Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

geplande bouw nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WDL112
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 02:22
Beste forum lezers graag uw visie op mijn geplande PC configuratie
achtergrond:
all round pc future proef AMD based windows 10, video editting, grote excel data sets, surfen en af en toe gamen ( 1080 fine for me)
Systeem kosten:Prijs max € 2000 beetje minder zou fijn zijn is, gebouwd door prof winkel
Voorkeur voor stille componenten
Nieuw built (neem alleen dell scherm mee) rest nieuwe componenten
pc configuratie SSD NVME 2x (1 boot 500 of 1 TB? // 1x data 1TB)
Stil, moet kunnen overklokken maar ga dat nu nog niet doen
Grootte case is geen probleem staat onder bureau uit het zicht

GPU ? RX 5700 of RX 5700XT ca € 400
Geheugen heb deze 2 maar welke heeft de voorkeur
volgens mij heb ik geen extra losse ventilatoren nodig

graag advies over componenten voor goed future proef systeem

dank voor het advies bij voorbaat

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VIII Hero€ 394,05€ 394,05
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 139,15€ 139,15
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 61,11€ 61,11
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1Geheugen internPatriot Memory Viper Steel PVS432G320C6K€ 151,73€ 151,73
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 193,18€ 193,18
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 114,88€ 114,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.533,16

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerste vraag: want? :)

Tweede vraag: waar is de rest van je topicstart? ;)

Als je wil future-proofen, en dan ga ik er meteen even goed in: waarom pak je dan "ouder type" PCI-E (3.0 editie) SSD's met het NVME-protocol? En dat gezegd hebbend; waarom denk je relatief vaak / continu doorvoersnelheden van meerdere GB/s per drive nodig te hebben en waarom voldoet "ouderwets" 550MB/s niet per drive?

/edit: tenzij ik je lijstje niet begrijp; waarom 48GB RAM? Of waarom de keuze 16GB of 32GB?

[Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 29-06-2020 00:27]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WDL112
dank je voor advies geheugen 1 set 16 of 1 set 32 wat is beter 16 of 32

nvme ik wil graag het 570 MB benutten PCI-E 4.0 en wat zijn dan de SSD keuzes? Zal me hier moeten gaan inlezen, SSD toch al complex omdat er zoveel bijkomen en de verschillen klein zijn of ze zijn niet of slecht leverbaar.

Ik heb veel grote bestanden (films en data set dus snelle opslag wel zo fijn en heb al een paar keer een HD met crash gehad dus daar ben ik wel klaar mee)

thx

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
Wil je ook beeld? Dan zou ik een videokaart toevoegen

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies. Vul dit nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten. Je kunt je topicstart eenvoudig wijzigen door rechtsboven je post op "Wijzig" te klikken.

Succes!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:23:
Als je wil future-proofen, en dan ga ik er meteen even goed in: waarom pak je dan "ouder type" PCI-E (3.0 editie) SSD's met het NVME-protocol?
Da's inderdaad met gestrekt been :P. Zelfs met de 'oudbakken' NVMe SSD's zullen de snelheden meer dan voldoende zijn, zolang hij maar een degelijke SSD koopt. Als je ziet hoe de sprong van S-ATA (600 Mbps) naar PCI-E was qua doorvoersnelheid, dan heeft hij waarschijnlijk nog genoeg ruimte tenzij hij echt hoge doorvoersnelheden nodig heeft; dan kan PCI-E 4.0 op een bepaald moment wel relevant worden.

@WDL112 Waarom niet ineens één NVME van 2 TB? Met je huidige configuratie heb je al je NVME-sloten al gevuld en kan je in de toekomst niks meer bijprikken buiten S-ATA. Je hoeft je ook niet tot Samsung te beperken, de pricewatch: HP EX950 2TB bv. is gevoelig goedkoper en zou ook degelijk spul zijn voor een veeleisende normale consument (ik vermoed dat je geen workstation bouwt, dat gaat geen 10 jaar mee).

Zelfs de pricewatch: Intel 660p 2TB zal voor gewoon desktopgebruik ruim voldoende zijn. En die zit qua prijs voor 2 TB op bijna de helft van de Samsung Evo 2 TB...

En ook de pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB is geen slechte keuze en een stuk goedkoper dan de EVO.

[Voor 16% gewijzigd door Borromini op 29-06-2020 09:33]

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:57
GPU ? RX 5700 of RX 5700XT ca € 400
Prima keus, ligt er wel aan wat je er mee wilt doen.
graag advies over componenten voor goed future proef systeem
Wat is future proef voor jou? Wil je de komende 5 jaar nog kunnen gamen? Of 5 jaar lang grafisch renderen?
Of is future proef misschien wel 10 jaar voor jou?

Anyway voor een 'allround pc' vind ik 2000 eur budget best hoog.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• MAX3400

MAX3400

WDL112 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:01:

nvme ik wil graag het 570 MB benutten PCI-E 4.0 en wat zijn dan de SSD keuzes? Zal me hier moeten gaan inlezen, SSD toch al complex omdat er zoveel bijkomen en de verschillen klein zijn of ze zijn niet of slecht leverbaar.
Je realiseert je nu pas dat je eigenlijk moet inlezen maar wel al voor 300 Euro aan SSD's in je lijst gezet?
Ik heb veel grote bestanden (films en data set dus snelle opslag wel zo fijn en heb al een paar keer een HD met crash gehad dus daar ben ik wel klaar mee)

thx
Een HD-crash is nog te overleven / repareren (in veel gevallen). Een SSD niet.

En allicht stel ik lastige vragen maar zelfs 4K-films op "bizarre" bitrates van bijvoorbeeld 200Mbps, hebben op dit moment dus niet meer dan "slechts" 25MB/s nodig om uitgelezen te worden. Dat kan een ouderwets HDD'tje nog wel, bijvoorbeeld.

Let wel; als jij je comfy voelt bij de 970 disks en denkt: daar kan ik alles mee, best. Het is niet "mijn geld". Maar het is in mijn optiek onnodig "te snel" en niet future-proof van de nieuwe broertjes zijn nog eens 2x zo snel en men verwacht die met enkele maanden op de markt.
Borromini schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Da's inderdaad met gestrekt been :P.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-06 09:03
Je gaat niet eens zelf de PC in elkaar stoppen maar je wil wel overclocken??? Koop een B550 mobo voor 150€ en vergeet het overclock verhaal. Veel voordeel haal je er toch niet uit en op basis van je post kan ik al zeggen dat het 99,9% zeker is dat je het toch niet gaat doen... Installeer je PC zelf, dat spaart je veel uit en is erg eenvoudig. Een Win10 key koop je ook gewoon voor 15€ max...

Aangezien je niet eens geschreven hebt wat je met je PC wil doen valt er ook erg weinig feedback te geven over CPU, GPU en geheugen... Mocht je ooit de moeite doen om daar iets over te zeggen, zeg dan ineens ook welk scherm je gaat gebruiken...

• WDL112
99ruud99 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:04:
Wil je ook beeld? Dan zou ik een videokaart toevoegen
Dat vindt ik de allermoeilijkste beslissing, veel keuzen ik heb een budget gezet (zie inleiding) van ca € 400 voor een GPU ik denk aan een RX 5700 of 5700 XT hoop dat de prijzen omlaag gaan door de komende nieuwe AMD kaarten

thx

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
Waarschijnlijk wel, maar pas over 2 mandjes. Dus je moet of wachten of nu wat meer betalen.

• MAX3400

MAX3400

WDL112 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:43:
[...]

...hoop dat de prijzen omlaag gaan door de komende nieuwe AMD kaarten
Die gedachte kan je (oneindig) aanhouden; uiteindelijk gaan prijzen omlaag of zelfs omhoog. Iets met vraag / aanbod / aantal gekken die er iets voor geven.

Maar ja, ga je dan nog 3 maanden wachten bijvoorbeeld met alles aanschaffen? Want dan is je topicstart ook meteen ietwat nutteloos want ook elk onderdeel daar kan dalen / stijgen en dus je budget beinvloeden.

• WDL112
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Je realiseert je nu pas dat je eigenlijk moet inlezen maar wel al voor 300 Euro aan SSD's in je lijst gezet?

[...]

Een HD-crash is nog te overleven / repareren (in veel gevallen). Een SSD niet.

En allicht stel ik lastige vragen maar zelfs 4K-films op "bizarre" bitrates van bijvoorbeeld 200Mbps, hebben op dit moment dus niet meer dan "slechts" 25MB/s nodig om uitgelezen te worden. Dat kan een ouderwets HDD'tje nog wel, bijvoorbeeld.

Let wel; als jij je comfy voelt bij de 970 disks en denkt: daar kan ik alles mee, best. Het is niet "mijn geld". Maar het is in mijn optiek onnodig "te snel" en niet future-proof van de nieuwe broertjes zijn nog eens 2x zo snel en men verwacht die met enkele maanden op de markt.

[...]

Ik ben me bewust van de Gen4 SSD maar wat ik lees van de review sites die ik vertrouw, is dat de meer winst voor mij klein is en niet opwegen tegen de meerprijs Heb eigenlijk geen merk voorkeur voor SDD lees hier vaak Crucial en Adata krijgen goed prestatie/prijs reviews. Samsung veilige keuze maar niet noodzakelijk denk dat hier een besparing te halen is.

PLan is sdd voor boot te plaatsen (500) en 1 SDD voor opslag/etc 1TB zal hier genoeg voor zijn. De rest van mijn huidige HD schijven, wil ik opslaan op een extern systeem (nu HDD's) en deze in stappen over te zetten naar een SDD opslag systeem (2TB's of hoger als de prijs het gaat toestaan en mi is GEN3 snel genoeg voor deze functie)

Doe gemiddeld 7-10 jaar met een PC built de huidige loopt op zijn laatste benen

• WDL112
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Die gedachte kan je (oneindig) aanhouden; uiteindelijk gaan prijzen omlaag of zelfs omhoog. Iets met vraag / aanbod / aantal gekken die er iets voor geven.

Maar ja, ga je dan nog 3 maanden wachten bijvoorbeeld met alles aanschaffen? Want dan is je topicstart ook meteen ietwat nutteloos want ook elk onderdeel daar kan dalen / stijgen en dus je budget beinvloeden.
Helemaal met je eens, prijzen zijn niet voorspelbaar en wachten daarop heeft geen zin, er is altijd wel iets wat morgen weer beter of sneller is etc. ontwikkelingen gaan razend snel. Dus plan is systeem de komende tijd jul/aug te gaan kopen.

• MAX3400

MAX3400

WDL112 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:02:
[...]

Helemaal met je eens, prijzen zijn niet voorspelbaar en wachten daarop heeft geen zin, er is altijd wel iets wat morgen weer beter of sneller is etc. ontwikkelingen gaan razend snel. Dus plan is systeem de komende tijd jul/aug te gaan kopen.
Dan zou ik gewoon in je agenda prikken "16 augustus, definief PC bouwen" en dan pas prijzen gaan bekijken.

Grote kans dat een Samsung 980 of een Corsair MP600 allicht net zo duur / goedkoop is als de gekozen 970's; heb je gratis meer snelheid. Maar dan kan je ook 16 augustus mogelijk zien dat een bepaalde GPU nog steeds "te duur" is en zal je jezelf een alternatief moeten bedenken (of stiekem je budget opschroeven door nog 6 weken te sparen).

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True