Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

W.I.P 3D sci fi corridor

Pagina: 1
Acties:

• Gps4l
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-05 19:24
Ik vroeg een paar weken terug op het Linux musicians forum, hoe ik een bepaalde video kon maken, voor bij me muziek.

Ik had eerst iets simpels in gedachte als een landschaps-foto met een spectrum analyzer ervoor.

Toen begon iemand over blender en vervolgens liep dat simpel iets uit de hand. :)

Nu wil ik dus iets van een sci fi corridor, en uit eindelijk een endless loop video.

Feedback altijd welkom, ik ben best blij met het voorlopige resultaat, al wil ik nog wel meer details toevoegen.
Ook heeft het plafond nog geen lampen. En wil ik op de schuine kanten ook nog iets van een emmision toevoegen. ( en bloom )

Ik heb er wel lol in dat er iets van mijn achter grond te zien is in het plaatje. (tekenaar constructeur)
Bij veel tutorials gaan pijpen dwars door dingen heen, iets wat in het echt niet kan.
Wat ik nu heb is nog maakbaar ook, al zou dat spant wel erg duur worden. :P
Weet nog niet of die gele panelen op de muur blijven, daar ben ik nog niet blij mee.
En dan moeten er straks ook nog dingen gaan reageren op de muziek.

https://imgur.com/FgZzAOS

[Voor 7% gewijzigd door Gps4l op 29-06-2020 14:32]

• D-rez
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 04-06 11:43

D-rez

dexels

Goed bezig hoor @Gps4l , en mooi om te zien hoe je jezelf iets volledig nieuws aan het leren bent.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

• Gps4l
Kleine update, ik denk dat ik klaar ben met het gang ontwerp.

Nu moet het nog langer worden, en ik wil een bocht of twee in de gang.

Dat maken van bochten heb ik eerder gedaan, waarbij ik de snap functie van 3D cad software erg miste.
De snap functie van blender is wel iets, dat nog voor verbetering vatbaar is.

Die rode lampen moeten gaan reageren op de muziek.

https://i.imgur.com/dxoloc4.png

• Gps4l
Er beweegt iets.

Kreeg het nog niet voor elkaar om een video vanuit blender te exporteren, dus maar even een screen recorder gebruikt.

YouTube: YouTube

Nu moet de gang o.a. nog langer worden, maar het begin is er.

• Gps4l
Ik ben nu een filmpje aan het renderen, en erg blij dat ik een goede koeler heb.

Hyper 212 black edition coolermaster

Ik hoor alle fans draaien, maar de temperatuur schommelt tussen de 55 en 59 graden Celsius, dus dat gaat wel goed. Vraag me wel af welke temperaturen ik gezien zou hebben met de amd stock koeler.

• impactftw
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-06 21:57
Ziet er goed uit :D Heb je de animatie van de rode lampjes handmatig geanimeerd of reageert het d.m.v. een script op de audio?

• Gps4l
In blender voeg een modefiyer toe, displacement.

Dan iets met een keyframe.

Deze video legt het uit, en dat heb ik dus gedaan met de rode lampen.

Met dank aan Ducky 3D

YouTube: YouTube

Moet nog wel even uitzoeken hoe dat renderen nou precies moet, daar heb ik nog wat problemen mee.
Vooral zoals vaak in blender, waar ze de instellingen verstopt hebben.
Maar eens rustig de handleiding lezen of op zoek naar een tutorial.

Boven aan je scherm,derde optie van links, render werkt wel, maar niet de render verder op boven aan.
Ik snap ook het verschil niet, maar dat ga ik dus uitzoeken. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:45
Gps4l schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:08:
Moet nog wel even uitzoeken hoe dat renderen nou precies moet, daar heb ik nog wat problemen mee.
Vooral zoals vaak in blender, waar ze de instellingen verstopt hebben.
De belangrijkste instellingen vind je in het Properties-venster (in de default-interface rechtsonder), in de Render Properties- en Output Properties-tabbladen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gps4l
Kleine update, moet nog wel zorgen dat de camera de gang volgt.
( follow path )

YouTube: test1 2020 07 10 20 28

En kijken hoe ik de snelheid omhoog krijg.

Nu duurt de reis door de gang precies net zo lang als me nummer.
Dat was niet helemaal wat ik in gedachten had, maar dat komt wel goed.

[Voor 35% gewijzigd door Gps4l op 12-07-2020 15:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gps4l
Me eerste video.
Ben op zich niet ontevreden, maar camera gaat wel erg langzaam.

Ben al aan het kijken of ik die gang niet gewoon veel langer kan maken en of dat invloed heeft op de render tijd.

Render tijd van de video nu al 3 en een halt uur 6650 frames. ( zo lang duurt me muziek stuk )
( EEVEE )

YouTube: Dig This video

Het is ergens lastig dat ik in me gang dingen heb die op de muziek reageren.
Hier door kan ik niet bijvoorbeeld maar 250 frames renderen, en dan copy paste in een video editor doen.

Mijn inspiratie komt gedeeltelijk van Duck 3D die o.a. endlessloop video's maakt met blender.

Wil eigenlijk de gang nog wel iets opleuken, maar zit nu dus al op een render tijd van 3,5 uur.

Verder aan het vechten met de video drivers.
Op windows 10 even een test gedaan, en ook daar blender geinstalleed.
Op win 10 keurt blender me Gpu wel goed maar op Linux niet. RX 570

Wat ik al weet, dit heeft met de opensource AMD Linux drivers te maken, en opencl.
De oplossing is om een stukje van de closed source AMD driver voor Linux te installeren.

Of de hele closed source AMD drivers installeren, maar dat is weer geen optie omdat ik de rolling release versie van opensuse gebruik. ( geen idee wat daar precies het probleem is )
Bij de zogenaamde stable release (leap) kan je wel die drivers installeren.

Opencl zou de render tijd moeten verkorten omdat blender dan de cpu en gpu kan gebruiken.
Ik ben blij dat ik nu een bestand heb waar ik dat mee testen kan.
Kijken of Blender op windows sneller is, omdat ik daar wel opencl heb.

En hoe ik dat op Linux aan de gang krijg. Ik heb al dingen geïnstalleerd, maar nu moeten er weer typisch Linux, tekst bestanden aangepast worden.

• Giant87
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 24-06 11:35
Leuk hoor! Ik zou alleen wat meer variatie verwachten qua "muziekelementen". Nu zijn het alleen de rode lampjes. Wel hypnotiserend, haha!

Qua rendertijd zou het volgens mij wel sneller moeten kunnen, maar details heb ik even niet.

• Gps4l
Ben weer bezig geweest en denk dat ik nu wel bijna klaar ben.

Nog een beetje met het licht spelen.

Heb wel een probleem nu, render tijd per frame meer als 3 seconden, en ik moet er dus 6650 doen.
Dat word tutorials bestuderen, over hoe ik de render tijd omlaag krijg.
Ik kan wel de bloom en refractions lager zetten , maar dat wil ik eigenlijk niet.
Kijken naar wat baked light inhoud. :)

• Charango
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:45
Gps4l schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:56:

Heb wel een probleem nu, render tijd per frame meer als 3 seconden, en ik moet er dus 6650 doen.
Dat word tutorials bestuderen, over hoe ik de render tijd omlaag krijg.
Waarom is dat een probleem? Drie seconden per frame is behoorlijk snel, zet hem 's avonds aan en het is 's ochtends klaar.

• Gps4l
Ik ben nog met wat instellingen aan het spelen, maar hoop de rendertijd onder de 12 uur te houden.
Zit nu al op boven de 4 sec per frame.

Denk echter dat ik weinig keus heb, en inderdaad de render moet starten voor ik naar bed ga.

Wat erg veel scheelt is refractions uit zetten, maar dat vind ik geen goede oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-06 21:57
Gps4l schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:00:
Ik ben nog met wat instellingen aan het spelen, maar hoop de rendertijd onder de 12 uur te houden.
Zit nu al op boven de 4 sec per frame.

Denk echter dat ik weinig keus heb, en inderdaad de render moet starten voor ik naar bed ga.

Wat erg veel scheelt is refractions uit zetten, maar dat vind ik geen goede oplossing.
Misschien is een renderfarm wat voor je ;)? https://www.sheepit-renderfarm.com/

• Gps4l
Dat ziet er goed uit. En deze lijkt zelfs gratis.

Vond net nog wat dubbele surfaces in me blender project.
Verder heb ik de vloer roosters opnieuw gedaan, was niet blij met hoe ze er uit zagen..

Twijfel wel eens om opnieuw te beginnen, omdat dit me eerste Blender project is.
Aan de andere kant zouden de foutjes er nu wel uit moeten zijn.

Render farm lijkt me wel wat, dan hoef ik me veel minder zorgen te maken over bepaalde instellingen.

[Voor 80% gewijzigd door Gps4l op 30-07-2020 14:41]

• Gps4l
Voor me eerste video met Blender ben ik redelijk tevreden.
Ook nog wat aan het nummer gewerkt. Het piano geluid wat meer een ruimte geluid gegeven in bepaalde gedeeltes.
Poging tot een betere mix, en met me nummer ben ik erg blij, een lekker House nummer.

(LMMS, er is een Linux en Windows versie, en mac (maar de mac versie heeft een paar dingen niet die de Linux en Windows versie wel hebben, oa VST support)

LMMS download hier: https://www.lmms.io/

(Als je googled op LMMS dan kom je veel sites tegen, maar dan is er een risico dat je allerlei troep erbij krijgt, daarom de link naar de officiële download pagina. LMMS is gratis, en ze kunnen niet google betalen om bovenaan te staan, De Linux versie is een appimage bestand, ooit komen we er er wel in de Linux wereld.
Een appimage dat werkt op minimaal Ubuntu, openSUSE, Mint, Arch, debian en Fedora.
Het kan dus wel, op Linux overigens wel wine nodig als je vst wil gebruiken)

Wat ik minder vind is de codec die you tube gebruikt, omdat me kanaal dat ik net gestart heb, te weinig kijkers heeft. Ik moet nog wat verder zoeken hoe ik die VP9 codec afdwing, als dat kan.
Al wel gezocht maar tegenstrijdige informatie gevonden.
De video ziet er op me pc echt beter uit. Vooral scherper.

Toch blij met het resultaat, sheep it gebruikt, maar of het nou sheep it is, dat er corrupte frames lijken te zijn?
Ga ik misschien nog wel eens naar kijken, maar dan moet ik gaan spitten in 6250 frames.
Heb ik al een keer gedaan maar ik zag zo snel niks bijzonders, maar er zitten er een paar kleine hickups in de video.

Toch erg blij met het resultaat.
De video is geen loop, de gang in blender is echt zo lang.
Wel iets waarvan ik me afvraag of dat niet slimmer kan, nu gewoon copy paste gedaan.
Een poging tot array along a path mislukte. Misschien is het wire frame (de vloer) iets waarbij je geen array along a path kan gebruiken.

Kom maar op met me eerste gouden plaat. ;)

YouTube: Dig This

Commentaar natuurlijk welkom, :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True