AOC AGON AG241QX of een andere monitor?

Pagina: 1
Acties:

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik zoek een nieuwe monitor, niet omdat het nodig is maar omdat ik graag iets nieuws/beters wil hebben. Mijn huidige monitor, Dell UltraSharp U2312HM, bevalt goed. Maar is er ondertussen vast iets beters op de markt gekomen. Toch?

De punten die ik wil verbeteren:
  • Hogere refresh rate
  • Hogere dpi
De hogere refresh rate wil ik hebben voor het spelen van shooters en andere games. De hogere dpi voor het lezen van tekst. Het scherm van mijn laptop heeft een dpi van 141. Dit is erg fijn tijdens het programmeren, het scherm kijkt een stuk fijner dan de Dell.

Als ik de filters instel in de Pricewatch blijft er nieuw zo veel keuze over. Na het lezen/kijken van een boel reviews lijkt de AOC AGON AG241QX de beste (of enige?) keuze.

Ik twijfel over wat ik het beste kan doen. De knoop doorhakken en de AOC kopen of heeft iemand een betere suggestie?

Ik speel vooral CS:GO en de nieuwste game die ik heb is Doom 2016. Hier is meer informatie over mijn pc.

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:49
Er mist wat informatie om je echt te kunnen helpen; wat is het maximale bedrag dat je uit wilt geven aan een monitor? Want er zijn wel betere monitoren te vinden, maar wellicht niet rond de prijs die je wilt betalen.

Daarnaast; je huidige Dell Monitor heeft een IPS paneel, wat toch nog steeds exceleert in kleurweergave (en kijkhoeken). Je nieuwe gekozen AOC monitor heeft een TN paneel, wat bijvoorbeeld mindere kleurweergave en kijkhoeken heeft. Voor een IPS paneel met 144Hz betaal je over het algemeen wat meer (Bijvoorbeeld deze LG ), maar je krijgt er wel veel meer voor terug!

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• CyberFly
Craftop schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:27:
Er mist wat informatie om je echt te kunnen helpen; wat is het maximale bedrag dat je uit wilt geven aan een monitor? Want er zijn wel betere monitoren te vinden, maar wellicht niet rond de prijs die je wilt betalen.

Daarnaast; je huidige Dell Monitor heeft een IPS paneel, wat toch nog steeds exceleert in kleurweergave (en kijkhoeken). Je nieuwe gekozen AOC monitor heeft een TN paneel, wat bijvoorbeeld mindere kleurweergave en kijkhoeken heeft. Voor een IPS paneel met 144Hz betaal je over het algemeen wat meer (Bijvoorbeeld deze LG ), maar je krijgt er wel veel meer voor terug!
Over budget heb ik nog niet veel nagedacht omdat ik nog aan het oriënteren ben. Moet wel zeggen dan ik 450 behoorlijk veel vind voor een monitor. Toentertijd heb ik mijn Dell voor 190 euro gekocht.

Ik weet niet of ik mij zorgen moet maken over kleurweergave. Ik ben volgens mij juist fan van onrealistische kleuren, OLED schermen vind ik echt super. Of zit ik er nu compleet naast?

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:49
CyberFly schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Over budget heb ik nog niet veel nagedacht omdat ik nog aan het oriënteren ben. Moet wel zeggen dan ik 450 behoorlijk veel vind voor een monitor. Toentertijd heb ik mijn Dell voor 190 euro gekocht.

Ik weet niet of ik mij zorgen moet maken over kleurweergave. Ik ben volgens mij juist fan van onrealistische kleuren, OLED schermen vind ik echt super. Of zit ik er nu compleet naast?
OLED staat volgens mij juist ook bekend om zijn goede kleurweergave /kleurbereik. Daarnaast is bij OLED de zwartwaarde ook nog eens heel goed, bij IPS is dat veel minder. Mocht je daar zelf wat meer over willen weten, dan raad ik je aan om gewoon google eens te raadplegen, voor alle verschillen.

Ik kan enkel uit mijn eigen ervaring spreken, sinds kort beschik ik over het LG paneel wat ik hierboven had genoemd, en wat betreft beeld kan mijn vorige (en secundaire) TN paneel daar echt niet tegenop. Je moet er inderdaad wel voor in de buidel tasten, maar voor mij was dat het meer dan waard.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• CyberFly
@Craftop Bedankt voor de info.

Na het lezen van dit artikel laat ik het van gamen op qhd met 144 fps maar varen. Dat zit er voorlopig niet in.