Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra harde schijf in sleep zetten.....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-11 21:46
Mijn vraag

Beste mensen ik heb een vraag (duh) ik heb in mijn pc naast de SSD nvme een extra normale HDD in de kast zitten voor als backup van foto's enzo Windows maakt 1x per dag daar een back up op van bestanden van zowel de pc als de laptop via het netwerk.

Nu is het zo dat ik hem hoor draaien en vibreren door het bureau nou is dit geen ramp maar wel storend want de pc staat in de woonkamer. Nu heb ik ingesteld dat hij na 1min in slaap stand gaat dit werkt soms maar blijkbaar vind hij het toch nodig steeds aan te gaan en te blijven terwijl er naar mijn idee niks gebeurd op dat moment.

Het gaat om een Windows 10 Pro systeem.

Alvast bedankt voor het meedenken.
...

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En, welke schijf? Welk moederbord? Wat heb je waar ingesteld?

Ik kan me voorstellen (nadruk) dat sommige moederborden voor SSD's in de BIOS op "RAID" modus moeten staan. Als je dan op dezelfde controller een andere disk aansluit, heb je kans dat "RAID" ervoor zorgt dat een sleep-state niet is toegestaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het werkt niet altijd even vlekkeloos is ook mijn ervaring.

Is een script wellicht een workaround?
Diskpart die de schijfletter verwijderd, en wanneer er gebackupped moet worden, de letter weer toewijst?
Windows kan niet lezen/schrijven naar die disk zonder een letter, en zal hopelijk in slaap gezet worden.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MAX3400

MAX3400

PD2JK schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:30:
Windows kan niet lezen/schrijven naar die disk zonder een letter, en zal hopelijk in slaap gezet worden.
Allicht wat kort door de bocht maar waar komt die wijsheid vandaan?

Als ik een nieuwe disk geen driveletter geef maar een mountpoint onder een ander volume hang, kan Windows daar gewoon naar schrijven / lezen / verzieken (wat je nodig vindt). De nieuwe disk is gewoon zichtbaar in diskmgmt.msc of diskpart

Ik zal wel oude info hebben maar driveletters zijn eigenlijk de enige manier waarop "mensen" snappen waar data staat Ik denk, met enige moeite, dat je Windows ook gewoon kan draaien op disks / volumes / assignments zonder driveletter.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Touché. :)

Maar het is het proberen waard toch. De kans wordt dan al kleiner dat er een proces op die disk wil lezen/schrijven.

@JWFpeters
Gebruik anders de resource manager (verstopt in task manager) om te kijken welk proces er leest/schrijft.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Als die harddisk af en toe wel in slaap gaat, werkt de software van de harddisk op dat punt goed.
Waarschijnlijk doet iets in Windows iets wat de schijf telkens wakker houdt.
Soms kun je via Taakbeheer/Prestaties een hint vinden welk proces dat is.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:21
Indexing op die disk staat uit?

Nickname does not reflect reality

• JWFpeters
Ik heb het niet uit gezet in ieder geval.

Ik had er misschien bij moeten vertellen dat op dit gebied allicht wat een leek ben (hardeschijven) haha

Weet alleen dat ik niks op die schijf installeer verder dus in theorie zou Windows buiten de back up 1x per dag er niks mee moeten doen...... Op termijn vervang ik deze ook voor een SSD maar heb net de hele pc nieuw gebouwd dus moet weer even sparen 😜

Verwijderd

Welk merk en type hdd gaat het over, en welk mobo heb je in je systeem?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Offtopic, maar je weet dat wat jij aan het doen bent, geen back-up is?

Tenminste ik neem aan dat de data van de PC andere data is dan die van de laptop? Ransomeware kan namelijk de data op de PC versleutelen. En dan heb je in ieder geval op de PC niks meer.

Als het belangrijke data is, zou ik er voor zorgen dat alle data op minimaal 2 plekken staat. Dus 2 andere devices. Een back-up op 2 verschillende locaties is ook aan te raden als het echt belangrijke data is. De kans dat er gelijktijdig 2 locaties affikken of op 2 locaties wordt ingebroken is kleiner dan op 1 locatie.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
De oorzaak is meestal vrij simpel.

Als je alleen maar de verkenner opent dan zal die al de storage device in je systeem inventariseren en dus ook je usb disk benaderen die dan uit z'n "sleep" mode komt.
Zo zijn er nog veel meer onderdelen van windows die dat regelmatig doen.
Ook alles wat met bestanden werkt doet dat (Office, pdf readers, notepad etc)

Enkel usb disk die "ejected" zijn hebben daar geen last van maar ik ken geen manier om die zonder fysiek de Usb kabel eruit te trekken weer te connecten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JWFpeters
Hmm.... snel vervangen voor SSD dus...

• MAX3400

MAX3400

JWFpeters schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:22:
Hmm.... snel vervangen voor SSD dus...
...en dan hoor je vibraties door de fans...

Anyway, we hebben een aantal vragen / suggesties gepost; ik zie (helaas) weinig antwoorden dus het zo zomaar kunnen zijn dat de disk die je hebt helemaal niet in sleep "kan" af fabriek. Of dat je, mogelijk ook omdat je zelf aangeeft dat je leek bent, misschien in Windows bepaalde dingen niet hebt aan- of uitgezet om dus de disk minder te belasten / draaien.

Alternatief, maar allicht al geprobeerd of kan niet in jouw kast: hang die schijf op aan draad, zoals nylon visdraad. Of post-elastiek (alhoewel dat kan uitdrogen en knappen natuurlijk). In ieder geval; een soort bungy-diskje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.simonzone.com/hardware/quiet/suspended_drive.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2020 21:44 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Meestal is de herrie het gefluit van de disk die draait met name disken met name 7200 rpm maken soms nogal veel herrie vooral seagates zijn vervelend.

Ssd is de beste oplossing al vind ik de herrie die van de fans (cpu, gpu en voeding) veel groter is dan die van een disk.

Persoonlijk zou is een 2,5 inch usb disk kopen die maken nauwelijks geluid en kosten ook niet veel meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 01-07-2020 22:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JWFpeters
Ben er achter!

Haalde de schijf eruit en toen wou Windows niet meer blooten vanaf de nvme. Tijdens de nieuwe installatie had ik de normale HDD aangesloten en dan komt er een klein stukje op die schijf te staan.... Dom dom....
Pagina: 1