Nieuwe laptop voor informatica opleiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen op Tweakers.

Ik heb afgelopen te horen gekregen dat ik geslaagd ben voor mijn MBO4 applicatie ontwikkeling opleiding. Nu ben ik van plan om door te gaan naar het HBO. Nu zit ik in een dilemma... ik moet een nieuwe laptop hebben.

Natuurlijk zijn er genoeg laptops op de markt die goed zijn voor deze opleiding, maar ik zal hem ook veel in me vrije tijd gebruiken. Thuis heb ik een mooie pc draaien met een prachtig 4k scherm. Nu denk ik al dat jullie weten welke kan ik op wil gaan.

Ik heb een maand geleden een hp spectre gekocht. Een hele mooie laptop met een prachtig 4k scherm. Helaas heb ik die moeten retourneren door hardware falen. Gelukkig heb ik vandaag me geld teruggekregen en kan ik dus weer op jacht naar een nieuwe. Jammer genoeg heb ik weinig geluk in het vinden van een nieuwe laptop. Ik hoop dus ook samen met jullie hulp een goeie nieuwe laptop te vinden of advies te krijgen.

Ik vind het heel belangrijk dat een laptop stil is en bijvoorbeeld geen coil whine heeft. Nu is het natuurlijk logisch dat een laptop geluid gaat maken bij zwaardere taken zoals gaming, videos bewerken etc... Ik ben niet van plan om zware taken te doen op de laptop. Web browsen , office , youtube , Visualstudio en ssms zullen de zwaarste taken voor de laptop zijn. Ik hoop een laptop te vinden die die taken nagenoeg geluidloos kan uitvoeren. Qua specs hoeft het niet heel denderend. Hieronder staat een lijstje wat graag zou willen hebben.
  1. 4k scherm 14 tot 17 inch 300+ nits
  2. 16gb ram
  3. 256+ ssd
  4. i5 ,i7 of goeie amd processor
Ik hoop dat er voor 1500 euro zoiets te regelen is. Nu maakt het niet uit als het wat duurder is want de spectre was ook 1750 euro.

Graag hoor ik jullie meningen en adviezen. Dit is mijn allereerste bericht op Tweakers en ik hoop dat ik me aan alle richtlijnen hou.

In ieder geval bedankt voor de tijd die u in het lezen van dit bericht heeft gestoken.

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Allereerst proficiat :)
Maar waarom denk je dat je een nieuwe laptop nodig hebt? Welke heb je nu?

Ik doe al ruim 4 jaar met dezelfde en heb deze nog een beetje ge-upgrade en ben niet van plan een nieuwe te halen voor wat ik er mee doe. Meestal heb je namelijk echt geen over-the-top laptop nodig voor een dergelijke opleiding. Dit werd mij destijds ook ingepraat maar daar heb ik eindeloos spijt van gehad, die 2x dat ik een module had waar ik meer dan 3 VM's tegelijk moest draaien waren dat gesleep echt niet waard |:(

Mijn tips: licht, goed scherm (4K heb je niks aan, dat kun je op 100% schaling toch niet lezen. Helderheid en kleurechtheid zijn belangrijker imho), snelle opslag zodat je niet lang op dingen hoeft te wachten, batterijduur en een vaak ondergeschoven kindje: bouwkwaliteit.

Zelf heb ik een HP Omen 15 uit 2016 met een i5 6300HQ, GTX960M en 8GB RAM. Ik heb vorig jaar het belabberde 60hz IPS paneel geupgrade naar een 120Hz scherm met hogere helderheid en kleurenpalet, ik heb er 16GB RAM in gestoken, ik heb er een Samsung 970 Evo NVMe SSD ingegooid en ik heb de netwerkkaart geupgrade naar een Intel AX200 zodat ik Bluetooth 5.0 had. Kosten waren ongeveer 275,-. Een nieuwe laptop met deze specs ben je een veelvoud kwijt. En denk maar niet dat ik 1 moment heb gedacht aan mijn CPU of GPU, die voldoen prima. Meer dan een Word-documentje of Powerpoint typen ga je toch niet doen, het is HBO, je krijgt meer slides voor je kiezen dan wat anders.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Kuusj

Bedankt voor je snelle reactie.

Helaas heb ik mijn oude laptop al verkocht... en ik heb daar spijt van. Het was een lenovo ideapad 15 inch met een i5 en 8gb ram. Werkte prima maar had best wat gebruikerssporen. Zit er over te twijfelen om de nieuwe ideapad te kopen(https://www.bol.com/nl/p/...RkRMWw.1_4.5.ProductTitle) maar heb op marktplaats iemand benaderd om een dell xps 7950(4k oled, i7 9e gen , 16gb ram) voor 1200 euro.

Wat zou jij doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:44:
@Kuusj

Bedankt voor je snelle reactie.

Helaas heb ik mijn oude laptop al verkocht... en ik heb daar spijt van. Het was een lenovo ideapad 15 inch met een i5 en 8gb ram. Werkte prima maar had best wat gebruikerssporen. Zit er over te twijfelen om de nieuwe ideapad te kopen(https://www.bol.com/nl/p/...RkRMWw.1_4.5.ProductTitle) maar heb op marktplaats iemand benaderd om een dell xps 7950(4k oled, i7 9e gen , 16gb ram) voor 1200 euro.

Wat zou jij doen ?
Tijdens mijn afstuderen heb ik een Thinkpad X1 Carbon gebruikt, echt een beest van een laptop voor het formaat, alleen ook een bijbehorende prijs. Maar mij beviel het concept Thinkpad wel heel erg. Het zijn erg stevige laptops die meestal een cent meer kosten maar wel ook 6 jaar meegaan als dat moet. Mijn zusje heeft een Ideapad 14" met een i3-8130 en 8GB RAM en dat is specs-wise prima, alleen komt dat ding met een nodeloos irritante fan wat ik dus weer geen dag zou kunnen uitstaan...

Dan heb je weer de (imho) ongelofelijk mooie Dell XPS laptops.. Ik denk dat ik zelf misschien een Microsoft Surface zou kopen. Maar goed dat komt misschien ook omdat ik nu iets ouder ben dan 4/5 jaar geleden en buiten een cent of wat meer te besteden ook andere prioriteiten en ideeën heb gekregen van wat ik wil van een laptop.

Voor de helft van jou budget heb je dit: pricewatch: Lenovo ThinkPad E595 (20NF001HMH). Core i5 ongeveer (al is de nieuwe Ryzen 4xxx echt véél beter dan alles wat Intel of AMD voorheen heeft uitgebracht voor laptops..), 16GB RAM, 512GB SSD... Maar goed, echt high end is het natuurlijk niet.

Uiteindelijk ligt het aan je eigen voorkeuren..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig dat je het over die laptop hebt. Ik heb vandaag een mooie gezien voor een mooie prijs.

https://pcsupport.lenovo....es5py07/pf21d19x/warranty

Is dit wat je aanraadt ?