte termijn gebruikt worden?
(De vraag of dit nu schadelijk is of niet laat ik even achterwege, maar ik open voor alle feedback)

gr.Sjors.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
Ik zie nu nu ook dat de handleiding van de Nighthawk X10 AD7200 dit idd ook vermeld dat je de radio op 60GHz zou kunnen instellen of in ieder geval aanzetten.

Maarja, welk apparaat kan nu eigenlijk communiceren op 60GHz Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
Linksys heeft er trouwens een kort nederlands artikel over : https://www.linksys.com/n...enter/80211ad-vs-80211ax/

Heeft maar 9 meter reikwijdte zeggen ze.

[ Voor 14% gewijzigd door SjorsVer op 29-06-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21
AD is er in de praktijk al: https://arstechnica.com/g...2-11ad-wifi-guide-review/
AY zal snel volgen: https://nl.hardware.info/...merikaanse-toezichthouder

[ Voor 3% gewijzigd door Tom Paris op 29-06-2020 17:54 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SjorsVer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:44:
[...]

Maarja, welk apparaat kan nu eigenlijk communiceren op 60GHz Wifi?
Vrij weinig. Wat zijn ze exact op die scholen van plan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:56
802.11AX kan ook tot boven de 10Gbps en is backwards compatible waardor de technologie veel toegankelijker is voor een breder publiek.

De eerste enterprise 16x16 mu-mimo AP's zijn er al.

https://e.huawei.com/en/p...nts/airengine-8760-x1-pro

Dus inderdaad zoals Dion-b zegt, wat is de "use case" ?

[ Voor 17% gewijzigd door mash_man02 op 30-06-2020 23:02 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
Bedankt allemaal. Ik kreeg deze vraag van een bezorgde buur die gehoord had dat 60GHz Wifi op scholen zou worden toegepast. De link die ik door kreeg was YouTube: Lenu Pu waarschuwt voor het gevaar van wifi in scholen. Nederlands o...
Vandaar mijn zoektocht of 60GHz wifi iets is wat bestaat en toepasbaar is, even los van het gezondheidsaspect (geen idee of dat klopt).

Ik weet dus ook geen usage case.

[ Voor 3% gewijzigd door SjorsVer op 03-07-2020 21:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SjorsVer schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:30:
Bedankt allemaal. Ik kreeg deze vraag van een bezorgde buur die gehoord had dat 60GHz Wifi op scholen zou worden toegepast. De link die ik door kreeg was YouTube: Lenu Pu waarschuwt voor het gevaar van wifi in scholen. Nederlands o...
Vandaar mijn zoektocht of 60GHz wifi iets is wat bestaat en toepasbaar is, even los van het gezondheidsaspect (geen idee of dat klopt).

Ik weet dus ook geen usage case.
Vraag het dan aan de school in kwestie.

Meestgenoemde use case voor 60GHz is zeer hoge bandbreedte toepassingen op korte afstand in zelfde ruimte, dingen als draadloze HDMI enzo. In een school zou je dat kunnen gebruiken om een groot scherm aan te sturen vanaf bureau van de leraar - maar goed, iedere school die ik recent gezien heb heeft gewoon goedkopere, betrouwbaardere draden om dat te doen.

Verder zou ik de auteur van dat filmpje en evt buren die het voor waar aannemen dringend aan willen raden om contact te zoeken met de lokale GGZ. Gezond kritische houding is een, maar ik hoor daar vooral ziekelijke paranoia.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Waarom een tweaker die geacht wordt technisch onderlegt te zijn ook maar naar dit soort onzin filmpjes kijkt snap ik echt niet.
Alleen al het idee dat je een elektron sneller zou kunnen laten draaien al, daar zou je ongelofelijk hoeveelheden energie voor nodig hebben.

Verder kom ze met het onzin verhaal dat 2,4Ghz water zou vervormen wat nog grotere onzin is, watermoleculen kun je niet vervormen.
Dit is weer afkomstig van mensen die gehoord hebben dat 2,4Ghz de frequentie is die door magnetrons gebruikt wordt.
Ook die vervormt geen water maar laat de watermoleculen sneller trillen met andere woorden het wordt opgewarmd, maar dat is wel minimaal een paar honderd watt in een afgesloten ruimte voor nodig en niet de milliwatts van wifi zender.
En dat werkt alleen omdat 2,4Ghz net de resonantiefrequentie van water is en water bijzonder makkelijk op te warmen is.
En 60Ghz doet al helemaal niets met water.

En als je dan ook nog gaat denken dat een virus van electromagnetics straling komt ben je in mijn ogen helemaal het padje kwijt.
Een virus is gewoon een virus en heeft helemaal niets met elektromagnetische straling te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsVer
Ben(V) schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:09:
Waarom een tweaker die geacht wordt technisch onderlegt te zijn ook maar naar dit soort onzin filmpjes kijkt snap ik echt niet.
Ik wil hier toch nog even op reageren : de reden dat ik dit oppak is omdat minder technisch onderlegde mensen (en die zijn er nogal wat) wel naar dit soort filmpjes kijken en te snel voor waar aannemen, en mij om mijn mening vragen. Dan kan ik ze wel zeggen 'is onzin' zonder verdere onderbouwing, maar daar is niemand bij gebaat, behalve de makers van die filmpjes als er geen onderbouwd tegengeluid wordt gegeven.

Bedankt voor jullie feedback allemaal!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Leef met je mee.
Helaas is het weerleggen van onzin zelden zinvol, mensen die in dit soort dingen geloven zijn nooit te overtuigen hoeveel steekhoudende argumenten je ook geeft.

Wat valt er nu te argumenteren als iemand beweerd dat virussen door elektromagnetische straling gemaakt worden.
Dan gooi je toch alle kennis over Biologie en Natuurkunde overboord.

Ik hoorde laatst op tv iemand die heel strak beweerde dat de aarde plat is en niet rond en z'n hoofd argument was dat we er anders af zouden vallen.
Ook woonde hij aan zee en beweerde dat als de wereld rond was je geen schip in de verte kon zien door de bolling van de aarde.
Even negerend dat als je aan zee even wat langer naar een schip kijkt dat zich van het land af beweegt je heel duidelijk hem achter de horizon ziet verdwijnen maar hij hield glashard vol dat dat niet zo was.
Daar valt toch niet mee te praten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1