Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Mijn Macbook Pro 15" uit 2016 met een touchbar was altijd al niet helemaal recht had ik het idee, maar op het moment komt de voorkant ruim een halve centimeter van de grond af en het trackpad lijkt ook wat omhoog te komen. Het lijkt mij dus de batterij die aan het uitzetten is.
Ik gebruik hem eigenlijk altijd als desktop aangesloten op een extern scherm, dus het is niet zo'n groot probleem echter sinds gisteren draaien ook de fans continu op volle toeren zelfs met alle applicaties gesloten (en de airconditioning aan).

Ben bang dat hij dus op een gegeven moment ontploft. Logischerwijs is het beste wat ik kan doen hem laten repareren, echter ik woon wat afgelegen (niet in NL) en niemand hier kan hem repareren. Kan ik gewoon door blijven draaien voorlopig op deze manier (einde vh jaar wellicht in de gelegenheid een nieuwe te kopen) en zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Ik haal hem nu uit de oplader als ik hem niet gebruik als voorzorg.

En mocht ik weer in NL zijn heeft iemand enig idee wat het zou kosten om de batterij te vervangen en zorgt dit er ook voor dat de behuizing dan weer terugkomt of blijft die zo gebogen?

Beste antwoord (via StephaN900 op 11-08-2020 03:05)

• hyperdry
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:52
Apparaat alleen nog aanzetten om je bestanden over te zetten. Verder inderdaad gewoon even iets anders aanschaffen (bijv de Mini) om de tussentijd te overbruggen totdat je een nieuwe Macbook koopt en vervolgens het overbruggingsaparaat doorverkopen, of wie weet voldoet de Mini ook gewoon aan je eisen. Mogelijke ellende van brandschade en vieze lucht die je niet uit je kamer krijgt weegt het wat mij betreft niet op tegen max. een paar honderd $ afschrijving (tenzij ik geen budget zou hebben en mijn carriere wel van mijn output afhangt - dan zou ik weer wel het risico nemen met een emmer water in de hoek v/d kamer - maar dan wel oplader eruit trekken voor je die emmer erover heen gooit :P)

[ Voor 5% gewijzigd door hyperdry op 30-06-2020 22:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1370784

Hi StephaN900,

Mij lijkt het in ieder geval niet slim om door te werken met een opgezwollen accu. Wanneer deze scheurt of gaat reageren/ ontbranden kan je flinke schade aanbrengen aan je omgeving/ gezondheid.

Het beste is deze zsm naar een repair punt/ apple store te brengen, dit moet binnen de garantie vallen of je hebt hem laten vallen natuurlijk.

Als het wordt vervangen wordt de gehele topcase vervangen en wordt je moederbord etc overgeplaatst in een nieuwe.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Contact opnemen met Apple, een batterij hoort niet op te zwellen. Lijkt me dat dit onder verwachte levensduur product valt en dus garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 12:03
sebastius schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:01:
Contact opnemen met Apple, een batterij hoort niet op te zwellen. Lijkt me dat dit onder verwachte levensduur product valt en dus garantie.
Als je hem bij Apple hebt gekocht..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Even met Apple contact opgenomen, die denken dat de schade aan de rest van de componenten wellicht gratis gerepareerd wordt maar dat de batterij wel betaald moet worden ($288).

Probleem is alleen dat er geen Apple Service Center is die het kan repareren hier. Dus vooralsnog maar hopen dat hij het nog wat langer vol houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik weet niet of je thuis een brandblusser hebt. Afgaande op Youtube filmpjes van brandende batterijen zou ik wel even nadenken hoe je een eventueel brandende laptop in je woning gaat behandelen.

Hopelijk red je het zonder problemen. Mede hierom is het toch jammer dat fabrikanten alles steeds meer weg stoppen en je als eindgebruiker afhankelijk bent. Mijn HP accu kan ik gelukkig zelf nog verwijderen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou het in ieder geval zeker willen weten met zo'n tikkende tijdbom in huis/kantoor.

Pak/koop een passend schroevendraaiertje (P5) en draai de onderkant eens los. Dat is het makkelijkst wat je op dit moment kunt doen.

In welke omgeving woon je? Misschien dat er tweakers zijn die een adres bij je in de buurt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

StephaN900 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 04:04:
Even met Apple contact opgenomen, die denken dat de schade aan de rest van de componenten wellicht gratis gerepareerd wordt maar dat de batterij wel betaald moet worden ($288).

Probleem is alleen dat er geen Apple Service Center is die het kan repareren hier. Dus vooralsnog maar hopen dat hij het nog wat langer vol houdt.
288$ voor alleen de batterij?! Kun je hem trouwens niet per pakketpost opsturen naar een Apple Service center?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:38
Zo'n batterij moet toch zelf te verwijderen zijn? (door laptop open te schroeven)
Dan verder als desktop zonder batterij gebruiken? Vervalt waarschijnlijk de garantie, maar nu heb je een brandgevaar.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 06:59:
Ik zou het in ieder geval zeker willen weten met zo'n tikkende tijdbom in huis/kantoor.

Pak/koop een passend schroevendraaiertje (P5) en draai de onderkant eens los. Dat is het makkelijkst wat je op dit moment kunt doen.

In welke omgeving woon je? Misschien dat er tweakers zijn die een adres bij je in de buurt weten.
Ik open hem liever niet zelf, kunnen ze waarschijnlijk aan de seal zien dat ik hem geopend heb en de batterij(en) in de mbp van 2016 zitten vastgelijmd. Ik woon in het buitenland op een eiland, wat betreft Apple loopt alles hier 2 jaar achter en is het aanzienlijk duurder, maar ik heb contact gehad met een partij die de batterij eruit haalt en dan nieuwe besteld vanuit het buitenland maar duurt minimaal een maand zeiden ze.

In de tussentijd koop ik wel een goedkope mac mini of zo. Bedankt voor de hulp in ieder geval iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Er zit geen seal in een MacBook. De onderkant is niet (spat)waterdicht of iets dergelijks, er zit geen verzegeling op.

Wat je kunt doen is een accu bestellen via iFixit.com, compleet met een reparatieset zodat je alle gereedschappen meteen hebt.

Reparatiestappen: https://nl.ifixit.com/Gui...eplacement/112876?lang=en
Reparatieset: https://nl.ifixit.com/Sto...017-Battery/IF117-070?o=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

sypie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:38:
Er zit geen seal in een MacBook. De onderkant is niet (spat)waterdicht of iets dergelijks, er zit geen verzegeling op.

Wat je kunt doen is een accu bestellen via iFixit.com, compleet met een reparatieset zodat je alle gereedschappen meteen hebt.

Nu beschouw ik mezelf als best handig met dit soort dingen, maar toen ik dit deed had it toch wel twijfels. Viel werkelijk niet mee, die lijm zat echt behoorlijk vast. Uren lang zitten te prutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Daarom zit die "adhesive remover" er ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 18:00

BasilFX

BasilFX

Er zijn een aantal MacBook Pro 15"-modellen die geproduceerd zijn tussen 2015 en 2017 die een terugroepactie hebben, vanwege de batterij. Voldoet jouw laptop daar misschien ook aan?

Zie https://www.apple.com/new...ertain-macbook-pro-units/ voor meer informatie. Aan de hand van het serienummer kun je dit controleren.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:38:

Bedankt ok ik zou hem dus wel open kunnen maken, maar voordat ik die batterij hier heb en daarbij opgeteld de lage kans dat ik het zonder de boel te beschadigen vervang laat ik het liever aan iemand anders over. Ben daar niet tweaker genoeg voor :).
Er zijn een aantal MacBook Pro 15"-modellen die geproduceerd zijn tussen 2015 en 2017 die een terugroepactie hebben, vanwege de batterij. Voldoet jouw laptop daar misschien ook aan?

Zie https://www.apple.com/new...ertain-macbook-pro-units/ voor meer informatie. Aan de hand van het serienummer kun je dit controleren.
Bedankt dat had ik idd al gezien maar dat geldt helaas voor het late 2015 model en niet voor het 2016 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:35
Ik raad je aan de laptop ook op een veilige plek te plaatsen waar er minimale kans is van verspreiding bij brand en tevens in de buurt van een rookmelder. Die laptop is een tikkende tijdbom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 04:02
Enne heb je al een back-up gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:28
StephaN900 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 04:05:
Mijn vraag
Mijn Macbook Pro 15" uit 2016 met een touchbar was altijd al niet helemaal recht had ik het idee, maar op het moment komt de voorkant ruim een halve centimeter van de grond af en het trackpad lijkt ook wat omhoog te komen. Het lijkt mij dus de batterij die aan het uitzetten is.
Ik gebruik hem eigenlijk altijd als desktop aangesloten op een extern scherm, dus het is niet zo'n groot probleem echter sinds gisteren draaien ook de fans continu op volle toeren zelfs met alle applicaties gesloten (en de airconditioning aan).

Ben bang dat hij dus op een gegeven moment ontploft. Logischerwijs is het beste wat ik kan doen hem laten repareren, echter ik woon wat afgelegen (niet in NL) en niemand hier kan hem repareren. Kan ik gewoon door blijven draaien voorlopig op deze manier (einde vh jaar wellicht in de gelegenheid een nieuwe te kopen) en zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Ik haal hem nu uit de oplader als ik hem niet gebruik als voorzorg.

En mocht ik weer in NL zijn heeft iemand enig idee wat het zou kosten om de batterij te vervangen en zorgt dit er ook voor dat de behuizing dan weer terugkomt of blijft die zo gebogen?
Toevallig heb ik een paar weken terug hetzelfde meegemaakt met een 15" MacBook Pro (2016): alleen bij mij was de schade nog wat minder hoog. Apple heeft de reparatie en de gevolgschade keurig vergoed.
In Nederland kost het vervangen van de batterij normaal ongeveer €200. Voor dat geld wordt de hele topcase (inclusief toetsenbord) dan vervangen. I.v.m. de coronatijd had het allemaal wat meer voeten in de aarde, maar uiteindelijk is het mooi opgelost.

Ik zou je wel aanraden om het zo snel mogelijk te laten repareren: het wordt alleen maar erger. Ik heb er 's nachts maar een rookmelder bij gelegd, voor het geval dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:48
Moest bij het lezen van dit topic denken aan een accubrand in een woning die ik onlangs had gezien. Gaat bizar snel. Daarom zo snel mogelijk vervangen!

https://www.dumpert.nl/item/7887967_e53c97a1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:27
StephaN900 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 04:04:

Apple, die verkopen toch ook de 'extra x jaar garantie' waar je als consument al recht op hebt?

Een accu hoort niet op te zwellen, ook niet na verloop van tijd > non conform product > recht op kosteloos herstel. Van de acccu zelf en van alle 'bijkomende' schade aan het product (en zelfs daarbuiten, maar ic niet relevant). Het enige dat in mindering mag worden gebracht is de 'normale'/lineaire slijtage wanneer vervangen door een volledig nieuw product/onderdeel.

Dit bij een dergelijk bedrijf/winkel voor elkaar krijgen gaat echter meer moeite kosten dan zou moeten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:52
Apparaat alleen nog aanzetten om je bestanden over te zetten. Verder inderdaad gewoon even iets anders aanschaffen (bijv de Mini) om de tussentijd te overbruggen totdat je een nieuwe Macbook koopt en vervolgens het overbruggingsaparaat doorverkopen, of wie weet voldoet de Mini ook gewoon aan je eisen. Mogelijke ellende van brandschade en vieze lucht die je niet uit je kamer krijgt weegt het wat mij betreft niet op tegen max. een paar honderd $ afschrijving (tenzij ik geen budget zou hebben en mijn carriere wel van mijn output afhangt - dan zou ik weer wel het risico nemen met een emmer water in de hoek v/d kamer - maar dan wel oplader eruit trekken voor je die emmer erover heen gooit :P)

[ Voor 5% gewijzigd door hyperdry op 30-06-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

nelizmastr

Goed wies kapot

mtr33 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Apple, die verkopen toch ook de 'extra x jaar garantie' waar je als consument al recht op hebt?

Een accu hoort niet op te zwellen, ook niet na verloop van tijd > non conform product > recht op kosteloos herstel. Van de acccu zelf en van alle 'bijkomende' schade aan het product (en zelfs daarbuiten, maar ic niet relevant). Het enige dat in mindering mag worden gebracht is de 'normale'/lineaire slijtage wanneer vervangen door een volledig nieuw product/onderdeel.

Dit bij een dergelijk bedrijf/winkel voor elkaar krijgen gaat echter meer moeite kosten dan zou moeten.
Die rechten gelden alleen binnen Nederland. TS woont niet in Nederland, misschien wel niet eens in Europa, dan gaan die rechten direct het raam uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
Tja mensen zeggen wel dat je recht hebt op een gratis nieuwe accu. Echter is de accu 4 jaar oud en sowieso misschien wel wat versleten (opgebruikt).. dat hij opzwelt is niet normaal. Ik zou kijken of er geen coulance is als je bij je verkooppunt aangeeft dat dit niet normaal is en je nu wel de accu moet vervangen en dus kosten maakt door het ondeugdelijke product(onderdeel), maar ook snapt dat na 4 jaar een nieuwe accu ook voor bonus zorgt (langere gebruiksduur op lading).

En anders zelf doen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Anoniem: 310408 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:19:
[...]Viel werkelijk niet mee, die lijm zat echt behoorlijk vast. Uren lang zitten te prutten.
2 potloden of lange bouten en een dunne nylon visdraad doen wonderen, samen met een potje oplosmiddel (weet even niet of het aceton was of iets anders), vlekkeloos de accu kunnen verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Mr_Viking schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:47:
Tja mensen zeggen wel dat je recht hebt op een gratis nieuwe accu. Echter is de accu 4 jaar oud en sowieso misschien wel wat versleten (opgebruikt).. dat hij opzwelt is niet normaal.
Garantie op je computer is in NL 2 jaar. De batterij zou tot 1000 laadcycli aan moeten kunnen. Fabrieksfouten zijn beter gedekt: die moeten zich niet openbaren tijdens de gebruiksduur van het apparaat, kortom langer dan 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
@tweazer Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Leuk dat zo’n accu 1000 cycli meegaat, als deze 400 heeft gemaakt kun je niet verwacht dat je kosteloos een nieuwe krijgt, je hebt er immers een tijd gebruik van kunnen maken en daarnaast is hij al deels ‘op’. Een vorm van coulantie is hierop toepasselijk.

Edit de aangeboden oplossing vind ik niet coulant. De gevolgschade dient voor de winkelier te zijn en voor de accu zou is het sam-Sam doen. Echter geeft de TS aan dat het probleem al langere tijd waargenomen is en hij niet direct heeft ingegrepen (winkelier op de hoogte gesteld), dit heeft de schade wellicht verergerd en maakt de situatie iets ingewikkelder.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr_Viking op 05-07-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Die rechten gelden alleen binnen Nederland. TS woont niet in Nederland, misschien wel niet eens in Europa, dan gaan die rechten direct het raam uit.
Ja inderdaad dit gaat om Singapore wbt de garantie.

Ik heb nog geen tijd gehad om naar de enige Apple Service Center hier in de buurt te reizen (zit nu in Indonesie). Maar in de tussentijd inderdaad een mac mini gekocht 2dehands, ik laat wel even weten hoe het afloopt met de macbook pro als ik langs ben geweest.

Bedankt voor de hulp iig allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Korte update, Apple betaald niet voor de reparatie, want buiten garantie.

Vooralsnog heb ik €240 betaald voor de batterij (die wordt besteld duurt 3-4 weken) en dan hopen dat er voor de rest niks vervangen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
StephaN900 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:19:
Korte update, Apple betaald niet voor de reparatie, want buiten garantie.

Vooralsnog heb ik €240 betaald voor de batterij (die wordt besteld duurt 3-4 weken) en dan hopen dat er voor de rest niks vervangen hoeft te worden.
Tja, zoals jij het beschrijft in je TopicStart zou ik zeggen dat je rustig even 1000 euro opzij mag gaan leggen, want voor zover ik jouw beschrijving snap is zo ongeveer alles verbogen door die uitgezette batterij en die verbuigingen die ga je niet meer gecorrigeerd krijgen (het is daarmee maar net de vraag of de nieuwe batterij nog wel past of dat dat stuk zo verbogen is, dat je nieuwe gewoon niet meer past)

Oftewel topcase vervangen, moederbord vervangen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:16
Volgens mij wordt bij het vervangen van de batterij de gehele topcase vervangen.
Je hebt dan dus ook gelijk een nieuw toetsenbord en trackpad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Laten we hopen dat de kosten binnen de perken blijven. Maar ik laat het weten wat de schade was als ik hem terug heb.

Op het moment wil ik gewoon dat hij gerepareerd wordt, als ik hier een nieuwe macbook voor een redelijke prijs zou kunnen kopen zou ik dat doen. De mac mini (2014) is echt niet vooruit te branden :(.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Update ik heb mijn laptop terug inclusief een nieuwe top case. Totale kosten waren 240 euro (Apple indonesie). Ziet er weer normaal uit, dus prima ervaring wat mij betreft.
Pagina: 1