Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Glasvezel setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robke15
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:11
Goedemorgen,

Na urenlang lezen nog geen echte duidelijkheid gevonden te hebben, open ik toch maar een topic.

Ik heb van Tweak een internet only glasvezel abonnement 1 gbps, dus zonder router of modem, alleen een media converter.

Nou vraag ik mij af wat het beste zou zijn voor een goed stabiel wifi bereik en maximale snelheid op de utp poorten in de woonkamer en slaapkamer, dus nauwelijks verlies, er komt bedraad 948mbits uit de media converter.

Mijn wifi en ethernet gebruik zal vooral voor gamen, netflix, internet tv en heel veel spotify zijn. Ik download soms programmas van 100+gb.
En we zijn met 2 personen.

Opties die ik zie:
- asus rt-ac68u met aparte switch in meterkast monteren(slechtste optie denk ik)
- edgerouter 5 port plaatsen, switch er achter ivm 6 utp aansluitingen in huis en er een router in de woonkamer bij aan te sluiten.
- edgerouter 10 port plaatsen en daar een router op aan sluiten in de woonkamer.

Zijn er meerdere/betere mogelijkheden? Ik ben overigens niet goed in netwerken thuis, maar met behulp van een vriend lukt dat wel. En zelf ben ik handig dus wellicht krijg ik het zelf ook klaar, ben nogal leergierig.

Budget ligt rond de 100 a 150 euro.(voorlopig)

Bvd.

[Voor 9% gewijzigd door Robke15 op 29-06-2020 11:05]

Beste antwoord (via Robke15 op 30-06-2020 21:53)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Robke15 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Oke! Dus de nieuwe ap lite kan gewoon overweg met een willekeurige poe switch, dus hoef niet bang te zijn dat die opblaast? :7

Het word steeds iets duidelijker haha.
Waar je op moet letten is dat je AP overweg kan met IEEE 802.3af/at. Als je een nieuwe koopt te herkennen aan de blauwe sticker op de linkerbovenhoek van de doos ;) Ook op het AP zelf staat het vermeld.

24V Passive PoE is iets uit het verleden van Ubiquiti, gelukkig want IEEE 802.3af/af is al jaren lang gemeengoed en niet voor niets de industriebrede standaard bij heel veel andere vendors van AP’s. (Cisco/Aruba/Motorola/Zebra etc.)

www.google.nl

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je sluit een profi 1 Gbps af, maar hebt eigenlijk geen budget voor een profi router die dit soort snelheden goed kan ondersteunen. Gezien je vraag wil je ook de max kunnen gebruiken want je download programma's van 100+ Gb. Mits je je budget niet wilt verhogen zou ik 2e hands gaan zoeken of zelf bouwen op basis van een oude PC en Opnsense, Pfsense of ClearOS.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 15:58
waarom zou je 2 routers nodig hebben? Ik denk eigenlijk dat je het volgende nodig hebt:
1. router / gateway, bv de USG van ubiquiti
2. een switch (want je hebt blijkbaar al UTP liggen)
3. een of meerdere Access Points (AP) voor wifi

Ik denk niet dat je met 100 euro erg ver komt trouwens ;)

• Robke15
Voorlopig zei ik, die kerel van tweak vertelde dat een 1 gigabit router voldoende was maar in de meterkast verwacht ik een slechte verbinding. Heb nu ff tijdelijk een oude eminent er in hangen, die geeft 20mbit max met pieken, gemiddeld rond de 12mbit. Ik woon er nog niet dus is ff genoeg.

In mijn situatie, vind ik andere zaken op dit moment iets belangrijker.

Ik zat zelf aan een edgerouter 10 port te denken en in de kamer een 2ehands router neer te zetten voor 5 tientjes.

Ik bekijk nu alleen even de mogelijkheden, die ik later uit kan breiden. Maar ik heb er nog niet zoveel kaas van gegeten dus vandaar de vraag om advies.

[Voor 13% gewijzigd door Robke15 op 29-06-2020 12:32]

• Robke15
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:29:
waarom zou je 2 routers nodig hebben? Ik denk eigenlijk dat je het volgende nodig hebt:
1. router / gateway, bv de USG van ubiquiti
2. een switch (want je hebt blijkbaar al UTP liggen)
3. een of meerdere Access Points (AP) voor wifi

Ik denk niet dat je met 100 euro erg ver komt trouwens ;)
2e hands staat er genoeg op. Maar dit is wat ik vond via topics, een wifi loze router ivm glasvezel, switch direct op glasvezel kan niet blijkbaar en ik wil zeker zijn van een goede verbinding. Dus een wifiloze router in de meterkast bied een oplossing met een router in de woonkamer, of accespoint?

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat zijn je eisen (afgezien van Gigabit WAN-LAN throughput en stabiel Wifi bereik)? En wat is "stabiel Wifi bereik"? Eerst de eisen en wensen helder hebben, dan kunnen we met merken en modellen strooien.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Robke15
lier schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:37:
Wat zijn je eisen (afgezien van Gigabit WAN-LAN throughput en stabiel Wifi bereik)? En wat is "stabiel Wifi bereik"? Eerst de eisen en wensen helder hebben, dan kunnen we met merken en modellen strooien.
Mijn eis is, dat ik gewoon lekker vlot kan internetten. Bedraad moet snel zijn, wifi gebruik ik alleen voor een laptop, en telefoontjes.

Boven heb ik een systeem staan die volgas moet kunnen downloaden als ik iets wil downloaden een keer, dus die 1000mbit moet ie wel halen via utp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12-06 22:07
Ik heb een edgerouter 4 + daarachter een switch (poe) met daar achter wifi AP's (unifi). Werkt perfect, je kan de edgerouter X ook prima gebruiken hoor, kost maar 50,-

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• Charlie_Root
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 25-05 15:58
Robke15 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Mijn eis is, dat ik gewoon lekker vlot kan internetten. Bedraad moet snel zijn, wifi gebruik ik alleen voor een laptop, en telefoontjes.

Boven heb ik een systeem staan die volgas moet kunnen downloaden als ik iets wil downloaden een keer, dus die 1000mbit moet ie wel halen via utp.
Ik zou de Edgerouter nemen, ik heb zelf de Edgerouter 12P in verband met hoeveelheid poorten. Die haalt de maximale snelheden prima. Verder Unify AP AC PRO Access Points voor stabiel internet (met of zonder PoE afhankelijk van je setup en wensen).

PVoutput | Blog | Smokeping | The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• Robke15
Punkbuster schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:41:
Ik heb een edgerouter 4 + daarachter een switch (poe) met daar achter wifi AP's (unifi). Werkt perfect, je kan de edgerouter X ook prima gebruiken hoor, kost maar 50,-
Oke, ja ik zag de 10 poorts ook staan maar die is gelijk 100 euro.

Dus een 5 poort met switch werkt ook goed? En dan een accespoint plaatsen met poe?

• borft
Robke15 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:50:
[...]

Oke, ja ik zag de 10 poorts ook staan maar die is gelijk 100 euro.

Dus een 5 poort met switch werkt ook goed? En dan een accespoint plaatsen met poe?
ik denk dat je wat woorden door elkaar haalt. Een router is niet een wireless accesspoint. Het is een apparaat, dat, zoals de naam doet vermoeden, IP pakketjes routeert. Ik kan werkelijk niet verzinnen waarom je meer dan 1 in je netwerk nodig zou hebben.

• Robke15
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:15:
[...]

ik denk dat je wat woorden door elkaar haalt. Een router is niet een wireless accesspoint. Het is een apparaat, dat, zoals de naam doet vermoeden, IP pakketjes routeert. Ik kan werkelijk niet verzinnen waarom je meer dan 1 in je netwerk nodig zou hebben.
Een edgerouter x in de meterkast met een switch voor extra poorten plaatsen. En een accespoint in de woonkamer voor wifi is hier toch de bedoeling van? Ik snap ook wel dat een accespoint een internetsignaal omzet in wifi en niks met het routergedeelte temaken heeft.

• borft
Robke15 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Een edgerouter x in de meterkast met een switch voor extra poorten plaatsen. En een accespoint in de woonkamer voor wifi is hier toch de bedoeling van? Ik snap ook wel dat een accespoint een internetsignaal omzet in wifi en niks met het routergedeelte temaken heeft.
Cool, dan begrijp je het helemaal! En ik moet leren de goeie post te quoten ;)

• Robke15
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:23:
[...]

Cool, dan begrijp je het helemaal! En ik moet leren de goeie post te quoten ;)
En ikke moet duidelijker formuleren, ik heb een pittig dagje.. Teveel alcoholische drankjes op :+

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Robke15 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Ik snap ook wel dat een accespoint een internetsignaal omzet in wifi en niks met het routergedeelte temaken heeft.
Blijkbaar niet? Want je moet toch echt ergens routeren om je AP te kunnen gebruiken en daarnaasr zijn er zat AP's te vinden die zowel wired als wireless voorzien
?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Robke15
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Blijkbaar niet? Want je moet toch echt ergens routeren om je AP te kunnen gebruiken en daarnaasr zijn er zat AP's te vinden die zowel wired als wireless voorzien
?
Dat doe ik dan toch via de edgerouter? Ik ben niet super goed in die dingen, kan goed dat ik het niet correct begrijp

• borft
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:24:
[...]

?
Nja, met een beetje fantasie is Ethernet een netwerk of ook wel internet-signaal, alleen dan bekabeld. In die terminologie is wifi een draadloos Internetsignaal. Een Access Point zet dan een bedraad Internetsignaal om in een draadloos Internetsignaal.

That said, er is niet zoiets als een Internetsignaal ;) En strict gesproken hoef je niet te routeren om een AP te gebruiken. Een AP maakt een draadloos netwerk en verbindt dat met een bedraad netwerk. Of dat netwerk met andere netwerken verbonden is doet niet echt ter zake voor de functionaliteit van een AP (dat gebeurt immers op een andere netwerklaag).
Robke15 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Dat doe ik dan toch via de edgerouter? Ik ben niet super goed in die dingen, kan goed dat ik het niet correct begrijp
Ja, dat klopt.

[Voor 12% gewijzigd door borft op 29-06-2020 14:29]

• Robke15
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Nja, met een beetje fantasie is Ethernet een netwerk of ook wel internet-signaal, alleen dan bekabeld. In die terminologie is wifi een draadloos Internetsignaal. Een Access Point zet dan een bedraad Internetsignaal om in een draadloos Internetsignaal.

That said, er is niet zoiets als een Internetsignaal ;) En strict gesproken hoef je niet te routeren om een AP te gebruiken. Een AP maakt een draadloos netwerk en verbindt dat met een bedraad netwerk. Of dat netwerk met andere netwerken verbonden is doet niet echt ter zake voor de functionaliteit van een AP (dat gebeurt immers op een andere netwerklaag).

[...]

Ja, dat klopt.
Oke dus met mijn boerenverstand moet dit goed gaan werken, dan ga ik die spullen bestellen van de week.

Bestaan er ook switches die gevoed kunnen worden doormiddel van PoE? Ik ga zelf ff op onderzoek uit alvast

• borft
Robke15 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Oke dus met mijn boerenverstand moet dit goed gaan werken, dan ga ik die spullen bestellen van de week.

Bestaan er ook switches die gevoed kunnen worden doormiddel van PoE? Ik ga zelf ff op onderzoek uit alvast
ja, die bestaan ook, zijn wel duurder natuurlijk en uiteindelijk moet de stroom wel ergens vandaag komen.

Als je trouwens voor Unifi AP's gaat, dan zou je kunnen overwegen om ook een switch en router uit de serie te halen, dan kan je alles met dezelfde software beheren (vanuit de Unifi controller, die kan je op je laptop, of op bv een RPi draaien). Houd er trouwens wel rekening mee, dat het enige kennis vereist om goed in te regelen, je kunt het zo moeilijk maken als je wilt.

Een simpele, niet managed Gbps switch van netgear kost een paar tientjes en doet het ook prima.

• markisoke
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:36:
[...]

ja, die bestaan ook, zijn wel duurder natuurlijk en uiteindelijk moet de stroom wel ergens vandaag komen.

Als je trouwens voor Unifi AP's gaat, dan zou je kunnen overwegen om ook een switch en router uit de serie te halen, dan kan je alles met dezelfde software beheren (vanuit de Unifi controller, die kan je op je laptop, of op bv een RPi draaien). Houd er trouwens wel rekening mee, dat het enige kennis vereist om goed in te regelen, je kunt het zo moeilijk maken als je wilt.

Een simpele, niet managed Gbps switch van netgear kost een paar tientjes en doet het ook prima.
Houd er rekening mee dat de USG niet volledig gebruik kan maken van gigabit internet.

• Robke15
[...]

Oke,

Dan denk ik dat ik voor die netgear ga. Heb ik toch een relatief mooie setup voor rond de 150 euro bij elkaar dalijk.

Kan dus wel, voor degene die begonnen te blaffen >:) })

• DynaMikeY
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03-06 20:41

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Mijn setup: Edgerouter X (5poorts) met daarop een HP Procurve 2520 8P met POE, beiden in de meterkast. Vervolgens heb ik op de HP switch 3 Aruba IAP-105 access points aangesloten met POE (1 voor elke verdieping van mijn huis). De Aruba IAP-105 is een access point met controller en is verkrijgbaar voor 2-3 tientjes op marktplaats. (Let op: geen AC-wifi)

De Edgerouter routeert met hwnat enabled (niet default) op 930MBps...dus topswitchje voor weinig geld.

EDIT: Mocht je voor een standaard router gaan, kijk eens bij mijn advertenties. Ik heb een Netgear R7000 over na mijn upgrade naar bovenstaande setup :)

[Voor 30% gewijzigd door DynaMikeY op 29-06-2020 15:29]

Fruitschaal: Banaan & Appel & Aardbei & Mandarijn & Framboos

• Robke15
DynaMikeY schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:22:
Mijn setup: Edgerouter X (5poorts) met daarop een HP Procurve 2520 8P met POE, beiden in de meterkast. Vervolgens heb ik op de HP switch 3 Aruba IAP-105 access points aangesloten met POE (1 voor elke verdieping van mijn huis). De Aruba IAP-105 is een access point met controller en is verkrijgbaar voor 2-3 tientjes op marktplaats. (Let op: geen AC-wifi)

De Edgerouter routeert met hwnat enabled (niet default) op 930MBps...dus topswitchje voor weinig geld.

EDIT: Mocht je voor een standaard router gaan, kijk eens bij mijn advertenties. Ik heb een Netgear R7000 over na mijn upgrade naar bovenstaande setup :)
Oke nice, zoiets wil ik ook gaan doen.

De netgear r7000 heb ik zien staan, maar ik lees er gemengde verhalen over. Als ik een wifi router neem word het er een Asus.

• Robke15
[...]

Thanks voor al je hulp, aan jou heb ik wat!

• borft
markisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Houd er rekening mee dat de USG niet volledig gebruik kan maken van gigabit internet.
Hoe kom je daar nou bij, natuurlijk kan dat wel. Alleen als je DPI aanzet haal je dat niet, maar ik denk niet dat TS dat nodig heeft.

• markisoke
  • Nu online
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Hoe kom je daar nou bij, natuurlijk kan dat wel. Alleen als je DPI aanzet haal je dat niet, maar ik denk niet dat TS dat nodig heeft.
Persoonlijke ervaringen, ik weet niet of jij wel eens gigabit door een USG hebt getrokken, maar meestal stoppen die bij ongeveer 400-450Mbit.

• borft
markisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Persoonlijke ervaringen, ik weet niet of jij wel eens gigabit door een USG hebt getrokken, maar meestal stoppen die bij ongeveer 400-450Mbit.
iik heb alleen ervaring met de pro/4, en die kan het zonder problemen, zolang je dpi uitzet. volgens https://community.ui.com/...5a-4ca4-9c9f-fe747dc29ead moet je echt wel >900Mbps kunnen halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markisoke
  • Nu online
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:05:
[...]

iik heb alleen ervaring met de pro/4, en die kan het zonder problemen, zolang je dpi uitzet. volgens https://community.ui.com/...5a-4ca4-9c9f-fe747dc29ead moet je echt wel >900Mbps kunnen halen.
Als je er geen ervaringen mee hebt, haal dan niet mijn stuk tekst onderuit alsof je er wel ervaringen mee hebt.
Misschien dat de kleine USG dat bij een speedtest haalt, maar in de praktijk vrijwel nooit.
Reden is de CPU die in deze router zit, verbind je met een gemiddeld gezin aan devices die allemaal sessies open hebben, en voer je dan een speedtest uit zul je beduidend minder uitkomen.

TS geeft aan dat ie soms de pijp dicht wil trekken met downloads van meer een hoop data, dan ga je met een USG echt van een koude kermis thuis komen. Verder koop je een router met een hoop functies, om deze vervolgens allemaal uit te zetten, omdat je anders je snelheid niet haalt.

Ga dan op z'n minst voor de USG Pro, die heeft (mits je inderdaad geen DPI aanzet) weinig moeite met 1Gb up en down, maar zet een paar VLAN's in, subnets en routeringen en je hebt alweer een probleem. Nou lijkt me TS niet het persoon om daar mee te gaan knutselen, maar toch, de USG adviseren in deze situatie is in mijn ogen echt niet goed.

• Robke15
markisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Als je er geen ervaringen mee hebt, haal dan niet mijn stuk tekst onderuit alsof je er wel ervaringen mee hebt.
Misschien dat de kleine USG dat bij een speedtest haalt, maar in de praktijk vrijwel nooit.
Reden is de CPU die in deze router zit, verbind je met een gemiddeld gezin aan devices die allemaal sessies open hebben, en voer je dan een speedtest uit zul je beduidend minder uitkomen.

TS geeft aan dat ie soms de pijp dicht wil trekken met downloads van meer een hoop data, dan ga je met een USG echt van een koude kermis thuis komen. Verder koop je een router met een hoop functies, om deze vervolgens allemaal uit te zetten, omdat je anders je snelheid niet haalt.

Ga dan op z'n minst voor de USG Pro, die heeft (mits je inderdaad geen DPI aanzet) weinig moeite met 1Gb up en down, maar zet een paar VLAN's in, subnets en routeringen en je hebt alweer een probleem. Nou lijkt me TS niet het persoon om daar mee te gaan knutselen, maar toch, de USG adviseren in deze situatie is in mijn ogen echt niet goed.
Wat adviseer jij dan voor mij als "noob"? Ik kom 9 vd 10 keer er wel uit, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik dadelijk een week aan het ouwehoeren ben. Vriend van mij is daarintegen er wel redelijk in thuis.

Ik heb nu het idee om een edgerouter x te plaatsen met een extra switch om alle utp's in het huis mee te voeden en in de woonkamer dan een accespoint te plaatsen.

Of zou jij zeggen: blijf lekker bij een router, die gaat vlot genoeg en is stabiel?

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
borft schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:00:
[...]

DPI heeft niet zo'n enorme impact op de snelheid (hardware offloading), IDS/IPS krijg je de USG pro4 op zijn knieën , die kan met ids/ips aan tot 450mbit leveren (zelf ondervonden.)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
geenwindows schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:33:
[...]

DPI heeft niet zo'n enorme impact op de snelheid (hardware offloading), IDS/IPS krijg je de USG pro4 op zijn knieën , die kan met ids/ips aan tot 450mbit leveren (zelf ondervonden.)
hoe denk je dat ids/ips werkt? ;) dat gebruikt deep packet inspection, waardoor je het niet kunt hardware off-loaden ;) en dan haal je inderdaad bij lange na de line-speed niet (nog steeds wel een stuk meer dan 450 milibit per seconde overigens). de USG 3P haalt dan niet meer dan 80Mbps.

Maar nogmaals, dit lijkt me niet een probleem voor TS.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
borft schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:
[...]

hoe denk je dat ids/ips werkt? ;) dat gebruikt deep packet inspection, waardoor je het niet kunt hardware off-loaden ;) en dan haal je inderdaad bij lange na de line-speed niet (nog steeds wel een stuk meer dan 450 milibit per seconde overigens). de USG 3P haalt dan niet meer dan 80Mbps.

Maar nogmaals, dit lijkt me niet een probleem voor TS.
Ik weet hoe ids/ips werkt, dat gaat volledig over de cpu, DPI gaat via hardware offloading...
Ik heb de usg pro4 gehad, DPI heeft altijd aangestaan, dit ging prima met m'n 600mbit abbo, IDS/IPS (wat bij Unifi gewoon suricata is) ging tot 450mbit (ubiquiti geeft 200mbit aan.) Als je in de controller ids/ips ingeschakeld geeft ie ook aan dat hardware offloading uitgeschakeld word.
Ik reageerde op jou bericht omdat je daarin vertelde DPI uit te schakelen, dat hoeft niet...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Robke15
Heren, even tussen door weer. Ik lees nu her en der dat een poe switch van netgear of tp link bijvoorbeeld 48v stuurt en de ubiquiti ap lite maar 24 mag hebben.

Mijn provider is tweak, die verwelkomd klanten om eigen apperatuur te gebruiken, dus ik overweeg nou de ubiquiti edgerouter x sfp te nemen icm de ap lite. Is ongeveer het budget wat ik wil besteden, en zodra ik netwerk in de garage wil hebben, koop ik een ubiquiti poe switch.

Goede beslissing??

[Voor 39% gewijzigd door Robke15 op 30-06-2020 12:19]

• geenwindows
  • Niet online
Robke15 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:54:
Heren, even tussen door weer. Ik lees nu her en der dat een poe switch van netgear of tp link bijvoorbeeld 48v stuurt en de ubiquiti ap lite maar 24 mag hebben.

Mijn provider is tweak, die verwelkomd klanten om eigen apperatuur te gebruiken, dus ik overweeg nou de ubiquiti edgerouter x sfp te nemen icm de ap lite. Is ongeveer het budget wat ik wil besteden, en zodra ik netwerk in de garage wil hebben, koop ik een ubiquiti poe switch.

Goede beslissing??
volgens mij ondersteund de lite ook 802.3af, maar weet niet hoe ie overweg kan 48v.
(mijn kennis betreft poe is niet goed, ik houd het met poe bij het zelfde merk / serie)
sowieso krijg je bij de 1-pack een poe adapter bij..

• borft
geenwindows schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:13:
[...]

volgens mij ondersteund de lite ook 802.3af, maar weet niet hoe ie overweg kan 48v.
(mijn kennis betreft poe is niet goed, ik houd het met poe bij het zelfde merk / serie)
sowieso krijg je bij de 1-pack een poe adapter bij..
iik heb een paar ac-lites met een POE injector, en een paar die aan een switch hangen die gewoon 802.3af doet, werkt allebei prima (op de Unifi switch kan je instellen of ie passive of 802.3af moet doen). Alleen heel oude lite's kunnen alleen passive 24V. Maar eigenlijk wil je gewoon geen passive POE gebruiken. Als je daar een apparaat aan hangt dat dat niet snapt, dat gaat het stuk.

Nog sterker, volgens mij ondersteunt de Unifi switch ook 802.3at (dat heeft de Lite niet nodig). Volgens de switch gebruiken de AC-lites ongeveer 3.5W.

<off-topic>
Hoe kan je deep packet inspection in hardware doen? Het idee is toch dat je dan packets naar de CPU dumpt en een stuk software er iets mee laat doen. Of dat dan IDS/IPS of iets anders is doet er niet toe (nja, het kan het hoogstens nog trager maken). Mijn punt is, dat de bandbreedte dan gelimiteerd wordt door wat de CPU aan kan.

Of anders gezegd, als je alleen DPI doet en geen IDS/IPS, wat doet dat dan?
</off-topic>

[Voor 28% gewijzigd door borft op 30-06-2020 16:04]

• Robke15
borft schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:58:
[...]

iik heb een paar ac-lites met een POE injector, en een paar die aan een switch hangen die gewoon 802.3af doet, werkt allebei prima (op de Unifi switch kan je instellen of ie passive of 802.3af moet doen). Alleen heel oude lite's kunnen alleen passive 24V. Maar eigenlijk wil je gewoon geen passive POE gebruiken. Als je daar een apparaat aan hangt dat dat niet snapt, dat gaat het stuk.

Nog sterker, volgens mij ondersteunt de Unifi switch ook 802.3at (dat heeft de Lite niet nodig). Volgens de switch gebruiken de AC-lites ongeveer 3.5W.

<off-topic>
Hoe kan je deep packet inspection in hardware doen? Het idee is toch dat je dan packets naar de CPU dumpt en een stuk software er iets mee laat doen. Of dat dan IDS/IPS of iets anders is doet er niet toe (nja, het kan het hoogstens nog trager maken). Mijn punt is, dat de bandbreedte dan gelimiteerd wordt door wat de CPU aan kan.

Of anders gezegd, als je alleen DPI doet en geen IDS/IPS, wat doet dat dan?
</off-topic>
Oke! Dus de nieuwe ap lite kan gewoon overweg met een willekeurige poe switch, dus hoef niet bang te zijn dat die opblaast? :7

• Robke15
[...]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

[...]

Waar je op moet letten is dat je AP overweg kan met IEEE 802.3af/at. Als je een nieuwe koopt te herkennen aan de blauwe sticker op de linkerbovenhoek van de doos ;) Ook op het AP zelf staat het vermeld.

24V Passive PoE is iets uit het verleden van Ubiquiti, gelukkig want IEEE 802.3af/af is al jaren lang gemeengoed en niet voor niets de industriebrede standaard bij heel veel andere vendors van AP’s. (Cisco/Aruba/Motorola/Zebra etc.)

www.google.nl

• Robke15
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Oke, super bedankt! Dan weet ik wat ik kan gaan bestellen.

• markisoke
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Gelukkig is de kans dat je nu nog een een model ontvangt die alleen 24V aankan eigenlijk 0, tenzij je 2e hands koopt of bij een hele obscure winkel binnen loopt.

• Robke15
markisoke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Gelukkig is de kans dat je nu nog een een model ontvangt die alleen 24V aankan eigenlijk 0, tenzij je 2e hands koopt of bij een hele obscure winkel binnen loopt.
Nouja, ik zit nog steeds de goede router te zoeken, waar ik meteen mee uit de voeten kan met een AP en later kan uitbreiden.

Bijna alle routers tot €100 hebben een passive PoE output, max 57watt. En input van IEEE 802.3af/at.

Ik wil dus een routertje die minstens 1 output poort heeft met 802.3af/at om voorlopig de ap mee te voeden en later uit te kunnen breiden met een switch om daarmee 2 IP camera's mee aan te sturen en 2 AP's.

Waarom ik die switch met de router wil voeden, is omdat ik maar 2 stopcontacten heb, is wel uit te breiden natuurlijk, maar ik heb het liefst zo min mogelijk kabels.

Ik begin het steeds beter te begrijpen.

• markisoke
  • Nu online
Robke15 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Nouja, ik zit nog steeds de goede router te zoeken, waar ik meteen mee uit de voeten kan met een AP en later kan uitbreiden.

Bijna alle routers tot €100 hebben een passive PoE output, max 57watt. En input van IEEE 802.3af/at.

Ik wil dus een routertje die minstens 1 output poort heeft met 802.3af/at om voorlopig de ap mee te voeden en later uit te kunnen breiden met een switch om daarmee 2 IP camera's mee aan te sturen en 2 AP's.

Waarom ik die switch met de router wil voeden, is omdat ik maar 2 stopcontacten heb, is wel uit te breiden natuurlijk, maar ik heb het liefst zo min mogelijk kabels.

Ik begin het steeds beter te begrijpen.
Je zoekt een duur apparaat wat maar een hele kleine doelgroep heeft en wat op te lossen is met stekkerblokje van nog geen euro bij de action. Je kunt als je nu nog geen geld hebt voor een switch ook gewoon gebruik maken van een passive PoE adapter, deze krijg je bij het AP, lost alleen je probleem met een stopcontact niet op, maar zie daarvoor een regel terug ;)

• Robke15
markisoke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Je zoekt een duur apparaat wat maar een hele kleine doelgroep heeft en wat op te lossen is met stekkerblokje van nog geen euro bij de action. Je kunt als je nu nog geen geld hebt voor een switch ook gewoon gebruik maken van een passive PoE adapter, deze krijg je bij het AP, lost alleen je probleem met een stopcontact niet op, maar zie daarvoor een regel terug ;)
Daarom heb ik ook eerder in dit topic gevraagd of ik niet gewoon beter een wifir outer kan kopen...

Budget wat ik er voor nu voor over heb is verhoogd naar 175..

• Robke15
Frogmen schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:26:
Je sluit een profi 1 Gbps af, maar hebt eigenlijk geen budget voor een profi router die dit soort snelheden goed kan ondersteunen. Gezien je vraag wil je ook de max kunnen gebruiken want je download programma's van 100+ Gb. Mits je je budget niet wilt verhogen zou ik 2e hands gaan zoeken of zelf bouwen op basis van een oude PC en Opnsense, Pfsense of ClearOS.
Nog even een verduidelijking, ik heb een profi 1 gbps afgesloten omdat dat kortweg goedkoper was dan de 250mbit van een andere provider. De 500mbits waren ook duurder, en allemaal geen internet only abbo's, dus bewuste keus geweest, kost mij 410 euro per jaar.

• RedHead
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14-06 19:40
Robke15 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:19:
[...]

Nog even een verduidelijking, ik heb een profi 1 gbps afgesloten omdat dat kortweg goedkoper was dan de 250mbit van een andere provider. De 500mbits waren ook duurder, en allemaal geen internet only abbo's, dus bewuste keus geweest, kost mij 410 euro per jaar.
410 euro voor 1gbps voor 1 jaar? incl. btw? welke provider en kvk nodig?

• denonman1
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 14-06 07:34
tweak.nl

Ik heb ook zo'n deal: 38 Euro per maand, is 410 Euro per jaar.
Ik heb zelfs eerste jaar 50% korting, dus voor 205 Euro heb ik dalijk een jaar lang 1 Gbps internet...
Ik zit alleen te wachten totdat ze eindelijk gaan aanleggen hier...

• Robke15
RedHead schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

410 euro voor 1gbps voor 1 jaar? incl. btw? welke provider en kvk nodig?
Tweak zoals hierboven aangegeven en geen kvk nodig, gewoon 410 incl. Btw en aansluiting, sorry voor de late reactie!!

[Voor 9% gewijzigd door Robke15 op 21-10-2020 21:19]

• Robke15
denonman1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:57:
tweak.nl

Ik heb zelfs eerste jaar 50% korting, dus voor 205 Euro heb ik dalijk een jaar lang 1 Gbps internet...
Wow, waar woon jij dan ergens? Dat is wel erg vet!

• Robke15
Ik heb nou een half jaar ervaring, via de kabel haal ik zeker tot 100 mb per seconde, en via wifi is het verschillend. Mijn tel 150mbit en die van n vriend 450mbit.. Ligt erg aan het toestel.

Ik heb de asus blue cave genomen, toch gewoon een router. Later uitbreiden met accesspoints.

Super stabiel netwerk, 0,0 problemen en altijd vol vermogen

[Voor 9% gewijzigd door Robke15 op 21-10-2020 21:22]

• RedHead
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14-06 19:40
denonman1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:57:
tweak.nl

Ok, is mooie aanbieding, alleen bij mij geeft Tweak bij glasvezel max 100Megabit. Dat vind ik te weinig, dus hou het dan maar bij xs4all.

Gebeld met xs4all, nu 1 jr 20 euro p/m korting op de abo.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True