• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 10:51
Hi,

Zoals in de titel aangegeven ben ik aan het onderzoeken of ik mijn huidige netwerksetup moet vervangen of anders inrichten. Ik woon in huis (2004) met 2 verdiepingen (140m2) waarbij 1 Airport op de BG aan de achterkant staat en 1 Airport op de 2de verdieping aan de voorkant. Resultaat: prima bereik en snelheid op zowel de BG als de 2de verdieping. Ik zeg prima omdat alles op 2,4 niet vooruit te branden is, snelheid van max 10-20 mbit/s, maar bereik is goed. Op 5ghz krijg ik prima snelheden van 400-500 mbit/s maar is het bereik beperkt tot een meter of 10. Op de 1ste verdieping is het dramatisch, hele hoeken hebben helemaal geen of amper bereik.

Nu heb ik het idee om twee nieuwe AP's aan te schaffen, bijvoorbeeld de TP-Link Omada EAP225, maar ik lees ook reacties op andere topics waarbij wordt aangeraden de Airports te houden. Vraag: Wat denken jullie?

Overige nuttige info:
- Airports zijn bedraad aangesloten.
- Ziggo router regelt DHCP.

[Voor 4% gewijzigd door Electromonkey op 29-06-2020 09:46]

• Electromonkey
Lastige vraag begrijp ik 😜.

Kleine toevoeging, ik heb zelf al lopen schuiven met de AirPorts. Helaas weinig succes en het probleem verschoof eigenlijk letterlijk mee.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 17:19

lier

MikroTik nerd

Betere dekking krijg je door meer accesspoints in te zetten. En vervolgens het zendvermogen "zo laag mogelijk" in te stellen om interferentie te voorkomen. Denk dus niet dat de huidige twee vervangen een oplossing is voor jouw probleem.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou er persoonlijk nog een airport bij plaatsen tweede hands zijn deze niet duur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:27
airport toren moet nog niet vervangen worden , ondanks dat het een oud design was het wel een topding in 2012 ofzo (5ghz AC 3x3)

ik zeg, gewoon accespointje erbij .. 5ghz apart SSID geven zodat ie goed roamed

• Electromonkey
Dank voor alle reacties.

Ik vind het lastig om direct het aanschaffen van een extra Airport als oplossing te kiezen. Twee redenen:
- Een van de twee Airports stond eerst op de 1ste verdieping i.p.v. op de 2de. Dit zorgde voor veel gedoe omdat ze elkaar in de weg zaten. De verbinding met Airport begane grond bleef in stand terwijl ik naast Airport 1ste verdieping stond, te dicht bij elkaar. Naar mijn weten kan ik de signaalsterkte niet aanpassen op een Airport, toch?

- De snelheid op het 2,4 netwerk is zo gigantisch traag, waar kan dat aan liggen? Als ik de wifi op de standaard ziggo router aan zet haal ik makkelijk veel hogere snelheden.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[delete]

Sorry, ik las even verkeerd.

[Voor 159% gewijzigd door Keypunchie op 01-07-2020 15:36]

• Electromonkey
Klopt. De Airports fungeren als AP :) . Ik zal voortaan AP aanhouden.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Even op de inhoud, je vraag is eigenlijk "is mixen/matchen verstandig"?

Antwoord: ja, dat kan, als je een beetje weet wat je doet. Zelf heb ik zonder problemen een 'roaming' netwerk met Apple en Fritz-mix gemaakt.

Het nadeel is: je bent wel veel handmatig aan het instellen in plaats dat je de Airports gewoon de instellingen laat overnemen.

[aanvulling]
Ik zou nog een jaartje of 2 proberen uit te zingen met de Airports (Prima Wifi 5). Op dit moment zitten we in een overgangsfase, waarin Wifi 6 uitgerold wordt, maar nog geen gemeengoed is. In twee jaar ws. wel. Als je dan nieuw spul koopt voor een vergelijkbaar bedrag als destijds de Airports heb je een topsysteem.

[Voor 34% gewijzigd door Keypunchie op 01-07-2020 15:43]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou de airports er uit doen en er iets als Ubiquiti Unifi AP's voor terughangen. Beetje strategisch plaatsen en je hebt met twee AP's voldoende beriek in je hele huis. Daarbij zijn die dingen wel intelligent en onderhouden ze onderling ook contact, waardoor roaming etc een stuk makkelijker wordt. Kosten vergelijkbaar met twee nieuwe AP's van TP link.
Hang dr een pi met een controller langs en je hebt ook nog eens hele mooie grafiekjes :)

Wel een waarschuwing: Als je die eenmaal hebt wil je daarna meestal ineens ook een PoE switch en een Ubiquiti router. En voor het het weet staat je huis vol met dat spul. De andere kant is dan wel weer dat het spul gewoon werkt. Instellen en gaan :)

Ik heb hier een jaar of anderhalf geledeen het zelfd gedaan, frankenstein setup er uit en UBNT er in. Sindsdien retestabiel wifi door het hele huis en geen klachten meer van vriendin en kinderen. Well worth it :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee