Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Simonu
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 27-10-2020
Hoi!

Ik probeer om surround sound door mijn boxen te krijgen, echter vooralsnog wil dat niet echt lukken.

Mijn Setup bestaat uit het volgende;

Mac mini uit 2018 (Mac OS 10.15)
Onkyo Reciever (Onkyo TX-NR686)
5x speakers aangesloten

Via een HDMI kabel is mijn mac aangesloten op de reciever. Via Apple's 'Audio MIDI Setup' programmaatje heb ik mijn AV reciever geconfigureerd als 5.1 audio output. Als ik in dat programmaatje losse testtonen door de boxen afspeel gaat alles goed. Het center testgeluid gaat door de centerspeaker, left surround is inderdaad alleen linksachter, rechtsachter wordt alleen afgespeeld op de box rechtsachter enz. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.

Echter, als ik vervolgens een film aanzet waarvan ik weet dat deze 5.1 zou moeten zijn wordt deze niet zo afgespeeld. Alleen de twee front speakers worden gebruikt (center en beide surround speakers blijven stil als ik op de Onkyo een surround-mode kies). Op de Onkyo kan ik door verschillende weergaveopties bladeren. Alleen als ik kies voor mono of stereo geluid worden alle aangesloten speakers gebruikt. Alle andere opties gebruiken enkel de front-speakers.

Ik ben al 30x het hele menu van de Onkyo doorgelopen, en heb ook op m'n mac al vanalles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Wie weet hoe ik dit fiks? _/-\o_ _/-\o_

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik zou het probleem in deze toch bij de Mac zoeken. Geluid op de Onkyo op Mono of Stereo en dan geluid uit alles speakers je wel erg apart. Het tegenovergestelde van wat je zou verwachten... Kan je op de Mac iets instellen als "Bitstream"? Ik krijg het gevoel dat de Mac nu aan het decoderen is geslagen terwijl je dat door de Onkyo wilt laten doen. Geen idee of dat een optie in Mac OS is mogelijk een optie in de software die je gebruikt om video mee af te spelen.

Edit:
De Mac instellen op 5.1 gaat ook fout als je maar 5.0 aan hebt gesloten. Je verliest dan de gehele .1 track. Vandaar bitstream uit laten sturen en de Onkyo het geluid laten decoderen en de crossover toepassen (in dit geval geen crossover).

[Voor 21% gewijzigd door FeaR op 29-06-2020 16:50]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Simonu
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 27-10-2020
FeaR schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:48:
Ik zou het probleem in deze toch bij de Mac zoeken. Geluid op de Onkyo op Mono of Stereo en dan geluid uit alles speakers je wel erg apart. Het tegenovergestelde van wat je zou verwachten... Kan je op de Mac iets instellen als "Bitstream"? Ik krijg het gevoel dat de Mac nu aan het decoderen is geslagen terwijl je dat door de Onkyo wilt laten doen. Geen idee of dat een optie in Mac OS is mogelijk een optie in de software die je gebruikt om video mee af te spelen.

Edit:
De Mac instellen op 5.1 gaat ook fout als je maar 5.0 aan hebt gesloten. Je verliest dan de gehele .1 track. Vandaar bitstream uit laten sturen en de Onkyo het geluid laten decoderen en de crossover toepassen (in dit geval geen crossover).
Onderstaand alle bit-opties die ik kan kiezen.. Is dit wat je bedoelt? Als ik hier een 2ch optie kies klopt het geluid wel! Alle boxen zijn in gebruik, en stemmem komen enkel door de center-speaker. Dit lijkt de oplossing te zijn, maakt het iets uit welke kHz-versie ik kies?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True